תחקיר

חומצה היאלורונית: הסכנות שאיש לא מספר לכן עליהן

חומצה היאלורונית ובוטוקס: הסכנות שלא סיפרו לכן עליהן | צילום: Gettyiamges
חומצה היאלורונית ובוטוקס: הסכנות שלא סיפרו לכן עליהן | צילום: Gettyiamges

מספרים לנו שאפשר להזריק חומצה היאלורונית ובוטוקס בהפסקת צהריים ולחזור למשרד. בפועל בתי החולים מקבלים מדי שבוע מטופלות עם פנים מעוותות מטיפולי אסתטיקה שהסתבכו: "זה שוק פרוץ לגמרי, כל אחד יכול לעבור קורס של שעתיים ולהתחיל להזריק"

88 שיתופים | 132 צפיות

א"ד (השמות המלאים שמורים במערכת) בשנות ה־40 לחייה, לא אהבה את האף הנשרי שלה. ניתוח פלסטי היה יקר עבורה אז היא בחרה בהזרקת חומר מילוי ליישור האף. התוצאה: צלקת קשה ומכוערת המחייבת התערבות כירורגית. ר"ש (48) חשקה בלחיים מובלטות ושבועיים אחרי הזרקה של חומר מילוי, קמה בבוקר וגילתה שהנפיחות מקשה עליה לפקוח את העיניים. רק אחרי חודשים ארוכים של טיפול בסטרואידים חלה הטבה במצבה. אישה אחרת שביקשה לשפר את המראה שלה היא שחקנית מפורסמת בת 60. בתחילה היא ביקשה להיחשף כדי להזהיר נשים אחרות, אך עם ירידת הכתבה לדפוס היא החליטה לתבוע את המכון וחזרה בה מהחשיפה כדי לא לפגוע בהליך המשפטי. "הייתי במכון המסוים הזה בעבר", היא מספרת,"ויום אחד התקשרו להגיד לי שמגיע לי טיפול במתנה. הבעלים של המכון, שאינה רופאה אבל מכנה את עצמה מומחית בתחום, הסתכלה עלי ותהתה איך אישה יפה כמוני לא מטפלת בצוואר שנראה, לדבריה, זוועה. היא סיפרה על חומר מילוי שמעודד יצירת קולגן ויעניק לי צוואר ברבור. אף רופא לא היה נוכח בפגישה. ההרפתקה המפוקפקת הזאת עלתה לי 46 אלף ש"ח פלוס מע"מ, סך הכול 55,000 ש"ח. עברתי את ההזרקות אצל רופאה, היא לא הסבירה דבר, היה ברור שהיא כלי בידה של ה'מומחית'. לא רק שלא הייתה הטבה במראה הצוואר שנשאר מקומט, בעקבות הטיפול התחדשתי בצלקת מכוערת שמעטרת את צווארי עד עכשיו".

"אל בתי החולים מגיעים מדי שבוע מטופלות שבסך הכל רצו להעלים קמטוטים", ניקול קידמן מוזרקת | צילום: Gettyimages
"אל בתי החולים מגיעים מדי שבוע מטופלות שבסך הכל רצו להעלים קמטוטים", ניקול קידמן מוזרקת | צילום: Gettyimages

עוד כתבות מעניינות
"זה נראה כמו ניתוח שנכשל" ברשת תוהים מה קרה לפנים של מירי רגב? 
כל מה שלא ידעתן על בוטוקס
בלי מזרקים: איך קארן דונסקי שומרת על הלוק בגיל 77?

כשמדברים על רפואה אסתטית מנסים למכור לנו אותה כמשהו קל, שאפשר לעשות בזמן הפסקת הצהריים ואף אחד לא ישים לב. אבל המציאות רחוקה מזה. אל בתי החולים מגיעים מדי שבוע מטופלות שבסך הכל רצו להעלים קמטוטים ומצאו את עצמן במצב אקוטי הדורש התערבות רפואית. ימים ספורים לפני ירידת הכתבה לדפוס פרסם האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, המהווה חלק מההסתדרות הרפואית, אזהרה נגד מרפאת Beyond Clinics (שאחד מהמקרים עליהם דווחנו התבצע בה), בגלל שימוש מוטעה בתואר "מומחית". ד"ר אופיר ארצי, מומחה לרפואת עור ומנהל המרכז המשולב לעור ואסתטיקה בבית החולים איכילוב, טוען שהמקרים שהוזכרו אינם חריגים ולא מפתיעים אותו. "לפחות פעמיים־שלוש בשבוע אני מוקפץ לחדר המיון של בית החולים בגלל כשלים וסיבוכים בעקבות הזרקות של חומרי מילוי. חלק מהמקרים מסתיימים באשפוז", הוא אומר. "רק בימים האחרונים הגיעה למיון צעירה שהזריקו לה בשפה היישר לכלי דם. מי שהזריקה לה היא רופאת משפחה. החומר המוזרק יצר חסימה ונוצר תסחיף. היא התלוננה על כאב חד מאחורי העין אבל רופאת המשפחה אמרה לה שזה שום דבר. כשכאבי התופת הלכו והתגברו הרופאה עדיין התעקשה שזה זיהום קטן ונתנה לה אנטיביוטיקה. הצעירה התפתלה מכאבים והתלוננה שיש לה טשטוש ראייה חזק עד שהיא כבר לא רואה. והרופאה? התעקשה שתכפיל את המינון של האנטיביוטיקה. אימה של הצעירה הכריחה אותה להגיע למיון. היא הייתה מאושפזת ארבעה ימים ועדיין נותרה לה צלקת".

