הכירו את חברות הכנסת החדשות והמסקרנות שיושבעו היום

ג'ידא רינאוי זועבי, מיכל וולדיגר, אמילי מואטי וגלית דיסטל אטבריאן
ג'ידא רינאוי זועבי, מיכל וולדיגר, אמילי מואטי וגלית דיסטל אטבריאן

הן חריפות, שאפתניות ולא רואות בעיניים. גלית דיסטל אטבריאן, אמילי מואטי, ג'ידא רינאוי זועבי ומיכל וולדיגר יושבעו היום לכנסת ה-24. איך הן ישפיעו על חיינו?

88 שיתופים | 132 צפיות

גלית דיסטל אטבריאן

מספר 10 ברשימת מפלגת הליכוד, סופרת, פובליציסטית, עיתונאית ושדרנית רדיו מכפר אורנים. בת 50, גרושה, אם לשניים ובזוגיות. בעלת תואר ראשון בפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב

גלית דיסטאל אטבריאן | צילום מסך מערוץ היוטיוב של כאן
גלית דיסטאל אטבריאן | צילום מסך מערוץ היוטיוב של כאן

למה בחרת להיכנס לפוליטיקה דווקא עכשיו?
"הפוליטיקה הפתיעה אותי וקיבלתי הצעה מפתיעה מראש הממשלה עם מסר יפהפה: לקחת מישהי בלי כוח, לובי, קשרים וכסף. סלף מייד וומן, שעברה את החיים כמו שצריך ויודעת להפשיל שרוולים. המקבילה שלי – בת העשר מבית מסורתי בירושלים, בשלומי או באופקים – רואה אותי ואומרת 'וואלה, גם אני יכולה, ובלי לבעוט במסורת'. זהו מסר חדש".

מה שכנע אותך להצטרף דווקא למפלגה שלך?
"פוליטיקה בערה בי אבל לא דמיינתי שאהיה בצד העושה. בהתחלה הייתי מצביעת מרצ וחשבתי שאשאר בצד שמדבר על המפה הפוליטית ומשקף משהו חברתי. החלפתי צד, ומצאתי את עצמי נשאבת יותר ויותר ורוצה להשמיע קול. אני מרגישה ש-70 אלף העוקבים שלי רואים בי משפחה, על כל סטטוס קיבלתי הכרת תודה, ועכשיו אני רוצה לתת בראש".

אילו אג'נדות את רוצה לקדם בתור ח"כית?
"אני השולמנית הראשונה. כשקיבלו אותי לתאגיד השידור אמרתי שאני רוצה לדבר על תחום העסקים הקטנים והעצמאיים, העולם הזה בער בי. מעניינת אותי גם חקיקה בכל הקשור לעבירות מין ואלימות כלפי נשים. צריך לעשות רפורמה במערכת המשפט, גם בנושאי לגליזציה של קנביס ורגולציות של חופש ביטוי".

איך התנהלה הממשלה לדעתך עם משבר הקורונה עד כה?
"אני מחלקת את זה למקרו ולמיקרו. במקרו הציון גבוה, כי אני רואה את העתודות של ישראל, ציון גבוה של חברות האשראי, הצבעת האמון והצמיחה שהיא בין הגבוהות בעולם. מדד בלומברג אמר שנצא מהקורונה בעוד שבע שנים, אבל אנחנו נצא ממנו תוך חודשים. אנחנו ממש נס תנ"כי, המדינה שמתחסנת כאילו יש כח מטפיזי מעלינו, וזה נתניהו. אז במקרו הציון הוא 10".

מהו המחדל הכי חמור בעיניך בכל הנוגע להתנהלות הממשלה במשבר הקורונה?
"במיקרו היו כשלים וטעויות. מדובר במגפה הכי קשה במאה השנים האחרונות, אז הציון הכללי הוא 8".

