לא יודעת לבשל? התבלינים של המכשפה הזאת יסגרו לך פינה

אפרת מונסטירסקי | צילום: גליה אבירם
אפרת מונסטירסקי | צילום: גליה אבירם

מפתחת התבלינים אפרת אלבז-מונסטירסקי מאוהבת: גם במקצוע וגם בבן זוגה הצעיר קוסטה, שדירבן אותה לפתוח מחדש את העסק לאחר שאבד לה חוש הטעם במפתיע. ריאיון

88 שיתופים | 132 צפיות

אפרת אלבז-מונסטירסקי (45) אוהבת לפתח תבלינים בטעמים ייחודיים. בין היתר, היא המציאה סוגים שונים של מלח (כן, אתן קוראות נכון. מלח). מלח אבקת קסמים, מלח יין אדום, מלח צ'יפס והשוס: מלח פופקורן. 

>> תרפיה במטבח: כל הסיבות לבשל עם הילדים שלכן

אתן אולי מכירות אותה מתכנית ריאליטי הבישול "גריל סטאר", בה הגיעה לשלב רבע הגמר, אך בתעשיית הקולינריה היא נודעת בתור "מכשפת התבלינים" בזכות המותג שלה, "השוק של פרנצ'סקה". לאחרונה, החלה גם לבנות תפריטים לרשת ההמבורגרים "סמאש בורגר האוס". 

עבודתה בתחום התבלינים החלה בדוכן שהקימה בעיר מגוריה, באר שבע, אשר הפך לעסק משגשג. כיום היא אוחזת במעל ל-20 מוצרי תבלין המשווקים לשלל חנויות ברחבי הארץ ועוד 40 מוצרי תבלין בעבודת יד שנמכרים באתר שלה. היא מתגוררת במושב גילת בדרום, עם בעלה קוסטה, הצעיר ממנה בעשור ("הוא הסו-שף, אחראי הגריל והשפיות שלי ומציל חיי") ועם בנה מפרק א', ירין, נער על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה. היא המפתחת, הטועמת, המפיצה והמשווקת של העסק שלה, וגם זאת שמכינה כריכים אנינים בימי שישי בחצר ביתה, אליה נוהר קהל מהאיזור. 

"האהבה לאוכל התחילה באמת בצבא, כשנכנסתי למטבח שניהל פיני הטבח. משהו שם נדלק, עד כדי כך שחיפשתי תירוצים להישאר שבת"

 

אפרת מונטריסקי | צילום: עדי אסייג
אפרת מונטריסקי | צילום: עדי אסייג

האהבה לתחום באה לך מהבית?
"הבית שלנו היה בית מרוקאי, אבל לא מה שמדמיינים. למרות שהייתי ילדה של ג'אנק, חיכה לי בתיק בית ספר דג אמנון שלם בתוך סנדוויץ' והייתי מחליפה אותו בנקניקיה מעפנה, איזו ילדה מטומטמת. לא הייתי חובבת אוכל ולא אכלנו רבע ממה שאימא הכינה, אבל נחשפתי להרבה תבלינים וחומרי גלם. האהבה לאוכל התחילה באמת בצבא, כשנכנסתי למטבח שניהל פיני הטבח. משהו שם נדלק, עד כדי כך שחיפשתי תירוצים להישאר שבת".  

"אוכל לא היה ממש העניין שלי בחיים", היא ממשיכה, "אני אפילו לא בשלנית מי יודע מה, אבל יש בהכנת תבלינים יצירה ואני אוהבת את התוצאות שמשדרגות כל ארוחה. אני אוהבת קטשופ ורטבים. בהתחלה למדתי ויצרתי תערובות תיבול: ראבים, גלייזים, ממרחים, מלח בטעמים. מלכתחילה ידעתי שאני לא אהיה כמו אף אחד, אין אצלי תמציות נוזלי עישון ואין קיצורי דרך. פעם המצאתי מוצר ומצאתי מפעל בבאר שבע בשם 'נאני' שמייצר בקו ייחודי ולא המוני וכשהוא לא הצליח לייצר כמו שרציתי אז המוצר פשוט לא יצא. כל מה שיוצא, בדיקה מדוקדקת והטלפון שלי כמו קו חירום".   

