תהלה פרידמן: "הפוליטיקה היא שדה אלים שיש בו ממד מיני"

ח"כ תהלה פרידמן | צילום: אוליביה פיטוסי
ח"כ תהלה פרידמן | צילום: אוליביה פיטוסי

"התחום של הלהט"בים מתקדם יותר מהתחום הפמיניסטי. זה לא דורש מגברים לפנות מקום". מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את תהלה פרידמן, חברת הכנסת ה־23 מכחול לבן

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה אחת?
"גם באמריקה הגדולה היה נשיא שחור, ועדיין לא הייתה בה נשיאה אישה. כנראה שהמהפכה הפמיניסטית מסובכת. למשל, התחום של הלהט"בים מתקדם יותר מהתחום הפמיניסטי. זה לא דורש מגברים לפנות מקום, ההומואים כבר שם. בשביל שתבוא אישה, צריך לפנות לה מקום. כולם בעד נשים, אבל מיהו הגבר שיפנה את מקומו לאישה? ואנחנו צריכות להאשים בכך גם את עצמנו. לשריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, יש קרן שעוסקת בשוויון מגדרי. בדקו שם למה יש מעט נשים בעולם העסקי, וזה מקביל גם לעולם הפוליטי, והתשובה הייתה שלנשים אין תקרת זכוכית לשבור, אלא סולם. הבעיה היא שנשים לא מתחילות את הטיפוס כבר בשלבים המוקדמים. אין לנו מספיק נשים בשדות השונים של העשייה הציבורית, כך שלמעלה אין מספיק נשים שרוצות".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"לפוליטיקה יש דימוי של שיח מלוכלך, אלים, אגרסיבי ואינטרסנטי. המגרש הפוליטי הוא 'אני ואני', ויש בו המון פידבק ציבורי לכוחנות. אם אלה המדדים, גברים ינצחו בו. צריך לדבר על פוליטיקה כעל משהו אידיאליסטי, להדגיש את החשיבות של התרומה ואת יכולת ההשפעה בקטעים החיוביים".

"פעם ארגון חרד"לי עשה קמפיין נגדי, הגחיכו אותי בתור ספרית ששוטפת את המוח לנערות, והיו תגובות על המראה החיצוני שלי עם קונוטציות מיניות. הייתה גם פעם שבה הייתי בסיור עם בני גנץ ואמרו עליי: 'עוד אחת שהייתה איתו'"

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"בדרך כלל נשים מחונכות לא לבוא מאגו אלא מנתינה, וגם לא לדבר בגסות, אבל בפוליטיקה לא נותנים פידבק לדיבור מורכב ועמוק או להכלה. עובדה שבעמותות יש יותר נשים מאשר גברים. לכן, ככל שיהיו יותר נשים בפוליטיקה, כך יהיה קל יותר להיות שם אישה".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"אני אישה פמיניסטית ודתייה. הצד הליברלי חושד בי כי אני דתייה, והצד הדתי חושד בי כי אני פמיניסטית. פעם ארגון חרד"לי עשה קמפיין נגדי, הגחיכו אותי בתור ספרית ששוטפת את המוח לנערות, והיו תגובות על המראה החיצוני שלי עם קונוטציות מיניות. הייתה גם פעם שבה הייתי בסיור עם בני גנץ ואמרו עליי: 'עוד אחת שהייתה איתו'. אני אימא לחמישה ילדים, ושום דבר במראה שלי לא משדר כלום, אז לא הגבתי. יש הרבה אמירות כאלה בפוליטיקה, שהיא שדה אלים שיש בו ממד מיני".

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"בוועדה בכנסת, עודד פורר אמר דברים וגם אני אמרתי. חבר כנסת דתי, שהתייחס אחר כך לדברים של שנינו, פנה לפורר בתואר חבר כנסת ובשמו, ואליי הוא פנה כ'גברת'. עניתי לו: 'אני לא גברת, אלא חברת הכנסת פרידמן'. הייתי צריכה להילחם על הלגיטימציה שלי".

"אני אישה פמיניסטית ודתייה. הצד הליברלי חושד בי כי אני דתייה, והצד הדתי חושד בי כי אני פמיניסטית"

מהי האמירה המזלזלת הכי נפוצה ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"אמירות כמו: 'את לא קילרית', 'אין לך מרפקים', 'את לא קשוחה'. כאילו אם את לא צועקת, את לא עומדת על שלך".

מהי התכונה הכי חשובה למי ששואפת להיות ראשת ממשלה?
"עקשנות, נחישות, הרבה אמונה וריצה למרחקים ארוכים. אלה התכונות שהכי מאפיינות את יאיר לפיד, וסחתיין עליו, וגם את מרב מיכאלי. כבר שנים שהיא אומרת 'חיילים וחיילות' ו'בוחרים ובוחרות', גם כשצחקו עליה. היום כולם מדברים ככה".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"לא לבכות. כשאני מתרגשת וכועסת, אני בוכה. בנאום הבכורה שלי בכנסת אמרתי לעצמי שלא אבכה, אבל בכיתי. הקול שלי נסדק. אם הייתי צועקת, זה היה נראה לכולם בסדר".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"כל המסלול של חברת כנסת, יו"ר ועדה ושרה. פוליטיקה היא מקצוע, וצריך לעשות את כל המסלול. אין תחליף לניסיון, אחרת עושים עליך תרגילים. זהו אחד מהדברים שגרמו לנו לא להצליח בכחול לבן".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"משבר הקורונה לימד אותנו שנשים מתמודדות טוב יותר. כשנשים נמצאות במוקדי ההחלטות, קבלת ההחלטות יעילה יותר. פורום שיש בו יותר נקודות מבט, מקבל החלטות טובות יותר. גברים יקבלו ממשלה וממשל טובים יותר, אם תהיה ראשת ממשלה ויהיו יותר שרות בממשלה".

איזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"יושב קבינט הקורונה ומקבל החלטות מטומטמות בנושאי חינוך, ואני תופסת את הראש ויודעת שאם היו שם נשים, זה היה עובד טוב יותר. אבל את לא יכולה להיות משהו שאת לא יכולה לדמיין אותו, וכשתהיה ההבנה הזאת, גם הבנות שלנו יוכלו לדמיין את עצמן בכל מקום שהוא".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה