ברבי בת 65: הסודות האפלים שמאחורי הבובה המפורסמת

לא רואים עלייך. ברבי בת 65 | צילום: Victor Chavez/WireImage via GettyImages
לא רואים עלייך. ברבי בת 65 | צילום: Victor Chavez/WireImage via GettyImages

הסרט "ברבי" בכיכובם של מרגו רובי וריאן גוסלינג החזיר את הבובה המפורסמת לאופנה, אבל לא הכל מתקתק בעולמה של הבובה האייקונית. כל הסודות הכי קרינג'יים נחשפים

88 שיתופים | 132 צפיות

ברברה מיליסנט רוברטס (או ברבי כפי שאתם מכירים) "נולדה" ב-9 במרץ 1959 בעיר הפיקטיבית ווילוס ויסקונסין. את הופעת הבכורה שלה ערכה ביריד הצעצועים האמריקאי הבינלאומי באותה השנה, ואת בן זוגה קן פגשה לראשונה על סט פרסומת לטלוויזיה בשנת 1961. מי שעומדת מאחורי פיתוחה של ברבי היא רות הנדלר, שיחד עם בעלה אליוט הנדלר ייסדו את חברת מאטל. שניהם למעשה היו, אם תרצו, סבא ג'פטו שיצרו את בובת הברבי המפורסמת, לה בחרו להעניק את שם החיבה של בתם האמיתית – ברברה. הרבה נכתב, נאמר ופורסם אודות הבובה במהלך השנים, אבל יש גם פרטים שנשכחו (במקרה או בכוונה) מההיסטוריה שלה, ואנחנו כאן כדי להזכיר לכן שגם כשאת רול מודל מפלסטיק, לא הכל מושלם.

>>> 14 סרטים שיחזירו לכן את האמונה באהבה

מתוך הסרט "ברבי"
מתוך הסרט "ברבי"

ההשראה: בובה גרמנית עם ליבידו מפותח
הבובה המקורית שהיוותה השראה לעיצובה של ברבי לא הייתה מיועדת לילדים. היא הייתה למעשה בובה שחולקה במסיבות רווקים ונמכרה בברים ונקראה "בילד לילי". היא נוצרה בגרמניה בשנת 1952 והייתה מבוססת על קומיקס למבוגרים, כשדמותה של לילי הייתה רווקה פתיינית שהייתה אהובה על גברים. כאמור, היא הייתה מתנה פופולרית במסיבות רווקים, ושגברים היו שמים אותה גם על לוח המחוונים במכוניות שלהם, תולים אותה על מראות המכוניות או מעניקים אותה כמתנה היתולית לחברות שלהם, כך סיפרה רובין גרבר בספרה Barbie And Ruth.

גרבר טוענת שאישיותה של ברבי הייתה הרבה פחות מינית מזו של התאומה הגרמניה שלה, אך מתעקשת שלא ניתן להתעלם מההשראה שהעניקה לעיצוב ומהדימיון החיצוני בין שתי הבובות. הנדלר לא רק שאבה השראה מבובת הלילי המקורית והכניסה בה שינויים והתאמות כדי להפוך אותה לשלה ולמכור אותה בייצור המוני כפי שהתעקשה, אלא יצרה בובה שהייתה מבוססת ממש עליה –  כך לפחות לטענת חברת האם הגרמנית Greiner & Hausser שיצרה אותה, מה שהוביל לשורת תביעות מצידה גם אחרי שהנדל רכשה את זכויות היוצרים על הבובה ב-1964.

תכלס, עוברים כאחים. ברבי וקן | צילום: shutterstock
תכלס, עוברים כאחים. ברבי וקן | צילום: shutterstock

ברבי וקן היו במקור אחים
ברברה "ברבי", לא הייתה בת המשפחה היחידה שאמה הפכה לבובה איקונית. הרבה פחות אנשים יודעים כי בן זוגה של ברבי, קן, היה למעשה בנה של הנדלר ואחיה של ברברה, קנת'. זה כמובן הופך את עניין הזוגיות בין הבובות לטיפה מקריפ. 

