מחכה לזריקה? כל מה שצריך לדעת על בוטוקס

ג'ניפר לופז מדגימה שרירי פנים משותקים | צילום: GettyImages
ג'ניפר לופז מדגימה שרירי פנים משותקים | צילום: GettyImages

הוא מחליק קמטים אבל מסוגל גם לטפל בפזילה, גורם לאושר אבל מחבל בתגובות רגשיות אחרות. כל מה שחובה לדעת על בוטוקס לפני הדייט עם המזרק. מדריך אל קמט

88 שיתופים | 132 צפיות

הרבה המצאות הזויות המציא המין האנושי, ונראה שהטיפול בבוטוקס הצליח לכבוש בהצלחה את המקום הראשון על פודיום הטיפוח הביזארי. יותר משלושה מיליון איש ואישה בארצות הברית בלבד בוחרים מדי שנה לשתק את עצבי הפנים באמצעות חיידק, כדי לנסות לטשטש את סימני הגיל ולהעלים את קמטי ההבעה. הפחד מהזיקנה מעולם לא קיבל פנים מוזרות יותר.

מהו בוטוקס?

הבוטוקס הוא רעלן שמיוצר על ידי חיידק הבוטלינום, שהתגלה ב־1895 על ידי רופאה בלגית, ומבטל את הגירוי העצבי באזור שאליו הוא מוזרק, משתק את השריר וגורם להרפיה של הפנים ולטשטוש קמטים.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, מסבירה כי טעות נפוצה היא לחשוב שהבוטוקס ממלא קמטים או מעבה שפתיים. הוא נחשב ליעיל ביותר לטשטוש והעלמת קמטים דינמיים (קמטי הבעה) בשליש העליון של הפנים אחרי שהעור מתחיל לאבד מהאלסטיות שלו ומאגרי השומן התת־עורי מתחילים להידלדל, והעור נראה מבוגר או עייף מכפי שהוא. מדובר בחלבון זר לגוף, ולכן חמישה אחוזים מכלל האוכלוסייה יפתחו נוגדנים לבוטוקס והוא לא ישפיע עליהם. המצב עלול לקרות כשמתבצעות הזרקות חוזרות של בוטוקס במרווחים קצרים של מספר שבועות.

כתבות נוספות שיעניינו אותך
חומצה היאלורונית – הסכנות שלא סיפרו לך עליהן
הטרנדים הכי חמים באסתטיקה
האם יש טעם לשמור מוצרי טיפוח במקרר?


אם בוטוקס רעיל, איך הוא לא משפיע לרעה על הגוף?

כמויות הרעלן המוזרקות לעור קטנות מאוד, חודרות לעומק של מספר מילימטרים בלבד והן לא מגיעות למערכת הלימפה או הדם. החומר נשאר באזור המטרה ולא מתפזר הלאה.

"בין הסלבס הבודדים שהודו בכך שעברו טיפולים אסתטיים בפנים היא גווינת' פאלטרו. המצח שלה חלק להפליא ללא קמטוט אחד הרומז על מספר ימי ההולדת שלה" מסבירה ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ובעלת מרכז קליניק לאסתטיקה | צילום: GettyImages
"בין הסלבס הבודדים שהודו בכך שעברו טיפולים אסתטיים בפנים היא גווינת' פאלטרו. המצח שלה חלק להפליא ללא קמטוט אחד הרומז על מספר ימי ההולדת שלה" מסבירה ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ובעלת מרכז קליניק לאסתטיקה | צילום: GettyImages

למי מתאים בוטוקס?

הטיפול מומלץ בעיקר לאחר גיל 30 ועד גיל 65. הבוטוקס לא יכול לטשטש קמטים עמוקים. "מחקרים מוכחים כי מטופלים המתחילים טיפול בוטוקס בין גיל 30 ל־50 יכולים לא רק לטפל בקמטים קיימים, אלא גם לעכב הופעת קמטים חדשים", מציינים בפרופורציה.