אזור הסכנה

"מדובר בשוק שמגלגל מיליונים בארץ והוא פרוץ לגמרי בהרבה היבטים", אומר ד"ר ארצי, "זהו תחום פרטי, לעוסקים בו יש רצון למכור כמה שיותר חומרי מילוי וכל רופא שני רוצה להיכנס לתחום בגלל הסכומים שרצים בו, הרי מדובר בחומרים בעלי תוקף זמני והמטופלות תמיד חוזרות. אבל בעוד שבתחומים רבים יש סינון של מי שעוסק בתחום ומה הכשרתו, אצלנו זה פרוץ במידה כזאת שכל רופא, גם אם הוא לא רופא עור או פלסטיקאי אבל יש לו נגיעה לתחום, יכול לעבור קורס של שעתיים או לא לעבור אותו בכלל, לקנות חומר ולהתחיל להזריק. חשוב להדגיש: מדובר בפרוצדורה בטוחה שכשעושים אותה נכון אפשר להגיע לתוצאות מדהימות אבל צריך לזכור: זו פרוצדורה רפואית לכל דבר ואי־אפשר להגיד שיש אפס סיכונים".

היכן הסכנות הגדולות בהזרקות?
"יש שלוש סכנות: הראשונה, חומרים בעייתיים. בשוק מסתובבים הרבה חומרים מוברחים שאין להם אישורים, הם לא עברו מחקרים קליניים ומוכרים אותם בסכומים מגוחכים, ממש בגרוש וחצי. פער המחירים בינם לבין החומרים הטובים שיש מאחוריהם מחקרים קליניים, הוא עצום. הסכנה השנייה היא כשההזרקה נעשית אצל אדם לא מיומן, והשלישית היא כשההזרקה נעשית בסביבה לא בטוחה ולא בקליניקה סטרילית שיש בה את כל הציוד הנדרש לכל מקרה לא צפוי. הכי קיצוני הוא כשרופא מגיע לארץ ממדינה כלשהי בלי שיש לו תעודת רופא ישראלית, במזוודה שלו יש כל מיני חומרי מילוי זולים והוא הולך לבית שאליו הוזמן מראש ומזריק לנשים. דקה אחרי הוא חוזר לארצו ואז מגיעים הסיבוכים ולאותם מטופלים אין כתובת שעוקבת ומטפלת. אלה דברים שקורים".

והיכן אחריות המטופלת?
"המטופלות בדרך כלל לא יודעות פרטים על הרופא אלא רק שחברה סיפרה עליו אחרי ששמעה מחברה אחרת. בהתחלה הן שמחות כי המחיר היה זול. חשוב להבין: רופא חייב לפגוש את המטופל ולתת לו את הייעוץ הנדרש, לבדוק מחלות רקע, שימוש בתרופות, ולהסביר את כל האופציות הטיפוליות. הוא נשבע להיות רופא ולא איש מכירות. במציאות יש כל מיני מתאמות במכונים שאולי עשו קורס בשיווק והן מחליטות מה יהיה הטיפול ובוחרות את המזרקים. גם למטופלת יש אחריות. כשאתן מגיעות לרופא תבדקו מהי הכשרתו, מהו ניסיונו, באילו חומרים הוא משתמש. אם זה זול תבדקו למה זה זול".

"מדובר בשוק שמגלגל מיליונים בארץ והוא פרוץ לגמרי בהרבה היבטים", מג ראיין במראה מוזרק ומוגזם| צילום: Gettyimages
"מדובר בשוק שמגלגל מיליונים בארץ והוא פרוץ לגמרי בהרבה היבטים", מג ראיין במראה מוזרק ומוגזם| צילום: Gettyimages

האם ניתן לטפל מיידית בהזרקות חומרי מילוי שהסתבכו?
"כן. יש כיום חומר בשם היאלורונידאז שמפרק את החומצה ההיאלורונית, אבל רק שליש מהרופאים מחזיקים אותו בקליניקות שלהם".

