"גם הבעל צריך לצאת שלוש פעמים מוקדם לקחת את הילדים"

אנגלה מרקל בכנס G7 | צילום: Jesco Denzel /Bundesregierung via Getty Images
אנגלה מרקל בכנס G7 | צילום: Jesco Denzel /Bundesregierung via Getty Images

צה"ל חוסם את ההתפתחות של נשים בישראל, החרדים מעדיפים לשבת עם גבר, והאלימות הפוליטית מפחידה מנהיגות. היועצים הפוליטיים הבכירים מסבירים מה צריך לקרות בשביל שתהיה פה ראשת ממשלה

88 שיתופים | 132 צפיות

הם ייעצו בחדרי חדרים למנהיגים הכי גדולים בישראל מכל המפלגות, סייעו להם להחליט החלטות בעניינים אסטרטגיים ואכלו פוליטיקה לארוחת בוקר, צהריים וערב. שלושה יועצים פוליטיים בכירים חלקו איתנו את התובנות שלהם לשאלה: מה צריך לקרות פה כדי שתהיה בישראל עוד ראשת ממשלה?

איילת פריש: "כבר בשלב בית הגידול, נשים נמצאות בעמדת נחיתות משמעותית"

מנכ"לית ובעלת פריש ייעוץ אסטרטגי בע"מ, מומחית לקמפיינים ולמיתוג מנהיגים. לשעבר יועצת תקשורת ואסטרטגיה של שמעון פרס ודוברת בית הנשיא

והאגו, מה איתו
"נקודת המוצא שלי היא שנשים יכולות להיות מנהיגות מצוינות, ואפילו טובות יותר מגברים. רואים את זה בכל העולם, למשל בהצטיינות בטיפול במשבר הקורונה בקרב מדינות שבראשן נשים (פינלנד, ניו זילנד, גרמניה). היתרונות של מנהיגות נשית נובעים מן היכולת של נשים לשים את האגו בצד, להבחין בין עיקר לטפל ולעבוד בצוות, אך בראש ובראשונה מהעובדה שפוליטיקאיות לרוב מונחות מטרה ולא מונחות אגו".

צער גידול בנות
"מהם בתי הגידול המרכזיים למנהיגים בישראל? קודם כל צה"ל וגופי הביטחון האחרים, השב"כ והמוסד, לצד העולם העסקי־כלכלי, הרפואה והחינוך. בכל העולמות האלה מי שמגיעים לעמדות מפתח עם חשיפה תקשורתית הם גברים. אני אומרת את זה בעצב. המשמעות היא שכבר בשלב בית הגידול, נשים נמצאות בעמדת נחיתות משמעותית. כדי להיות בכירה בפוליטיקה את צריכה מקפצות, את זקוקה לתפקידי מפתח בכלכלה, בחינוך, בביטחון. אם נתמקד לרגע בצה"ל, לא רואים נשים בעמדות בכירות. אין מפקדות קרביות בכירות, אולי פעם בכמה שנים ראש אכ"א היא אישה. במוסד ובשב"כ עשו שינוי בשנים האחרונות, אך לצה"ל השינוי עדיין לא חלחל. לצד חסמים שיש בגופים עצמם, יש גם אוכלוסיות שבהן יש חסמים מובנים לנשים, שבהן לנשים אין מעמד שוויוני. בראש ובראשונה הציבור החרדי, שלמפלגותיו יש 16 מנדטים, ובהן מונעים מנשים להשתתף. לצד החרדים, באוכלוסייה הערבית יש אמנם לנשים ייצוג במפלגות, אך אין נשים רבות בתפקידי מפתח חברתיים, וזה מצמצם את יכולתן להתברג בהנהגה הפוליטית".

