ארגון הנשים של האו"ם, תודה רבה שנזכרתן להגיב לאירועי ה-7 באוקטובר

הפגנה נגד שתיקת ארגון הנשים של האו"ם בניו יורק, 27.11.23 | צילום: Michael M. Santiago/Getty Images
הפגנה נגד שתיקת ארגון הנשים של האו"ם בניו יורק, 27.11.23 | צילום: Michael M. Santiago/Getty Images

ארגון הנשים של האו"ם טרח סופסוף להגיב לאירועי השבעה באוקטובר. ל"בונות אלטרנטיבה" התגובה הזו אינה מספיקה, ומחר (שני) יתייצבו בבניין האו"ם בירושלים להפגין

88 שיתופים | 132 צפיות

כבר כמעט חודשיים שחיכינו לארגוני הנשים בעולם שיתייחסו אלינו, יזעקו את זעקותינו על התופת שעוברות נשים בשבי חמאס, יזעקו על אלו שנרצחו, נחטפו ונאנסו. והנה, סוף סוף, בשעה טובה ומוצלחת, בסוף השבוע האחרון נשות ארגון הנשים של האו"ם, ה-UN Woman, הגיבו לראשונה.

>> הארגונים הפמיניסטיים בעולם הפקירו מאות נשים, נערות וילדות מישראל

בהודעה רשמית מטעם הארגון שפורסמה בכלי התקשורת נכתב: "אנו מגנות באופן חד-משמעי את המתקפות הברוטליות של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. אנו מודאגות מהדיווחים הרבים על מעשי זוועות מבוססי מגדר ואלימות מינית במהלך המתקפות. זו הסיבה שקראנו לחקור את כל הדיווחים לאלימות על רקע מגדרי ולהעמיד לדין את כל המעורבים, עם דגש על זכויות הקורבן".

כדי להביא לתגובה שכזו, יצאו נשות ישראל בכמה וכמה קמפיינים מאסיביים – ובסופו של דבר הם עבדו והגבירו את הלחץ. אחד הבולטים שבהם, הוא הקמפיין המצמרר של MeTooUNlessURaJew# – "גם אני, אלא אם כן את יהודייה", שהוקם על ידי אישה בשם דניאל אופק. באתר הקמפיין, מוצגות עובדות על המעשים ברוטליים של החמאס מאותה שבת ארורה, וכדי לעורר מודעות, אף לוקחות בו חלק גם מפורסמות שונות. אם זה מצלצל לכן מוכר, אולי זה משום שנתקלתן בסלוגן החזק הזה באינסטגרם של קורין גדעון, שמתחה אף היא ביקורת חריפה על ארגוני הנשים ברחבי העולם.

יובל שרף בקמפיין MeTooUNlessURaJew# | צילום: אסקף, קריאייטיב ועיצוב: לירון קרול ואלעד בעדני
יובל שרף בקמפיין MeTooUNlessURaJew# | צילום: אסקף, קריאייטיב ועיצוב: לירון קרול ואלעד בעדני
קים אור אזולאי בקמפיין MeTooUNlessURaJew# | צילום: אסקף, קריאייטיב ועיצוב: לירון קרול ואלעד בעדני
קים אור אזולאי בקמפיין MeTooUNlessURaJew# | צילום: אסקף, קריאייטיב ועיצוב: לירון קרול ואלעד בעדני

קים אור אזולאי, נלי תגר, הדר לוי, יובל שרף, ירדן ג'רבי, גילת אנקורי, קרן מור, מור סילבר ונוספות, כולן לקחו חלק בקמפיין והצטלמו כשליד תמונתן כתוב כי שתיקתו של ארגון הנשים באו"ם לא מקובלת.

קמפיין גדול נוסף שהושק הוא unwomen.me, אתר המדמה את אתר ארגון הנשים של האו"ם, ומה היה קורה אם היה סוקר את הצד הישראלי באמצעות תקשורת עם אותן נשים ישראליות, שקולן הושתק. באתר ישנן עדויות מהטבח הנורא ונתונים מעוררי חלחלה.

מור סילבר בקמפיין MeTooUNlessURaJew# | צילום: אסקף, קריאייטיב ועיצוב: לירון קרול ואלעד בעדני
מור סילבר בקמפיין MeTooUNlessURaJew# | צילום: אסקף, קריאייטיב ועיצוב: לירון קרול ואלעד בעדני

את הקמפיין, שמובילות נשים מרחבי העולם, מלווה שיר של הזמרת גל דה פז, בצד קליפ עם תמונות של נשים וילדות שנחטפו. במסגרת הקמפיין התקיימו גם הפגנות בברלין, ונקובר ומול האו"ם בניו יורק. שירה של דה פז אפילו הגיע עד רשת CNN.

עמותת "בונות אלטרנטיבה" מסרו בתגובה לתגובה המאוחרת של ארגון הנשים של האו"ם: "מעט מדי ומאוחר מדי. אחרי חודשיים מאז אירועי ה-7 באוקטובר, ארגון הנשים של האו"ם מצאו סוף סוף לנכון להוציא אמירה שנשמעת כמו גינוי כלפי הפשעים נגד האנושות שחמאס ביצע בנשים באותה שבת שחורה. אם נשים ברחבי העולם לא יכולות לסמוך על ארגון הנשים של האו"ם שיעמוד לצידן ברגע האמת, אז על מי כן נוכל לסמוך בעתיד?".

גם עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ״לית שדולת הנשים, מסרה כי "הלחץ הבינ"ל עובד. אחרי כמעט חודשיים, ואחרי לחץ גדול של ארגוני הנשים בארץ ובעולם – לרבות פניות בחתימת מאות ארגונים, קמפיינים, עצומות, מפגשים עם נציגים מכל העולם, ההפגנה האחרונה שלנו ושל איגוד מרכזי הסיוע מחוץ למטה האו"ם ביום שני האחרון והפגנות דומות בכל רחבי העולם – ארגון זכויות הנשים של האו״ם סוף סוף עשה צעד חשוב בכיוון הנכון והוציא הצהרה ברורה נגד הזוועות שבוצעו בשביעי לאוקטובר ע״י החמאס, כולל התייחסות מפורשת לפשעי המלחמה המגדריים".

"ההצהרה הזאת הייתה צריכה לצאת לפני זמן רב ובקול גדול וברור", היא ממשיכה, "אבל עדיף מאוחר מלעולם לא. אנחנו קוראות לארגון לא להסתפק בהצהרה, אלא להמשיך לפעול בנושא ולנקוט בפעולות אקטיביות לגביית מחיר על פשעי המלחמה של החמאס ולהבטחת חזרתם המהירה והבטוחה של כל החטופים והחטופות".

מחר (שני) בונות אלטרנטיבה יתייצבו שוב בבניין האו"ם בירושלים להפגין, בדרישה לגינוי ברור יותר וחד משמעי לגבי העוולות שנעשו לנשים באירועי הטבח של השבעה באוקטובר. אנחנו כמובן תומכות בכל הקמפיינים השונים שנעשו, מברכות על התגובה של ארגון הנשים באו"ם, אפשר היה לפרסם אותה מוקדם יותר ואפשר היה לעשות יותר, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם.