איך הפך הטרנינג לבגד הכי לוהט של העשור?

ג'יג'י חדיד לריבוק | צילום יח"צ חו"ל
ג'יג'י חדיד לריבוק | צילום יח"צ חו"ל

אם פעם חליפות אימונית היו נחלתן הבלעדית של עקרות בית נואשות, במהלך העשור עבר הבגד לקדמת הבמה ואפילו כיכב בתמונת חג המולד של הקרדשיאנס. איך זה קרה?

88 שיתופים | 132 צפיות

כשהתחיל העשור הקודם טרנינג היה חליפה שנחשבה ביגוד יום לגיטימי רק אם את עקרת בית או סוחרת סמים. במילים אחרות, לצאת לסידורים – לגיטימי, ללכת לעבודה – ממש לא. ובכל זאת, לקראת סוף העשור הפך הטרנינג לבגד שהכוכב מספר אחת במדינה, עומר אדם, לובש אותו בפרסומת לבזק וקים קרדשיאן ווסט ומשפחתה לובשים אותו בתמונת חג המולד המשפחתית, איך זה קרה?

View this post on Instagram

The West Family Christmas Card 2019

A post shared by Kim Kardashian West (@kimkardashian) on

יותר מכל בגד אחר, להוציא את הפיג'מה שמראש נתחמה לגטו הבלעדי של בגדי הבית הרכים, אין בגד שלבישתו מסמלת נוחות יותר מטרנינג. אין מדובר כעת על בגדים יעודיים לאימוני כושר המכילים טכנולוגיות מיוחדות, בדים נושמים, מאווררים וכו', אלא בחליפה – מכנסיים וחולצה תואמים הנלבשים יחד כחליפת פנאי, לעבודה ולטיסה. בעבר לבישת טרנינג מחוץ לבית היה סמל של כישלון. חוסר הצלחה במציאת עבודה, בת זוג או ויתור כללי על שאיפות.

דמיינו לעצמכם את הסיטואציה משירו של אהוד בנאי: "הילד בן 30, יש לו חום גבוה, הוא שוכב על הספה בבית הוריו". עצמו עיניים, מה הוא לובש הבטלן הזה? טרנינג, כמובן, אפור ומהוה, עם כתמי שמן ואפר ניקוטין. במשך שנים היה הטרנינג הבגד אליו נכנס, שפל רוח ומבט, מי שהחיים נתנו לו בעיטה באשכים, אז איך התרומם הבגד משאול ספות נפסדות אל פסגת תמונת חג המולד של משפחת קרדשיאן ווסט?

View this post on Instagram

Ye and Dre Jesus is King Part II Coming Soon

A post shared by Dr. Dre (@drdre) on

בסוף שנת 2018 התפרסם סיכום שנה באתר ssense ובו סיכום הטרנדים באופנה, שם הוטבע הביטוי Trackpants Globalism, שמשמעותו הרחבה, על פי הכותבת עאישה סידיקי, היא "הטרנינג הוא לבוש שאפשר ללבוש במחנה פליטים, אבל גם לראות אותו על די.ג'יי ממערב לונדון, סבא אסייתי בטיול רגלי או דוגמנית על. הטרנינג של היום הוא לא פריט לבוש חדש אלא שינוי תרבותי. כמו מכנסי הדנים שבעבר נלבשו רק על ידי בוקרים, כולנו הגענו היום לחשיפה מלאה לטרנינגים. כדי שפריט לבוש יפנה לכלל אוכלוסיה צריכים להתרחש שני תנאים", היא ממשיכה ומסבירה, "הראשון, הוא צריך לצאת מגבולות הז'אנר, והשני – הגדרה מחדש של תחומי הז'אנר. שני התנאים האלה התקיימו כאשר הטרנינגים יצאו מעולם הספורט והפכו להיות מדים של מעמד הפועלים במדינות שונות כמו אנגליה, רוסיה וצרפת, על אוכלוסיות שכונו 'גופניקים' (בטלן ברוסית), 'צ'בס' (כינוי לבן מעמד נמוך באנגליה העוסק בפעילות בלתי חוקית כשהוא לבוש בטרנינג) או Raccaille, ביטוי המתייחס לפוחזים ממוצא צרפתי. היום הטרנינג הפך להיות המדים של בני העשרים פלוס, זמינים בכל מקום ובכל קטגוריית מחיר, אינם מעידים יותר על הלובש אותם אלא על רוח הזמן".