למי לא מתאים בוטוקס?

נשים הרות (אם כי לא הוכח שטיפול בבוטוקס פוגע בעובר), אנשים הלוקים במחלות הקשורות למערכת העצבים או מי שנוטלים תרופות המשפיעות עליה.

איפה כדאי להזריק?

הבוטוקס יכול לטפל באזורים הקבועים שבהם מופיעים קמטי ההבעה – בצדי העיניים (קמטי מניפה), המצח, בין הגבות ובצדי האף והפה – שנוצרים כתוצאה מהתכווצות השרירים. הטיפול באזור שבין הגבות הוא בין הפופולריים שבטיפולי הבוטוקס.

מהי התדירות המומלצת הזרקות הבוטוקס?

השפעת הבוטוקס היא זמנית בלבד ויש לחזור על הטיפול תוך ארבעה עד שישה חודשים, אז השפעת ההזרקה מתפוגגת והשריר חוזר לפעילות המקורית שלו. עם השנים חלק מסיבי השריר שטופלו בבוטוקס נחלשים ואפשר להגדיל את פרקי הזמן שבין ההזרקות מפעם בשלושה עד חמישה חודשים לפעם שישה עד שמונה חודשים.

כמה מוקדם זה מוקדם מדי?

אחת השאלות שעדיין יש סביבה מחלוקת בקרב פלסטיקאים היא אם אפשר להתחיל עם בוטוקס כטיפול מונע בגיל צעיר או רק לאחר הופעת הקמטוטים הראשונים. יש שמאמינים שכדאי להקדים תרופה למכה ולהתחיל עם זריקות הפלא כבר בגיל 24 כדי לעצור את הקמטים טרם הופעתם, בעוד שאחרים טוענים שהתחלה מוקדמת מדי תשיג את התוצאה ההפוכה ותגרום לפנים להיראות קפואות ולכן מבוגרות יותר.

מתי רואים תוצאות?

תוצאות הטיפול ייראו תוך שבעה ימים ממועד ההזרקה. הצלחת טיפול הבוטוקס תלויה ברופא מיומן ובאיכות החומרים, מסביר ד"ר אריק זרצקי, מומחה לכירורגיה פלסטית. כדי לא לפגוע בתוצאת הטיפול חשוב שלא לעסוק בפעילות גופנית במשך 48 שעות אחריו.

"לאחר טיפולי בוטוקס לא מוצלחים וטיפולים נוספים, ככל הנראה מתיחת פנים או מילוי לחיים, קורטני קוקס נראית מאוד לא טוב" אומרת ד"ר ורנר | צילום: GettyImages
"לאחר טיפולי בוטוקס לא מוצלחים וטיפולים נוספים, ככל הנראה מתיחת פנים או מילוי לחיים, קורטני קוקס נראית מאוד לא טוב" אומרת ד"ר ורנר | צילום: GettyImages

מהן תופעות הלוואי?

חישוב לא מדויק בלחיצה, זווית שגויה וזווית מחט לא נכונה בעת ההזרקה עלולים לגרום לתופעות לוואי:

1. צניחת עפעפיים – תופעת הלוואי הנפוצה ביותר (שלושה אחוזים מכלל הטיפולים) נגרמת כתוצאה מאופן הזרקה לא נכון ומהתפשטות של החומר לשרירים סמוכים לאזור המוזרק. התוצאה היא שיתוק של העפעפיים העליונים, ונפילתם עד לסגירה חלקית או מוחלטת של העין.

2. פזילה – מינון יתר באזור העין גורם להיחלשות השריר המוזרק ועלול לגרום לפזילה ולעתים לראייה כפולה.

3. צניחת גבות – עלולה להיגרם מהזרקה במיקום לא נכון או במינון לא מדויק. אלה עלולים לגרום לצניחת הגבה ולמראה לא אסתטי, למשך מספר חודשים.

