קר פה: כל הדרכים לחמם את הבית ביעילות

כדור הארץ מתחמם אבל בבית קר. המדריך לחימום יעיל | צילום: shutterstock
כדור הארץ מתחמם אבל בבית קר. המדריך לחימום יעיל | צילום: shutterstock

העולם מתחמם אבל ברוב הדירות הישראליות קר למדי: כיצד להשתמש בצורה נכונה ובטוחה במכשירי חימום, מה הדרך הכי חסכונית לחמם את הבית ומה הפתרון הכי מתאים לחדר הילדים? המדריך שיחמם אתכן

88 שיתופים | 132 צפיות

החורף הישראלי הוא לא בדיוק הקלישאה הקולנועית שכולה גבעות לבנות, פתיתי שלג קסומים, שמיים אפרוריים ורומנטיים וכירבולים נינוחים מול אח בוערת. במקום זה אנחנו מקבלות מזג אוויר כאוטי, שנע בין ממטרים חזקים ועצבניים לחום עד כמעט הזעה, כאילו מזג האוויר מתאים את עצמו לאווירה הכאוטית בישראל.

>> פק"ל החורף שלך: כך תנצחי את עונת הגשמים

ברוב המוחלט של הדירות בישראל אין חימום מרכזי כנהוג ארצות הניכר, אבל פתרונות החימום קלים ונגישים למדי: מרדיאטור ועד תנורי הסלילים האייקונים מהאייטיז, מכשירי החימום הם ככל הנראה המוצר הכי מבוקש ורותח (הבנת מה עשינו פה?) בשוק כרגע. עם זאת, שימוש לא נכון עשוי להוביל לתפיחת חשבון החשמל, התלקחויות ולעתים אף שריפות. יצחק אלקיים, אחראי קטגורית מכשירי החימום ברשת "עולם הקולנוע", עושה לנו סדר במדורה עם הסברים וטיפים על אמצעי החימום הנפוצים בשוק הישראלי:

רדיאטור

איך זה עובד: הרדיאטור בנוי מצלעות חימום שבתוכן זורם שמן, המתחמם באיטיות ובאמצעותו מפזר המכשיר חום בכל חלל החדר. ככל שהרדיאטור מצויד ביותר צלעות, כך הוא מחמם חלל גדול יותר.
יתרונות: אמצעי חימום נוח ובטיחותי ביחס למתחריו. מפזר את החום באופן די נעים ולא מייבש (בשונה ממזגן), מעולה לחדרי תינוקות וניתן להפעילו כל הלילה ללא חשש. כמו כן, רוב הרדיאטורים מצוידים במתקן לחות למקסימום נוחות והתאמה לחדרי ילדים.
שימוש נכון: בתחילת השימוש, מומלץ להפעיל את הרדיאטור בעוצמה מרבית. לאחר כחצי שעה עד שעה (תלוי בגודל החדר) רצוי להנמיך למידת החום הרצוי. יש למקם את הרדיאטור באזור פתוח בחדר ללא חסימות כדי לאפשר פיזור מקסימלי של האוויר החם.
כדאי לדעת: דגמים מתקדמים מאובזרים במנגנון למניעת קיפאון, מאוורר טורבו להגדלת טווח פיזור החום וכן מנגנון כיבוי אוטומטי בעת נפילה כאמצעי הגנה בסיסי. בנוסף, בשימוש ברדיאטור לחימום חדרי תינוקות, כדאי לבחור בתוספת מתקן לחות, במידה ואין, ניתן להניח בחדר סיר עם מים חמים או מכשיר אדים.
כללי בטיחות חשובים: אין להשתמש ברדיאטור במקרה של נזילת שמן, אין להניח בד על הרדיאטור מחשש לדליקה, יש להרחיק את הרדיאטור מריהוט עקב סכנת חימום., אין להשאיר רדיאטור דולק ללא השגחה, מומלץ לחבר את הרדיאטור לשקע חכם ולפקח על ההדלקה והכיבוי של המכשיר.

>> סיפור של חורף: מצאנו סריג משגע ב-70 ש"ח ועוד סוודרים מהממים ומחממים

מפזר חום

איך זה עובד: מכשיר קטן הבנוי מגוף חימום עשוי סליל חוטי מתכת ומאוורר המפזר את החום לכיוון הרצוי.
יתרונות: מהיר, ממוקד ומתאים ונוח לשטח קטן ומדויק.
שימוש נכון: יש למקם את המפזר באזור פתוח בחדר ללא חסימות על מנת לאפשר פיזור מקסימלי של האוויר החם.
כללי בטיחות חשובים: יש לשמור על המכשיר נקי מאבק לפני השימוש, כיוון שהוא עשוי להתלהט ולהישרף. כמו כן, יש לוודא שפתחי כניסת ויציאת האוויר לא חסומים. 

תנורי חימום 

איך זה עובד: התנור בנוי מגוף חימום המצויד במספר סלילי חוטי מתכת וגוף המחמם אותם. ככל שעוצמת גוף החימום גבוהה יותר, כך התנור יחמם יותר.
יתרונות: מתאים ונוח לשטח בינוני, מחמם יחסית במהירות את השטח.
חסרונות: נחשב לצרכן חשמל די בזבזני ביחס לפתרונות אחרים ונוטה לייבש את האוויר.
שימוש נכון: יש למקם את התנור באזור פתוח בחדר. אין לכסות אותו במהלך השימוש.
כללי בטיחות חשובים: יש לנקות את התנור מאבק לפני תחילת השימוש, כדי להימנע מחימום ושריפה, אין להזיז את תנור החימום כשהוא מחובר לחשמל, חשוב להרחיק את כבל התנור משאר חלקיו.

>> גולדן מילק: מתכון למשקה הכי לוהט (והכי בריא) של החורף

חשוב מאוד

נקודה חשובה שחשוב לציין על כלל מכשירי החימום ולא כולם מודעים אליה היא שרצוי וכדאי לא לחבר את מכשירי החימום לחשמל דרך מפצל.
שמרו על עצמכן ושיהיה חורף חם!