דיכאון וחרדה אחרי לידה – יותר נפוץ ממה שאתן חושבות

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

אחת מארבע נשים סובלת מדיכאון או הפרעת חרדה לאחר לידה. לא תמיד אפשר או קל לאבחן אותם ולהבדיל ביניהם ובין רגשות טבעיים ונורמטיביים, אבל הבשורה הטובה היא שיש לזה טיפול

88 שיתופים | 132 צפיות

תשעה חודשים של ציפייה, של בדיקות וסקירות, ויטמינים ותרגול נשימות הגיעו אל סיומם, הלידה עברה בשלום. שיגרת חיים חדשה מתחילה ובסביבתך הקרובה והרחוקה מצפים שתשמחי, שתהיי מאושרת ובעיקר – מצפים ממך שתתאהבי מיד בתינוק החדש. לידה של תינוק היא אירוע דרמטי שיכול לעורר קשת של רגשות עוצמתיים, התרגשות ושמחה אבל גם להביא להתפרצות של רגשות שליליים שהכי פחות מצפים להם: דיכאון אחרי לידה וגם חרדה. 

>> דיכאון בהיריון? כן, גם זה קיים

זה יכול לקרות לכל אחת, בכל גיל, בלידה הראשונה או השנייה או השלישית. במקרה של גווינת' פאלטרו למשל, זה קרה בלידה השנייה. בריאיון שהתפרסם איתה בשעתו ב"ווג בריטניה" היא אמרה: "ברגעים הנמוכים ביותר הייתי רובוט. פשוט לא הרגשתי שום דבר. לא היו לי אינסטינקטים אימהיים לגביו, זה היה נורא… לא יכולתי להתחבר, ועדיין, כשאני מסתכלת על תמונות שלו מגיל שלושה חודשים אני לא זוכרת את הזמן הזה".

גווינת פאלטרו בהיריון השני שלה | צילום: Kevin Winter/Getty Images
גווינת פאלטרו בהיריון השני שלה | צילום: Kevin Winter/Getty Images

אחת מכל עשר נשים יכולה לחוות אחרי הלידה הפרעת חרדה ו-15 אחוזים מהנשים אחרי לידה סובלות מדיכאון. "דיכאון אחרי לידה הוא תופעה מבלבלת. מצפים מהיולדת שתשמח ותתרגש עם כל בני המשפחה. אבל נשים רבות מתקשות להסתגל למצבן החדש ולענות על הציפיות האלה. השגרה החדשה היא מורכבת ותובענית, ולעיתים היא מתנגשת במיתוס האימהות הוורוד ובצפייה להתאהבות מיידית ולהנאה מיידית מהאימהות. לעתים קרובות ההתנגשות הזאת מקשה על האם לקבל את עצמה ואת רגשותיה המורכבים", מסבירה ד"ר חנה גילאי גינור, פסיכולוגית קלינית שהתמחתה בטיפול פסיכולוגי ובייעוץ לנשים ולגברים המתמודדים עם מצוקות רגשיות בנושאי פריון, היריון והורות.

לדברי ד"ר גילאי גינור דיכאון או חרדה אחרי לידה יכולים להופיע עד שנה אחרי הלידה, אך בדרך כלל הם מופיעים במהלך שלושת החודשים הראשונים אחריה. "חשוב להבין: דיכאון אחרי לידה הוא לא תופעת 'הדכדוך האימהי' (בייבי בלוז), שהוא מצב רגשי תנודתי, הורמונלי, שכולל פרצי בכי, רגישות יתר וקשיי שינה שחולפים לאחר מספר ימים. דכדוך אימהי הוא תופעה נפוצה יותר מדיכאון או חרדה אחרי לידה והוא מתרחש אצל כ-80 אחוזים מהיולדות". 