"הטעות שנשים עושות היא שהן מסתפקות במועט, הולכות למקום המוכר ולא עומדות על הרגליים האחוריות. לדעתי, שלי יחימוביץ' עשתה את השגיאה הזאת בקמפיין שלה, שהתמקד בתחום החברתי"

שלי יחימוביץ' מתראיינת לנינט. נינט לובשת: הלבשה תחתונה דלתא, חולצה גדי אלימלך, ג׳ינס אוסף פרטי טבעות מאיה גלר נעלים איזבל מארה לאמור | צילום: עידו איז'ק
שלי יחימוביץ' מתראיינת לנינט. נינט לובשת: הלבשה תחתונה דלתא, חולצה גדי אלימלך, ג׳ינס אוסף פרטי טבעות מאיה גלר נעלים איזבל מארה לאמור | צילום: עידו איז'ק

השוויון מתחיל מבפנים
"עוד גורם חשוב, שחוויתי בעצמי – קשה מאוד לגדל ילדים ולהיות בתפקיד בכיר. אני בדעה שצריך שוויון בבית, שהבעל והאישה צריכים להיות שווים לגמרי. גם הבעל צריך לצאת שלוש פעמים מוקדם לקחת את הילדים מהגן. בכמה משפחות זה קורה? בלי שוויון בבית, הסיכוי של נשים לפרוץ את המעגל של ילדים ותינוקות הוא קטן מאוד. לנשים קשה להתברג בעמדות מפתח שמהוות מקפצות לפוליטיקה. הקושי ממשיך גם בפוליטיקה עצמה, שהיא כמובן תובענית מאוד – עבודה מסביב לשעון, לילות מחוץ לבית ואינסוף ייסורי מצפון. עד שהתפישות שלנו לגבי אימהות ואבהות לא ישתנו, ועד שלא יהיה שינוי חברתי בחלוקת התפקידים בבית – לא נצליח לפרוץ חסמים בפוליטיקה".

טיפ על חשבון הבית
"כשאישה מצליחה להתברג בפוליטיקה, ישר מדביקים לה תווית של 'נטולת יכולת להתעסק בנושאים ביטחוניים'. לא משנה שיש בעולם שרות הגנה מצוינות, או שהיו בישראל גברים רבים שישבו במשרד הביטחון ללא ניסיון בטחוני, ובהם שרים מצוינים כמו שמעון פרס ומשה ארנס – תמיד יתנו אמון בגבר לפני אישה, בלי קשר לניסיון. כדי לשנות את התדמית השקרית הזאת, אנחנו צריכים לראות יותר נשים בקבינט ובמשרדי החוץ והביטחון. מירי רגב כמעט קיבלה את המשרד לביטחון פנים, ואם היינו רואים אותה עוסקת במניעת פיגועים – זה היה משנה לנו את התפישה. הדבר הקל הוא לשים את הנשים בנושאים 'רכים', כמו חינוך, תרבות ואיכות הסביבה, שבהם הציבור הרחב מקבל מנהיגות נשית בברכה. צריך בישראל מנהיג כמו ג'ו ביידן, שלא יפחד להיות מודל, וישים נשים שרות בתפקידי מפתח שהם מעוזים גבריים, בד בבד עם פתיחת דלתות בזרועות הביטחון עצמן. הטעות שנשים עושות היא שהן מסתפקות במועט, הולכות למקום המוכר ולא עומדות על הרגליים האחוריות. לדעתי, שלי יחימוביץ' עשתה את השגיאה הזאת בקמפיין שלה, שהתמקד בתחום החברתי. במדינה שבדי־אן־איי שלה היא נלחמת על קיומה, הציבור מחפש מנהיגים עם ניסיון מדיני וביטחוני. חשוב לי להוסיף כדוגמה את ציפי לבני, שהייתה בקרב צמוד מול בנימין נתניהו, וכוחה נבע בעיקר מכך שהיא הייתה שרת חוץ שעסקה והובילה מדיניות חוץ ברורה ונושאי ביטחון לאומי ללא מצמוץ ובנחישות. לכן, אם אני מייעצת לפוליטיקאית שמכוונת גבוה – אייעץ לה לדרוש את משרד החוץ, המשרד לביטחון פנים או משרד הביטחון, ולא להתבייש".

