גברים מרוויחים יותר, נשים עובדות שלושה חודשים בחינם

תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון
תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון

כך גילתה על בשרה תחיה בן צור, מייסדת-שותפה של קהילת הפייסבוק "פורום נשים בתעשייה-קהילת המנהלות". עכשיו היא עושה הכל בשביל ש-86 אלף חברות הקהילה שלה יתחילו לעשות יותר כסף בעצמן

88 שיתופים | 132 צפיות

"זוהי עובדה. נשים מרוויחות פחות מגברים באותו תפקיד ניהולי, באותה עבודה, באותו מקצוע, עם אותם כישורים ואותן שנות ניסיון. על כל שקל שגבר מרוויח, אישה מרוויחה רק 68 אגורות, ובפועל יוצא שנשים עובדות שלושה חודשים בחינם לעומת גברים. האפליה הזאת מרגיזה ומקוממת", אומרת תחיה בן צור, מנהלת קבוצת נשים סגורה, הגדולה בארץ ואחת היותר החזקות, שפועלת בפייסבוק תחת השם "פורום נשים בתעשייה-קהילת המנהלות".

>> כך תשיבי כששואלים אותך בריאיון עבודה אם את מתכננת עוד ילדים

רק לאחרונה עשתה בן צור בדיקה משלה, כאשר נענתה, כביכול, להצעת עבודה: משרה של ראש צוות בארגון מסוים. פעם אחת היא הציעה את עצמה לתפקיד כגבר, וביקשה שכר של 23 אלף ש"ח לחודש. התשובה הייתה שדרישתה גבוהה בארבעה אחוזים יותר מהממוצע, שעומד על 21.5 אלף ש"ח, אבל כשהיא ביקשה להתקבל לאותה משרה כאישה, היא גילתה שהשכר הממוצע לאישה בתפקיד הזה, עומד על 16.5 אלף ש"ח בלבד.

"הבנו שנשים אינן מגיעות למשרות בכירות משום שהמשרות נסגרו אצל הגנרלים במילואים לחברים שלהם"

 

"הרצון שלי הוא לצמצם פערים בין נשים וגברים, וליצור חברה יותר שוויונית שבה נשים יתחילו להרוויח יותר – ולאפשר להן לנפץ עוד ועוד תקרות זכוכית", היא אומרת. הקבוצה שהקימה בסוף 2015 יחד עם שותפה, יפעת צ'רפק, פסיכותרפיסטית לנשים, יועצת משפטית בעברה (שתיהן פועלות בה בהתנדבות), נועדה לסייע לנשים להתקדם בשוק העבודה לקראת התפקיד הניהולי הבא שלהן, וגם לשפר את מעמדן בתוך מקום העבודה. אז גם אם השם מסורבל משהו, העשייה של הקהילה היא יותר ממבורכת. מה שהתחיל בפורום קטן, הפך לקהילת נשים עצומה שנכון להיום מונה 86 אלף נשים, והמספר הזה עולה כל הזמן. לגברים, ראוי לציין, הכניסה אסורה בהחלט.

לפני שלושה חודשים יזמה בן צור את "שוות משוות" בישראל, במטרה להביא לקדמת השיח את הפער בין שכר גברים ונשים, לדבר על הכוונת נשים מראש לתפקידים נשיים ולדון בתפיסה המובנת מאליה המתייחסת אל האישה כמפרנסת משנית בבית, ובכך כי בפועל נשים בשנת 2022 עדיין משלמות את "קנס ההורות".
הקמפיין הזה הוליד קמפיין רחב יותר, שבו נטלה חלק הקהילה שלה יחד עם קבוצות נוספות של אקטיביסטיות, מנהלות ומנהלי חברות וארגונים חברתיים, תחת השם "שוות משוות – סוגרות את פערי השכר". הקמפיין הפך ויראלי מהר מאוד, שדולת הנשים נתנה רוח גבית, ולכך הצטרפו ידועניות ומשפיעניות כמו מו"לית "גלובס" אלונה בר און, האלופה האולימפית לינוי אשרם והמאמנת שלה איילת זוסמן וספורטאיות עבר כמו ורד בוסקילה ונטע ריבקין. גם יזם ההייטק, המשקיע וחבר פאנל התוכנית "הכרישים" זוהר לבקוביץ, אמר בין השאר בתור אבא לשתי בנות: "לא יכול שעדיין קיימים פערים כאלה, זה לא יכול להיות, וזה גם מגעיל".

