סובלת מחרדה? כך הרפואה הטבעית יכולה לעזור לך

יותר נשים מגיעות כשהתלונה המרכזית שלהן היא חרדה | צילום: shutterstock
יותר נשים מגיעות כשהתלונה המרכזית שלהן היא חרדה | צילום: shutterstock

מאז פרוץ המלחמה כולנו נמצאות על הקצה וחרדות 24/7. אין לנו פתרון קסם, אבל אולי הרפואה הטבעית תוכל לסייע לך ולו במעט בהפחתת החרדה שאת מרגישה

88 שיתופים | 132 צפיות

מה אנחנו מדמיינות כשאנחנו חושבות על התקף חרדה? סביר להניח שרובנו נחשוב על קוצר נשימה פתאומי ודפיקות לב מהירות שנגרמים מתחושת לחץ גדולה – ונרגעים באופן טבעי או לאחר נטילת תרופת הרגעה. על אף שהמחשבה האינסטינקטיבית הזו היא לרוב גם נכונה, ישנם בינינו אלו שמתמודדים עם חרדה יומיומית, שלא מושפעת מאירועים ספציפיים בחיי היומיום אלא מלווה את המתמודד או המתמודדת באופן תדיר. התפרצויות, או התקפי החרדה המאפיינים את התחושה הזו, מגיעים באופן תכוף הרבה יותר, ומלווים אף באשפוזים דחופים. 

>> רביד אחרק ניצלה מהטבח ברעים: "רצתי, הקאתי, ונלחמתי על חיי"

את סוג החרדה הזה בדיוק פגשה ש', בת 42 מאזור הדרום, זמן קצר לאחר לידת בנה האמצעי. "הייתי בחורה אנרגטית, מלאת שמחת חיים, שאוהבת לרקוד ולצחוק, ופתאום בגיל 35 בלי שום הכנה חוויתי את התקף החרדה הראשון שלי", היא מספרת, "לא חוויתי את עצמי כאדם חרדתי, אין לי פוביות או פחדים מסוימים, אבל פתאום הגיע ההתקף: דפיקות לב מהירות, יובש בפה, רעד ברגליים ובידיים, תחושה שאני עומדת למות. הזמנתי הביתה אמבולנס, ואחרי בדיקות גילו שזה התקף חרדה ונתנו לי זריקת הרגעה. זה קרה שוב ושוב ולא הוקל מפעם לפעם, בכל פעם הייתי בטוחה שזהו, זה הסוף שלי". 

איך נראה אצלך התקף?
"ברגעים האלה את חושבת שאת הולכת לאבד את היקרים לך מכל, הגוף שלך בוגד בך ואת לא מצליחה להרגיע את עצמך. זה הגיע למצב בו לקראת התקפים לא יכולתי ללכת, לא יכולתי לעשות כלום. במהלך ההתקפים הייתי מקיאה ונמצאת שעות בשירותים, זה ליווה אותי המון, המון שנים".

ש' הבינה שהתופעה לא נעלמת, ופנתה בהתחלה לטיפול פסיכיאטרי. "הפסיכיאטר שראיתי אמר לי שאני לא צריכה תרופה יומיומית, אלא רק תרופה לזמן התקפי חרדה, שתהיה לי בתיק למקרה שקורה משהו. הרגשתי שזה לא מספיק, שאני צריכה למצות את כל האפשרויות שלי כדי להקל על עצמי, וכך הגעתי לרפואה הטבעית".

>>> לשמור ליום סגריר: 10 דרכים לצאת מהבאסה בכוחות עצמך

קופות החולים כללית, מאוחדת ומכבי בדקו את אחוזי צריכת התרופות נגד חרדה ודיכאון בקרב מבוטחיהן בין השנים 2019-2021. בממוצע בין קופות החולים, כמות הנשים והגברים שצורכים תרופות מסוג זה עלתה בשנים אלו ביותר מ-10 אחוזים. בנתונים מטעם מכבי וכללית בפרט, ניתן לראות כי ישנה עלייה חדה יותר בהרבה בכמות הנשים שצורכות את התרופות הללו.

