"ב-50% מכלל אתגרי הפריון, הבעיה היא בכלל אצל הגבר"

בעיות פוריות אצל גברים | צילום: Shutterstock
בעיות פוריות אצל גברים | צילום: Shutterstock

התפיסה הרווחת היא שמקור בעיות הפוריות ברוב המקרים הוא אצל נשים, אבל המציאות מגלה שבמחצית מהמקרים הבעיה היא אצל הגבר. כך תוכלו לחסוך מעצמכן שנים של עוגמת נפש וטיפולים מיותרים

88 שיתופים | 132 צפיות

גלית הייתה בת 30, אשת כספים מבוססת בעבודה ונשואה באושר לאיש השקעות, כשהיא ובן זוגה החליטו שהגיע הזמן להגדיל את המשפחה. החודשים נקפו וההיריון לא בא. בסיוטים הכי גדולים שלה לא חשבה שהמלחמה שלה להביא ילד לעולם תימשך עשור שלם ובדיעבד, שלא מהסיבות הנכונות.

>> חדר כושר לאיבר המין: סטארט אפ ישראלי מציע טיפול חדש לזקפה מקרטעת

"אני סובלת שנים ממחלה בשם אנדומטריוזיס", היא מספרת, "הלכתי לכל המי ומי של הגינקולוגים בישראל, והרופאים טענו שזו הסיבה לקושי. מסביבי חברות עם המחלה הזאת הרו וילדו, ואני נשארתי עם החלום ולא הצלחתי לממש אותו. קשה לתאר במילים את הסבל שעברתי, את ההתשה מורטת העצבים, ההורמונים והזריקות. בסך הכל עברתי 15 הפריות וזה גמר אותי", משתפת גלית. "כל אותו זמן הפרופסורים הגדולים בארץ אמרו שאין בעיה נראית לעין. משפחתו של בעלי התייחסה אליי כאל פגומה, וזה לא הוסיף למתחים שממילא היו בינינו. הייאוש רק הלך וגדל".

"בשלב מסוים קיבלנו המלצה לנסוע לריגה ולקבל שם ביצית", ממשיכה גלית, "העוברים נראו מצוין וההחזרה הייתה טובה. זה היה ערב חג וחיכינו לבשורה המיוחלת, אבל שוב באה התשובה השלילית. עברו כבר מעל שמונה שנים, ההוצאות שלנו סביב נושא הפריון הלכו ותפחו והגיעו לחצי מיליון שקל. רק החדרת עוברים, הליך של שתי דקות, עלה כל פעם 3,000 שקל, וללא תוצאות".

לאורך כל הזמן הזה היה ברור לכל הרופאים והיועצים שפגשו את גלית ובן זוגה, שהבעיה נעוצה בה. לרגע לא חלפה בהם שאולי מקור הבעיה הוא אחר. "כאשר מתחילים את תהליך בירור ההפריון, הגבר נדרש לבדיקת זרע. מישהי במעבדה אמרה לנו שיש לויקוציטים (תאי דם לבנים, דב"א) בזרע, אבל רופאי הנשים לא התייחסו לזה", היא אומרת. "כמוצא אחרון פנינו לסוכנות פונדקאות בתקווה שמשם תבוא הישועה. היא סיפרה לנו על רופאה צעירה שחזרה מחמש שנים בקנדה ושהיא מומחית בנושא פוריות הגבר. ככה פגשנו לראשונה את ד"ר דנה ליבנה, והיא שינתה את חיינו. עד היום אני לא יודעת איך לכנות את המפגש איתה: מזל? נס? כנראה הכל יחד. אחרי כל שנות הסבל, בזכותה הפכנו להורים".

"יש פרדיגמה והיא לא נכונה". ד"ר דנה ליבנה | צילום: יח"צ
"יש פרדיגמה והיא לא נכונה". ד"ר דנה ליבנה | צילום: יח"צ

מה קרה שם?
"מיד אחרי אבחון ראשוני היא אמרה לנו חד משמעית שהבעיה היא לא אצלי אלא אצל בעלי. הוא קיבל תרופות ובהמשך גם עבר ניתוח. נסענו לגאורגיה ובעזרת פונדקאית נולדה לנו ילדה, שהיום היא בת 5. היא נולדה ביום הולדתה של אימי, ולמתנה יפה מזאת לא יכולנו לצפות. בדצמבר נהפוך שוב להורים ובת נוספת תצטרף למשפחה. ואני אומרת לזוגות: אם אתם מנסים להרות וזה לא קורה, תתחילו לבדוק מיד את שניכם. אילו הייתי יודעת מה שאני יודעת היום, היו נחסכות ממני שנות סבל ארוכות".

"מעטים מאיתנו מודעים לעובדה כי 50 אחוז מכלל בעיות הפריון, מקורן בגבר ולא באישה", אומרת ד"ר דנה ליבנה, אורולוגית, מומחית לפריון הגבר במרכז לבריאות הגבר בבית החולים הפרטי רפאל ומנהלת המרפאה לפוריות הגבר בבית החולים מאיר בכפר סבא. "זוג שמנסה להיכנס להיריון מעל שנה ללא הצלחה, יגיע לבירור אצל הגניקולוג, שם ייערך גם בירור חלקי לפוריות הגבר, אבל בסוף התהליך, האישה היא זאת שתידרש לעבור מסכת טיפולים קשה, ארוכה, והרבה פעמים מיותרת".

ד"ר דנה ליבנה: "לגברים עדיין קשה להודות שהבעיה אצלם. לפני שמתחילים לתשאל את הגבר – האישה תלך לגניקולוג ותחווה את כל הבדיקות המתישות על בשרה"

סקר שנערך בבית החולים רפאל מאשש את התפיסה השגויה בדעת הקהל, על פיה נשים סובלות מבעיות פוריות יותר מגברים. מתוצאות הסקר עלה כי רק 12 אחוז מכלל הנשאלים סברו כי כאשר מתגלים קשיים בתהליך הכניסה להיריון, הגבר הוא הראשון שצריך להיבדק ולעבור טיפולי פוריות. 83 אחוז מהגברים סברו כי האישה היא הראשונה שצריכה להיבדק ולעבור טיפולי פוריות. 60 אחוז מהגברים טענו כי נשים סובלות מבעיות פוריות יותר מגברים.

"ממצאי הסקר מעידים על כך שאנחנו צריכים לעשות שינוי תפיסתי בקרב הציבור ומערכת הבריאות, שבאופן גורף יוצאים מנקודת הנחה כי נשים סובלות מבעיות פוריות – מה שלמעשה לא נכון. כשיש יש שני אנשים במשוואה, לא הגיוני לערוך בירור רק אצל צד אחד", אומרת ד"ר ליבנה, בוגרת לימודי רפואה בטכניון, שחלמה בכלל להיות גניקולוגית עד שגילתה את תחום פוריות הגבר. "לא היה כאן ממי ללמוד אז נסעתי להתמחות בטורונטו, קנדה, ואני האישה-רופאה היחידה בארץ שעוסקת בתחום".

מה מקור התפיסה שאי פוריות היא בעיה נשית? גברים מרגישים פחות גבריים כשזה קורה להם, והם מתביישים להודות בזה?
"זה שילוב של כמה דברים: הראשון הוא חינוך. כולנו גדלנו על זה שאצל האישה השעון הביולוגי מתקתק, אבל גם לגברים יש שעון ביולוגי. אמנם הם ממשיכים לייצר זרע, אבל הכמות והאיכות נפגעות ואצל הגברים היותר מבוגרים כבר בגילאי 40-35 ההצלחה בהפריות יותר נמוכה. דבר נוסף, לאורך ההיסטוריה התפיסה היא שאם אישה לא מצליחה להיכנס להיריון – אז צריך לפנות אליה. המחקר בתחום פוריות הגבר הוא יחסית חדש, גם כי לגברים עדיין קשה להודות שהבעיה אצלם, וגם כי אנחנו כנשים, לוקחות את כל עניין הפוריות והילודה על עצמנו. לפני שמתחילים לתשאל את הגבר – האישה תלך לגניקולוג ותחווה את כל הבדיקות המתישות על בשרה".

>> את בהיריון ומפחדת מזה? יש מצב שאת סובלת מטוקופוביה

אז מה עושים?
"ניתן למנוע סחבת בנושא הכל כך רגיש, אם כל אחד מבני הזוג יפנה לבירור פריון באותו זמן נתון: האישה במרכז לבריאות האישה והגבר במרכז לבריאות הגבר, אצל אורולוג מומחה. כך אפשר לחסוך שנים מיותרות של סבל והמתנה, ולקצר את התהליך הנכסף של הבאת ילד לעולם".

לא תמיד הבעיה היא אצלך. בעיות פוריות אצל גברים | צילום: Shutterstock
לא תמיד הבעיה היא אצלך. בעיות פוריות אצל גברים | צילום: Shutterstock

מה הם הגורמים לאי פריון אצל הגבר, ואיך מטפלים בהם?
"זרע וספירה נמוכים. המטרה של הטיפול היא לשפר את הסביבה של המפעל, קרי, האשכים שמייצרים זרע. הבעיות הללו נובעות מכל מיני סיבות. זרע זה דבר רגיש ויש כל מיני מחלות רפואיות שמורידות ספירת זרע: סרטן האשכים, סרטן הדם ולימפומה, וגם מחלות כמו לופוס וקרוהן או דלקות בגוף. הגיע אליי גבר שיש לו כבר שני ילדים ובדיקת הזרע שלו הראתה אפס זרע. גבר לא חייב להיות חולה, הוא גם יכול להיות נשא של מחלות, למשל של סיסטיק פיברוזיס – וזה יכול לבוא לידי ביטוי בחסימה או קטיעה של צינור הזרע. אם בדיקת הזרע אינה תקינה, צריך לפנות לברור. הרבה פעמים לא אומרים 'בוא נחפש את הסיבה וננסה לתקן', אלא מציעים טיפולי הפריה. זאת הפרדיגמה, וזה לא נכון".

אז את בעצם אומרת שיש גם מצבים הפיכים?
"כן. יש סיבות הפיכות שאפשר לגלות בבדיקות גופניות פשוטות, בעזרת מישוש או בעזרת אולטרסאונד, למשל. אני יכולה לגלות אם יש חסימה או בעיית ייצור זרע. ישנם למשל גברים הסובלים מוריקוצלה, דליות מעל האשכים, וספירת הזרע שלהם מאוד נמוכה. בניתוח מיקרוסקופי קטן שאורך כשעה, תחת הרדמה מתחת לקו המפשעה, שבסופו הוא הולך הביתה – ניתן לטפל בבעיה. המציאות מלמדת שב-70 אחוז מהמקרים, ספירת הזרע השתפרה תוך 4-3 חודשים. חלק מהזוגות הצליחו להרות באופן טבעי, וגם אלה שהלכו להפריה חסכו לעצמם הרבה סבבים".

יש מקרים שאי אפשר לטפל?
"כן, כשיש בעיה גנטית אי אפשר לשפר את המצב".

זאת למעשה קריאת השכמה לגברים?
"אין ספק שהטיפול בגברים פותח עוד ערוץ להצלחה. גם אני, וגם הגניקולוג שאיתי בתהליך, צריכים לשתף פעולה כל הזמן ולראות את שני הצדדים. התפקיד שלנו הוא להראות לזוג את כל האלטרנטיבות, ולהציע להם את סך הבחירות האפשריות. בסוף, כולנו מאוד רוצים שהזוג יצליח ויממש את חלום ההורות".