בעקבות הווידוי של דניאל גרינברג: האם נכון לעשות עוד ילד כשאת יודעת שזה הסוף?

דניאל גרינברג | צילום מסך חדשות 12
דניאל גרינברג | צילום מסך חדשות 12

הריאיון של דניאל גרינברג לחדשות השבת של ערוץ 12 מעלה שאלות רבות על אודות יחסים, אבל בעיקר שאלה מוסרית אחת מהדהדת - האם זה נכון לעשות עוד ילד עם מי שאת מתכננת להתגרש ממנו?

88 שיתופים | 132 צפיות

כנראה שזהו רק עוד פרק בסאגת הפרידה והגירושין המתוקשרים של דניאל גרינברג ואייל גולן וכי המשך בוא יבוא, ואולי הוא יהיה יותר מלוכלך וצהוב. למרות שגרינברג הצהירה בחדשות סוף השבוע בקשת 12 כי "אני כל החיים אמשיך לדאוג לו ולכבד אותו", נראה שהסכר כבר נפרץ. כשנשאלה על פרשת משחקי חברה, אמרה גרינברג בפה מלא שאם יש נשים שנפגעו, ליבה יוצא אליהן ושהיא תמיד במקום של הנשים. היא אף הודתה: "חששתי מפרשיה חדשה".

גרינברג הזכירה גם את חבריו של גולן ואת השפעתם עליו, ושהיא מצדה הייתה עם היד על הדופק כל עוד הם היו בסביבה, שהם לא יעשו משהו כאשר הוא נוכח. גרינברג אמרה שגולן עשה הרבה בחירות רעות בחיים. היא חשפה את נקודת השבר הזוגית הגדולה ביניהם, עם רמזים עבים על אירוע שאירע בחודש השישי להריונה עם מיאל הבכורה. גרינברג מנועה מלחשוף את הפרטים בשל ההסכם המשפטי בין השניים, אבל מבחינתה זה טרף את הקלפים. "אני לא יכולה לחשוף, כי אני מחויבת לשמור על סודיות", היא אמרה ובכל זאת רמזה: "את רואה בדרך דברים שהעיניים רואות, הלב מרגיש ולראש קשה לשכוח".

ד"ר סוזן ויידל, מטפלת זוגית ומשפחתית: "ההחלטה על ילדים והורות צריכה לבוא מצד שני ההורים, ולא לעשות מחטף ולסדר מישהו, כשצד אחד יודע שאין תקווה לזוגיות. אם אישה רוצה לסדר גבר, זה מעיד עליה ואיזו הורה היא. כי אם את רוצה להיות אימא שוב, אז לכי לתורם זרע"

 

כבר בשלב הזה, היחסים ביניהם התערערו, משהו ביניהם נשבר ונהרס, היא אמרה. גרינברג שיתפה כי המשך ההיריון היה מלווה בתחושת בדידות גדולה, כי את הדבר שלכאורה הוא הכי מבורך ומשמח, היא נאלצה לעבור בלי פרטנר אמיתי שירים אותה ברגעים הקשים. היא הרגישה לא שווה ושנאה את עצמה.

"עברתי התקפי חרדה ודיכאונות", היא אמרה בגילוי לב, והודתה שאנשי מקצוע הציעו לה לקחת ציפרלקס נגד דיכאון. בשלב מסוים היא וגולן כבר ישנו בחדרים נפרדים, ולמרות החיוכים הרבים ותמונות הלאבי-דאבי עם התינוקת החדשה אחרי הלידה, היה לה ברור שהקרעים לא ניתנים לאיחוי. אז למה היא רצתה כל כך עוד ילד מגולן, אם היא ידעה שממילא הוא לא יגדל במשפחה רגילה ואוהבת של אבא ואימא וילדים?

"ביקשתי מאלוהים דבר מוזר, קצת מזוכיסטי, שלא ייתן לי ללכת לפני שיהיה למיאל אח או אחות. שלא תהיה בודדה, שלא תלך לאביה לבד", היא אמרה. ואז בא מצידה גילוי מפתיע על אודות החברה הטובה שעזרה לה לעבור את התקופה הזאת. אילנית לוי שמה, גרושתו של אייל מפרק א'. "אילנית אמרה לי 'זה מה שהרגשתי כשליאם נולד", חשפה גרינברג, וסיפרה על מחשבותיה כי היריון שני אולי יעשה תיקון לראשון – למרות שידעה בלבה שזה הסוף. זה לא קרה. זמן קצר אחרי לידתו של רון, הוגשו מסמכי הגירושין.

ד"ר סוזן זיידל, פסיכולוגית קלינית | צילום: באדיבות המצולמת
ד"ר סוזן זיידל, פסיכולוגית קלינית | צילום: באדיבות המצולמת

"ההחלטה על ילדים והורות צריכה לבוא מצד שני ההורים, ולא לעשות מחטף ולסדר מישהו, כשצד אחד יודע שאין תקווה לזוגיות. אם אישה רוצה לסדר גבר, זה מעיד עליה ואיזו הורה היא. כי אם את רוצה להיות אימא שוב, אז לכי לתורם זרע", אומרת ד"ר סוזן זיידל מהרצליה, פסיכולוגית קלינית, מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית מוסמכת, מגשרת בענייני משפחה ויועצת גירושין. "הנושא הזה מאד מורכב ויש לו היבטים שונים, ובסוף זה כל אחד והערכים שלו כך שאין תשובה חד משמעית".

דניאל טענה שהיא רצתה להקל על הילד הראשון שיהיה לו אח מאותו אבא. זה נכון שיהיה אתו אח מאותו אבא, במיוחד כשהילדים קטנים, כי לילד לבד בשני בתים, זה עלול להיות יותר קשה. ועדיין לא היית ממליצה לעשות זאת?
"לא. אם היא ידעה שייפרדו, היא הייתה צריכה להיפרד ולא לעשות עוד ילד במרמה. מה זה משפחה בלי אמון? האב חייב להיות שותף בהחלטה על ילד נוסף, ואולי במקרה שלהם הוא היה מוכן ורוצה. מדובר בבחורה צעירה שאומרת שהיא רוצה משפחה בעתיד, ואם היא רוצה מישהו חדש בחייה, אז עדיף לה ילד אחד ולא שניים. זו חבילה יותר מורכבת, וזה יכול להקטין את סיכוייה".

עד כמה הילדים שגדלים במציאות של שני בתים, יפגעו מכך?
"מבחינת הילדים זה לא נורא, ילדים מתרגלים לכל דבר. השאלה כאן היא אם ההורים מתפקדים טוב יחד כהורים, כי אם הם שונאים זה את זו, זה יקשה על הילדים".

ד"ר סוזן ויידל: "המקרה שלהם הוא קשה. הוא כבר גרוש שלוש פעמים וזה לא סתם, זה אומר שיש לו מה ללמוד על זוגיות. כל אחד מהם היה צריך להבין את החלק שלו במצב. יש טיפול שעוזר להתמודד עם טראומה, ואולי יחד הם היו יכולים להתגבר"

 

בגדול, היכן את חושבת שהם טעו?
"הם לא טיפלו בבעיות שלהם והתקשורת ביניהם לא הייתה טובה. הם לא טיפלו בשורשים של הקשיים ולא בדקו אם ניתן להתגבר עליהם".

את חושבת שטיפול זוגי היה יכול לעזור במקרה שלהם, נוכח מה שאירע ברקע?
"המקרה שלהם הוא קשה. הוא כבר גרוש שלוש פעמים וזה לא סתם, זה אומר שיש לו מה ללמוד על זוגיות. כל אחד מהם היה צריך להבין את החלק שלו במצב. יש טיפול שעוזר להתמודד עם טראומה, ואולי יחד הם היו יכולים להתגבר, אבל היא לא נתנה לזה סיכוי מראש. אני שיקמתי במהלך עבודתי זוגות רבים, יש מצבים שניתן להתגבר עליהם ואז החיים שאחרי הם יותר טובים יחד".

נתקלת בעוד מקרים כאלה, של להביא ילד נוסף מהסיבות הלא בהכרח נכונות? עד כמה זה שכיח?
"היו מקרים של זוגות שהודו ביחד בקושי והייתה התלבטות אם לעשות עוד ילד או לא, ולתת סיכוי לנישואין. במקרים כאלה כל אחד צריך להבין את התרומה שלו לקושי. ילד לא פותר בעיות, לפעמים אפילו מקשה. ילד הוא לא פתרון לזוגיות לא טובה – בני הזוג צריכים לפתור את הבעיות ביניהם לפני שהם נכנסים להיריון. הסדר הנכון הוא זוגיות חזקה ובריאה לפני הורות".

דניאל גרינברג ואייל גולן בימים יפים יותר, לכאורה | צילום: רפי דלויה
דניאל גרינברג ואייל גולן בימים יפים יותר, לכאורה | צילום: רפי דלויה

נכון להיום גרינברג ממתגוררת בדירה שכורה ברחובות, באותו בניין בו גרה אחותה הגדולה קארין גרינברג, שעוזרת לה בהתמודדות היומיומית. לדבריה, מלבד מזונות, היא לא קיבלה דבר מגולן. הם אמנם מתחזקים משמורת משותפת על הילדים, אבל לפי ההסכם שחתמו ביניהם – בשלוש השנים הבאות, הילדים ישנו רק איתה בבית. גרינברג טענה שממילא הוא לא קם אליהם בלילה. מנגד, גרינברג התחייבה לא לעזוב בשלוש השנים הקרובות את רחובות, כדי שהילדים יהיו קרוב לאביהם. כל זה מעוגן בהסכם שלהם, כי לדבריה היא לא יכולה לחשוב שהילדים יתעוררו ומישהי שהיא לא מכירה תהיה שם בשבילם. לסיכום, סיפרה גרינברג, שהיא יוצאת לדרך חדשה, עם מוצרי שיער ועם קו ביגוד לילדים. החלום שלה הוא שתהיה לה משפחה ושהפעם שהזוגיות תהיה לנצח.

גולן לא נשאר חייב, וכתב תגובה באינסטגרם שלו. הוא כיוון את חיציו לגרושתו: "אמרו עליי הרבה דברים, שברי אמת וחצאי שקרים. שנינו יודעים את האמת וזה מה שחשוב. אני בוחר כן לכבד ולהעריך את השנים ביחד ומעל הכל את ילדיי, שהם כל חיי ועולמי ולנצח אעשה הכל בשביל שיהיו מאושרים (וגם להמשיך לקום בשבילם בלילות)", הוא אמר ומחק את כל התוכן מחשבון האינסטגרם שלו.

אילנית לוי אמרה לנו הבוקר בתגובה לריאיון של גרינברג: "זה ממש לא מדויק. קצת נעשה סלט מדברים אחרים שאמרתי אבל אני גם לא רוצה להיכנס לזה כפרה, זה לא קשור אליי".