"אף אחת לא רוצה להזדקן, אבל אנשים קצת איבדו את הרסן ומתייחסים להזרקת חומרי מילוי כמו לקניית שמלה", אומרת ד"ר מימי ארנרייך, כירורגית ומומחית ברפואה אסתטית המשמשת כמדריכה ומרצה בתחום חומרי המילוי ויועצת לענייני סיבוכים ותופעות לוואי. "עכשיו זה 'טרנדי' לתקן עיוות של פלסטיקאי בעקבות ניתוחי אף שהשתבשו וכל פישר מכניס חומר מילוי לאף המנותח בלי להבין שמקום מנותח סובל מהידבקויות של הרקמה הדלקתית, ויש בעיה של אספקת דם. מספטמבר ועד מאי ספרתי 18 מקרים של איסכמיה – חסימה באספקת דם שעלולה לגרום לנמק, ואני לא בית חולים".

איך זה קורה ועד כמה זה מסוכן?
"כשמזריקים עם מחט חומצה היאלורונית או כל חומר מילוי לתוך עורק ויש חסימה של העורק, אם לא תתחדש אספקת הדם ייווצר שם נמק. זה הכי שכיח בהזרקת חומר מילוי (בוטוקס. דב"א) בין הגבות כי שם יש עורק אחד ובאמצע הפנים אין הספקת דם היקפית. במהלך 72 השעות שאחרי ההזרקה אפשר להציל את הרקמה. כשמזריקים לכלי דם יכול להיות אפילו אירוע מוחי וגם עיוורון".

"חומרי מילוי הם חומרי נפח כמו סוגים שונים של סידן וחומצות היאלורוניות, ואלה עלולים להיות מצע לחיידקים", ד"ר מימי ארנרייך מומחית בכירורגיה | צילום: אלון ישראל
"חומרי מילוי הם חומרי נפח כמו סוגים שונים של סידן וחומצות היאלורוניות, ואלה עלולים להיות מצע לחיידקים", ד"ר מימי ארנרייך מומחית בכירורגיה | צילום: אלון ישראל

ממה צריך להיזהר כשמזריקים בוטוקס וחומצה היאלורונית?
"בוטוליניום הוא בעצם תרופה שנועדה לשיתוק שריר. תופעות לוואי של ההזרקה קשורה לעצם הדקירות, לחומר המוזרק ולטכניקה. מהדקירה בהזרקת בוטוקס יכולות להיות שתי תופעות: שטפי דם וזיהום. אם המטופל לא תחת טיפול בחומרים נוגדי קרישה הם יחלפו תוך שבוע. תופעות לוואי שקשורות לחומר עצמו הן כאבי ראש, תחושת חולשה דמוית שפעת וחולשת שרירים, גם זה חולף. שאר התופעות הן אסתטיות וקשורות לטכניקה. בוטוקס, להבדיל מחומרי מילוי כמו חומצות, עובר רישוי של תרופות וגם משך ההשפעה שלו קצר כי מנגנון הפעולה שלו קצר. בוטוקס מוזרק לשרירים, השריר הוא רקמה שעוברת רגנרציה (תיקון ובנייה מחדש) בצורה יעילה, אז לרוב הבעיות חולפות ואין קטסטרופות. חומרי מילוי הם חומרי נפח כמו סוגים שונים של סידן וחומצות היאלורוניות, ואלה עלולים להיות מצע לחיידקים. מדובר בחומר שנשאר הרבה זמן בגוף וכשטכניקות העבודה אינן סטריליות ויש פעולות חודרניות, נוצרים תהליכים זיהומיים שיכולים לפרוץ חודשים אחרי ההזרקה. חשוב מאוד גם להקפיד על טכניקת עבודה שאמורה למנוע זיהומים, על חיטוי בהתאם לדרישות משרד הבריאות ועל הוראות היצרן. אם למשל מטפלים כשיש חצ'קון על הפנים או הרפס שאסור לגעת בו, אנחנו חושפים את הפציינט לזיהום של החומר ואז עלולה להופיע נפיחות, לפעמים גם אחרי חצי שנה, ונוצר גוש ועיוות אסתטי בפנים המביאים לדיספרופורציה שנשארת הרבה זמן. בעיני תוצאה לא טבעית היא סיבוך אסתטי. מבחינתי ניקול קידמן ומג ראיין הן דוגמאות לסיבוך אסתטי. כשמדובר בהזרקת חומצות היאלורוניות כל מי שעובד עם חומצה היאלורונית חייב שיהיה לו היאלרונידז, חומר שממיס את החומצה אם משתמשים בו תוך 24 שעות".

