"איראן זה כאן ואני מתה מפחד": הזמרות מגיבות לסערת פירר

עדי לאון בגמר "האח הגדול VIP" | צילום: מיכה לובטון
עדי לאון בגמר "האח הגדול VIP" | צילום: מיכה לובטון

סערת פירר מתעצמת, הפעם בעקבות אמירתו הפרובוקטיבית של המפיק עדי לאון. לירז צ'רכי, ריקי גל, סיוון טלמור, קורין אלאל ואחרות משיבות אש

88 שיתופים | 132 צפיות

סערת הרב פירר מאיימת להפוך להוריקן: אחרי קורין גדעון ועלמה זהר, מגיע תורו של המלחין, המוזיקאי ופליט "האח הגדול" עדי לאון לשחרר אמירות שגורמות לנו להרים גבה. "אם יום אחד למשך שעתיים או שלוש, או לא יודע מה, לא ישמעו קול אישה, וואו, מי ישמע, איזה זמרות יש לנו במדינה, אפשר לספור אותן על יד אחת. יאללה נו, זו האמת", אמר ל"ערב טוב עם גיא פינס".

>> רשימת זוכי אקו"ם מוכיחה: נשים, אף אחד לא רוצה להקשיב לכן
>> למה תעשיית המוזיקה בישראל ממשיכה להדיר נשים?

הזמרת איה כורם צייצה בטוויטר בתגובה לסערת פירר: "אין נשים בערב התרמה – צריך לכבד את האמונה של כולם. אין נשים ביום העצמאות – צריך לכבד את האמונה של כולם. אין נשים ביום הזיכרון – צריך לכבד את האמונה של כולם, אין נשים באירועי סליחות – צריך לכבד את האמונה של כולם, אין נשים במצעדי הלהיטים – וואו, איזה שוק, אני בהלם".

במקביל התחולל ביף מתוקשר נוסף, כשמצידו האחד קורין גדעון שצידדה בפירר, ומהצד השני הזמרת שירי מימון שאמרה לה בתגובה: "קל מאוד לא להיות זמרת ולכתוב. אם היו עושים לך כזה דבר בטלוויזיה מעניין אם את היית שותקת". גדעון לא היחידה שצידדה בפירר,  גם הזמרת עלמה זהר עשתה זאת.

איה כורם | צילום: אורית פניני
איה כורם | צילום: אורית פניני

תקציר הפרקים המיזוגניים האחרונים: הרב אלימלך פירר ארגן מופע מחווה לשלמה ארצי במסגרת ערב התרמה למען עמותת מרפא. משתתפי המופע, כולם גברים, נדהמו לגלות כבדרך אגב שאין אף לא זמרת אחת בתוכנית האומנותית. אך בעוד מוזיקאים כגון שלמה ארצי עצמו, עילי בוטנר, אלון עדר ואפילו התזמורת הפילהרמונית מתחו ביקורת, ביטלו את הששתפותם באירוע או התנו אותה בפתיחתו לנשים – נשמעו גם קולות אחרים, בהם, כאמור, עדי לאון.

"האמירה של עדי ליאון גורמת לי לבכות. כן, אני ממש בוכה ממנה", אומרת קורין אלאל. "מי זה בכלל עדי לאון? זו אמירה מעליבה שקשה לי איתה ושאני לא מבינה אותה. עצוב לי שמוזיקאי מעז לדבר ככה".

קורין אלאל | צילום: איליה מלניקוב
קורין אלאל | צילום: איליה מלניקוב

"מה אפשר להגיד על האיש בלי לרדת לרמה הנמוכה שלו", אומרת סיוון טלמור בתגובה לדבריו של לאון. "אני לא מצליחה לצמצם את מה שאני מרגישה כלפי האמירה שלו, אבל אדרבא שיקחו לו את הנשים לכמה שעות מחייו ונראה איך ייראה העולם שלו אז. אין מספיק זמרות? ובכן, מה אפשר לומר על מי שלא למד לספור".

"האמירה של עדי לאון היא בורות לשמה", מצטרפת ריקי גל. "כנראה שהוא לא מקשיב לזמרות, אז לידיעתו – יש לנו זמרות נפלאות בישראל והמון מהן".

"עדי לאון? את מי הוא באמת מעניין?", אומרת הזמרת והשחקנית לירז צ'רכי. לעומת זאת, צ'רכי, אחייניתה של הזמרת ריטה ונצר לשושלת מוזיקלית עשירה, מודאגת מאוד מהתמונה הגדולה. "סבתא שלי, אימא של אימי ואימה של ריטה לא יכלה לשיר בצעירותה כי היא גדלה באיראן וגזרו עליה ועל כל הנשים שם שתיקה. היום אני מרגישה שאיראן זה כאן ואני מתה מפחד. אני מופיעה היום בכל העולם, כולל בפני נשים איראניות, ושרה בשם הקול הנשי שהושתק במשך שנים, ובאותה נשימה אני לא יודעת מה יהיה אצלנו בעוד חמש שנים מהיום. נערות לא יכולות לשיר בבית הספר, זה מפחיד, אני מגדלת שתי בנות ועוד כמה שנים אולי גם הן לא יוכלו לשיר".