איילת פריש | צילום: סיון פרג'
איילת פריש | צילום: סיון פרג'

מיה בנגל: "הציבור הישראלי ליברלי הרבה יותר מההנהגה"

יועצת לאסטרטגיה פוליטית, לשעבר יועצת של ציפי לבני ואהוד ברק. כיום מרצה לתקשורת פוליטית

השיטה רקובה
"נבחן את מה שקרה לציפי לבני ב־2009. למרות שמפלגתה של לבני הייתה הגדולה ביותר, היא לא הצליחה להקים ממשלה. לדעתי, זה מלמד שהבעיה אינה טמונה בציבור הישראלי. הציבור הישראלי הוכיח את עצמו – הוא מסוגל לראות אישה בראשות הממשלה. הציבור הישראלי ליברלי הרבה יותר מההנהגה, כך למשל 70 אחוזים מהציבור הצביע בעד נישואין ללהט"בים בסקר שנערך לפני כמה שנים. הבעיה נמצאת במה שבא אחרי הבחירות – בשיטה הקואליציונית. עובדה, מה שמנע מלבני להגיע לראשות הממשלה היה הברית של בנימין נתניהו עם החרדים, ברית שמתאפשרת בשל השיטה הקואליציונית. את השיטה הזאת קל לנצל כדי לקבל כוח לא פרופורציונלי, והיא מאפשרת דילים פוליטיים וקניית דעת".

הברית השמרנית
"חסם נוסף, שמתקשר כמובן לסעיף הקודם, הוא הבלוק החרדי. במצב הקיים כיום בפוליטיקה, למפלגות החרדיות יש כוח לא פרופורציונלי, והנטייה שלהן היא ללכת עם גבר ימני. הנטייה קיימת גם בגלל הדילים, כלומר משום שנתניהו מעמיס עליהן מנעמים ומשאבים, אך גם בגלל שבאופן יסודי ועמוק, המפלגות הדתיות מעדיפות גבר. האפשרות להיות בממשלה תחת אישה נוגדת באופן עמוק את ההלכה ואת כל המסרים שלהן לציבור שלהן".

גנרלי או רע לי
"אם הייתן שואלות אותי לפני ארבע או חמש שנים, הייתי אומרת שיש עוד חסם לנשים בפוליטיקה – המיליטריזם הישראלי. בחברה שלנו הגנרלים והאלופים נערצים מאוד ונחשבים, ולכן הם נכנסים לפוליטיקה בקלות. לכן, אולי הדבר הכי טוב שעשה בני גנץ, הוא שהציבור הישראלי כבר לא יקנה יותר את המוצר הזה שנקרא 'רמטכ"ל' בפוליטיקה. גנץ הצליח לעשות מה שהפמיניזם ניסה לעשות במשך שנים – ללמד את הציבור שדרגות הן לא מתכון להצלחה בפוליטיקה".

"הציבור הישראלי כבר לא יקנה יותר את המוצר הזה שנקרא 'רמטכ"ל' בפוליטיקה. גנץ הצליח לעשות מה שהפמיניזם ניסה לעשות במשך שנים"

אישה? קודם שיתחלף שלטון
"למה אין אישה מועמדת לראשות הממשלה? קודם צריך להתחלף פה שלטון, נתחיל מזה. כדי שתהיה מועמדת טובה, צריך נשים טובות שירצו להיכנס לפוליטיקה, והעובדה שלא מתחלף שלטון מרתיעה נשים ואנשים חדשים. קודם נחזור למשחק פוליטי אמיתי ושפוי".

מתקפות שוביניסטיות
"תמיד היו קמפיינים שוביניסטיים, אך כרגע זוהי אינה הבעיה העיקרית, משום שהמשחק כמו שאנחנו מכירים אותו נשבר מזמן. התעמולה היום כל כך אלימה, מוטרפת וחוצת מגדרים, וזה מעבר לאמירות מיזוגניות או שוביניסטיות. ההאשמות שפוליטיקאים סופגים הן מוטרפות – פדופיליה, אי שפיות ועוד. הגענו לשיאים מסוכנים ומטרידים, וזה הרבה מעבר לאמירות – היום כל מי שנכנס או נכנסת לזירה הפוליטית, שהוא מתבלט או מאיים על מי שבעמדות הכוח, נחשף לחקירות פרטיות ולאיומים. רוב האנשים נרתעים מזה, ונשים במיוחד. פוליטיקאיות לרוב מונעות מרצון אמיתי ועמוק לשנות ולתרום, ויש להן פחות רצון לשחק את המשחק הגברי, האלים. הן לא באות 'ללכת מכות'. מה שמסוכן במיוחד הוא שמראית העין היא של דמוקרטיה, כאשר כביכול ועדת הבחירות משמשת כשומרת סף – אך בפועל היא לא באמת מסוגלת לרסן את האלימות, ואפילו אינה מודעת להיקפה וחומרתה. מה שקורה עכשיו בפוליטיקה מייתר שיח על ערכים – בהם שוביניזם או פמיניזם, כי הקרקע שעליה הדיון הערכי מתבסס מותקפת ומפוררת מבפנים".