מהם הקווים האדומים שלך בפוליטיקה?
"אם אני ארגיש שאני מזייפת או מאבדת את עצמי – אז אפרוש. אין לי את האונה ואת היכולת הטמפרמנטית לזייף. בפרסית יש מושג שלמדתי כבר בגיל שלוש – 'סוזמון', הפירוש הוא שריפה בלב. הפרסים אומרים שכשרואים מישהו שרוצה להיות משהו שהוא לא, אז זה מעצבן עד שזה גורם לסוזמון, לשריפה בלב".

מאיזו פוליטיקאית ישראלית את תופסת?
"מירי רגב, לחלוטין. היא ספגה אש מטורללת וגזענות הרבה פעמים, והאומנים שעשו לה את המוות בהיותה שרת התרבות, מתגעגעים אליה. היא בולדוזר. השמאל מדבר על שוויון, אבל מי שהביא תקציבים ותרבות לפריפריה ולערבים זו היא. מירי היא דיווה".

עם איזו מפלגה לא תסכימי בשום אופן לשבת בקואליציה?
"עם הרשימה המשותפת. קשה לי עם זה, כי קשה לי עם חרמות ועם זה שיצאו במפלגה נגד הסכמי השלום ונתנו דין וחשבון לאבו מאזן ולא לנו. אני מאמינה בחזון של ז'בוטינסקי, שרצה לראות את החברה הערבית נטמעת בכל המפלגות. הייתי שמחה לראות שרה ערביה במפלגת הליכוד".

ג'ידא רינאוי זועבי

מספר 4 ברשימת מפלגת מרצ, פעילה חברתית ומנכ"לית מרכז אינג'אז לקידום השלטון המקומי בחברה הערבית, זוכת תואר אבירת השלטון המקומי (2015) ואחת מ-50 הנשים המובילות במשק הישראלי לפי מגזין פורבס (2018). בת 48, תושבת נצרת, נשואה ואם לשניים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וספרות ותואר שני בספרות ובייעוץ ארגוני ובוגרת תכנית השקעות אימפקט באוניברסיטת אוקספורד

ג'ידא רינאוי זועבי | צילום: מפלגת מרצ
ג'ידא רינאוי זועבי | צילום: מפלגת מרצ

למה בחרת להיכנס לפוליטיקה דווקא עכשיו?
"אחרי 15 שנות עבודה מוצלחות מול 70 רשויות מקומיות ערביות ומול משרדי ממשלה בפיתוח ושיפור רשויות מקומיות, החלטתי שהגיע הזמן לתרגם את הניסיון והידע שיש לי לעשייה פרלמנטרית. אני רוצה לגרום לשיפור איכות החיים בחברה הערבית ולשיפור חיי הפריפריה הסוציו-אקונומית בישראל".

מה שכנע אותך להצטרף דווקא למפלגה שלך?
"אמנם התפקדתי רק לאחרונה למרצ, אבל כל העשייה שלי היא עשייה של מרצ – מפלגה עם ערכים ברורים שלא מזגזגת. קווי היסוד שלה בנויים על שני עקרונות שאני מאמינה בהם: הראשון הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, והשני הוא שותפות אזרחית – שותפות אמת בין הערבים והיהודים במדינה".

היו על הפרק מפלגות נוספות על הפרק?
"כמובן. בשנתיים האחרונות קיבלתי הצעות ממגוון מפלגות, יהודיות וערביות, אבל מרצ היא היחידה שתואמת את הערכים שאני מאמינה בהם".

אילו אג'נדות את רוצה לקדם בתור ח"כית?
"הייתי רוצה לקבל את תיק הרשויות המקומיות, תיק הסטודנטים הערביים, תיק המורות והמורים הערביים, טיפול במצב הכלכלי שאחרי הקורונה, שירותים בריאותיים ותיק הבנייה והתכנון ברשויות הערביות. אני גם מעוניינת לקדם את חוק השוויון האזרחי במדינה".