לירז צ'רכי | צילום: מיכאל טופיול, סטיילינג: אלין זידקוב כהן
לירז צ'רכי | צילום: מיכאל טופיול, סטיילינג: אלין זידקוב כהן

"עדי לאון לא באמת שווה התייחסות. אני מקווה שגל השיימינג שהוא יחטוף עכשיו יזיז משהו אצלו, אבל אני לא מאמינה שהוא באמת אדם מצפוני", אומרת המוזיקאית נגה ארז. "מה שכן, לפחות לזמן הקרוב אנשים יחשבו פעמיים לפני שיעזו להדיר נשים. התפקיד שלנו הוא לשמר את זה הרבה אחרי שהפרשה הזאת תדעך".

"אני לא מגיבה ספציפית לאמירה של עדי ליאון, ולא ממקום מתנצל, אלא מפני שזה לא לרמתי כל ההתכתשות הזו שהפכה לאופנתית כל כך", אומרת דנה ברגר. "כן אגיד שאני בזה ללהקה של אותם אנשים שרק מחכים להתריס לשם ההתרסה. אז די להדרת נשים ודי להתלהם".

דנה ברגר | צילום: יוסי גבעוני
דנה ברגר | צילום: יוסי גבעוני

ומה בנוגע לפירר, הדמות שממנה הכול התחיל? גם כאן הדעות לא חלוקות. "הרב פירר הוא אדם רב זכויות. לצערי, אני מכירה את פועלו מקרוב, הוא עזר לאימו של בן הזוג שלי. אבל עדיין – אדם שעושה הרבה טוב לא מקבל פטור מהתחשבות באחר, אפילו לא פעם אחת", אומרת ארז. "זה לא מחריג אותו מהחובה לעצב כאן חברה שיוויונית".

ריקי גל | צילום: בן כהן
ריקי גל | צילום: בן כהן

"כל הדבר הזה של הדרת נשים הוא איום ונורא בעיניי. כבר קרה לי שביטלו לי הופעה שנסגרה בבית ספר באזור השרון כי שני דתיים התנגדו שאופיע", אומרת אלאל. "אני לא הייתי רוצה להיות אפילו בקהל של אירוע שיש בו הדרת נשים".

"עם כל הכבוד לרב פירר ולפועלו, אני מצרה על אמונתו כשמדובר בנשים", אומרת גל. "זה הפסד שלו שהוא לא שומע נשים, זמרות, עם קולות מדהימים. טוב עשתה אורלי וילנאי שהדירה את עצמה כמנחה באירוע, גם אני לא הייתי משתתפת באירוע שכזה".

"אני מאוד מכבדת את פועלו של הרב פירר אבל הוא היה צריך לנהוג אחרת בערב ההתרמה. הוא צריך להבין שבתור פרסונה ציבורית משמעותית יש לו תפקיד חשוב, ולא לתת מקום לכפייה הדתית", אומרת טלמור.

סיון טלמור | צילום: דודי חסון
סיון טלמור | צילום: דודי חסון

"אנחנו חיים בתקופה מאוד חשובה בכל מה שקשור למעמד האישה", טוענת ברגר. "הגל של מחאת Me Too הוא מבורך וחשוב ואני מחבקת אותו כי זה עוד צעד של יציאה מהחושך לאור והמלאכה עוד מרובה. אבל כשיש שינוי רדיקלי בתפיסה, הוא תמיד מביא איתו הקצנה ואנחנו בתקופה במדינה של הלך רוח של התלהמות. ייקח זמן אבל זה יתאזן. לרב פירר יש רצון לעשות ערב התרמה וזה מבורך, אבל הדרת נשים היא דבר מוקצה מכאן ועד הודעה חדשה".

"זה ממש לא נורמלי אבל לצערי זה לא מפתיע אותי", מסכמת צ'רכי. "כל זמרת שמוצאת את עצמה בסיטואציה שבה היא אינה יכולה לשיר ושמשתיקים את קולה – צריכה להשמיע את קולה. היא צריכה לספר את זה ולכתוב על זה ולצעוק את זה כדי שהעולם יהיה מודע לזה כי אם לא נמשיך לדבר, עוד חמש שנים אולי כבר לא נצליח לא לדבר ולא לעלות על במות".

נגה ארז | צילום: Timo Kerber
נגה ארז | צילום: Timo Kerber