פטנט ישראלי חדש הנקרא Multi-Tox מנסה למנוע את כל אלה והוא כולל מכשיר שהוא מעין עריסה למזרק בעלת מעצורים המסייעים בשיחרור כמות חומר מדודה בכל לחיצה.

אילו שימושים נוספים יש לבוטוקס?

כמו לא מעט טיפולים קוסמטיים, גם הטיפול בבוטוקס לא התפתח מתחום הטיפוח, והשימוש הראשון בו נעשה על ידי רופאים מסן פרנסיסקו בסוף שנות ה־70 במטרה לטפל בבעיות פזילה. מאז נעשה שימוש בחיידק המרפה שרירים כדי לפתור בעיות רפואיות שונות, בהן טיפול במיגרנות הנמשכות עד שבועיים באמצעות הזרקת בוטוקס לראש ולצוואר מדי כמה שבועות. בוטוקס גם מסייע בהקלה על סימפטומים של רעד במחלת הפרקינסון ומקל במצבים של כאב כרוני, שרירים כואבים בצוואר ובכתפיים, הזעת יתר וריח גוף בעייתי ואפילו בבעיות בקול.

האם בוטוקס פוגע ביכולת לפתח אמפתיה?

במחקר מפתיע שנערך בארצות הברית לפני חמש שנים (ומאז לא הופרכו מסקנותיו), התקבלו תוצאות מעוררות עניין, ולפיהן שימוש בבוטוקס לאורך זמן עלול לגרום לשינויים נפשיים, אף על פי שהשפעת הרעלן על הגוף היא זמנית.

חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה ומאוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה בדקו אם נטרול הבעות הפנים משפיע על הרגש. הם סיפרו ל״ניו יורק טיימס מגזין״ שהרצון לחקור את הנושא התחיל ברעיון ולפיו בני זוג שחיים לאורך שנים ארוכות ביחד מתחילים להיות דומים זה לזה.

בניסוי הביטו המשתתפות שטופלו בבוטוקס בתמונות של עיני אנשים במצבים רגשיים שונים ונראה שהן התקשו להביע בצורה ברורה רגש הזדהות. כלומר, התגובה הרגשית שלנו לסיפורים שמספרים לנו משפיעה על הדרך שבה אנחנו מרגישים. אם למשל חברה מספרת לך סיפור מפתיע, באופן בלתי רצוני פנייך יעטו ארשת מופתעת, ואם היא תספר לך משהו עצוב יהפכו הפנים לעצובים. מכיוון שהבוטוקס מונע את היכולת להביע רגשות, הוא גורם במהלך הזמן לאובדן היכולת לחוש אמפתיה.

האנגלים, לעומת זאת, אופטימיים יותר. מחקר שנערך באוניברסיטת קרדיף בשנת 2009 מציג תוצאות מעודדות לפיהן בוטוקס גורם לאנשים להיות מאושרים יותר. לפי המחקר, המשתתפים לא הרגישו מאושרים יותר מכיוון שחשו שהם נראים יותר טוב בעקבות הטיפול, אלא מכיוון שאיבדו את האופציה לזעוף.

קרמים למילוי קמטים בבית ללא התערבות של מזרק

1. אבסולוט פיקס מכיל חלבון ביומימטי, כריסטינה, 740 ש"ח

2. קרם למילוי קמטים מכיל סודיום היאלורוני, קיל'ס, 209 ש"ח

3. אלואז' ג'ל מכיל חומצה היאלורונית ומים טרמליים, אוון, 280 ש"ח

4. ניו דימנשן ליקוויד מכיל קומפלקס פרו־קולגן, אסתי לאודר, 426 ש"ח

5. סרום רוויטליפט פילר, מכיל חומצה היאלורונית בריכוז גבוה, לוריאל פריז, 220 ש"ח

6. עט למילוי קמטים מכיל נוסחה קלילה מועשרת בחומצה היאלורונית, רבלון, 138 ש"ח

 

Untitled-2Untitled-22