"כשאנשים יצאו מהשכול והשוק, הם יבינו שהם חייבים צו ירושה"

אפרת אבירם ואש | צילום: באדיבות המרואיינת
אפרת אבירם ואש | צילום: באדיבות המרואיינת

כשהורי בן זוגה של בתה נרצחו בנתיב העשרה, הבינה עו"ד אפרת אבירם ואש שבכוחה לעזור למשפחות הקורבנות שאיבדו את היקר להם מכל בשבעה באוקטובר. כך הפך כאבה האישי למיזם חשוב - שחובה להכיר

88 שיתופים | 132 צפיות

אפרת אבירם ואש, עורכת דין במקצועה ואם לשלוש, לא דמיינה לעצמה כמה תיעזר בהכשרתה ובמקצועה במהלך המלחמה הזו. המאורעות הנוראים של השבעה באוקטובר פגעו גם משפחתה, כשלצערה ולצערנו, הורי בן הזוג של בתה, שלומי ואיילת מולכו מנתיב העשרה, נרצחו בדם קר.

>> "כל כך רציתי לחשוב שטעו בזיהוי, אבל אימא שלי נרצחה"

לאחר הירצחם, הבינה אבירם ואש שאחד הדברים החשובים ביותר לעשות לאחר פטירתו של אדם הוא להוציא צו ירושה – כדי שמשפחתו תוכל לתפוס בעלות על נכסיו של הנפטר, לנהל אותם כלכלית ולהימנע למשל מחיובים עתידיים של גורמים שלא עודכנו שהאדם איננו. כשהבינה את גודל האירוע, וכי כמו שהאסון פקד את משפחתה – כך הוא כנראה פקד עוד רבים, הבינה שיש ביכולתה לעזור. מהמקום הזה הקימה אבירם ואש את חמ"ל עורכי הדין שלה, יחד עם עורכות ועורכי דין נוספים שלקחו על עצמם לטפל בהתנדבות בצווי ירושה של אחרים, ורק מחכים לעוד פניות.

"אולי יש גורמים שלא יודעים שהאדם איננו, וממשיכים לחייב חיובים כמו תשלום משכנתה ופרמיה של ביטוח. אם הנפטר הוא עצמאי ויש לקוחות שחייבים כסף, הכסף לא נכנס. אנשים לא מבינים כמה זה יכול לעזור להם, כמה זה הכרחי"

 

"בשבעה באוקטובר הייתי בחו"ל, בעיירה בצפון מזרח ספרד. הטלפון שלי התמלא הודעות, והתברר מהר מאוד שאבא של בן הזוג של הבת שלי, שלומי מולכו, איננו. הם התגוררו בנתיב העשרה, גידלו שלושה ילדים מקסימים ובנם האמצעי, עידו, הוא בן הזוג של בתי חן, זו משפחה לכל דבר".

את יודעת לספר מה קרה להם?
"אנחנו לא בטוחים עד הסוף מה קרה שם בדיוק, אבל מה שנודע בדיעבד זה ששלומי היה חבר בכיתת כוננות של נתיב העשרה. כשהם התעוררו בבוקר, הוא ראה מחבל מרחף עם רחפן לכיוון ביתו מהחלון. איילת נכנסה לממ"ד והוא יצא החוצה עם אקדח. היה ביניהם איזשהו קרב, שבסופו שניהם נהרגו. אני לא יודעת בדיוק מה קרה עם איילת, אבל לאחר כמה ימים זיהו את הגופה שלה גם".

נורא. ואיך מכל זה את מוצאת בכלל פניות נפשית לפעול?
"יומיים אחרי שהחל האירוע, המוח שלי התחיל להתעורר מההלם ומהדכדוך הנוראי הזה. חזרתי לארץ ב-15 באוקטובר, ובשיתוף פעולה עם מערך רשמי הירושה – שהם אלה שמאשרים את הוצאת הצו – התחלתי לעבוד על הצו שלי. בהמשך קלטתי שביכולתי לעזור גם למשפחות אחרות".