למדת בישול?
"לא. רציתי, אבל אימא שלי אמרה 'הבת שלי לא תהיה טבחית' אז ויתרתי וסיימתי לימודי אדריכלות ועיצוב פנים ויש לי גם תעודת מאמנת כושר. אני לא בשלנית, אני פח זבל, לרוב אנחנו אוכלים בחוץ עם חברים. קוסטה הוא בר מזל, שוקל 50 וכמה קילוגרמים ביום טוב".  

"יומיים לפני האירוע עברתי הפלה ואני לא מאחלת את זה לאף אחת. כרגע נותרו לי עוד שתי ביציות, בקרוב אני אהיה באופן רשמי זקנה"

 

כשהייתה בת 25 נישאה לבן זוגה הראשון ונולד בנם היחיד ירין. "בכיתה ג' הוא אובחן. היו לו הפרעות קשב אבל הוא היה ורבלי יפהפה ותכול עיניים ואמרו שהוא הכי רגיל. זו בקות שלא תמיד מבינים אותה חוסר הבנה של סיטואציות חברתיות, להפריע למנהלת בזמן שהיא בישיבה ולהגיד לה כמה היא יפה, רעש מאוד מפריע לו. אבל זכיתי בילד מקסים, לומד ומחונן באנגלית". כעבור 14 שנים היא התגרשה. "השתנינו במהלך השנים. בהתחלה השוני היה בריא, אבל ככל שחלף הזמן התרחקנו. בעקבות הגירושין עברתי משבר ואיבדתי את חוש הטעם וגם את חדוות היצירה – והעסק נסגר מהיום למחר. יובל, הגרוש שלי, הוא אבא פעיל מאוד לירין, אני עבדתי שלש שנים כשכירה, אבל האהבה החדשה לקוסטה החזירה לי כוחות, הוא דרבן אותי ב-2018 להקים אותו שוב מחדש".

ספרי על ההיכרות ביניכם.
"אחרי גירושיי נכנסתי לטינדר. הכרתי, ראיתי, היה גל של אידיוטים, התבאסתי. בסוף החלטתי לתת הזדמנות נוספת ואמרתי לעצמי: או סיפור אגדה, או כלום. ואז הגיע קוסטה. קוסטה הוא מנתיבות, עלה לארץ בגיל 7 מאוזבקיסטן, במקור הוא אוקראיני, ואני מרוקאית משני הצדדים. פתחתי את הדלת ובלי לצחקק, ראיתי מולי את הדבר הכי יפה שראיתי בחיי, אמרתי לעצמי 'זה לא קורה'. הוא נכנס בשקט, בחור חמוד, מנומס באופן מחריד, חלץ נעליים. איזה איש שיחה, כמה הוא אינטליגנט וכמה ציוני ועם ערכים של פעם. הבנתי שקרה דבר שלא חשבתי שיכול לקרות. היה בינינו פער גילאים וחשבתי שהקשר לא רציני ושהוא רואה בי רומן חולף. מסביב לא פרגנו והיו שהרימו גבה, לא הבינו מה אנחנו עושים יחד אבל נגד כל הסיכויים הלכנו על זה בגדול. עד עכשיו כשאני מדברת על זה, יש לי חיוך דבילי על הפנים,  כנראה היה לי איזה רגע עם אלוהים".   

אפרת מונטריסקי | צילום: עדי אסייג
אפרת מונטריסקי | צילום: עדי אסייג

>> ריטה גולדשטיין: "בתחילת הדרך הרווחתי סכומים מביכים"

לקוסטה אין ילדים משלו. יש מחשבות בכיוון?
"זו נקודה רגישה וכאוטית. אני רוצה פרי אהבה ממנו, איך לא. חמש שנים הייתי בטיפולים שלא צלחו, הייתה לזה השלכה על העסק כי אני הפרונט שלו והייתי לפני החזרת עוברים. בזמן הקורונה פתחנו את הבית בימי שישי לכריכים של בשר מעושן, הגיעו מכל מיני מקומות והייתה חגיגה. יומיים לפני האירוע עם 200 איש בחצר עברתי הפלה ואני לא מאחלת את זה לאף אחת. כרגע נותרו לי עוד שתי ביציות, כי אני בקרוב באופן רשמי זקנה. אם לא ילך, נפנה לתרומת ביצית. בינתיים אני עובדת על מוצרים לטבעונים למרות שאני חובבת בשר ובונה ביסים מעניינים".

עכשיו שאלה חשובה: המוצרים שלך משפרים את טעם האוכל, לטובת מי שלא יודעת לבשל?
"בטח. בשביל זה אני כאן".