זהב לבן: כל הסיבות לטוס לחופשת סקי בבולגריה

Borovets בולגריה | צילום: יח"צ
Borovets בולגריה | צילום: יח"צ

הטיסה קצרה, השלג מהפנט, אתרי הסקי מאובזרים, השופינג היסטרי והמחיר? זול, ממש זול. בקיצור, זה הזמן לחופשת סקי בבולגריה

88 שיתופים | 132 צפיות

בין אם זה בגלל הבגדים, הנוף הפוטוגני או החיבה לספורט הלבן והממכר – חופשת סקי הפכה לאחד מסמלי הסטטוס המבוקשים בעולם התיירות. אך גם מאחורי התדמית המפונפנת והיוקרתית, מסתבר שאפשר לנפוש בין הרים מושלגים ומסלולי אקסטרים גם מבלי לקרוע את הארנק. התשובה: בולגריה.

בבולגריה אתרי הסקי אמנם לא מהודרים כמו שאמוני או ואל-דיזר שבמערב היבשת, עם זאת, הם זולים בחצי מחיר ומספקים חבילה מושלמת של נופים מרהיבים, הרים מושלגים ואתרי ספא וסקי מפנקים. תוסיפו למחירים המאוד אטרקטיביים גם את הטיסה הקצרה – שעתיים וקצת, מה שמוזיל עוד יותר את החבילה כולה, ויחד עם נופים מרהיבים סביב, והרי לכם חופשת סקי, במחירים שווים לכל נפש.

תיירות הסקי והספא מביאים לבולגריה מדי שנה 13-12 מיליון תיירים בזכות אתרי סקי מקצועיים, שהפכו ליעד מועדף גם לתחרויות סקי בינלאומיות. המדינה השקיעה סכומי עתק בתשתיות ובפיתוח, ובאתרים מתאמצים לספק כל מה שצריך לחוויית סקי מושלמת, כולל כמובן ציוד סקי למי שלא הביא אתו מהבית.

המסלולים הם בכל הרמות: למתחילים יש בית ספר ללימוד סקי לילדים ומבוגרים, עם הדרכות באנגלית וברוסית, ואפשר למצוא כאן גם גם הדרכה פרטית במחירים סבירים. המסלולים מתאימים גם לגולשות מקצועיות או חובבות סנובורד וגם למתחילות. וחוץ מסקי יש מסלולי סנובורד וסנופארק לקפיצות ופעלולים. כמו כן, עיירות הסקי מציעות גם טיולי ג'יפים וטרקטורונים, רכיבה על סוסים ומסלולי אופניים.

יש מבחר בתי מלון בכל הרמות ובמחירים שאינם מזכירים את אירופה. ובסביבת האתרים יש הרבה מעיינות טרמיים ומרכזי ספא שמציעים מגוון עצום של טיפולים קלאסיים ואקזוטיים (יודעי דבר טוענים שהספא הטוב בבולגריה הוא  St. Ivan Rilski spa resorte בבנסקו עם מחיר ממוצע של כ-150 ש"ח לטיפול של שעה. ואף פחות).

גם האפר'סקי (השעות שאחרי הסקי) לא מקופח בבולגריה, עם סצנת בילויים רחבה הכוללת מועדונים, טברנות, פולקלור מקומי, פאבים, ברים ומסעדות המגישות אוכל בולגרי אותנטי וגם בינלאומי, וחנויות מקומיות למכביר שמציעות מבגדי סקי ועד מזכרות. עונת הסקי בבולגריה מתחילה בינואר ונמשכת עד סוף חודש מרץ ואם הגעתן לשם לגלוש אל תוותרו גם על ביקור בסופיה, עיר הבירה הקסומה של המדינה.  