איך התנהלה לדעתך הממשלה עם משבר הקורונה?
"ניכר חוסר ניהול תקין: אינטרסים פוליטיים חשובים יותר מבריאות הציבור, וקבלת החלטות שאינן אובייקטיביות ואי עקביות בביצוען ובעקיפתן".

מהו המחדל הכי חמור בכל הנוגע להתנהלות הממשלה במשבר הקורונה?
"מה שהכי מדאיג אותי זה 'הקורונה של הכלכלה' – המצב הכלכלי שנוצר עקב מגפת הקורונה, בעיקר אצל העסקים הקטנים והעצמאיים. זה ישפיע רבות על כלכלת החברה הערבית בפרט, ובכלל על הציבור שנפגע מההחלטות הבלתי מקצועיות של הממשלה בתחום הכלכלי".

מהם הקווים האדומים שלך בפוליטיקה?
"נשב רק עם מפלגות המסכימות עם עקרונות היסוד של מרצ. לא נשב עם פוליטיקאים המואשמים בשחיתות ולא עם מי שאינו מסכים בפתרון המדיני של שתי מדינות לשני עמים".

עם איזו מפלגה לא תסכימי בשום אופן לשבת בקואליציה?
"עם הליכוד בראשות נתניהו".

מיכל וולדיגר

מספר 2 ברשימת הציונות הדתית, עורכת דין במקצועה, יו"ר ארגון "אמונתך" – ארגון משפחות נפגעי תחלואה כפולה ועד לאחרונה יו"ר עמותת "בת עמי" המפעילה מתנדבים רבים בשירות הלאומי. בעבר הייתה חברת מועצת העיר גבעת שמואל מטעם הבית היהודי, מחזיקת תיק הרווחה ויו"ר הוועדה למניעת סמים ואלכוהול. בת 52, אם לחמישה וסבתא לשניים, מתגוררת בגבעת שמואל

מיכל וולדיגר | צילום: ברוך גרינברג
מיכל וולדיגר | צילום: ברוך גרינברג

למה בחרת להיכנס לפוליטיקה עכשיו?
"בצלאל סמורטריץ פנה אליי והציע לי. הוא דיבר על רשימה גדולה של ציונות דתית, על כל הגוונים שלה, והוא הבטיח לתמוך ולקדם תחומים שחשובים לי כמו רווחה, ואמרתי – הנני".

מה שכנע אותך להצטרף דווקא למפלגה שלך?
"אני מאמינה בערכי התנועה – עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. הציונות הדתית פתוחה לכל עם ישראל בחסד ובערבות הדדית, ופונה לכולם ללא הבדל דת וגזע ומין".

היו מפלגות נוספות על הפרק?
"כשבצלאל פנה אליי לראשונה, אמרתי לו שאני לא מעוניינת. ב'בת עמי' הרגשתי שאני בסיירת חברתית של מדינת ישראל ושאנחנו עושים שם דברים חברתיים חשובים, אבל הוא הסביר לי את חשיבות העניין והחלטתי שאני מתעלה על צרכיי כדי לעשות למען עם ישראל".

אילו אג'נדות את רוצה לקדם בתור ח"כית?
"בעיקר בצד החברתי. נושאי רווחה, פריפריה, צמצום פערים, בריאות בכלל ובריאות הנפש בפרט, כולל התמכרויות".

כיצד התנהלה הממשלה לדעתך עם משבר הקורונה?
"יש צדדים טובים ופחות טובים. לגבי החיסונים – שאפו, אבל הייתה בעייתיות בגלל פוליטיזציה. ישבו שתי מפלגות בממשלה אחת, הליכוד וכחול לבן, ולא הגיעו להבנות. גם המסרים היו לא ברורים ולא עקביים, מה שגרם לפגיעה באמון הציבור ובהסברה לציבור".

מהו המחדל הכי חמור בעינייך בכל הנוגע להתנהלות הממשלה במשבר הקורונה?
"הפגנות עם אלפי אנשים – כן, בתי כנסת – לא".

