דפ נגד הרד: בסוף, מי שפוסק מה האמת – זה הטיקטוק

דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס
דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס

סדרת הדוקו החדשה סוקרת את הקשר בין ג'וני דפ ואמבר הרד ומזכירה לנו שלא האמת חשובה, אלא הסיפור - ואיך מספרים אותו

88 שיתופים | 132 צפיות

אמש (רביעי, 16.8) עלתה בנטפליקס הסדרה בת שלושת החלקים (50 דקות לכל חלק) "דפ נגד הרד" שעוקבת אחר המשפט בין ג'וני דפ לאמבר הרד, ואיך לא – על ההד הציבורי העצום שהיה סביבו. תוך כדי, סוקרת הסדרה את מערכת היחסים של הזוג ומציגה את השתלשלות העניינים שהובילו לתביעה ולמשפט בדלתיים פתוחות אשר שודר לאורך כל אורכו ברשתות החברתיות ומעלה תהיות רבות על ההשפעה של שלהן על תוצאותיו.

>> הזוגות שמוכיחים שצריך לדעת גם ממי להתגרש

כשחיפשתי את הסדרה בתוך התפריט של נטפליקס, הופתעתי לגלות כי כבר הפוסטר עצמו מעלה תהיות – שם הסדרה על רקע אימוג'י של קקי? צריך לראות כדי להבין, אבל וואלה, מסקרן.

סקירה קצרה לטובת מי שלא מעודכנות: אי אז ב-2013 נפגשו השחקן הוותיק והמוערך בן ה-50 ג'וני דפ והשחקנית היפה והצעירה בת ה-27, אמבר הרד. היא הגיעה לאודישן בסרט ששיחק, הוא ביקש לערוך עמה פגישה, היא קיבלה את התפקיד ומאז השניים התאהבו. הסוף, כולנו כבר יודעות – לא ממש רומנטי.

בשנת 2016 התפרסמה תמונה של הארד עם פנס בעין וסרטון של דפ מכה באלימות ארונות מטבח והתדמית של ג'וני דפ, הפיראט האהוב מ"שודדי הקאריביים", הופכת, איך לומר? לא משהו. הרד הגישה צו הרחקה נגדו והשניים התגרשו. שנה לאחר מכן התפרסם ההשאטג ME TOO אשר מוביל לאחת ממהפכות הנשים החשבות של דורנו (שאין בה מספיק אנרגיה נקבית, לטענת גברים מסוימים). גם היא תשפיע על המשפט,  אבל אולי לא בדיוק איך שרצינו.

דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס
דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס

ב-2022 הגיעו האקסים אל בית המשפט בוורג׳יניה. אבל רגע, למה שזוג גרוש מזה שש שנים יגיע לבית המשפט? מתברר שב-2018 הרד פירסמה מאמר ב"וושינגטון פוסט" וטענה שהפכה בעל כורחה לדמות המסמלת קורבן של אלימות זוגית, ועל כן הקריירה שלה ניזוקה. היא לא ציינה שמות, אבל זה הספיק לדפ כדי לתבוע אותה על הוצאת דיבה. אבל רגע, שוב: למה בווירג׳יניה כשהזוג בכלל חי בלוס אנג'לס? כבר פה מעלה הסדרה שאלות על בחירות מאוד מושכלות שנעשו לטובת אחד הצדדים. למשל, ידעתן שמדיניותה של מדינת וירג'יניה כלפי הוצאות דיבה היא לטובתו של דפ? מעניין, לא? כמו כן, המשפט עצמו הועבר בשידור חי. מי רצה שיהיו מצלמות ואיזה צד התנגד? גם פה הייתה התערבות מפתיעה לטובתו של דפ (הרד התנגדה לצילום).

המשפט עשה באז מטורף, הוא כונה "המשפט של המאה", "משפט הטיקטוק", ורגעים בו הפכו ויראליים בן רגע. סאונדים של הרד מתייפחת על שולחן העדים התפצצו בטיקטוק והחיפושים על מאורעות המשפט היו מהמובילים בטוויטר. בקיצור, חגיגה.

ההד הזה מובן. זה הרי סיפור שיש בו הכל: אהבה שהסתבכה, שקרים, כסף, כוח ואבק כוכבים. ומה לגבי האמת – מי יכול לשפוט אותה ולהכריע מה קרה? הרשת. בלוגריות, יוטיוברים ומיליוני אנשים בטיקטוק לקחו חלק פעיל בדפ נגד הרד. הם ניתחו, העלו לייבים, ערכו סרטונים עם דייוחים ודיעותיהם. Justice for Johnny Depp היה סלוגן מוביל והפך להשטאג ויראלי באותה תקופה. כלומר, יש צד אחד ברור שזכה באהדת הקהל, השחקן המוכר והאהוב שאי אפשר להאמין עליו שהוא כה אלים, בעוד הצד השני, שחקנית שאנחנו לא באמת מכירים וקל להשליך עליה את כל הרע – הפכה למושא ללעג.

דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס
דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס

בעוד הרד מנסה להציג מערכת יחסים מתעללת ואלימה, בה נתקפה מספר פעמים על ידי דפ שהרבה לשתות ולהשתמש בסמים – דפ כופר בהאשמות שוב ושוב ומציג תדמית של גבר שרמנטי ופגיע למול אישה היסטרית, תוקפנית ושקרנית. תוך כדי הסדרה, אנחנו נחשפות למערכת יחסים בעייתית בין השניים שכוללת הופעת אורח מפתיעה של קייט מוס (שהייתה בת זוג של דפ בעבר והעידה מטעם ההגנה) וגם להסבר הלא נעים במיוחד על הופעתו של הקקי בפוסטר – מחווה מפוקפקת של הרד לדפ, לטענתו.

זו ללא ספק סדרה על תדמית ועיצוב דעת קהל, בה אנחנו מגלות כיצד דפ מנסה לתקן לאורך כל המשפט את התדמית שלו כגבר אלים – ומצליח. על אף שכולנו כבר חכמות וציניות מספיק כדי לדעת שלפעמים האמת היא לא זו שמשנה, זו סדרה שמדגישה זאת אפילו יותר מאי פעם. ובציטוט ישיר: "זה העניין עם צדק, הוא לא עסוק באמת או בנכון או לא נכון, הוא עוסק במה מאמינים השופט או המושבעים".

דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס
דפ נגד הרד | צילום: באדיבות נטפליקס

ואכן, הקרב על האמת בסדרה הוא לא רק קרב בין דפ להארד, יש פה ייצוג של קרב גדול יותר על יחסי הכוחות ומעמדות בין גברים ונשים. זו סדרה שמעלה ומחדדת שאלות על סטיגמות ביחסים ועל מי הוא קורבן. האם באמת התקדמנו? האם מהפכת מי טו עזרה או שבכלל עשתה נזק, אם אמבר הרד הפכה למושא ללעג ואפילו הפסידה? כמה נשים ירגישו בנוח לספר ולשתף על הטרדות וטראומות שחוו אחרי משפט שדה שכזה?

אני עדיין לא יודעת לענות על כל אלו, אבל אני יודעת להגיד שלא משנה באיזה צד אתן – תמיד מעניין לראות מי מספר את הסיפור טוב יותר. כי בסוף, זה מה שהכי חשוב.