תקראו לזה גזלייטינג או גזלות. לחברה שלי שהתאבדה זה לא משנה

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

האקדמיה ללשון עברית הכריזה על מינוח עברי לגזלייטינג - גזלות דעת, או בקיצור גזלות. לחברתה של י' שהתאבדה על רקע מערכת יחסים מתעללת, זה כבר לא משנה

88 שיתופים | 132 צפיות

"הוא סימס לי עכשיו שהוא בגד בי עם שתי חברות שלי. אחרי שהפסקתי לענות הוא הכחיש, אבל זאת לא פעם ראשונה שהוא אומר את זה בשעת ריב. לא שמעת מזה משהו ולא סיפרת לי כדי שלא אפגע, נכון? כי בא לי למות כרגע", את ההודעה הזאת היא שלחה לי בווטסאפ. לשתינו, מעצם היותנו מילניאליות טיפוסיות, הייתה נטייה להפטיר את המשפט האחרון כלאחר יד. שבוע אחר כך התברר שהיא באמת התכוונה לזה. "סליחה אימא, זה כואב מדי", היא כתבה על פתק וגרמה למותה במו ידיה. 

>> הממשלה מפקירה מיעוטים ונשים. זה שוב נגמר ברצח

לא נבנה הסיסמוגרף שיוכל לאמוד את רעידת האדמה הזאת, את השבר הזה שחצה ללפני ואחרי את החיים שלי ואת חיי האנשים שאוהבים וכואבים אותה כל יום מחדש. מה עבר עליה ברגעים האחרונים לחייה? לעולם לא נדע. אבל ההתכתבות הזו, שעדיין שמורה בנייד שלי, הייתה רק טיפה בים רעיל שבו היא ניסתה לשחות בלי לטבוע. "זה חלק מהקטע", היא כתבה לי, "זה בדיוק מה שהוא רוצה, שאסמס לך בחוסר ביטחון, שארגיש שאני לא יכולה לסמוך על החברות שלי. זאת ממש התעללות רגשית". 

החבר ההוא נפרד ממנה והחזיר אותה אליו על בסיס שבועי, עקב אחריה, התקשר באובססיביות ואז סינן, שיקר, רימה, קילל, השפיל, השפיט, איים, רמס וערער אותה

האסימון הזה נפל מאוחר מדי, לה, לי ולסובבים אותה. זה לא שלא היו תמרורי אזהרה בדרך: היסטוריה של מערכות יחסים מעוותות? מדובר באקסיות מטורללות ונקמניות. פאסיב אגרסיב מתיש במיוחד? הוא אמוציונלי ומורכב אבל עובד על זה עם הפסיכולוגית שלו. האהבה פורחת ואז ריב פתאומי ואז חסימה בפייסבוק ובטלפון עד יעבור זעם? כנראה ממש הגזמת הפעם. הכרוניקה הזו הלכה ותפחה: החבר ההוא נפרד ממנה והחזיר אותה אליו על בסיס שבועי, עקב אחריה, התקשר באובססיביות ואז סינן, שיקר, רימה, קילל, השפיל, השפיט, איים, רמס וערער אותה כל כך עד שהיא לא הצליחה לזהות איפה היא מתחילה ואיפה היא נגמרת. עד שהיא נגמרה. לעולם לא אדע אם מערכת היחסים הזו היא שדחפה אותה למותה או ששדים אחרים שהסתובבו לה בראש גרמו לזה אבל אין ספק שהצל של מערכת היחסים הזו החשיך את חייה, עד לרגע שלא נותר אלא חושך בלבד.

>> מה הופך אדם להפוך למתעלל רגשי? תחקיר בעקבות תיבת הפנדורה שנפתחה בעקבות מותו של יהודה נוריאל

קווי חרום לסיוע נפשי

ער"ן – 1201
הצ'אט של עמותת סה"ר – סיוע והקשבה ברשת
מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן – 050-9949244, 03-6910921
עמותת בשביל החיים – סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו – 03-7487771
מוקד מידע וסיוע של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – 118