נשים רבות ישמחו להתמודד עם החרדה בעזרת טיפולים טבעים. "יש אצלנו מגוון רחב מאוד של מענים טיפוליים המותאמים לחרדה", מסבירה רויטל מערב, ראש תחום רפלקסולוגיה ב"מכבי טבעי" והמטפלת של ש', "רפלקסולוגיה זה כמובן מצוין בעבור זה, אבל בנוסף יש גם שיאצו, דיקור סיני, צמחי מרפא, סדנאות מיינדפולנס ואפילו סדנאות טאי צ'י במרפאות מסוימות. אפשר ומומלץ לפעמים גם לשלב בין טיפולים שונים: רפלקסולוגיה ודיקור סיני, או שילוב של רפלקסולוגיה, דיקור סיני וצמחי מרפא – זה מראה תוצאות יפות מאוד בתחום החרדה, גם במבוגרים וגם בילדים".

"בכל פעם הייתי בטוחה שזהו, זה הסוף שלי" | צילום: shutterstock
"בכל פעם הייתי בטוחה שזהו, זה הסוף שלי" | צילום: shutterstock

האם יש טיפול כללי לחרדה? או שהטיפול משתנה ממטופל למטופל?
"יש מטופל שהתקף חרדה גורם לו לתחושת דיכאון, יש התקפי חרדה שגורמים לריצה תכופה לשירותים, כאבי בטן עזים, וכו'. הטיפול נותן מענה לאותו מטופל ספציפי ולתלונה הספציפית שלו. אם מטופל או מטופלת יגיעו אליי כשהחרדה שלהם מתבטאת בקוצר נשימה או בכאבי בטן, אנחנו נתאים את הטיפול לנשימה או לבטן, ולשם תוכוון ההקלה". 

ש', איך השפיע עלייך הטיפול הרפלקסולוגי?
"הגעתי ל'מכבי טבעי' לפני קצת יותר משלוש שנים. בהתחלה עשיתי דיקור סיני אצל מישהי, אבל פחות התחברתי לזה, ולאחר מכן פגשתי את רויטל. מעבר לטיפול הרפלקסולוגי, היא מתעניינת מה קורה איתי במהלך השבוע, כותבת את הדברים העיקריים, וזה נכנס לטיפול. היום אני בטיפול אצלה אחת לשבוע, כבר שלוש שנים, ונפתחו בפניי חיים חדשים. היום, אחרי תקופה בטיפול פסיכולוגי, אני לא בטיפול נוסף מעבר לרפלקסולוגיה. זה כרוך בהרבה עבודה של המטופל, לדעתי. אם את מגיעה לטיפול וחושבת 'טוב, זה מסאז' לרגליים', לא עשית כלום. זו הרבה עבודה, להאמין שהלחיצות עוזרות לך, אמונה בטיפול ובמטפל, והרבה הקשבה ועבודה עצמית. מעבר לזה, המטפלת הבינה את הצרכים שלי, נוצרה בינינו פתיחות, והיא עזרה לי להבין את הטריגרים של החרדה שלי. גיליתי באמצעות הטיפול שמחשבות על בריאות הילדים שלי מכניסות אותי להרבה חרדה, וכשזה עלה למודעות, הרבה יותר קל לי לומר 'אני מפחדת, אני אקבע תור לרופא, אבדוק'. זו המשמעות של שחרור ורוגע עבורי". 

רויטל, האם הרפואה הטבעית יכולה באמת להוות תחליף לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי?
"הרפואה הטבעית היא רפואה משלימה. אם מגיע אליי מטופל או מטופלת שמטופלים גם בטיפול תרופתי, למשל, אני מתמזגת עם הטיפול הזה. על אותו משקל, אם מטופל רוצה לשנות מינון או להפסיק טיפול תרופתי, אני מיד אפנה אותו לרופא המטפל שלו. אנחנו עובדים ביחד בשיתוף פעולה, אם למטופל יש התקפים תכופים יותר – הטיפול יינתן בהתאמה, אזמין אותו להגיע פעמיים בשבוע, למשל. האפקט, לעומת זאת, יכול להיות דומה. עוד מלפני הקורונה יש אצלנו סדנאות מיינדפולנס, זה כלי נהדר למטופלים שמתמודדים עם חרדה, עם או בלי טיפול תרופתי, זה מקנה הרגלים שיכולים להישמר בכיס כדי להצליח להתמודד עם הכאן ועכשיו. יש כבר מטופלים שיודעים לזהות עוד לפני שההתקף מגיע, ויודעים להתמודד עם ההתקפים שלהם טוב יותר".