אתרי סקי מקצועיים למתחילות ומגולשות מנוסות. בנסקו בולגריה | צילום: יח"צ
אתרי סקי מקצועיים למתחילות ומגולשות מנוסות. בנסקו בולגריה | צילום: יח"צ
אתר הסקי בנסקו, סופיה בולגריה | צילום: יח"צ
אתר הסקי בנסקו, סופיה בולגריה | צילום: יח"צ

בנסקו

בנסקו (Bansko) הוא אתר הסקי הגדול והפופולרי ביותר בבולגריה. הוא ממוקם כ-160 ק"מ מסופיה (כשעתיים נסיעה) ושוכן בין הרי הפירין. גולשים מכל רחבי אירופה נוהרים אליו  כך שמתקבלת בו אווירה קוסמופוליטית על רקע עיירה יפה, קסומה ועמוסה באותנטיות בולגרית. בסמוך לבנסקו, פועל פארק הסנובורד הראשון שבמזרח אירופה והוא חוויה בפני עצמה. וכן, אפילו שם תוכלו למצוא בחור ישראלי שמוכר שווארמה בלאפה במחיר של כארבעה שקלים בלבד.

>> ביקרנו בקלאב מד החדש הזה בצרפת ומצאנו חופשת חורף מושלמת

תנאי גלישה: כ-19 מסלולים הנפרשים על פני 70 ק"מ (הגבוה: 2,600 מטרים, הנמוך: 930 מטרים), המחברים בין החלקים הגבוהים של האתר עם העיירה. במידת הצורך קיים סיוע של תותחי שלג המכסים את המסלולים.
לינה: חובבות מלונות ה-5 כוכבים ישמחו להתארח במלון קמפינקי גרנד ארנה. אבל גם מלונות קטנים, דירות ומרכזי ספא הן אפשרות לינה מעולה. למקפידות על הכשרות, מלון ZARA (לא, אין קשר למותג) מציע מסעדה כשרה בניצוחו של טבח ישראלי. טווח המחירים נע מ-200 ועד 1000 ש"ח ללילה. תלוי ברמת הפינוק המתבקשת.

מלון רילה | צילום: יח"צ
מלון רילה | צילום: יח"צ

בורובץ

כ-70 ק"מ מסופיה, ממוקם בורובץ (Borovets), אתר הנופש הבולגרי הוותיק ביותר, שהוקם בסוף המאה ה-19 על רכס הרי רילה המתנשא לגובה של כ-3,000 מטר בקודקודו. האתר מציע מבחר של בתי מלון, מסעדות וחנויות. המינוס – העיירה הקרובה ביותר לאתר (ספרבה בניה) ממוקמת כ-10 ק"מ ממנו. מצד שני, כל מה שתצטרכו כבר נמצא שם.

>> ביקרנו במלון הכי יוקרתי באבו דאבי, שעולה כמו לילה בצימר ישראלי סטנדרטי

תנאי גלישה: האתר מציע כשלושה אזורי גלישה ו-19 מסלולים לחווית סקי אקסטרים, הנפרשת על פני 58 ק"מ ופסגה בגובה של כ-2,950 מטרים. האתר מומלץ בעיקר עבור גולשות מקצועיות שיכולות להתמודד עם שיפועים חדשים או גולשות סנובורד ברמות שונות. כל המסלולים חוצים עצי אורן מחודדים ומכוסי שלג והמראה בהחלט מרהיב. בימים מסוימים ניתן להירשם לסקי לילה. הפלוס: בתי המלון די צמודים והגישה נוחה.
לינה: מלון רילה, אייס איינג'לס או יסטרבץ יתאימו למשפחות למרות המרחק. ניתן להתפנק גם על בתים או דירות נופש. המחירים, כיאה לבולגריה, החל מ-180 ש"ח ללילה ועד 800 ש"ח.

מלון רילה שבבורובץ | צילום: יח"צ
מלון רילה שבבורובץ | צילום: יח"צ

זול אך מפנק. ספא במלון רילה, בורוביץ בבולגריה | צילום: יח"צ

אוכל

הקולינריה הבולגרית מזכירה את האוכל הטורקי (העותומנים שלטו מאות שנים בבולגריה). הבשר מאד פופולרי: חזיר וכבש פופולריים במיוחד ויש גם בקר, עוף וממולאים מכל הסוגים, תפוחי אדמה מבושלים, הסלט היווני כמו שאנחנו מכירים, נמצא בכל תפריט. ברשת BMS- תמצאו אוכל בולגרי מבושל – סלף סרוויס לארוחה מלאה תעלה לכם עד 30 ש"ח וברשת HAPPY תמצאו את כל סוגי המאכלים במחירים דומים. 