אפרת אבירם ואש | צילום: באדיבות המרואיינת
אפרת אבירם ואש | צילום: באדיבות המרואיינת

>> הלידה בשבי שהתבררה כפייק ניוז – הסיפור המלא

"כשאדם מחזיר את נשמתו לבורא, לא משנה מאיזו סיבה, הוא משאיר אחריו זכויות וחובות – העיזבון שלו, שהוא בעצם סל נכסים מסוים – ובני המשפחה הופכים ליורשיו", היא מסבירה. "כדי להגיע להיות בעלי זכויות על נכסים, כספים ועוד – בלי צו ירושה, שמאשר המערך לרשמי הירושה, היורשים לא יכולים לגעת בהם. כדי לקבל צו ירושה את צריכה לעבוד מול משרד המשפטים ורשם לענייני ירושה. בכל מחוז ישנו רשם נפרד, וזה לוקח בין חודשיים לשלושה להכין את המסמכים כמו שצריך ולהוציא צו. במקרה שלי הצלחתי להוציא צו נורא מהר, תוך 30 יום".

"תחשבי כמה זה חשוב להוציא צו כזה", היא ממשיכה. "אולי יש גורמים שלא יודעים שהאדם איננו, וממשיכים לחייב חיובים כמו תשלום משכנתה ופרמיה של ביטוח. אם הנפטר הוא עצמאי ויש לקוחות של העסק שחייבים כסף, הכסף לא נכנס. אנשים לא מבינים כמה זה יכול לעזור להם, כמה זה הכרחי. בדרך כלל צריך גם לשלם אגרה של כמה מאות שקלים למערך רשמי הירושה כדי שיתחילו להזיז עניינים, אבל כיום משפחות שנפגעו מהאסון לא מחויבות לשלם".

"בשיחות עם מערך הרשמים נאמר לי שאני סנונית ראשונה שפונה בנושא החמ"ל שאני רוצה להקים, ושברור שצריך להיערך – וגם לוודא כעורכי דין שאנחנו לא פוגעים באתיקות המקצוע שלנו", היא מדגישה, "אסור לתת שירות משפטי ללא גביית שכר טרחה לעורכי דין, וכן גם אסור לשדל לקוחות – כלומר אחרי שהוצאתי צו למשפחה מסוימת, אסור לי להציע להם את שירותיי בנושאים נוספים וצריך לשמור על חסיונם גם אם הם לא יהיו לקוחות קבועים שלי במשך שנים. כדי להתקדם עם הרעיון שלי פניתי לראש מחוז דרום, עו"ד אלעד דנוך שהפנה אותי ליושבת ראש ועדת האתיקה המחוזית שהגיבה מיד, והתקדמנו".

ומפה? מה עושות הלאה?
"אחרי שווידאתי שאתיקות לא יפגעו, התחלתי לדבר עם קולגות, ומשם זה רץ הלאה. כיום, תוך חודש מהקמת החמ"ל, יש בצוות עוד שמונה עורכות ועורכי דין, ולצדם עוד עובדים שביקשו להצטרף – וחשוב לי לתת להם את הקרדיט: עורכי הדין מאיה היימן, טניה יהב, טליה קרמר, אדר אלוני-חנן, איילת רייך, אושרת חנוך, יאיר סלע וניר הורוביץ. המסייעים שלנו הם מגי בר לביא, עינב אליאס, ועופר וייסגלס".

>> הוליווד לצדנו: הכוכבות שתקפו את ישראל – פוטרו

"החבורה הזו עושה הכל בהתנדבות", אבירם ואש חוזרת ואומרת. "מדובר בעורכי דין מתשעה משרדים שונים, ואנחנו רוצים להפיץ את החמ"ל כמה שיותר כי הפניות שקיבלנו לא רבות. אני חושבת שאנשים טרם פנו לא כי הם חושבים שזה לא חשוב, כי הם עסוקים בהישרדות כרגע ועוד לא חשבו על צו ירושה. אבל בבוא היום הם יהיו חייבים להתעסק בזה".

לפרטים נוספים על אודות החמ"ל ולבקשה לקבלת סיוע, יש לפנות למייל: izavonaid@gmail.com