מה ההבדל?
"דיכאון אחרי לידה יכול להתפרץ בדרגה קלה, מתונה וקשה, ולפעמים הוא מתפתח במשך השנה הראשונה לחיי התינוק. התסמינים של דיכאון אחרי לידה הם אופייניים, וכוללים תופעות כמו מצב רוח ירוד או עצבות במשך רוב שעות היום, אובדן עניין או הנאה מדברים שבעבר היו מהנים, תחושת אי-שקט ומתח, עייפות יתר או חוסר מרץ מעבר לצפוי עקב הטיפול בתינוק. סימנים נוספים יכולים להיות תחושת הערכה עצמית נמוכה או רגשות אשם, קושי בקבלת החלטות, חוסר תקווה, מחשבות חוזרות על מוות, עצבנות, כעס, בכי ללא הפסקה". 

אומנם בעשור האחרון המודעות לסימנים הללו עלתה, אנשי מקצוע ערניים יותר לתופעות השונות, אולם למרות זאת, לא כולם מודעים לכך שמלבד דיכאון, אחרי הלידה עלולים להתפרץ רגשות ותופעות נוספים שחייבים לשים לב אליהן. 

ד"ר גילאי גינור: "למרות שחרדה אחרי לידה נפוצה ומפריעה כמעט כמו דיכאון אחרי לידה, כאמור, 10 אחוזים מהיולדות חוות אותה, המודעות כלפיה נמוכה יותר ולא מאבחנים אותה מספיק". 

מדוע בעצם?
"כי לרובנו זה נראה די טבעי שנשים יחוו דאגות וחששות סביב הלידה, כך שגם נשים וגם אצל המטפלים שמקיפים אותן. גם רופאים ואחיות, מתקשים לזהות ולהבחין בין חרדה בטווח הרגיל לבין הפרעת חרדה שמפריעה ופוגעת בתפקוד. 

מהם הסימנים לחרדה אחרי הלידה?
"דאגה מתמדת, תחושה שמשהו רע עומד לקרות, מחשבות טורדניות, הפרעות בשינה ובתיאבון, אי שקט וקושי לשבת במקום, ויש גם תסמינים פיזיים כמו סחרחורת, גלי חום, בחילות. הפרעת החרדה יכולה להיות מסוג הפרעת חרדה כללית, הפרעת פאניקה, הפרעה פוסט טראומטית. אצל כ-5 אחוזים מהאימהות יכולה להתפתח הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) שתתבטא במחשבות או בדימויים שחוזרים על עצמם בצורה טורדנית, כאילו משום מקום. זה תסמין שיכול להיות מפחיד מאוד. תסמיני חרדה יכולים להופיע לפעמים יחד עם דיכאון, להתפתח באופן הדרגתי או לפרוץ בבת אחת באופן עוצמתי".

מה כדאי לעשות במקרים שבהם מזהים סימנים לחרדה או לדיכאון?
ראשית, כדאי לדעת שיש טיפול טוב לדיכאון ולחרדה אחרי לידה. "לא תמיד אפשר או קל להבחין ולאבחן הפרעת דיכאון או הפרעת חרדה אחרי לידה ולהבדיל ביניהם ובין רגשות טבעיים ונורמטיביים", מסבירה ד"ר גילאי גינור. "לפעמים נשים אומרות 'ההורמונים שלי משתוללים, זה יעבור', לעיתים נשים חוששות לחשוף את רגשותיהן וחושבות שאין דרך לעזור להן והקושי 'יעבור מעצמו'. חשוב לי להדגיש כי הפרעות חרדה והפרעות דיכאון שאינן מטופלות פוגעות לא רק באיכות חייה של האם אלא יכולות להזיק גם לזוגיות ואפילו לתינוק. ישנם כיום טיפולים מצוינים, למשל פסיכותרפיה, שאותה אני מציעה במרכז הורותא, שבו פועלות מלבדי מטפלות נוספות שמתמחות בייעוץ רגשי הקשור לפוריות, היריון, דיכאון אחרי לידה והורות. אם במהלך הטיפול ניווכח שיש צורך בטיפול תרופתי נדאג להפנות את המטופלת לגורם המקצועי המתאים".