מאיזו פוליטיקאית ישראלית את תופסת?
"אני מאמינה יותר בדרך מאשר בבן אדם, אבל תתפלאו, אני מאוד מכבדת את תמר זנדברג. בדעות שלי אני רחוקה ממנה שנות אור, אבל יש לה גם עשייה טובה".

עם איזו מפלגה לא תסכימי בשום פנים ואופן לשבת בקואליציה?
"עם כל מפלגות השמאל. כדי לקדם את האג'נדות שלנו, כל מה שלא ימין – לא נכון להכניס אותו פנימה".

>>> יאיר לפיד: "אני אשב עם חרדים, ערבים, ציונות דתית. גמרתי עם החרמות"

אמילי מואטי

מספר 3 ברשימת מפלגת העבודה, סופרת, כלת פרס משרד התרבות לשנת 2018, עסקה 5 שנים בייעוץ תקשורת, חברה בפורומים מדיניים לפתרון הסכסוך וחברת הנהלה בעמותת כ"ן (כוח נשים). בת 40, חיה בזוגיות עם דניאל שק, איש משרד החוץ, ואימא לאדל ואנה

אמילי מואטי | צילום: אלעד מלכה
אמילי מואטי | צילום: אלעד מלכה

בעבר ניסית לרוץ פעמיים לכנסת אבל לא הגעת למקומות ריאליים. למה בחרת להיכנס לפוליטיקה עכשיו שוב?
"אני כבר עשר שנים בפוליטיקה, רק שלא היו לי המשאבים לכך. הייתי צריכה לחסוך מספיק כסף כדי להרשות לעצמי לא לעבוד במשך שנה ולהתעסק רק בפוליטיקה".

מה שכנע אותך להצטרף דווקא למפלגה שלך?
"אני חברת מפלגת העבודה מתחילת שנות העשרים שלי, עם הפוגה קלה במפלגת קדימה, והיה ברור לי שכשאתמודד זה יהיה בעבודה. אני מכירה את המפלגה ואת ההיסטוריה שלה, וחשה קרבה אידאולוגית עמוקה ומחויבות למפלגה ולחבריה".

היו מפלגות נוספות על הפרק?
"לא הציעו לי וגם לא הייתי פתוחה להצעות. נלחמתי כדי שמפלגת העבודה תקום ממשבר האמון ומהחרפה של הבחירות הקודמות, ומשזה קרה – היה ברור לי שאני מתמודדת".

אילו אג'נדות את רוצה לקדם?
"יש לי תוכנית בנושא שוויון הזדמנויות בחינוך, שחשובה לי מאוד, וגם כמובן הסדר מדיני עם הפלסטינים והפיכת כל אבן בדרך להסדר מדיני".

איך התנהלה הממשלה לדעתך עם משבר הקורונה?
"רע מאוד".

מהו המחדל הכי חמור בעינייך בהתנהלות הממשלה במשבר הקורונה?
"שיקולים פוליטיים במקום שיקולים ענייניים, ספינים מיותרים, הדלפות, וכל מה רע בממשלה הזאת".

מהם הקווים אדומים שלך?
"כשאת אדם טוב עם מידות טובות, שומרת חוק שפועלת ממניעים כמו אכפתיות, הושטת יד וסולידריות, אין טעם בקווים כאלה. רק מי שהכוח משכר אותו זקוק לקווים אדומים".

מאיזו פוליטיקאית ישראלית את תופסת?
"ציפי לבני, מכל הסיבות הטובות: מגדלור ערכי, מדיני ואנושי. אני מאוד אוהבת אותה".

עם איזו מפלגה לא תסכימי בשום אופן לשבת בקואליציה?
"אנחנו נשב בכל ממשלת שינוי שתהווה אלטרנטיבה לממשלת נתניהו הדורסנית".

>> מרב מיכאלי: "אין ספק שכקבוצה גברים לא יודעים לנהל את העניינים"

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה