לאחרונה גיל ריבה נעלם, אבל יש לו שתי סיבות טובות

גיל ריבה | צילום: ליה יפה
גיל ריבה | צילום: ליה יפה

איש התקשורת גיל ריבה נעדר מזה תקופה מהמסך הקטן ומהרשתות החברתיות. הלכנו לבדוק מדוע, וחזרנו מופתעות

88 שיתופים | 132 צפיות

אולי שמתן לב שאיש התקשורת גיל ריבה (47), נעלם לאחרונה מהמסך הקטן ומהעין הציבורית. לאחר שב-2019 הגשים חלום ילדות ופתח גלריית עיצוב ואומנות, בשבועות האחרונים ריבה נמנע מלעדכן את הרשתות החברתיות שלו, והסיבות – מדאיגות ומפתיעות. אם אתן נמנות בין המעריצות המושבעות של המראיין הכי צבעוני על המסך, אפשר להירגע, כי ריבה עומד לחזור בקרוב. 

>> להפוך צעצועים ליצירות: הגלריה של גיל ריבה

נתחיל עם הסיבה הבריאותית להיעלמותו: מתברר שלאחרונה ריבה עבר ניתוח להחלפת עדשה מלאכותית תוך-עינית בעין ימין, ובקרוב יעבור ניתוח זהה גם בעין שמאל. הסיבה השניה והמשמחת להיעדרותו היא העובדה שהוא עושה בימים אלה סטאז'; ריבה לומד לטפל בשיטת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) וקואוצ'ינג. "חיפשתי להרחיב את ארגז הכלים שלי כמראיין ומצאתי שיטה שגורמת לשינוי התנהגותי תוך טווח קצר של 15 עד 20 פגישות. במסגרת הסטאז' יש לי כיום חמישה מקרים שאני מטפל בהם, וזה מדהים". 

נשמע שאתה נהנה.
"מאוד. הילדים גדלים בקצב מסחרר, ופחות ופחות מתייחסים אלי, רונית ואני מרגישים זקנים מתמיד". 

יש סיכוי להסבה מקצועית?
"העיתונות היא בדם שלי, אבל המימד הטיפולי, מעבר לעניין התרפויטי, בהחלט משפר את איכות החיים. אתה גם עושה פורטפוליו על עצמך וזה הפרויקט האמיתי, מדובר בלימודים של שנה ואני אסיים אותם בספטמבר".   

למה נאלצת לעבור ניתוח?
"הרכבתי משקפיים מגיל 35, ובשנים האחרונות הראייה שלי התדרדרה לרחוק ולקרוב, וכל חודש וחצי החלפתי משקפיים – זה היה משוגע. התברר שהיה לי קטרקט, שזה אמנם מוקדם לגילי, אבל תמיד הקדמתי את זמני. הניתוח היה בהרדמה מקומית, ובמהלכו העדשה העכורה שלי הוחלפה בחדשה. עשיתי אותו בבוקר, בערב חזרתי לביקורת, העין הייתה חבושה עם רטייה שקופה מפלסטיק ובשבועיים הבאים הגעתי לביקורת אחת לשבוע".

גיל ריבה וד"ר שמואל לוינגר | צילום: חן וילנר סטודיו
גיל ריבה וד"ר שמואל לוינגר | צילום: חן וילנר סטודיו

איך העברת את הזמן בינתיים?
"אחרי הניתוח הראייה שלי נעשתה מוזרה, למשל העין רואה מרוח ומעונן, וזה קצת מעצבן. אצלי גם תמיד יש מחשבות מהסוג היותר מפחיד, אבל הרופא שניתח אותי הוא ד"ר שמואל לוינגר, הוא לוקח אותך כאילו אתה הילד היחידי שלו. ממש סוג של השגחה עליונה שדואגת לך סביב השעון ומהר מאוד הבנתי שנושא ההחלמה הוא אינדיבידואלי, ונתתי לזה לקרות. היתרון הגדול: מדובר בניתוח שהוא לכל החיים".

תהליך ההחלמה של ריבה ארך כחודש. שאלנו את המנתח שלו, ד"ר שמואל לוינגר, לגבי תהליך ההחלמה מהניתוח המפתיע. "במהלך שלושת הימים הראשונים שאחרי הניתוח אסור לגעת באזור העיניים ולא לשטוף במי ברז, יש איסור על פעילות ספורט ויש להימנע מים ובריכה למשך שבועיים אחרי הניתוח". 

זה כן הגיל

אם גם אתן בטווח הגילים 45-50 וסובלות מהתופעה הבריאותית ממנה סבל ריבה, תוכלו לזכות בתענוג המפוקפק של ניתוח תחת הרדמה מקומית תמורת כעשרים אלף ש"ח, תלוי בסוג העדשה. לוינגר, מנתח עיניים בכיר ומייסד רשת "עיניים" מספר שסיכויי ההצלחה של הניתוח הם 90%. "ערכנו לגיל ניתוח כדי לאפשר לו ראייה טובה לקרוב ולשמר את הראייה לרחוק. ניתוחים מהסוג הזה מבוצעים בשלב בו בעין מתפתח תהליך של זוקן ראייה (פרסביופיה, דב״א), בדרך כלל לאחר גיל 40, כאשר רואים טוב לרחוק אך נזקקים למשקפיים לקרוב. אצל אותם אנשים יש ירידה משמעותית באיכות החיים".

מה ההבדל בין ניתוח כזה לניתוח קטרקט רגיל?
"ההבדל הוא שבניתוח קטרט רגיל יש עכירות בעדשה הטבעית של העין והראייה לרחוק ולקרוב נפגעת. במקרה של גיל ריבה, השינוי הפיזיולוגי בראייה חל בשל שינויים של הגיל בעדשה, המפריעים בראייה. שינויים פיזיולוגים מסוג זה מתרחשים לרוב בין גיל 45 ל-50. מעל טווח הגיליים הזה לרוב נבצע השתלת עדשה. מדובר בניתוחים תוך עיניים ולכן מבצעים ניתוח לכל עין בנפרד לשם הזהירות והבטיחות".

גיל ריבה | צילום: ליה יפה
גיל ריבה | צילום: ליה יפה