חופשת סקי בבולגריה. Borovets resort | צילום: יח"צ

סופיה

סיור בסופיה הבירה הוא חלק בלתי נפרד מחופשת הסקי הבולגרית. והוא כולל הרבה מבנים עתיקים, קתדרלות וכנסיות עם ארכיטקטורה מרשימה, שפע גלריות, מוזיאונים ופארקים. גם בית הכנסת הגדול שוכן במרכז העיר (מאחורי שוק מרכזי ומקורה) והוא השני בגודלו באירופה. בית הכנסת מכיל כ-1,170 מקומות ישיבה ומוזיאון היסטורי המספר את סיפורה של הקהילה היהודית במדינה. משפחות עם ילדים ישמחו לבקר באייספארק, או לקפוץ לפארק השעשועים Fun Park שבסופיה. ניתן גם לבקר בהר ויטושה הסמוך לסופיה ולסייר ברכבל המשקיף על העיר כולה.

חובבי הקניות ימצאו פה שווקי רחוב, חנויות יד שניה, את שוק הנשים העירוני שמוכר מפירות וירקות ועד בגדים ואביזרים וגם מסעדות (ממוקם ב-Atanas Stambolov) וגם שוק עתיקות עם פריטים מהתקופה הקומוניסטית. בנוסף יש מרכזי קניות (מולים) שהגדולים בהם הם פרדייז, וסרדיקה. יש בהם חנויות בינלאומיות כמו סאפורה, פול אנד בר, מאסימו דוטי, אדידס ועוד אבל פאשניסטיות לא יתלהבו במיוחד כי רוב הדגמים קצת מיושנים. מצד שני – המחירים לרוב זולים ואפשר למצוא מציאות יפות.

להתפנק כאילו אף אחד לא מסתכל, מלון רילה בבולגריה | צילום: יח"צ
להתפנק כאילו אף אחד לא מסתכל, מלון רילה בבולגריה | צילום: יח"צ
Borovets, מלון רילה בבולגריה | צילום: יח"צ
Borovets, מלון רילה בבולגריה | צילום: יח"צ

כדאי לדעת: 

כסף: בבולגריה המטבע נקרא לב וערכו נמוך במעט מהשקל הישראלי. בשנת 2024 צפויה המדינה לעבור לאירו, אבל עד אז – אסור למקומיים לקבל מטבעות זרים.
מזג האוויר: כיאה לחורף אירופאי, הטמפרטורות עשויות לצנוח לרוב עד למינוס שש מעלות. לעתים גם מינוס 17.
הסקי פס: הכרטיס שבאמצעותו עולים ויורדים ברכבל עולה כ-90 לב. כמו כן, הוא מספק ביטוח חילוץ ועזרה ראשונה. עם זאת, מומלץ להצטייד עם ביטוח כבר מהבית.
טיסות: חברת אל על נבחרה על ידי הנהלת שדה התעופה של סופיה לפתוח את עונת הסקי. יש ארבע טיסות שבועיות של "אל על" לסופיה בימים ראשון שלישי, רביעי ושישי במטוס 737.  מלבד כרטיסים מסוג LITE, כרטיסי הטיסה כוללים גם את הטסת כבודת הסקי ללא עלות.
במסגרת הטבת השנה האזרחית החדשה אל על מציעה מחירי מבצע ל-25 יעדים, בינהם גם סופיה, עם מחיר של החל מ-199$ (כרטיס הלוך-חזור). המבצע יתקיים למשך חמישה ימים בלבד בין ה-5 לינואר ועד ה-9 לינואר (כולל),לטיסות הממריאות מה-5.1 ועד ה-28.2. תאריך החזרה האחרון במבצע הוא ב-18.3.2023.
מחירים רגילים במטוסים רגילים הם מ-279 דולר מחיר בסיסי ו-מ-369 דולר כולל כבודה והושבה.

הכתבת היייתה אורחת של חברת אל-על

להרגיש כמו אנה ואלזה, חופשת סקי בבולגריה | צילום: יח"צ