50 זה השחור החדש: חמישה שיעורים לחיים מאביב הגפן

אביב גפן | צילום: חיים צח, לע"מ
אביב גפן | צילום: חיים צח, לע"מ

אביב גפן חוגג 51, ונראה שהגיל עושה לו רק טוב: יש לו אהבה חדשה, ילדים מוצלחים ודבר אחד בטוח - הפרות הקדושות יכולות לנשום לרווחה. אז מה למדנו ממנו?

88 שיתופים | 132 צפיות

הרבה איילנרים נמרחו, נרות הודלקו ועצבים התרופפו מאז פרץ אביב גפן לחיינו אי שם בשנות ה-90. הנער המאופר בכבדות שצרח על הבמות בשם דור שלם ומזויין, סחף אחריו מאות אלפי ילדי אור ירח, צעירים שהיו כמהים למנהיג, מישהו שיגיד את האמת וישחט כל פרה קדושה אפשרית. גם היום, שלושה עשורים מאוחר יותר, עם בגדים שהשתנו, שיער שהתקצר וכמה וכמה שכבות איפור שהוסרו, ממשיך גפן להיות מגאפון חברתי ותרבותי. בגרסתו הבוגרת והעדכנית, גפן החליף את הצעקות על הבמה בפוסטים נוקבים ברשתות החברתיות. במקביל הוא ממשיך להיות נער הפוסטר של המונוגמיה, ובקרוב ינשא בפעם השלישית. השבוע ימלאו לגפן 51 אביבים (תוכלו לאחל לו מזל טוב ב-10.5), ועם הזמן קיבלנו מנסיך הרוק במיל' 5 שיעורים חשובים לחיים.

>> האם להיות בך מאוהב? אביב גפן מתחתן בפעם השלישית!

1. מותר לשנות כיוון

כן, עברו שנים, אבל הסטטוס-קוו עדיין מעונן ועדיין מזויין. מצד שני, כבר לא חייבים לנפץ גיטרות, לצרוח ולשחוט פרות קדושות. אפשר (ומומלץ) להיפתח מחשבתית ואמונתית, במיוחד במקומות שבעבר היו נעולים מחשבתית. בעוד שבעבר גפן לא הסתיר את יחסו המורכב לדת, בשנים האחרונות הוא מגלה שמצא את החיבור האישי שלו לבורא עולם, ומציג גישה מכילה והרבה יותר מקבלת. "הבנתי שצבעתי ציבור שלם בצבעים מאוד חזקים וכהים, מתוך בורות. התבגרתי ועברתי עם עצמי המון דברים נפשיים", תיאר גפן בראיון למקור ראשון את השינוי שחל בו. 

"בעניין של דתיים חילונים בישראל, הרבה שנים עברתי שטיפת מוח סמויה", אמר על הבמה בוועידת החדשנות של המרכז לשלטון מקומי בשנת 2021. "גדלתי בחברה שבאמת הוקיעה את הדתיים, הוקיעה את הדת, את הרעיון של אלוהים. היום אני עדיין אדם חילוני, אני עוד לא הרגשתי את זה", אמר גפן והוסיף: "אני כן מנסה. אני נפגש עם המון אנשים ורבנים. אני מקשיב ולומד. הדבר הזה שאומר שיש משהו יותר גדול, יותר נעלה בחיים האלה, עדיין לא נגע בי, אבל אני מחכה – בלי ציניות. כשזה יגיע אני אחזור בתשובה, אם אני אבין שיש משהו שאני חלק גדול, ואני אאמין בזה".

כבר לא חייבים לנפץ גיטרות. אביב גפן | צילום: חיים צח, לע"מ
כבר לא חייבים לנפץ גיטרות. אביב גפן | צילום: חיים צח, לע"מ

2. התבגרת והתברגנת וזה בסדר

את כבר לא הנערה המאופרת בכבדות, הכועסת והמרדנית שמרגישה שיקשיבו לה רק אם תצרחי כל הזמן כמה הכל מחורבן – כמו שלמדת מגפן כששניכם הייתם צעירים. עברת דברים, הבאת חיים לעולם, התפתחת, והבנת שהאדמה לא תפער את פיה ותבלע אותך אם מדי פעם תעזי לעבור מהשוליים למיינסטרים. מותר לך גם להביע דעה שתזכה לפעמים לאהדה מהטוקבקיסטים. 

3. זה בסדר לאהוב

אהבה היא לא חולשה. גם אם בעבר כאב גפן את ילדותו ונעוריו המורכבים, כולל מערכת יחסים לא פשוטה עם הוריו, כך ביכה את אביו יהונתן גפן במהלך הלוויתו בשנה שעברה: "התגעגעתי אליך מהיום שנולדתי. אתגעגע עד יום מותי". כמה קצר, ככה נוגע. הילד שהביע בעבר בשירו כעס על אביו השיכור, הרשה לעצמו להתחבר באופן הכי אמיתי וטהור לאבל ולהודות באהבה. 

אהבה היא לא חולשה. אביב גפן, 2002 | צילום: משה מילנר, לע"מ
אהבה היא לא חולשה. אביב גפן, 2002 | צילום: משה מילנר, לע"מ

4. לא צריך קוד קופון כדי להיות משפיען

אתה יכול לעשות פרסומות, אתה יכול להיות חבר של משפיעניות ולבשל איתן פסטה, אתה גם יכול לחתום חוזה לטיסה לירח במטרה להקים שם התנחלות של נכדי דור אור הירח. והעיקר: אתה לא צריך להתנצל על זה. תמיד ימצאו מי שיצקצקו לך מול הפנים וימלמלו משהו על התמסחרות וזיוף, אבל היום כמו אז, אתה יכול להשפיע דרך המילים והשירים שאתה כותב. מותר לך לבחור לעשות את זה בדרך שלך.

נורית גפן: "אני לא מבינה נשים שנאחזות בנעורים"

5. אבא לגמרי לא פגום

היינו מצפות שרוקר פרוע לשעבר, בטח כשמדובר במישהו שגדל בבית שרחוק מלהיות נורמטיבי, ימצא את עצמו בבגרותו נאבק בזוגיות ובהורות. יתרה מכך, לא חסרים מי שהיו שמחים להתבשר על התמוטטויות, התמכרויות וצרות פיקנטיות נוספות המלוות את חייו, אבל גפן קבר לכולם. תאהבו או לא, תתחברו יותר או פחות, עם העובדות אי אפשר להתווכח: את אילנה ברקוביץ' הוא אהב עד כאב, ועם שני פרידן הוא תחזק זוגיות אוהבת ויציבה במשך למעלה משני עשורים בטרם נפרדו באוקטובר האחרון. כלפי שני בניו, דילן ואליוט, גפן תמיד מפגין אהבה, וכאבא, הוא מגדל אותם להיות דעתניים, מלאי ביטחון ובעלי מחשבה עצמאית. כמו אבא, מינוס הפרובוקציה.