צרות בצנרת: האם נמצא פתרון הפלא למי שסובלת מבריחת שתן?

דליפת שתן | צילום: gettyimages
דליפת שתן | צילום: gettyimages

קושי להתאפק עד ההגעה לשירותים, צורך להתרוקן באופן תכוף גם בלילה - אלה עיקר התסמינים לבריחת שתן. הנה המילה האחרונה בתחום - טיפול מתקדם שמציע פיתרון לבעיה

88 שיתופים | 132 צפיות

דליפת שתן לא רצונית היא תופעה שכיחה בקרב נשים, בעיקר במבוגרות, וכ-40% מהנשים סובלות ממנה. התופעה מתחילה לעיתים גם בקרב צעירות, ומופיעה בעיקר לאחר לידות. התופעה נהפכת מואצת יותר מעל גיל 40, וככל שמתקרבות לגיל המעבר כאשר רמת ההורמונים הנשיים בגוף יורדת משמעותית.

>> אושיית הרשת גילתה שיש לה מלנומה אחרי שנבדקה ונאמר לה שהכל תקין. מתי צריך לחשוד?

למרות השכיחות הגבוהה, מאחר ונשים חשות אי נוחות ובושה להעלות את הנושא בפני הגורמים המטפלים, הבעיה לא מטופלת ברוב המקרים. בעידן של היום, בו קיימת עלייה משמעותית בתוחלת החיים (של נשים בפרט), מתארכת משך התקופה בה נשים עלולות לסבול מהתופעה במהלך חייהן. ככל שנעלה יותר את המודעות לדליפת שתן בקרב נשים – מאחר ויש כיום פתרונות רבים להתמודדות עמה – יכול להיות לכן שיפור משמעותי באיכות החיים!

 שלושה סוגים של התופעה, קווים לדליפתם

דליפת שתן במאמץ היא דליפת שתן כתוצאה מעליית לחץ תוך בטני, ויכולה להתרחש ולהחמיר במצבים של שיעול, התעטשות, צחוק ופעילות ספורטיבית. הסוג השני הוא דחיפות בדליפת השתן, מלווה בקושי להתאפק עד ההגעה לשירותים ובצורך להתרוקן באופן תכוף גם בלילה, וכן ישנה גם דליפת שתן משולבת – שילוב של שני סוגי הדליפה הקודמים שצוינו.

לא יכולה להתאפק? רצוי לבדוק זאת | צילום: Gettyimages
לא יכולה להתאפק? רצוי לבדוק זאת | צילום: Gettyimages

ומהם הטיפולים?

בדליפת שתן בדחיפות הטיפולים כוללים שינויים באורח החיים; הימנעות משתייה עודפת ומרכיבים משתנים (כמו קפאין), התרוקנות לעיתים קרובות, פיזיותרפיה, ביופידבק, גירוי חשמלי של שרירי רצפת האגן, הזרקת בוטוקס לשלפוחית וכדומה. כמו כן, הטיפול העיקרי הוא טיפול תרופתי המונע התרוקנות לא רצונית של השתן.

בדליפת שתן במאמץ הטיפולים כוללים פיזיותרפיה, הזרקת חומרים לשופכה, טיפול בלייזר וגינלי וטיפולים ניתוחיים מגוונים הכוללים השתלת סרט סינטטי מתעלת השופכה (TVT). בדליפת שתן משולבת ניתן לטפל בכל הטיפולים שהוזכרו על פי התסמינים המובילים.

"הטיפול בלייזר הוויגנלי תופס כיום מקום חשוב במרכזים רבים בעולם, לאור היותו טיפול קל יחסית, קצר ובעל בטיחות גבוהה"

 

טיפול לייזר וגינלי זו התשובה

בשנים האחרונות התפתחו טיפולים מתקדמים בלייזר וגינלי בעיקר למרכיב של דליפת שתן במאמץ. בצורה הזו, הטיפול מחזק את רקמת הקולגן ומשפר את בעיית דליפת השתן עד כ-60%. כמו כן, הטיפול מחזק את דפנות הנרתיק במקרים של רפיון ומשפר את הריריות במצבים של יובש וגינלי. כל טיפול בלייזר נמשך כ 15-20 דקות וניתן כסדרה של שלושה טיפולים עם הפרש של חודש ביניהם. הטיפול הזה עדיף על הטיפולים הניתוחיים, כיוון שהוא בטוח לחלוטין, ללא צורך בהרדמה וללא סיכונים משמעותיים בטווח הארוך.

לייזר וגינלי, טיפול לא פולשני שעשוי לעזור | צילום: Gettyimages
לייזר וגינלי, טיפול לא פולשני שעשוי לעזור | צילום: Gettyimages

הטיפול בלייזר הוויגנלי תופס כיום מקום חשוב במרכזים רבים בעולם, לאור היותו טיפול קל יחסית, קצר ובעל בטיחות גבוהה. יש לציין שהטיפול בלייזר צריך להיות סלקטיבי במקרים של דליפה קלה או בינונית, ולא במקרים בהם יש צניחה מלאה ודלף משמעותי, ואז הטיפול המועדף הוא ניתוחי. בכל מקרה, אם פניכן לניתוח, מומלץ לשקול אלטרנטיבה לטיפול בלייזר ולנסות להימנע מניתוח בהרדמה הכרוך באפשרות גבוהה יותר לסיכונים מידיים ומאוחרים.

כותב המאמר: ד"ר אריה ישעיה – מומחה ברפואת נשים, מנהל מחלקת אסתטיקה וגנילית ברשת "מכבי אסתטיקה" ומנהל מרכז רפואי "דניאלי" בגבעתיים