"נשים יוצאות יותר מוקדם מהעבודה, כך שהן לא לוקחות חלק בישיבות של השעות היותר מאוחרות, הן גם בדרך כלל לא ממשיכות לבילוי אחרי שעות העבודה כמו גברים"

 

"העלינו את המודעות לנושא כדי להביא לפתרונות. מדינת ישראל חייבת לקיים מדיניות כוללת ורוחבית שתוביל לשינוי ולצדק חברתי ותצמצם פערים. נכון להיום ככל שעולים בסולם הדרגות הניהוליות, גם השכר עולה אבל שיעור הנשים דווקא קטן", אומרת בן צור.

נטוורקינג בבית קפה וירטואלי

בן צור (54) היא דתייה לשעבר, ילידת קיבוץ משואות יצחק, הבכורה מבין שתי בנות. מהקיבוץ עברה משפחתה למושב הדתי-לאומי טירת יהודה.

כשהייתה בת 10, נפטרה אמה מסרטן בטרם מלאו לה 35 שנים. מכיתה ו' גדלה במשפחות אומנה, בהתחלה אצל הדודים מקדומים ואחר כך אצל משפחות שונות של חברי המשפחה ממושבים סמוכים, שהיו להם ילדים משלהם. "אבי הגיע לבקר אותנו הרבה ושמר עימנו על יחסים קרובים".
"הייתי ילדת בני עקיבא," היא אומרת, ומספרת שהתחילה להתרחק מהדת לקראת סיום התיכון. היא התגייסה לצה"ל ושירתה כקצינה בבסיס הטירונים מחנה 80, ולאחר מכן הלכה ללמוד באוניברסיטה. יש לה תואר ראשון בפילוסופיה וחקר תרבות מאוניברסיטת תל אביב, ועם השנים והתפקידים השונים, היא הפכה מומחית לתעסוקת נשים.

תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון
תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון

בן צור אם חד הורית לחייל בן 20, ממערכת יחסים שהסתיימה. "הלידה שלו שינתה את חיי מהקצה אל הקצה", היא אומרת, "גידלתי אותו לבד, בשנים האחרונות גם אין קשר עם אביו, אבל הוא ילד אהוב בצורה יוצאת דופן במשפחה המורחבת שלנו".

במהלך השנים עסקה בן צור בשיווק דיגיטלי ובמדיות חברתיות, והייתה קשורה לארגוני נשים שונים. בתפקידה האחרון ניהלה את המדיה הדיגיטלית של התאחדות התעשיינים.

איך נוצרה הקבוצה?
"הגעתי לזה במקרה אחרי שפגשתי את השותפה שלי, שעבדה שנים בסביבה גברית כיועצת משפטית. היא הייתה אישה יחידה בהנהלה והייתה חסרה לה עוד נוכחות נשית, אז היא רצתה להנגיש משרות לנשים מנהלות. שתינו הבנו שנשים אינן מגיעות למשרות בכירות משום שהמשרות נסגרו אצל הגנרלים במילואים לחברים שלהם. כמובן שיש עוד סיבות לכך שנשים נשארו מחוץ ללופ: לגברים יש יותר נוכחות באופן טבעי מעצם המקומות שבהם הם נאספים, בהפסקות סיגריות בעבודה, בעבודה עד שעות מאוחרות, וכן, גם במילואים – זירות שנשים לא נמצאות בהם. נשים יוצאות יותר מוקדם מהעבודה, כך שהן לא לוקחות חלק בישיבות של השעות היותר מאוחרות, הן גם בדרך כלל לא ממשיכות לבילוי אחרי שעות העבודה כמו גברים. בעניין השכר – לרוב הן לא יודעות איך לבקש וכמה לבקש, והן גם עושות פחות נטוורקינג אקטיבי לעומת גברים גברים. מראש אמרנו שזו לא תהיה עוד קבוצת העצמה שנועדה להרים לנשים, אלא קבוצה שתעזור להן לדייק את חייהן המקצועיים ולחולל שינוי אמיתי בשדרת הנשים המנהלות. היום גם יש מתחתינו עוד נשים שעוזרות בהתנדבות בניהול של הקבוצה".

"נשים שאינן מגיעות בהכרח מרקעים מוחלשים, שהן מנהלות ובעלות תארים אקדמיים, עדיין נתקלות בתקרת זכוכית מוחשית ולא בטוחות איזה שכר לבקש"

 

מיהן הנשים שהצטרפו?
"נשים בגילאי 55-34, רובן בדרגות ניהול בדרג בינוני ומעלה או בדרך לשם – אבל זו יכולה להיות גם מישהי שאינה מנהלת, אלא מזכירה שרוצה להתקדם, ואנחנו כאן לעזור לקידומה. כל אישה ממלאת שאלון ועל פי הפרופיל שלה אנחנו קובעות את מידת ההתאמה שלה. כחלוף הזמן הצטרפו גם נשים שהשיח מעניין אותן, חלקן עצמאיות, וככה זה התחיל להתגבש".