מעניין שהטקסט הזה, שנכתב באנגליה, מתייחס גם לתרבות מזרח אירופה, אבל תהליכים דומים קרו גם בארצות הברית. חליפת האימונית הקלאסית של אדידס, בעלת השלושה פסים בצד, הושקה לראשונה בשנת 1967 ונחשבה בגדי אימון לרצים. אבל בשנות השמונים זמרי היפ הופ מהברונקס וקווינס ניכסו לעצמם את החליפה הזו. הטרנינג הפך להיות מזוהה עם החתרנות הטבעית שהתלוותה להיפ הופ ולראפ בארצות הברית, ולסגנון ה-GRIMES שהתפתח באנגליה בתחילת שנות האלפיים. ללבוש טרנינג היה למרוד בהגמוניה, בתרבות השלטת הלבנה והפריווילגית שלובשת חליפות כוח ועובדת בוול סטריט. הנוחות שבה מתריסה: "אני לא צריך לאבד את הנוחות שלי כדי לעשות רושם על האדם הלבן". ככל שכוחם והשפעתם של זמרי הראפ עלה, סגנון הסטריט סטייל השתלט על מרכז הבמה האופנתית. בתחילת שנות האלפיים היה רגע של חסד גם לחליפת טרנינג מקטיפה, כמו שלבשה אווה לונגוריה ב"עקרות בית נואשות", ובריטני ספירס ופריס הילטון גם נצפו בכאלה. ורודות, כמובן.

המעצב הרוסי גושה רובצ'ינסקי שיתף פעולה עם אדידס ויצר חליפות אימוניות עם כיתוב באותיות קיריליות בסגנון שנקרא "פוסט סובייטי" ובכך עשה היפוך תרבותי: הסגנון שנקרא בישראל "רוסי", של חליפות אדידס הנלבשות עם גרביים לבנות וכפכפים, הפך מ"לא קול" ל"קול", והחל לפלס את דרכו למיינסטרים, שמצידו החל להתאמן יותר החל משנות השמונים ועד היום.

>> משאנל לטרנינג, סיפורה של קים קרדשיאן

ובואו לא נזלזל בכוחם של מפורסמים: כאשר קניה ווסט החל את שיתוף הפעולה עם אדידס במיזם האופנתי ששמו ייזי, הסגנון האופנתי  שהוביל הוא מונוכרומטי, פשוט וחסר עיטורים, בגדים שנראים כמו מה שלובשים מי ששרדו שואה אקולוגית. הסגנון הפשוט והלא מתחכם הזה החל להיות מזוהה גם עם קים קרדשיאן, שהחלה לובשת אותו מדי פעם לאירועים, לסידורים וגם לתמונות אינסטגרם. בהקשר של קרדשיאן יש לומר דבר נוסף: העשור הקודם היה עשור של השקעה מוגזמת: באיפור, בסידור שיער, בלבוש מוגזם, במאמץ שנלקח בחשבון כדי לייצר תמונה מושלמת. נשים וגם גברים השקיעו שעות ביצירת המראה המהוקצע לתמונה באינסטגרם, אבל ככל שהמאמץ הצטבר, יכול להיות שאיפשהו בנפשם קמה תנועת נגד. משהו בתוכם התמרד כנגד הנצנצים, הנוצות, הפאייטים, הפרחים הגדולים, הפנינים, הסוורובסקי, השמלות הצמודות: משהו בהם ביקש להתאתרג, להיעטף בחומו המנחם של בד הפוטר, להיות לרגע אחד אמיתי, ולא רק צייד לייקים ולייקרה. דווקא מאמץ היתר בהעמדת הפנים דחף אותנו, בסופו של דבר, אל הטרנינג, המקום בו אנחנו יכולים לנוח, להיות אנחנו, רק אנחנו, חסרי מאמץ, לכאורה, בחברתם של אלה המקבלים אותנו כפי שאנו. זוהי תנועת המטוטלת המוכרת הנעה הלוך ושוב בין מאמץ היתר לבין חוסר המאמץ.

זו גם הסיבה שבפרסומת הראשונה של עומר אדם לבזק הוא לבש חליפת טרנינג (של זארה, שנחטפה מהמדפים). אדם מגלם בפרסומת את עצמו, אבל מיהו אדם: בחור צעיר וישראלי שטוב לו בחיים והוא לא מנסה להתאמץ או לרצות אף אחד, הוא בסבבה שלו, למה שהוא ילבש חליפה? הוא רוצה להרגיש בנוח.

