הלוחם שגויס למילואים ואיבד את העסק שלו לא האמין למראה עיניו

נאלץ לסגור את חנות התכשיטים שלו. הלוחם במילואים הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם harelfriedman@
נאלץ לסגור את חנות התכשיטים שלו. הלוחם במילואים הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם harelfriedman@

סרן במיל' הראל פרידמן נלחם בעזה כבר חודשים, ולכן נאלץ לסגור סופית את חנות התכשיטים שלו בתל אביב. המדינה לא עוזרת לו, אבל מזל שיש אנשים עם לב רחב. "גיליתי את עם ישראל בגדולתו וזה מאוד מחזק אותי". הזדמנות אחרונה לקנות תכשיט עם ערך אמיתי

88 שיתופים | 132 צפיות

האישה הערבייה שהגיעה עם בתה לחנות התכשיטים "דיזנגולד" (DIZNGOLD) ברחוב דיזנגוף 216 בתל אביב, סיפרה לבעלים הראל פרידמן, כי עשתה את כל הדרך מטייבה, אחרי ששמעה את סיפורו האישי. סרן במיל' פרידמן, בן 29, שריונר "מורעל" כמו שאומרים חבריו, המגויס מיומה הראשון של המלחמה – התרגש מאד מהמחווה.

>> "כל מה שביקשתי זה להתפרנס בכבוד, והמדינה לקחה לי גם את זה"

האישה רכשה לה ולבתה טבעות זהב ואיחלה לפרידמן שיחזור בשלום מהלחימה. גם סבתא מאשדוד הגיעה כדי לקנות טבעות לכל הנכדות שלה, ואלה רק שניים מתוך גילויי אחווה ופירגון רבים בהם נתקל פרידמן מרגע שהעיתונאי חנוך דאום שמע את סיפורו האישי של קצין השריון. פרידמן התגייס למילואים עוד לפני שקיבל צו 8, ומאז הוא לוחם בעזה. הוא לחם עד כה בצפון הרצועה, בשג'אעיה ובשכונת זייתון בדרום הרצועה, ואף חיסל בעצמו שני מחבלים שהיו במרחק 30 מטר מהטנק שלו. זהו, אגב, הסיבוב השני שלו בעזה. הוא נקרא להילחם בעזה לראשונה במבצע "צוק איתן", כשהיה צוער בקורס קצינים.

חנוך דאום על סגירת החנות של סרן במיל׳ הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם hanoch.daum@
חנוך דאום על סגירת החנות של סרן במיל׳ הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם hanoch.daum@
סרן במיל׳ הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם hanoch.daum@
סרן במיל׳ הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם hanoch.daum@

בחזרה לדצמבר 2023. דאום נתקל בשלט שתלה פרידמן על חלון הראווה של החנות שלו. "סוגרים. שבוע אחרון עד 31.12.23. אחרי חודשיים וחצי במילואים חזרתי לשבוע אחרון בחנות. נאלץ לסגור את החנות עקב המצב", כתב פרידמן, וחתם ב"האדם שבטנק ינצח" והוסיף את דגל ישראל.

>> השיגה ציוד לחיילים בשווי מיליונים: גיבורה ושמה דפנה

דאום פרסם את סיפורו והקרדיט כולו שלו, אבל הסיפור הזה הוא בעיקר הסיפור של עם ישראל שהתגלה בכל גדולתו ובא לרכוש תכשיטים כדי לפרגן לקצין רגע לפני שהוא סוגר את החנות, לאחר שלא עבד מאז פרוץ המלחמה והחובות שלו הלכו ונערמו.

"לפני המלחמה הייתי מודאג מאוד מהפילוג בעם", מודה פרידמן, "אבל מה שראיתי עכשיו מוכיח שאנחנו עם אחד – ולא חשוב אם מדובר בחילונים או בדתיים, יהודים או ערבים. כל סוגי האנשים הגיעו ברגע האמת לתמוך ולעזור. כמו בלחימה – גם בעורף, גיליתי עכשיו את עם ישראל בגדולתו וזה מאוד מחזק אותי".

"הראל עבד לבדו בחנות ולא זכה לשום הקלות מהבעלים של המקום בעקבות המלחמה, הוא לא ויתר אפילו על שקל, ויותר מזה, הוא כבר שואל מתי יוכל לשים את השלט 'חנות להשכרה'. הוא המשיך לשלם את השכירות ואת הארנונה, ומי שמכיר את תל אביב יודע שהסכום הכולל מגיע לאלפי שקלים", מספר אור ניר, חבר ילדות של פרידמן, שיחד עם אחותו גל ניר, נרתם כדי לעזור לחברו בימים האחרונים של המכירה עד הסגירה הסופית, ולפני שפרידמן חוזר להילחם. "הראל גם לא יכול לקבל פיצויים כי החנות פתוחה רק שנה, ואין אפשרות להשוות את המכירות לשנה קודמת. וכשאתה לא עובד שלושה חודשים ולא נכנס כסף, ובינתיים ההוצאות עדיין גבוהות כמו שהיו לפני המלחמה – אין לך ברירה אלא לסגור".