האם את באמת רואה עלייה של כמות הנשים שמתמודדות עם חרדה ודיכאון?
"ללא ספק יותר נשים מגיעות כשהתלונה המרכזית שלהן היא חרדה. כל אחת מביעה את איך שההתקפים מתבטאים אצלה, אבל אני ללא ספק רואה את זה יותר מבעבר. נשים מדברות יותר על 'הפיל בחדר', ואני חושבת שזו אחת הסיבות לזה שאנו רואים בטיפולים יותר נשים שמעוניינות להתמודד". 

>>> הילד המרביץ בכיתה הוא שלך? כך תפעלי נכון

מה התהליך שמטופל צריך לעבור עד שהוא מופנה לרפואה טבעית?
"המטופל שמגיע אלינו פוגש קודם כל את הרופא המייעץ שלנו, רופא מערבי, שנכנס לתיק המטופל, בודק את מחלות הרקע שלו או אם הוא לוקח תרופות, מתשאל, ומצייר תמונה שלפיה הוא ידע אילו טיפולים יכולים לתת למטופל את המענה הטוב ביותר. אם מטופל יאמר שהתקף החרדה מלווה בהתכווצות שרירים הוא יופנה כנראה לדיקור, למשל. יותר ויותר מרופאי המשפחה יודעים ומורשים כבר להפנות לטיפולים טבעיים".
"במפגש הראשון שלי עם מטופל, אני אערוך תשאול נוסף כדי לבנות מהלך טיפול שיהיה מיטבי למטופלת. אין פורמולה טיפולית מובהקת להתמודדות עם חרדה, כאמור, כל אחת תקבל טיפול שמותאם לה, אפילו למצבה ביום עצמו שבו היא הגיעה לטיפול. אם מטופלת תאמר שהיא מרגישה נהדר ושהרבה זמן לא היה לה התקף, אתאים לזה את המהלך".  

ש', איך החרדה שלך נראית היום, אחרי שלוש שנים בטיפולים?
"חרדה היא קצת כמו מחלה כרונית, כמו הרפס בפה, הוא יחזור אחרי שנה, או שנתיים, אבל הוא יחזור. החרדה היא איתי, אני מדברת איתה, למדתי לקבל אותה ולא להבריח אותה. ככל שאני מנסה להבריח אותה היא תגיע יותר. האינפוט המרכזי של הרפלקסולוגיה בשבילי היא שלמדתי איך להיות בשליטה. גם אם זה מגיע, ויש לי דפיקות לב, ופתאום אני מפחדת שהבן שלי ברח מבית הספר או שקרה לו משהו בריאותי – אני נזכרת, בעזרת רויטל, שאני לא היחידה".

"הווליום ירד, בעיקר. אני לא מגיעה למיון, או לאמבולנס, כמו בעבר. אני לא חושבת שאני עומדת למות. אשים שיר טוב, אשתה כוס יין או אקח פרחי באך – למדתי להרגיע את עצמי. אני נותנת לגל לעבור. אני יודעת שהרבה גברים ונשים לוקחים תרופות נגד דיכאון וחרדה, ואם אני אסע לחו"ל אני אקח את הכדורים הפסיכיאטריים למקרה שיהיה לי התקף. אבל, תמיד יבוא עם זה טיפול ברפואה משלימה. הפסיכיאטר שלי אמר לי 'אם תצליחי באמצעות הרפואה המשלימה זו תהיה ההצלחה הכי גדולה'. אני גאה בעצמי מאוד, ואני יודעת שרויטל גאה בי".

"אני חושבת שחרדה היא תוצר של סטרס, ושכל אחד מאיתנו צריך ומומלץ שיקדיש לעצמו את הזמן לנסות רפואה טבעית, גם אם אין עדיין אבחנה קונקרטית של מה לא בסדר", ממליצה מערב, "הרעיון שאת עוצרת את היום שלך פעם בשבוע, מפנה זמן שהוא רק שלך, בלי בן או בת זוג או הילדים, בלי העבודה – הוא הטיפול המניעתי הכי טוב, לא רק ללחץ או חרדה אלא להכול, לדעתי. אני מאמינה ששם מתחיל הריפוי".