אלה תולדות  

"אנחנו מזריקים בוטוקס, סיליקון וחומרי מילוי נוספים כבר יותר משני עשורים. במשך הזמן הזה הפסיקו להשתמש בחומרים מסוימים ופותחו חומרים חדשים בטוחים יותר לשימוש ואפקטיביים יותר לאורך זמן" מדגישה ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ויו"ר האיגוד האירופאי לרפואת עור קוסמטית ואסתטית. "חומרי המילוי השתפרו בשנים האחרונות. החומצה ההיאלורונית הראשונה שהתחילו להפיק הייתה מכרבולות של תרנגולים אבל התוצאה החזיקה מעמד זמן קצר בלבד. החומר רסטילן היה הראשון שלא יוצר ממקור חי אלא במעבדה ומאז כל החומצות ההיאלורוניות מיוצרות במעבדה. חומרי המילוי שמייצרים היום איכותיים מאוד. הבעיה שלנו בארץ היא שרואים הרבה חלטורות בתחום הזה, מן שיטת 'סמוך', בלי קורס או אחרי קורס של שעתיים".

יש סטטיסטיקות על אחוזי הסיבוכים?
"לא יודעים מה האחוזים כי אין די דיווח. אף רופא לא יודע מה קורה אצל אחרים בקליניקה כי רופאים לא נוטים לדווח על זה וגם לחברות שמוכרות את המזרקים אין אינטרס שהבעיות יצאו החוצה".

קורטני קוקס כבר הודתה שהיא התמכרה לבוטוקס | צילום: Gettyimages
קורטני קוקס כבר הודתה שהיא התמכרה לבוטוקס | צילום: Gettyimages

הרווח שבין זריקה לתביעה

"מבחינה משפטית רף האחריות והזהירות הנדרש מהעוסקים בתחום האסתטיקה הוא הגבוה ביותר", אומרת עורכת הדין שירלי גינזבורג, יועצת משפטית לקהילה הרפואית ועורכת דין בתחום הרשלנות הרפואית, "אבל לצערנו חסרים פיקוח, בקרה ואכיפה הן ביחס לתחום הרפואי של האסתטיקה והן לגבי אופן ההכשרה של הרופאים. לכאורה רופא יכול לעבור הכשרה בת ארבע שעות ולקבל אישור תקף לביטוח אחריות מקצועית רפואית. חסר לו לימוד מעמיק, התנסות וידע משפטי מדיקוליגלי בסיסי".

אילו תביעות מוגשות בדרך כלל?
תביעות רבות מוגשות על צניחת עפעף עקב טיפול בבוטוליניום טוקסין, על גושים (גרנולומות), זיהומים ולצערנו גם על נמק עקב חדירת המזרק לכלי דם. כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית יש צורך בצרוף חוות דעת רפואית מרופא מתאים (כירורג פלסטי או רופא עור), והעלות גבוהה. לכן, במרבית המקרים, המטופלת שולחת לרופא מכתב 'דרישת פיצוי' מעורך דין מטעמה ובמרבית המקרים זה נסגר בפשרה".

תגובת משרד הבריאות: "הזרקה של תכשיר רפואי נעשית בסמכות כל בעל מקצוע רפואי בהתאם לסמכויותיו. כטיפול רפואי ההזרקה מבוצעת על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל ולכן אפשרית בכל גיל, בהתוויות המתאימות. המשרד אוכף באמצעות האגף לאכיפה ופעילויות רבות נעשות בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים, בעיקר עם המשטרה. המשרד אינו מפקח על מקצוע הקוסמטיקה בארץ אך אוכף את העניין כאשר ישנה התחזות לבעל מקצוע או כאשר ישנו שימוש לא חוקי בהזרקת חומרים. אין נתונים על היקף התופעה".

חמשת הטיפים למזריקה

1. דעי מה את מזריקה: קיימים חומרים מאוד איכותיים בשוק. עשי מחקר קטן על החומר שאת עומדת להזריק ובדקי האם הוא איכותי.

2. דעי אצל מי את מזריקה: בדקי שהרופא הוא אכן רופא שעבר הכשרה מתאימה. לא כל רופא שטוען שיש בידיו אישור להזריק הוא הכתובת המתאימה לכך. העדיפי רופאי עור או פלסטיקאים.

3. בדקי האם לרופא יש את החומר היאלרונידז הממיס חומצה היאלורונית במקרה של נזק.

4. שימי לב שהקליניקה שבה את מטופלת סטרילית ותהיה אפשרות לטפל בך במקרה שמשהו יסתבך.

5. אם הטיפול המוצע לך זול באופן מחשיד – חשדי ובדקי למה.