מיה בנגל | צילום באדיבות המצולמת
מיה בנגל | צילום באדיבות המצולמת

אייל פרדיס: "פוליטיקאיות שנדחקות למשבצת המגדרית נשארות בה, ובה בלבד"

יועץ אסטרטגי ומאמן פוליטי. בעבר יועצו של משה שחל, דובר ההסתדרות ומרצה למדע המדינה. ייעץ מאחורי הקלעים לפוליטיקאים מהליכוד, העבודה וקדימה

היזהרו ממלכודות מגדריות
"הטיפ הראשון שלי לפוליטיקאיות הוא להימנע ממלכודות של הגברים. פוליטיקאים גברים מנסים לדחוק נשים לעסוק רק בעניינים של מגדר. הדבר הכי חשוב לאישה שרוצה להתקדם בפוליטיקה, הוא לא לכוון את עצמה רק לעניינים המגדריים. אישה היא לא רק אישה, היא יכולה להיות מומחית בכלכלה, חינוך וצבא. פוליטיקאיות שנדחקות למשבצת המגדרית נשארות בה, ובה בלבד".

"כשפוליטיקאי בוכה פתאום – למשל, ברק אובמה, שבכה מול המצלמות – אנשים מתרגשים מזה. זה לא מצייר אותו כחלש, אלא להפך, אומרים עליו שהוא רגיש ואמפתי. לנשים בפוליטיקה אין את הפריבילגיה הזאת"

בנות אינן בוכות
"לגברים יש פריבילגיה. מתוקף היותם גברים, הם נחשבים לקרים יותר ומחושבים יותר. כשפוליטיקאי בוכה פתאום – למשל, ברק אובמה, שבכה מול המצלמות – אנשים מתרגשים מזה. זה לא מצייר אותו כחלש, אלא להפך, אומרים עליו שהוא רגיש ואמפתי. לנשים בפוליטיקה אין את הפריבילגיה הזאת. מראש הסטריאוטיפ הוא שנשים לא מסוגלות לקבל החלטות באופן שקול וקר רוח. כמובן שהכול דעות קדומות, אך בשל הסטריאוטיפ שרובץ על כתפיהן, לפוליטיקאיות אני מייעץ לא לדבר מהבטן ולא לדבר בצורה יצרית".

פצצות לגבות
"כל עוד עפים פה טילים, מספיק שפוליטיקאי היה סרן במטכ"ל, כמו נפתלי בנט, והוא כבר נתפס עם 'אוריינטציה ביטחונית'. הקלף הזה משמש פוליטיקאים גברים, כמו שאהוד ברק אמר על ציפי לבני ב־2009: 'האם הייתם רוצים שהיא תענה לטלפון האדום בשלוש לפנות בוקר?'. זה מבוסס על דעות קדומות. בעולם מדברים על כך שנשים מנהלות משבר ממקום פחות כוחני ורגוע יותר. לצד זאת, מפרספקטיבה של סיכויים לשלום, מחקר שבדק 182 תהליכי שלום מצא שהיכן שנשים היו מעורבות, הסיכוי של הסכם השלום להחזיק לפחות 15 שנים עלה ב־35 אחוזים".

אייל פרדיס | צילום: גיל נחושתן
אייל פרדיס | צילום: גיל נחושתן

> תכירו את המועמדות החדשות לכנסת ה-24. האם הם ישנו את חיינו?

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה