"אמרתי שאם זה קורה שוב אני מתה, ואז בשבוע 11 הרופא אמר שאין דופק"

מורן, שירי ועדי | צילום: באדיבות המרואיינות
מורן, שירי ועדי | צילום: באדיבות המרואיינות

שלוש נשים ניסו להיכנס להיריון שלישי אחרי שבפעמים הקודמות הרו בקלות, ובמהרה זה הפך לסיוט של הפלות חוזרות. בריאיון חשוב וחשוב הן מספרות על הקושי הרגשי והפיזי שלא מספיק מדברות עליו, ועל הטיפול שעזר להן בסוף להרות ולהחזיק את ההיריון

88 שיתופים | 132 צפיות

עד לפני כמה שנים היו מורן הורביץ (42), עדי פאיאנס (42) ושירי פרנקס (42), שלוש נשים זרות שלא הכירו זו את זו. הן לא ידעו עד כמה חייהן הולכים להיקשר, בנסיבות הכי קשות ומשמחות אף יחד. כל אחת מהן הביאה שני ילדים לעולם בהיריון תקין ולידה טבעית, אבל בניסיון השלישי להביא ילד לעולם – משהו קרה. כל אחת מהן חוותה הפלה אחרי הפלה, שקרתה באופן די דומה: הקליטה התרחשה יחסית בקלות, אבל ההיריון לא החזיק כי לעובר לא היה דופק. וחוזר חלילה. הטראומה הנפשית והגופנית שהן נאלצו לחוות שוב ושוב החשיכה את עולמן פעם אחר פעם.

>> "ב-50% מכלל אתגרי הפריון, הבעיה היא בכלל אצל הגבר"

בשלב מסוים, אחרי שכל אחת מהן איבדה תקווה, הגיעו לקבוצת הפייסבוק "הפלות חוזרות" שבה חברות כרגע קצת יותר מאלף נשים. בקבוצה הכירו אחת את השנייה וקיבלו המלצה על מרפאת "מעגלים" של שרון אלישע (52) וקורן אליהו (48) – מרפאה לפוריות בשיטת הרפואה הסינית. באורח פלאי נקלטו שלושתן זמן קצר אחרי הטיפול במרפאה – והצליחו להחזיק את ההיריון. שירי ועדי ילדו בלידה טבעית ותקינה בהפרש של שבוע אחת מהשנייה, ומורן בהפרש של חודשיים קדימה.

מורן, שירי ועדי | צילום: באדיבות המרואיינות
מורן, שירי ועדי | צילום: באדיבות המרואיינות

מפלה נפשית אדירה

"שתי בנותיי, ליה ונועה בנות ה-10 ו-12, נולדו אחרי היריון תקין ובלידה טבעית", מספרת שירי פרנקס. "כשהתחלתי לנסות להיכנס להיריון שלישי, לפני שש וחצי שנים, פתאום לגוף היו עניינים משלו. נקלטתי מהר אבל הגוף לא הצליח להחזיק את ההריונות. חוויתי ארבע הפלות ב-4 שנים, עם הפסקה של שנה. לפני שהגעתי ל'מעגלים' הייתי הולכת למדקרת שבסופו של דבר לא עזרה לי בכלל. ההפלות האלו תפסו מקום בכל היבט בחיים".

"בהפלה הראשונה בשבוע 12 לא היה דופק", היא מספרת, "רופאים שפגשתי אמרו לי שזה קורה אחרי שני הריונות, ובהפלה הזו חוויתי חוויה קשה. עשיתי גרידה. רק רציתי להוציא את זה מהגוף שלי, שזו חוויה לא נעימה בפני עצמה. את הולכת לניתוח אבל יוצאת בלי תינוק".

"אמרתי לעצמי שאם זה קורה שוב – אני מתה. אחרי חודשיים ניסיתי שוב, נקלטתי, ואז בשבוע 11 הרופא אמר שוב שאין דופק. זה שלב שבו זה כבר לאבד תינוק. הייתה לי התמוטטות נפשית קשה"

 

מטלטל. מה גרם לך להמשיך?
"אמרתי לעצמי שאם זה קורה שוב – אני מתה. אחרי חודשיים ניסיתי שוב, נקלטתי, עשיתי את כל הבדיקות האפשריות והכל נראה בסדר. ואז הגעתי לבדיקת שקיפות עורפית בשבוע 11 והרופא אמר שוב שאין דופק. שבוע 11 זה שלב שבו את כבר שם. יש לך תאריך משוער, זה ליטרלי לאבד תינוק. הייתה לי התמוטטות נפשית קשה. מיד אחרי זה טסתי, הייתי צריכה לברוח ולנשום".

פרנקס החלה במרדף אחר הרופא שייתן לה את התשובה, שבישר לה שמשהו בבלוטת התריס שלה לא תקין, לכן הגוף מזהה את העובר כמשהו שלילי – ותוקף אותו. היא קיבלה זריקות ("לא נעימות, כואבות מאוד"), לקחה כדורים ואחרי חצי שנה ניסתה שוב – רק כדי להיקלט להיריון ריק. אפילו הרופא היה מופתע. "את חיובית, אבל בפנים אין עובר. בחיים לא שמעתי על זה", הוא אמר.

שירי פרנקס ובנה דור | צילום: באדיבות המרואיינת
שירי פרנקס ובנה דור | צילום: באדיבות המרואיינת

איזה גילוי נורא. מה עבר עלייך באותו הרגע?
"מתתי מפנים. לא רק שזה קרה בפעם השלישית, אלא עוד בצורה כזו הזויה. אבל הרופא לא מתרגש. לקחתי כדורים כדי להוציא את האין עובר שהיה שם – וזו חוויה שלא אשכח. ישבתי במיון יולדות, וכל שניה הגיעה מישהי ללדת. זו כמו סכין ללב".

פרנקס החליטה שהגיע הזמן לשינוי – במשך שנה לא ניסתה להיכנס להיריון, התחילה עבודה חדשה וקיוותה שאיתה יגיע השינוי. לאחר שנה נקלטה שוב, ושוב, בשלב מסוים – התגלה שלעובר אין דופק. בפעם הרביעית. היא החליפה רופא שרשם לה מינון אחר של התרופות שלקחה, ובמקביל הגיעה אל אותה קבוצת פייסבוק,  שם פגשה את מורן ועדי וגילתה את "מעגלים".

"מתתי מפנים. לא רק שזה קרה בפעם השלישית, אלא עוד בצורה כזו הזויה – אבל הרופא לא מתרגש. לקחתי כדורים כדי להוציא את האין עובר שהיה שם – וזו חוויה שלא אשכח. ישבתי במיון יולדות, וכל שניה הגיעה מישהי ללדת. זו כמו סכין ללב"

 

"למעגלים הגעתי סקפטית. האם ההקפדה על כמויות מסוימות של מים, תזונה נכונה ודיקור היא מה שיסייע לי להכנס להיריון? ועוד אחרי שכבר הייתי אצל מדקרת? ובכל זאת, הייתי קשובה להנחיות של שרון וקורן להפסיק לנסות להרות ולחזק קודם כל את הגוף. רק כשקיבלתי מהם את ברכת הדרך – התחלתי. במקביל המשכתי אצל הרופא שלי, שהמליץ על מינונים מסוימים של תרופות – ללא ההפצצות בכמויות שחוויתי בהריונות הקודמים. בשלב מסוים נקלטתי להיריון שלווה בהמון סטרס, פחדים וחשש – כאלה שרק מי שעברה הפלות חוזרות יכולה להבין".

משפחת פרנקס | צילום: באדיבות המרואיינת
משפחת פרנקס | צילום: באדיבות המרואיינת

באיזה מובן?
"יום אחרי שבוע 40 הגעתי לרופא ובכיתי את נשמתי. ביקשתי שרק יוציא לי את התינוק מהבטן, כי אני לא מסוגלת להכיל את הפחד יותר. הוא הבין את מצבי הנפשי ופשוט עשה מה שצריך. באותו לילה דור נולד. זו הייתה החוויה הכי קשה אבל הכי מרגשת שעברתי בחיי".

במה היה שונה הטיפול ב"מעגלים" בהשוואה לאלה שעברת לפני?
"במעגלים באים לעבוד, וזו מטרה משותפת. עם המדקרת הראשונה הייתי מדברת מחצית מזמן הטיפול. במעגלים קיבלתי תפריט תזונה ממוקד מטרה והתבקשתי לשתות כמויות מסוימות של מים – דברים שהיא לא התעקשה עליהם. בדיעבד אני יודעת שמי שחווה הפלות חוזרות עוברת אצל אותם הרופאים, שאמורים להיות מומחים בתחום. אבל בפועל אין בתחום הזה הבנה בארץ בכלל. יש רופאים שלא יודעים למה לשים לב בבדיקות דם ויש כאלה שמפציצים בכדורים וזריקות".

הסוד שהציל את עדי

עדי פאיאנס הגיעה למרפאת מעגלים בגיל 39, כשרצתה בת אחרי שילדה שני בנים בהיריונות תקינים וטבעיים. בניסיון הראשון בגיל 38 גם היא נקלטה, אבל ההיריון לא התפתח לכדי עובר. "לא לקחתי את זה קשה מדי. רציתי להמשיך כי רציתי בת בכל מאודי. נקלטתי, אבל פעמים חוויתי היריון כימי – זה אומר שרואים היריון בבדיקות הדם אבל לא בבדיקת אולטרסאונד. וכך חוזר חלילה, עוד הפלה ועוד אחת – הכל בשנה קשה ואינטנסיבית".

"בשלב הזה הגעתי למרפאה של הפלות חוזרות שם בדקו אצלי קרישיות יתר. לאחר בירורים הבנתי שלא זו כנראה הבעיה, קיבלתי שוב תרופות והמשכתי לנסות. נכנסתי שוב להיריון, ושוב – אין דופק לעובר. בינואר 2020 נכנסתי להיריון החמישי שהסתיים באותה צורה. עברתי חמש הפלות ברצף בתוך שנתיים, בין גיל 36 ל-38. איך אפשר לעכל דבר כזה בכלל?".

עדי עם ילדיה | צילום: באדיבות המרואיינת
עדי עם ילדיה | צילום: באדיבות המרואיינת

מה זה עושה לבית, לילדים, לזוגיות?
"זה השפיע בכל היבט וזה מטלטל נפשית ופיזית. זה לא היה כיף לא לזוגיות, לא לי ולא לשני בניי, שהרגישו הכל. התאוששתי מהר מכל הפלה כי ידעתי שיש לי שני בנים בריאים בבית ויש כאלה שנמצאות במצבי ללא ילדים בכלל. אבל עדיין, זו הייתה תקופה לא קלה.

"ככל שקראתי על זה יותר הבנתי שאיכות הביציות מתדרדרת, בטח אחרי גיל 35.  גם אני, וגם מורן ושירי היינו בנות אותו גיל כשניסינו להכנס להיריון השלישי ואף אחת לא חשבה שיהיו לה בעיות אחרי שתי לידות תקינות. עם ההבנה הזו אני חושבת, בדיעבד, שכדאי לנשים לשאוב ביציות לפני שהן מגיעות לגיל 35, גם אם הן חושבות באותו הרגע שלא ירצו עוד ילדים. עם כל הרפואה המתקדמת – לפעמים זה יכול להיות מאוחר מדי". 

עדי עם נעמי | צילום: באדיבות המרואיינת
עדי עם נעמי | צילום: באדיבות המרואיינת

בגיל 39, אחרי חמש הפלות, הגיעה גם עדי לאותה קבוצת פייסבוק שבה שמעה על מעגלים, והחליטה לתת לזה הזדמנות. "זה היה סוג של ניסיון אחרון מבחינתי. אולי היקום סימן לי שהגיע הזמן לוותר על החלום, אבל היה לי חשוב לנסות בפעם אחרונה, ובדרך אחרת. למרות שעשיתי דיקור במהלך חיי, ידעתי שאין לי מה להפסיד. הגעתי אליהם עם הידיעה שיש בעיה באיכות הביציות, שהגיל עושה את שלו, ושצריך לחזק את הגוף באמצעות הדיקור והתזונה".

אבל לא רק המרפאה עזרה לה, אלא באופן קוסמי – גם האמונה. "אחרי אחת ההפלות האחרונות קראתי את הספר 'הסוד'. הוא עוסק במחשבה שמייצרת מציאות, ואחת ההצעות בו היא לעשות לוח חזון. באותה התקופה הקשבתי גם לפודקאסטים בתחום של זימונים. לקחתי בריסטול שעליו הדבקתי תמונה של תינוקת מהרשת. הספר ממליץ לדייק במחשבה כדי שהתוצאה הסופית תגיע, אז כתבתי על הלוח את השם של הילדה שלי, ואת זה שהיא תיוולד ביוני 2021. רשמתי גם את התאריך שבו אקבל בדיקת היריון חיובית: 25 לספטמבר 2020. אפילו קניתי תלבושת תינוק בצבע ורוד. ממש האמנתי.

מורן הורביץ: "קראתי מאמרים בעברית ובאנגלית והפכתי למומחית בנושא הפלות חוזרות. ידעתי אילו בדיקות לדרוש מהרופאים וחיפשתי נשים נוספות שעברו או עוברות משהו דומה"

 

"אחרי שלושה חודשים במעגלים התחלתי לראות שינויים בגוף. הוא התחזק. שרון אישר לי לנסות שוב, וב-25 לספטמבר 2020 קיבלתי בדיקת היריון חיובית בבית. ידעתי בליבי שזו בת ושהכל יהיה בסדר. היא נולדה ביוני 2021. אין לי הסבר איך זה קרה. בת בריאה, לידה תקינה, נעמי שלי. הנס שלי".

הפלה בשבוע 20

שני ילדיה של מורן הורביץ (42), בן 14 ובת 12, הגיעו לעולם בהיריון טבעי וללא שום קושי. בגיל 37, בהיריון השלישי, החל גם אצלה מסע מטלטל. "הייתי בהיריון שכבר היה ניכר לעין, וכל בוקר הילדים היו מנשקים את הבטן ומדברים לאח הקטן שכל כך חיכו לו. בשבוע 20 הגעתי לבדיקה שגרתית – ולא ראו דופק. זו הייתה טראומה לכולנו. לא תיארתי לעצמי שדבר כזה יכול לקרות. לאחר בירור ובדיקות שלא העלו סיבה ממשית למה שקרה, החלטתי לשנס מותניים, לקחת אוויר ולנסות שוב. לאחר חודשיים הייתי בהריון נוסף ובשבוע 9-10 פסק שוב הדופק של העובר.

"בנקודה הזו התחלתי לחפש כמה שיותר מידע על מה שקרה. קראתי מאמרים בעברית ובאנגלית והפכתי למומחית בנושא הפלות חוזרות. ידעתי אילו בדיקות לדרוש מהרופאים וחיפשתי נשים נוספות שעברו או עוברות משהו דומה. ככה הכרתי את שירי ועדי. כאישה – רציתי את הילד הזה בכל מאודי, והייתי מוכנה לעשות הכול למען זה. ידעתי שלא משנה מה אומרים, אם אני ארצה ואעשה את כל מה שאני יכולה – אני אצליח".

מורן הורביץ | צילום: באדיבות המרואיינת
מורן הורביץ | צילום: באדיבות המרואיינת

"לאחר שלא נקלטתי להריון במשך חודשים ארוכים, החלטנו לנסות טיפולי פוריות. ביצענו סבב אחד של טיפולים שלא צלח. לאחר הסבב הכושל, הרופא זימן אותי ואת בעלי לשיחה והבהיר לנו ש'כדאי לכם להתרכז בשני הילדים שיש לכם, כי הסיכוי שלך ללדת ילד מהריון טבעי, ללא טיפולים, הוא 2 אחוז'".

"הייתי בהיריון שכבר היה ניכר לעין, וכל בוקר הילדים היו מנשקים את הבטן ומדברים לאח הקטן שכל כך חיכו לו. בשבוע 20 הגעתי לבדיקה שגרתית – ולא ראו דופק. זו הייתה טראומה לכולנו. לא תיארתי לעצמי שדבר כזה יכול לקרות"

 

איזה משפט מטלטל.
"לגמרי. יצאתי משם בוכה עם לב שבור וחלום מנופץ. בעלי אדם מאוד ריאלי ואמר לי שצריך להסתכל למציאות בעיניים, לקבל אותה  ולמצוא חלומות חדשים. היה לו קשה לראות אותי ככה מתוסכלת וכאובה. ואני, עקשנית ועם אמונה גדולה בלב, בכיתי המון אבל ידעתי שאני ממשיכה לנסות. לאחר הטיפולים נקלטתי להריון טבעי, ושוב חוויתי הפלה מוקדמת בשבוע 5. מבחינת הרופאים, כל הבדיקות יצאו תקינות והסיבה להפלות היתה נעוצה בגיל ובסטטיסטיקה. מסתבר שהם לא מתרגשים מהעלילה, ושהפלות הן דבר נפוץ. עבור אישה, הפלה  היא איבוד שליטה על החיים ועל הגוף. את חווה קושי שחוזר על עצמו ומרגישה שהקרקע נשמטת תחת רגלייך. זה היה מנוגד לכל מה שהאמנתי בו – שהאדם הוא זה שיוצר את מציאות חייו ואחראי לגופו".

המכנה המשותף למורן, לעדי ולשירי, היה ששלושתן האמינו באמונה שלמה שהן יצליחו. עם ידיעה ברורה בלב – על אף כל הקושי, הן היו מוכנות לעשות הכול כדי להצליח. באחת משיחות הטלפון הרבות ביניהן, כששירי ועדי היו כבר מטופלות בקליניקת מעגלים ובתחילתו של הריון צעיר, אמרה שירי למורן שהייתה סקפטית לגבי הדיקור, והיא ענתה: "במבחן התוצאה אנחנו בהריון ואת לא". המשפט הזה נחקק בה, והיא החליטה ללכת על זה.

משפחתה של מורן | צילום: באדיבות המרואיינת
משפחתה של מורן | צילום: באדיבות המרואיינת

"תוך דקה מהשיחה עם שירי קבעתי טיפול עם שרון. בטיפול הראשון הוא הסביר שבדרך כלל הוא מבקש שלא לנסות להיכנס להיריון במשך שלושה חודשים כדי שהגוף יתחזק, אבל בגלל שכבר הייתי בת 39 כשהגעתי אליו, ולאור העבר שלי, הוא החליט שלא נחכה. למרבה ההפתעה, לטיפול הרביעי הגעתי עם בדיקת הריון ביתית חיובית".

מדהים.
"מרגע שהתחלתי את הדיקור אצלו, הרגשתי את הגוף מתאזן ושאני יותר נינוחה ובטוחה. התמסרתי לטיפול לחלוטין וביצעתי את כל ההנחיות. דיקור על בסיס שבועי, צמחי מרפא ברקיחה אישית והנחיות תזונתיות הכוללות אורח חיים בריא, שעות שינה ושעות של ארוחות. כל מה שנאמר לי לעשות – עשיתי במאה אחוז. בשבוע 15 שרון הודיע שזה יהיה הטיפול האחרון שלנו, כי ההריון בריא וחזק. מבחינתי רציתי לעבור את משוכת השבוע ה-20, כי הייתי בטראומה מההפלה הראשונה שלי. אבל שרון התעקש שאין צורך".

"אישה שחווה הפלות חוזרות נמצאת במצב רגשי קשה, מבחינתה – הגוף שלה בגד בה. ההפלות מלוות פעמים רבות בדימומים קשים שמחלישים את הגוף, ואם אורח החיים שלה לא נכון – זה יפגע באיכות הביציות וביכולת של הרחם להחזיק הריון נוסף"

 

את יהלי ילדה מורן בלידה טבעית ותקינה. "אחרי שבוע 20 הרגשתי כמו מישהי שחצתה את קו הסיום בהצלחה. אני מבינה היום שאם אני רוצה משהו – אין סיכוי שהוא לא יקרה, ואין דבר שהוא בלתי אפשרי. הגעתי לשרון ספקנית ולא בטוחה, אבל פתוחה ומתמסרת. ידעתי שאין לי מה להפסיד. האמנתי בעצמי, רק הייתי צריכה את השותפים הנכונים לדרך. כמו בכל דבר בחיים, הייתי צריכה רק להתוות את הדרך, כי את המטרה אני יודעת שאגשים".

יהלי, בנה של מורן | צילום: באדיבות המרואיינת
יהלי, בנה של מורן | צילום: באדיבות המרואיינת

זרע עם פוטנציאל

אז מה יש במרפאה הזו שהצליחה לרפא את שלוש הנשים? לגרום להן להביא ילד לעולם בהיריון תקין ולידה טבעית? מאחורי המרפאה עומדים שרון אלישע וקורן אליהו, בוגרי לימודי רפואה סינית שכללו דיקור סיני, צמחי מרפא ותזונה סינית במכללת מדיסין, ועשו השתלמות ארוכה בבית החולים Chengu hospital of TCM בסין.

את קליניקת "מעגלים" ברעננה הם הקימו ב-2006 מתוך חזון  לתת מעטפת פעילה לכלל מטופלות הפוריות בכל בעיה: חוסר פוריות בלתי מוסבר, שחלות פוליציסטיות, טיפול תומך בטיפולי הזרעה או הפריה חוץ גופית, הפלות חוזרות, איכות ביציות ירודה, רירית רחם דקה ועוד.

"התשובה של הרפואה המערבית היא לרוב – 'תיכנסי להיריון, יהיה בסדר. בסוף זה יצליח', אבל חסרה הסתכלות על האישה כמכלול והבנה שאורח החיים שלה והתזונה שלה משפיעים על היכולת שלה להרות או להחזיק הריון"

 

"אישה שחווה הפלות חוזרות נמצאת במצב רגשי קשה", מספר אלישע. "מבחינתה – הגוף שלה בגד בה. ההפלות מלוות פעמים רבות בדימומים קשים שמחלישים את הגוף, ואם אורח החיים שלה לא נכון – היא אינה אוכלת ארוחות מסודרות והשינה שלה לא טובה – זה יפגע באיכות הביציות וביכולת של הרחם להחזיק הריון נוסף.

"התשובה של הרפואה המערבית היא לרוב – 'תיכנסי להיריון, יהיה בסדר. בסוף זה יצליח'. רופאים מנסים לתת מדללי דם או נגזרות של פרוגסטרון כדי לחזק, אבל חסרה הסתכלות על האישה כמכלול והבנה שאורח החיים שלה והתזונה שלה משפיעים על היכולת שלה להרות או להחזיק הריון. לביצית תקינה לוקח שלושה חודשים להתפתח, ולכן החיזוק האופטימלי הוא שלושה חודשים, בהם מתבצע טיפול משולב להכנת הגוף של המטופלת לפני הכניסה להיריון המיוחל".

שרון אלישע (מימין) וקורן אליהו (משמאל) | צילום: באדיבות המרואיינים
שרון אלישע (מימין) וקורן אליהו (משמאל) | צילום: באדיבות המרואיינים

מה צריכה ביצית כדי להתפתח?
"כמו כל תא בגוף, היא צריכה הזנה תקינה. חלבונים איכותיים, שתיה, ויטימינים, מינרלים, סוכרים, כדוריות דם שיובילו חמצן ויעזרו למטבוליזם. נשים רבות מגיעות אלינו לאחר שעשו דיאטה כזו או אחרת, וברוב המקרים חסרים לה מרכיבים שהביצית צריכה.

"אם האישה לא צורכת מספיק חלבונים, כל הבדיקות שלה יכולות להיות תקינות אבל הביצית לא תתפתח. אפשר להקביל את זה לזרע של צמח שיש לו פוטנציאל מעולה להתפתח ולהפוך לפרח יפה, אבל אנחנו שותלים אותו באדמה לא איכותית ללא דישון, מים וקצת שמש. זה בדיוק מה שקורה לביצית בגוף. המטופלות מקבלות הנחיות תזונה שכוללות זמני ארוחות, שתיית צמחי מרפא המותאמים ספציפית למצב של המטופלת, דיקור על בסיס שבועי שמטרתו לשפר את זרימת הדם לרחם ולשחלות – כל אלה במטרה לחזק את איכות הביציות".

אתם ממליצים להיעזר רק בכם, או לשלב את הטיפול יחד רפואה מערבית?
"הרפואה הסינית לא באה להחליף את הרפואה המערבית, אלא להשלימה. פעמים רבות האישה חווה הפלה נוספת למרות שקיבלה תמיכה הורמונלית ומדללי דם. כשאישה מגיעה לטיפול אצלנו היא עוברת תשאול מקיף על כל מערכות הגוף. אנחנו שואלים על הווסת הראשונה, על איכות וצבע הדם, על כאבים לפני, בזמן או אחרי הווסת, על קרישי דם ועוד. כל זאת בכדי להבין את איכות זרימת הדם לרחם. בנוסף היא נשאלת על אורח החיים שלה: מה ומתי היא אוכלת, מתי היא הולכת לישון, איך היציאות שלה וכן הלאה. אלה שאלות שהרפואה המערבית לא מייחסת להן חשיבות בטיפולי פוריות והפלות חוזרות. היא מתמקדת בעיקר בבדיקות המעבדה, שלא בהכרח מעידים על מצבה האמיתי של המטופלת".

 כשאישה חווה הפלות חוזרות זה גם ממוטט את הגוף והנפש, מה שלא זוכה פעמים רבות להתייחסות במרפאות מערביות.
"נכון. עם הפלות חוזרות מגיע המון לחץ וחרדה לחוות הפלה שוב. מטופלות מגיעות לפה כשהן מרגישות מאוכזבות מהגוף שלהן. כשרופא אומר למטופלת 'הסיכוי שלך להיכנס להריון הוא אפסי' – הנפש והגוף שלה מתרסקים. לפי הרפואה הסינית טראומה משתקת את זרימת הדם לרחם".

וכשאישה בטראומה?
"המערכת הסימפטטית מופעלת בסטרס", מסביר קורן אליהו. "יש נקודות שהן נוגדות סטרס וחרדה, שמשתמשים בהם בדיקור במצבי טראומה. אם דוקרים אותן – הורמוני הסטרס נעלמים. הגוף נרגע והמערכת הפרה-סימפטטית נכנסת לפעולה. כשזה קורה – זרימת הדם מגיעה למקומות החיוניים – שחלות, חצוצרות ורחם, ובאופן טבעי הסיכוי להיכנס להיריון עולה".

בשורה התחתונה, מהם אחוזי ההצלחה שלכם?
 "70-80 אחוז".

ד"ר ליאון גרין | צילום: באדיבות המרואיין
ד"ר ליאון גרין | צילום: באדיבות המרואיין

גם ד"ר לאון גרין, רופא מומחה במיילדות גניקולוגיה ופריון, מעיד שלדיקור יש השפעות חיוביות על חיזוק הגוף והחזקת ההיריון. "רוב המטופלות שלי צורכות רפואה משלימה. זה מגיע מהן, הן שואלות על שילוב דיקור ורפלקסולוגיה וכל עוד הן לא מרגישות שזה נטל או שזה גורם לאי נוחות – אני ממליץ. דיקור, רפלקסולוגיה ועיסוי רחם יכולים להגביר את זרימת הדם לרחם, ויש מאמרים שמראים שדיקור לנשים עם הפלות חוזרות יכול לגרום לשינויים הרצויים בגוף כדי שעובר ימשיך להתפתח.

"עובר מכיל קוד גנטי אבהי שהוא זר למערכת החיסון האימהית", הוא מסביר. "הרחם שהעובר נכנס לתוכו אמור לעבור שינויים כדי לא לתקןף את אותו גוף זר, ולאפשר את ההתפתחות של ההיריון. התחום הזה – של תגובת מערכת החיסון – הוא גדול וקשה להבנה, ואני חושב שהתוצאה של הטיפולים ברפואה משלימה משפיעה על התגובה של מערכת החיסון האימהית. יש גם נשים שיש להן רמת דלקתיות נמוכה או גבוהה, וגם במקרה הזה הטיפולים המשלימים עוזרים לשלוט בעניין".

איך אתה מסביר את ההצלחה של דיקור לעומת נשים שעושות טיפולי פוריות אצל רופאים מומחים, ומפילות פעם אחר פעם?
 "אין קווי טיפול ברורים לפריון. אם מטופלת תלך ל-100 רופאי פריון, היא תקבל 100 הצעות שונות. כשאישה שמגיעה עם הפלות חוזרות אנחנו יודעים מה לשלול. אחרי ששללנו – זה נהיה תחום אפור. שכל מה שתבדוק הלאה – זה לא לפי הספר. אם מתברר שאין לה מחלה או מצב רפואי מסוים, כל בירור נוסף הוא בגדר יצירתיות וניסיון להתאים משהו אישי לאותה המטופלת, שלא נכלל בפרוטוקולים הבסיסיים שלנו. כמו כן, רופאים נותנים תרופות ללא אבחון, כי לפעמים התרופות האלו יכולות לעזור, ולרוב הסיכון לפגיעה הוא נמוך. הרופא מחשב לעצמו האם אני מסכן את המטופלת, ומנגד, האם מביא לה תועלת".

"הדגש על תזונה ואורח חיים הוא אלף-בית'", הוא מבהיר. "תזונה היא אחד מאבני היסוד של ההיריון. זה לא משהו שהוא נטו רפואה משלימה. התשאול במרפאה של שרון וקורן הוא מאוד מעמיק, ומתייחס לצדדים שלא נבדקים במרפאות הפריון הרגילות. ועם זאת, אני חושב שכשמומחה ברפואה משלימה ומומחה פריון מאחדים כוחות – המטופלת מקבלת את הטוב משני העולמות".