מה בעיקר מטריד נשים?
"נשים מעלות דילמות ניהוליות שונות: אפליות וחסמים שונים בשוק העבודה, דילמות כמו מתי להודיע לבוס שאת בהיריון או איך להגיע לתפקיד הבא, תהיות איך לשפר את מעמדן בארגון ועוד. נשים שאינן מגיעות בהכרח מרקעים מוחלשים, שהן מנהלות ובעלות תארים אקדמיים, עדיין נתקלות בתקרת זכוכית מוחשית ולא בטוחות איזה שכר לבקש. בזירה התרחשו המון דברים שלא תכננו, ונוצרה מדורת שבט שהיא מן סיסטרהוד, ויש אווירה של קבוצת תמיכה שמייצרת סיעור מוחות".

איך הקבוצה עוזרת בפועל?
"יש הרבה מאוד פוסטים מדי יום, כולם גלויים לכולן ואנחנו מפקחות על התוכן בעזרת כמה מתנדבות שעוזרות לנו. חשוב לנו להרים לנשים, לדבר על הצלחות ועל דברים משמחים, ולתת להן עידוד ותקווה שגם הן יכולות. הקבוצה מאפשרת לעשות נטוורקינג בלי לצאת מהבית, ונשים עוזרות אחת לשנייה בכל מיני דברים. דרך הקבוצה נשים לומדות למשל איך להסתכל במחשבוני שכר ואיך לחפש עבודה בעידן של היום. הרבה נשים רוצות להשתלב בהייטק ולא יודעות איך. אם מישהי רוצה לזוז למקצוע מסוים או לתפקיד מסוים ומתלבטת, תמיד תהיה מישהי שתוכל לעזור ולתת לה כלים מניסיונה. יש בקבוצה שרשור של הצעות למשרות, ונשים שרוצות להגיש מועמדות עושות את זה דרך הקבוצה. מישהי למשל ראתה משרה באמזון, ומצאה בין חברות הקבוצה מישהי שעובדת שם. היא עשתה לה קיצור דרך ועזרה לה להעביר את קורות החיים שלה. יש גם סדנאות לניהול משא ומתן, ובגדול אנחנו מנסות לתת לחברות הקבוצה את הכלים ואת הביטחון לבקש מה שמגיע להן. פעם בחודש יש אצלנו 'פוסט קפה', וכך כל אחת יכולה לפגוש מישהי לקפה וירטואלי".

"יכולים להיות שיתופי פעולה מסחריים אחרי שאנחנו מזהות צורך ספציפי של חברות הקהילה. הכל נבחר בפינצטה ורק בתחומים רלוונטיים אלינו – אין אצלנו שום דבר שקשור לדיאטה, איפור או לייף סטייל"

 

אז איפה אתן המייסדות-שותפות מרוויחות?
"רוב רובה של העבודה נעשית בהתנדבות מלאה, אבל יכולים להיות שיתופי פעולה מסחריים אחרי שאנחנו מזהות צורך ספציפי של חברות הקהילה. הכל נבחר בפינצטה ורק בתחומים רלוונטיים אלינו – אין אצלנו שום דבר שקשור לדיאטה, איפור או לייף סטייל. שיתופי הפעולה שלנו מכוונים במינון מדויק כך שלא יעיקו על נשים ויוכלו לתת להן ערך התפתחותי או כלכלי, והם עוסקים בהחזרי מס, נושאי פנסיה, ביטוחים, גופים כמו בנקים, חברות השקעה, גופים אקדמיים. המטרה היא גם לתת הטבות רלוונטיות לנשים בקבוצה. הדבר הכי טוב שקרה לנו בזמן הקורונה הוא שפתחנו אקדמיה נשית לנשים בלבד, המרצות כולן נשים ויש קורסים שונים כמו קורס דירקטוריות, קורס אחריות תאגידית וקורס גישור. נשים מפנות את הזמן ומגיעות לקורסים בזום, כולל נשים ישראליות מרחבי העולם – מאיטליה, אוסטרליה מארצות הברית וסין, וזה מחמם את הלב. אנחנו רואות כמה הן עפות על זה וכמה חשובה לכולן סביבה נשית איכותית. כמובן שלכל העשייה בקבוצה יש שורה תחתונה – כי הגיע הזמן ליצור חברה יותר שוויונית שבה נשים, המהוות קצת יותר ממחצית מהאוכלוסייה, יגיעו למשרות הבכירות בדיוק כמו הגברים וגם ישתכרו כמוהם".

> איך תרוויחי משכורת של גבר? מדריך להשוואת השכר

תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון
תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון