אושיית הרשת גילתה שיש לה מלנומה אחרי שנבדקה ונאמר לה שהכל תקין. מתי צריך לחשוד?

זהירות, מלנומה | צילום: GettyImages
זהירות, מלנומה | צילום: GettyImages

אושיית הרשת מורן צדקה הלכה לבדוק נקודת חן חשודה ונאמר לה שהכל תקין. תחושת הבטן אמרה לה אחרת, והיא הגיעה לד"ר סיון מרסר שאבחנה אותה עם מלנומה. מתי גם אתן צריכות לחשוד?

88 שיתופים | 132 צפיות

ככה פתאום, באמצע החיים, גילתה אושיית הרשת מורן צדקה (מי שהקימה את קהילת הפייסבוק "אימהות קונות ביחד") שנקודת החן התמימה שיש לה על המותן, במקום כמעט בלתי נראה, שינתה צורה וגם גוון. פתאום היא נראתה לה בולטת וחשודה, כזאת שמדליקה את כל הנורות האדומות כמו שכתוב בספרים.

>> האם הסרטן של המלך צ'ארלס יציל את הקשר שלו עם הארי?

הרופאה שבדקה אותה קבעה נחרצות שאותה נקודת חן תקינה ואפילו לא סימנה אותה למעקב. צדקה, בת 42 ואם לארבעה, מספרת: "היא אמרה לי בוודאות שזה תקין, ואם הנקודה מפריעה לי עליי לפנות להסיר אותה אצל רופאת עור בהיבט האסתטי בלבד".

בימים שאחרי השבעה באוקטובר, בסוג של אינטואיציה נשית או השגחה עליונה, משהו בפנים אמר לה בכל זאת לבדוק אותה שוב. היא פנתה לרופאה פרטית, ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר. בפוסט שפרסמה בפייסבוק כתבה: "הרופאה שאלה אותי אם קיבלתי באזור מכה או שהיה איזה חיכוך. כשעניתי שלא, היא אמרה שהנקודה לא נראית לה – וכשיש ספק, אין ספק. חמש עשרה דקות אחרי, הנקודה כבר צפה בתוך נוזל היישר למחלקה הפתולוגית" .

כעבור מספר שבועות הגיע הממצא: מלנומה ממאירה. במילים פשוטות: סרטן עור מהסוג האלים והמסוכן ביותר. צדקה הודתה מקרב לב לד"ר מרסר בפייסבוק, וכתבה לחברותיה ברשת: "תקשיבו לעצמכן, אתן יודעות הכי טוב – לכו להיבדק".

לנו היא אומרת: "העליתי את הפוסט על מה שקרה לי אחרי ששאלתי חברות וחברים חברים מתי הם נבדקו. חלק לא זכרו וחלק הודו שלא בדקו אף פעם, ואז החלטתי שאני חייבת להציף את זה ולעודד מודעות. אם אני הייתי מקשיבה לאותה רופאה שאמרה שהכל תקין ולא הייתי מאובחנת על ידי ד"ר מרסר, זה יכול היה להיות מאוחר מדי".

*פתוח לשיתוף*נפרדנו.מכירים את הקשרים האלה שלא בריאים לך וצריך לקבל החלטה לחתוך? ????היינו צמודות… אפשר לומר לא ניתנות…

Posted by Moran Zadka on Sunday, February 18, 2024

"אנחנו לא נותנים תשומת לב ראויה לנקודות החן המקשטות את הגוף שלנו, וחשוב להיות מודעים לנושא הזה ולבדוק אותן", אומרת ד"ר מרסר. "נקודות חן עלולה להופיע גם במקומות כמו הריריות, לחמיות העיניים, אזור הגניטליה, הפה, הקרקפת והציפורניים. לעיתים נקודה אחת מטרידה אותנו, אבל את הרופא מטרידה נקודה אחרת, אז גשו להיבדק באופן קבוע על ידי רופא עור מומחה. זה בידיים שלכן, שלנו".

מי היא האוכלוסייה שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר?
"בעלי גוון עור בהיר מועדים יותר לכך מבעלי עור כהה. גם אנשים בעלי רקע משפחתי או אישי של מלנומה או ממאירות אחרת, אנשים עם שומות מרובות, וכאלה שחוו כוויות שמש בעבר. אצל בעלי עור כהה רואים יותר נקודות חן בכפות הידיים והרגליים, בריריות ובציפורניים. כדאי לדעת שאצל נשים בהיריון השומות נוטות להתכהות במהלך ההיריון, ובדרך כלל אחרי הלידה הן חוזרות לצבען המקורי".

>> נמצאה הטכנולוגיה המהפכנית שתציל אתכן מסרטן העור?

נקודות חן זה דבר שנולדים איתו או שהן מגיעות עם השנים?
"יש כל מיני סיבות לנקודות חן – החל מחשיפה לשמש, כוויות חוזרות, מחלות עור שונות, היריון, טיפולי כימותרפיה, השתלת איברים ומחלות אנדוקריניות".

עד כמה הגנטיקה משחקת תפקיד?
"לרוב אין קשר וכשיש זה מאוד נדיר, אבל צריך לקחת בחשבון שאם במשפחה נפוץ העור הבהיר, סוג העור הזה יותר מועד".

"שינוי בצורה או בצבע של הנקודה זה דבר שדורש בירור מיידי". ד"ר סיון מרסר | צילום: יח"צ
"שינוי בצורה או בצבע של הנקודה זה דבר שדורש בירור מיידי". ד"ר סיון מרסר | צילום: יח"צ

יש הבדל בין נשים לגברים? למי יש יותר נקודות חן?
"באופן כללי לנשים יש יותר נקודות חן, רוב אבל מחקר מצא כי בעשור השביעי לחייהם, אצל גברים זה יותר בולט".

>> ד"ר סיון מרסר על פגמי עור הפנים: התופעות הנפוצות והטיפולים המתאימים

באיזו תדירות מומלץ להיבדק?
"יש להגיע לרופא עור לבצע אבחנה מדויקת מדי שנה, כדי לבדוק את תקינותן של נקודות החן. הבדיקה צריכה לכלול את הגוף כולו, מכף רגל עד ראש. מדובר בבדיקה קפדנית באמצעות מכשיר דרמוסקופ, זהו מכשיר ידני המאפשר לראות מצבי עור שאינם גלויים לעין רגילה, ואי אפשר לראות אותם באמצעות זכוכית מגדלת".

עד כמה מיטות שיזוף עשויות להאיץ התפתחות מלנומה?
"מיטות שיזוף הן סכנה ממשית ומגבירות סיכון לפתח סרטן עור – מלנומה. הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן קבעה כבר מזמן שהן מסרטנות באופן ודאי".

לאיזה אותות אזהרה צריך להתייחס?
"שינוי בצורה או בצבע של הנקודה זה דבר שדורש בירור מיידי".