ברבי האמיתית שנאה את ברבי הבובה
ברברה האמיתית, בתה של הנדלר, שנאה את מי שבעצם הייתה היא רק מפלסטיק. כשברבי הבובה יצאה לשוק ב-1959, ברברה כבר הייתה בת 18. "היא רצתה להיות כמו כולם, אבל פתאום הפכה להיות ידועה בתור ההשראה לבובה הכי מפורסמת בעולם", כתבה אמה בספר Dream Doll. "אנשים שאלו אותה שאלות, רצו את החתימה שלה והתייחסו אליה כמו כוכבת מהסרטים. היא הרגישה כאילו הם עושים עניין מהבובה ולא ממנה". הסלידה והטינה של ברברה מברבי הייתה כל כך עוצמתית, עד שהיא אסרה על מקורביה ומשפחתה לכנות אותה בשם החיבה ברבי ודרשה שיפנו אליה רק בשמה האמיתי, ברברה. "כשאנשים גילו שזו אכן היא, היא הייתה אומרת להם באופן שלא משתמע לשתי פנים שהיא לא הבובה", הוסיפה הנדלר. 

>>> מה גרם ליעל בר זוהר לפרוץ בבכי?

גם קן האמיתי לא היה מעריץ של גרסת הפלסטיק שלו
גם אחיה של ברברה, קן, "נהנה" לדברי אימו מהתהילה שהגיעה עם הטייטל. "נערות היו מחכות לו מחוץ לבית של קרובים שלנו כדי לפגוש אותו", סיפרה וגילתה כי הוא סבל גם מהקנטות מרובות בבית ספר בגלל המראה של בובת הקן שהגיעה עם מפשעה חלקה כשל אישה וללא "בליטה" של איבר מין גברי.

חבילה עוברת. אזור החלציים של ברבי וקן | צילום: shutterstock
חבילה עוברת. אזור החלציים של ברבי וקן | צילום: shutterstock

הדיון המתמשך אודות ה"חבילה" של קן
אם כבר במפשעות והחפצה עסקינן, הנדלר חשפה כי היא רצתה שהבובה של קן תעוצב עם "חבילה" באזור המיועד כדי להעניק לו מראה גברי יותר. אבל הצוות הגברי במחלקות השיווק והעיצוב במאטל, שהיה אמון על קבלת ההחלטות בפיתוח ועיצוב הבובה, התעקש להעניק לו גוף חלק נטול בליטות בדומה לבת זוגו הפלסטיקית.

הוויכוח על אזור החלציים של קן היה לוהט וארוך ועלה לדיונים מספר פעמים. בשלב מסויים אף הוכנס לתמונה פסיכולוג עם התמחות פרוידיאנית שנדרש לסוגיה הרגישה והמורכבת, כך חשף סיי שניידר, בכיר בצוות השיווק בספרו Children's Television: The Art, the Business, and how it Works. שניידר סיפר כי בכירים במאטל חששו כי הוספה של איבר מין גברי עם כל מה שהגיע איתו יכול לעורר תרעומת והתנגדות בקרב אימהות, אך מצד שני השמטה מוחלטת שלו הייתה עלולה לגרום לבובה להיראות בלתי מציאותית.

>>> לוסי אהריש: "אני מסתכלת על התמונות ולא מאמינה"

הפסיכולוג הסביר כי המטרה העיקרית במשחק בבובות של ברבי וקן עבור ילדים הייתה החוויה של ההלבשה וההפשטה שלהם. הוא העמיד לשאלה את מידת ההבנה האמיתית של ילדים לגבי "התפקיד של קן" ותהה אם הם יהיו מסוגלים להבין כי הוא החבר של ברבי, או האם בכלל הבינו את מהות המושג "חבר" בהקשר לזוגיות. גם אם כן, הוסיף, האם יהיה זה בריא עבורם לראות אותו בעירום? ומעבר לכך, כשהוא כבר עירום – האם תעלה השאלה למה הוא נראה (או לא נראה) כמו אבא או אח שלהם?

ברבי וקן מעולם לא נישאו באופן רשמי
למרות שיש גרסאות של ברבי עם ילדים, ברבי וקן המקוריים מעולם לא נישאו או קיימו את מצוות פרו ורבו. ב-2004 הכריז הזוג ששרד ארבעה עשורים פלוס של פלסטיק על פרידה (שרבים חוו כגירושים של ממש). הסיבה שניתנה לפרידה הייתה הצורך של השניים לבלות זמן איכות בנפרד. ברבי לא בזבזה יותר מדי זמן בהזלת דמעות תנין מפלסטיק ומצאה נחמה בזרועותיו השריריות של בליין הגולש האוסטרלי. ב-2006 נעשה ניסיון גישוש לקאמבק מצד קן שלא צלח, אחרי שהשניים כיכבו יחד על המסך ב"צעצוע של סיפור 3". ב-2010 פרפרי האהבה התעוררו שוב לחיים, ובוולנטיינס דיי 2011 השניים ביצעו קאמבק זוגי רשמי.

העיקר שיש קאמבק. ברבי וקן | צילום: shutterstock
העיקר שיש קאמבק. ברבי וקן | צילום: shutterstock

ברבי הואשמה בעידוד הפרעות אכילה
במשך השנים דובר ונכתב על אידיאל היופי הבלתי אפשרי שהציבה ברבי במראה שלה, בעיקר בכל הקשור למבנה גופה והיקפיה. הטענה העיקרית הייתה עידוד הפרעות אכילה: חוקרים פינים שביצעו מחקר על הבריאות של ברבי קבעו כי לו הייתה ברבי אישה אמיתית היא לא הייתה מקבלת מחזור, בגלל שאחוזי השומן שלה בגוף לא גבוהים מספיק.

>>> עמית פרקש: "אמא שלי קלטה שאני הולכת לכיוון של אנורקסיה"

לא חזקה במתמטיקה
ב-1992 מצאה את עצמה חברת מאטל בצרות, כשהתגלה שאחד המשפטים מבין 270 אופציות של מילים שהברבי Teen Talk Barbie תוכנתה להגיד היה המשפט "שיעור מתמטיקה הוא קשה". המשפט הצליח לקומם קבוצות נשים רבות שטענו כי יש בו מסר בעייתי ומחליש לנערות צעירות ונשים. בסופו של דבר המשפט הוסר.

במציאות היא לא היתה מקבלת מחזור | צילום: shutterstock
במציאות היא לא היתה מקבלת מחזור | צילום: shutterstock

ברבי מאזינה לכם
שערורייה מתוקשרת נוספת שנקשרה בשמה של ברבי עלתה לכותרות בשנת 2015, כשמאטל הוציאו לשוק את Hello Barbie – ברבי שהגיעה עם מיקרופון מחובר לווי-פיי, כך שכשהילדים דיברו איתה – היא הגיבה. זה אולי נשמע מגניב על הנייר, אבל בפועל היווה סכנה של ממש לביטחונם של הילדים, שכן קולותיהם המוקלטים נשמרו על שרתי ענן ציבוריים. זה הצית סערה לגבי החוקיות של מהלך שכזה, כולל סוגיית רווחי הענק הפוטנציאלים של חברות שעשויות לעשות שימוש מסחרי במידע הזה. בנוסף, נטען כי הברבי פוגעת בהתפתחות ובכישורים החברתיים של ילדים ומשבשת את דפוסי הלמידה המעודדים חשיבה יצירתית.

החברה היריונית עושה קאמבק
בסרט החדש של ברבי בכיכובם של מרגו רובי וריאן גוסלינג צפוי קאמבק של הברבי מידג', מי שערכה את הופעת הבכורה שלה בשנת 1963 כחברתה הטובה (והפחות אטרקטיבית) של ברבי. בין השנים 1965 ל-1988 דמותה של מידג' נעלמה לגמרי, עד שב-1988 מאטל הוציאה לייצור ברבי מידג' חדשה ובשנת 2002 אף יצאה בובת מידג' היריונית. באופן לא מפתיע, לא כולם אהבו את הרעיון של בובת ברבי היריונית, כשהחשש העיקרי היה שתעודד הריונות בקרב בני נוער. מאטל עדיין מציעה למכירה את ברבי מידג', אבל את הגרסה ההריונית כבר לא ניתן למצוא (אלא אם אתם אספנים ו/או חובבי אתרי מכירות אונליין). בסרט החדש של ברבי, מידג' ההריונית צפויה לבצע סוף סוף את הקאמבק האמיתי שלו חיכתה בסבלנות שנים.

הלן מירן עם בובת ברבי בדמותה | צילום: חברת מאטל
הלן מירן עם בובת ברבי בדמותה | צילום: חברת מאטל

ברבי קיילי וברבי הלן
לכבוד יום הולדתה ה-65 של ברבי, חברת מאטל החליטה להרים ולחגוג בצורה כיפית במיוחד, ויצרה בובות ברבי בהשראתן של נשים לוהטות ומעוררות השראה, חלקן מפורסמות מאוד, כמו הזמרות האייקוניות קיילי מינוג ושאניה טוויין והשחקניות ויולה דיוויס והלן מירן. רק בשביל לייצר בובת ברבי של הלן מירן, היה שווה לברבי להגיע לגיל 65. מזל טוב!

>> סבתא שיק? הלן מירן דופקת הופעה ועושה כבוד לשיער השיבה המהמם שלה

קיילי מינוג עם בובת ברבי בדמותה | צילום: חברת מאטל
קיילי מינוג עם בובת ברבי בדמותה | צילום: חברת מאטל