עגילי זהב ויהלומים בחנות "דיזנגולד" של לוחם המילואים הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם harelfriedman@
עגילי זהב ויהלומים בחנות "דיזנגולד" של לוחם המילואים הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם harelfriedman@
שרשרת זהב למכירה בחנות "דיזנגולד" של לוחם המילואים הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם harelfriedman@
שרשרת זהב למכירה בחנות "דיזנגולד" של לוחם המילואים הראל פרידמן | צילום: אינסטגרם harelfriedman@

>> שון גואטה שרד את הטבח בנובה, התגייס למילואים בעזה ועיצב חולצות לזכר הקורבנות

פרידמן גדל בפתח תקווה למשפחה של תכשיטנים. בני משפחתו המורחבת עוסקים בתחום בבורסה ברמת גן, אביו עובד בחנות תכשיטים בעיר מגוריהם ואמו בעלת עסק בתחום. מאז שהיה בן עשר ליווה אותה פרידמן בעבודתה, חי ונושם את עולם התכשיטים. כשבגר, אחרי תקופה בקבע, זה היה אך טבעי שיעסוק בתחום הזה. כיום הוא גר ברמת גן עם בת זוגו קורל, העוסקת בתחום מערכות מידע. את החנות, עסק קטן משלו, שיש בה תכשיטים עם אבני חן, זהב ויהלומים (החל מ-300 ש"ח לתכשיט ועד כמה אלפים), הוא פתח כסוכן תכשיטים בינואר 2023 וראה כי טוב. הוא צבר בהדרגה קהל לקוחות מתל אביב והסביבה, אבל אז פרצה המלחמה והכל נטרף.

בימים אלה מסתיים החוזה שלו, פרידמן יחזור לעזה ואחרי המלחמה יחשב מסלול מחדש. "מה שקורה עכשיו הוא מעל ומעבר לכל הציפיות שלי בחיים, לא האמנתי שאראה כמות כזאת של אנשים וזה מרגש ומחמם את הלב", הוא אומר. יש לי מאות הודעות בטלפון שלא הספקתי עדיין לענות להן, ואני אומר לכל מי שרוצה לבוא שפשוט יגיע.

עד מתי החנות פתוחה?
"ביום חמישי 28.12 מעשר בבוקר עד שבע בערב, וביום שישי מהבוקר עד כניסת השבת. אם תהיה אפשרות, נפתח גם בראשון".

אור, מה בכל זאת הראל מתכנן להמשך?
"המלחמה טרפה את כל הקלפים, נשארה לו הרבה סחורה ויכול להיות שהוא יקים אתר באינטרנט וימכור דרכו. מה שבטוח, בעתיד הוא יישאר בעסקי התכשיטים".

הראל פרידמן ובת זוגו קורל | צילום: אינסטגרם harelfriedman@
הראל פרידמן ובת זוגו קורל | צילום: אינסטגרם harelfriedman@

>> למה זארה עצבנה את לקוחותיה הפרו-פלסטינים? התשובה בתמונה

מי הקהל שבא לקנות?
"מכל הארץ. מהצפון, מהדרום וגם מיהודה ושומרון. מישהו אפילו הגיע מהר חברון. מעטים באים כדי למצוא מציאות, הרוב באים עם רצון לפרגן. מדובר באנשים שהיו יכולים לרכוש תכשיט בעיר מגוריהם, אבל הם עושים את כל הדרך לתל אביב כדי לחזק ולעזור. הראל קיבל חופשה מיוחדת לשבוע הסגירה והגיע מדוכדך, אבל כשראה את כמות האנשים הוא קיבל לא רק אנרגיה – אלא גם אוויר לנשימה".

עם כמות כזאת גדולה של אנשים, יש עוד סחורה?
"כן. המכירות הן מעל ומעבר למצופה, אבל עדיין יש הרבה סחורה – וסחורה יפה – וזו סיבה טובה להגיע ולקנות. אנחנו קבוצת חברי ילדות, עוזרים להראל מבוקר עד ערב בחנות, וכולם מוזמנים לבוא ולקנות. נותרו עוד יומיים לבוא לקנות בחנות ולאפשר לו לחזור ללחימה בראש שקט. כמו שאני מכיר אותו, הוא ממש מתגעגע לחיילים ולמפקדים שלו".