ימי מחלה: למה חשוב להתחסן לשפעת דווקא לפני חנוכה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

חג החנוכה בפתח, התכנסות המשפחתית היא תדירה וכך גם הסכנה להדביק ולהידבק בשפעת. איך נשמור על הקרובים שלנו? שאלנו את פרופ' אבישי אליס, יו"ר האגודה הישראלית לרפואה פנימית

88 שיתופים | 132 צפיות

בעודנו נערכות לחנוכה, מתארגנות על סופגניות ומצטיידות בנרות ובחנוכיות, בואו נעצור רגע לחשוב על האורחים שלנו – וכיצד הם יעברו את החג בשלום. בואו נשאל כיצד אנו יכולות להגן על עצמנו ועל בני המשפחה הפגיעים ביותר מפני וירוס השפעת. המודעות לנושא עלתה משמעותית במהלך מגפת הקורונה: מפגשים משפחתיים, הנערכים לעתים קרובות בתוך הבית, מגבירים את הסיכון להעברת נגיפים. זה נכון לגבי הקורונה – וזה נכון גם לגבי שפעת.

>> את מזכירה לי שלכת: גם לך המתח מהמלחמה גורם לנשירה?

לא הצטננות פשוטה

עבור חלקנו שפעת היא רק הצטננות פשוטה שחולפת במהירות, אבל עבור אחרים זה לא המקרה כלל. שפעת עונתית עלולה להוביל לסיבוכים רפואיים, במיוחד אצל אנשים הנמצאים בסיכון בקרב בני המשפחה – כמו ילדים ואנשים מבוגרים. אבל גם ללא תלות בגיל ובמצבים בריאותיים כאלו ואחרים, השפעת יכולה להתקבל בדרך קשה ולשבש את החיים שלנו. אנו עלולות לפספס ימי עבודה, אירועים חברתיים וחגים כאשר אנו נמצאות חולות בבית.

ההשפעה הבריאותית של השפעת על קהילות שונות היא משמעותית. על פי ההערכות, השפעת פוגעת במיליארד אנשים ברחבי העולם מדי שנה. בישראל אחוז החולים בעונת השפעת נע בין 5%-15% מהאוכלוסייה. במילים אחרות, בין 400,000 ל-1.3 מיליון אנשים חולים בשפעת. כ-10,000 מהאנשים הללו מאושפזים בבית חולים עקב סיבוכי שפעת.

"למרות שאנחנו עשויים לחשוב שאנחנו אנשים בריאים בדרך כלל ושהידבקות בנגיף השפעת לא תפגע בנו בטווח הארוך, חשוב לזכור שישנם לא מעט אנשים שאנו נמצאים איתם במגע יומיומי שכן נמצאים בסיכון – קשישים, ילדים, הורים לילדים, נשים בהיריון ואנשים עם מחלות כרוניות שעלולים להיות בסיכון לחלות בשפעת קשה", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האגודה הישראלית לרפואה פנימית.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

>> מאז המלחמה ההורמונים שלנו לא פועלים כרגיל. כך הם משפיעים על הגוף

אז איך נגן עליהם?

ארגון הבריאות העולמי רואה בחיסון השפעת את הדרך היעילה והמשתלמת ביותר למנוע ולבקר את התפשטות השפעת. החיסון מפחית את הסיכון לחלות בנגיף, ומפחית את חומרת התסמינים ביחס למי שלא קיבלו את החיסון נגד שפעת. החיסון מחזק את המערכת החיסונית ומסייע לה להתגונן מפני הנגיף. הוא עוזר להפחית באופן משמעותי סיבוכים בריאותיים, אשפוזים ותסמינים נשימתיים קשים. לצד החיסון, ישנם אמצעים פשוטים נוספים, לרבות שטיפת ידיים קבועה, כיסוי הפה כאשר אנו משתעלים או מתעטשים, והימנעות מהתערבבות עם אחרים כאשר יש לנו או להם תסמינים כגון שיעול, כאב גרון או נזלת – כל זאת כדי לסייע בהגבלת התפשטות הנגיף ושמירה על בריאותנו ועל היקרים לנו.

לא לחכות לחורף

תפיסה רווחת נוספת בקרב הציבור היא שיש צורך להתחסן נגד שפעת רק פעם אחת בשנה. זה לא נכון. בשל נגיפי השפעת המשתנים ללא הרף, ארגון הבריאות העולמי עוקב באופן רציף אחר נגיפי השפעת המסתובבים בעולם ומעדכן את המלצותיו להרכב ותדירות החיסונים. פרופ' אליס מוסיף: "קבלת חיסון נגד שפעת מדי שנה חיונית כדי להבטיח הגנה אופטימלית ומתמשכת מפני נגיפי השפעת והגרסאות המתפתחות במהירות. חשוב לזכור שאסור לחכות למזג אוויר גרוע כדי להשפיע על ההחלטה שלנו להתחסן, השפעת היא נגיף עונתי ואינו קשור לתנאי החורף או מזג האוויר, לכן אין צורך לחכות לחורף או לגשם כדי לנקוט באמצעי זהירות".

>> מתי נתעטף? הכירבוליות שינחמו אתכן בימים קרירים

חשוב לזכור שישראל בולטת כאחת המדינות הבודדות המספקות חיסוני שפעת חינם לכל אוכלוסייתה החל מגיל 6 ומעלה, מה שמהווה עדות למחויבות שלה להגן על אזרחיה. הגישה לחיסון נוחה, עם אפשרויות הכוללות מרפאות אחיות, אתרי חיסונים ייעודיים, מרפאות רופא ספציפיות וכן בתי ספר.