>> כך תלבשו טרנינג בסטייל

View this post on Instagram

באמת עושה בוקר טוב

A post shared by Iris Abramovich (@irisabramovich) on

"המהפך שעבר הטרנינג קשור לתרבות ולטרנד האופנתי הקיים", אומר שמעון קייזרמן, סמנכ"ל השיווק של חברת אדידס ישראל, "אני חושב שכאשר סטייל ונראות טובה פוגשת נוחות, זה מתכון טוב עבור הצרכנים וזה בעצם ה-WIN WIN המושלם. אנחנו רוב היום נמצאים מחוץ לבית, אבל עדיין רוצים שיהיה לנו נח ונעים".

אתה חושב שנעשה שינוי בבדים לטרנינג ובנעלי ספורט בעשור האחרון שאיפשר את הטרנד הזה?
"הטרנינגים לא עברו שינוי מהותיים בבדים אלא יותר בגזרות. אנחנו נמצאים כרגע במגמה של השבת עטרה ליושנה (back to the '80) מבחינת הגזרות וניתן למצוא כיום מענה לכל סגנון – צמוד, רחב, עם צווארון, בלי צווארון , פוליאסטר, ניילון וכו'. בעשור האחרון נעלי הספורט עברו טרנפורמציה משמעותית בעיקר בגלל שהטרנד סביב הנעליים השתנה, הרבה מאוד צרכנים חיפשו ורצו נעל ספורט שתראה גם טוב ביום יום ולא רק בפעילות הספורט. זה יצר סגמנט חדש וורסטילי אשר נותן מענה לשני הצרכים. גם בדים של נעלי ספורט השתנו ונעשו יותר נושמים, יותר גמישים ומתאימים את עצמם".

וכך מצאנו את עצמנו, שנייה לפני שהתחילה 2020, בוהים בתמונה של משפחת קרדשיאן ווסט – משפחת המלוכה של האינסטגרם – לבושה כולה בטרנינגים אפורים מלאנז', נהנים בנוחות משפחתם החמה, ולא נדחקים לשמלת קוטור בשווי עשרות אלפי דולרים. רגע זה הוא נצחון המהות על הנראות, של ערכי משפחה על תהילה וזוהר, הנוחות על פני העמדת הפנים. התמונה הזו היא הנגטיב של התמונה בעזרתה שברה קים את הרשת לפני כמה שנים, כאשר הציצה ערומה משמלה והתיזה שמפניה. כשלובשים טרנינג לא שותים שמפניה, שותים כוס תה או קפה, אוכלים עוגיית קוואקר או פיצה.

אז מה זה אומר עלינו, כחברה? פעם, לפני עידן מי טו, נהגו לומר "מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה". היום כבר אי אפשר לומר את זה, כי למה שנשים יעמדו אחרי גברים?, אבל אפשר לומר את זה, בהשאלה: מאחורי כל גלאם לוק באינסטה עומד טרנינג מהוה. לפעמים אפשר לוותר על הגלאם ולהתנחם בחיקו המחבק של הטרנינג. הטרנינג הוא נחלתם של אלה שכבר הצליחו ואין להם צורך בהעמדת הפנים המזוייפת והנוצצת.ללבוש טרנינג הוא נצחון כלשעצמו. עצרו את העולם, אני רוצה בד פוטר.

הנה כמה טרנינגים לסופ"ש החורפי הקרוב, ולאלה שאחריו

בילי אייליש ל-h&m , מחיר 129 ש"ח | צילום הנס מוריץ
בילי אייליש ל-h&m , מחיר 129 ש"ח | צילום הנס מוריץ
בילי אייליש ל-h&m , מחיר 119 ש"ח | צילום הנס מוריץ
בילי אייליש ל-h&m , מחיר 119 ש"ח | צילום הנס מוריץ
ADIKA, מחיר 119 ש"ח | צילום זיו שמש
ADIKA, מחיר 119 ש"ח | צילום זיו שמש
ADIKA, מחיר 109 ש"ח | צילום זיו שמש
ADIKA, מחיר 109 ש"ח | צילום זיו שמש

 

טוונטיפורסבן, 99 ש"ח | צילום אלעד חיזקי
טוונטיפורסבן, 99 ש"ח | צילום אלעד חיזקי
טוונטיפורסבן, 99 ש"ח | צילום אלעד חיזקי
טוונטיפורסבן, 99 ש"ח | צילום אלעד חיזקי
טומי הילפיגר, 549 ש"ח | צילום יח"צ חו"ל
טומי הילפיגר, 549 ש"ח | צילום יח"צ חו"ל
טומי הילפיגר, 499 ש"ח | צילום יח"צ חו"ל
טומי הילפיגר, 499 ש"ח | צילום יח"צ חו"ל

> זה מה שנלבש החורף