"אכילה רגשית מקושרת לדחייה. בחורות לא יוצאות לדייטים כי הן מפחדות שיידחו אותן"

רעבים לאהבה | צילום: אוהד רומנו
רעבים לאהבה | צילום: אוהד רומנו

פיינליסטית "האח הגדול" ומתמודד "נינג'ה ישראל" מחפשים אהבה ואוכלים תוך כדי. קרן גילת, המטפלת הזוגית שמלווה אותם בתוכנית השידוכים החדשה של הוט בידור, מגלה מה הקשר בין אהבה ואוכל

88 שיתופים | 132 צפיות

שני רווקים צעירים ונחשקים מחפשים אהבה. בכל פעם שהם רעבים – הם חייבים לצאת לדייט. זה הרעיון שמאחורי תוכנית השידוכים החדשה בהפקה משותפת של חברת ההפקות SIPUR של גדעון תדמור והוט בידור (ימי ראשון-שלישי ב-19:35 ב-HOT בידור, ב-HOT VOD וב-NEXT TV). בתוכנית, המבוססת על הקשר בין אוכל ואהבה, מככבים הרווקה ירדן אדרי, בת 29, והרווק גור ארד, בן 28. שניהם למודי ריאליטי: היא הגיעה למקום השני בעונה העשירית של "האח הגדול", הוא הגיע למקום רביעי ב"נינג'ה ישראל" אשתקד.

>> בעקבות הווידוי של שירלי לוי: האם הטיפ למציאת זוגיות הוא לוותר על עצמך?

את האהבה הם מחפשים בעזרתה של קרן גילת (49), מאמנת אישית בכירה ומטפלת זוגית המלווה זוגות ורווקים כבר 15 שנה. היא מנסה לפתור להם את הפלונטר ובעזרת אימון אישי מנסה לקדם אותם לעבר המטרה: מציאת זוגיות.

מה הקשר בין רעב לאהבה?
"הצורך בשייכות ואהבה קריטי להישרדות שלנו בדיוק כמו רעב. המנועים הפסיכולוגיים שעומדים בבסיס הרצון לאכול והרצון לאהוב עוזרים להוריד את המגננות ולהיפתח לחוויות חדשות. הרעיון לחבר בין הדברים הוא מבריק: כשאת רוצה לאכול, מתעורר בך דחף ואת תוקפת את המקרר. על פניו, גם הצורך באהבה הוא פסיכולוגי-ביולוגי בסיסי. גם אותו אמורים לתקוף ולחתור אליו. הבעיה היא שבפועל המציאות היא אחרת. רעב באהבה לא מוביל לפעולה אפקטיבית שמצליחה לייצר מערכת יחסים לאורך זמן. הרבה מהרווקות והרווקים היום נמנעים מלחפש אהבה".

מי שאין לו אהבה אוכל יותר?
"לא בהכרח, אבל הרבה פעמים אכילה רגשית יושבת על בדידות וריקנות והיא מקושרת למצבים של דחייה, אי קבלה או בדידות. כשיש אהבה בלב, עם חברות ושותפות הדדית – זה ממלא מאוד".

"בחורות לא יוצאות לדייטים כי הן מפחדות שיידחו אותן. כולנו רוצות להיות אהובות, אבל כשההנחה הפנימית היא שהסיכון עולה על הסיכוי – הן פשוט מוותרות"

 

ירדן וגור מתערטלים נפשית בתוכנית. מה החלק שלך במסע שלהם?
"כן, אין להם ברירה. כשהם רעבים הם חייבים לצאת לדייט והם צריכים להתמודד עם השדים שבתוכם, עם התפיסות השגויות, החסמים הפסיכולוגים שגורמים להם לשבת על הגדר, המודלים המופנמים. הם צריכים להתמודד עם הפחדים שתופסים יותר ויותר מקום ועם הפנטזיות שלהם. בטיפול האינטנסיבי שאני מבצעת איתם הכול צף ועולה. אני שותפה פעילה למסע שהם עוברים, לא רק מהנהנת ונותנת לגיטימציה לרגשות".

אז מה כן?
"הרעיון המרכזי הוא לאמת אותם עם התפיסות השגויות שלהם, לייצר תפיסה ריאליסטית ולאפס אותם. אלה לא ארבע שנים של טיפול פסיכולוגי, אלא אימון ספציפי. אני פוגשת אותם בסדרת טיפולים אינטנסיבית, ואנחנו מנתחים מה קשה להם, למה הם לא מאמינים שהם מספיק טובים או למה הם חושבים שמי שיצאו איתו לא מספיק טוב. עם הכלים שהם קיבלו – הם יוצאים לדייט. המטרה היא לייצר שינוי תודעתי-מנטלי ולהסתכל אחרת על הדברים כדי להצליח".

גילת הייתה רווקה עד גיל 35, מה שסיפק לה תובנות על החיים ועל יחסים. "מניסיוני אני יודעת איך זה מרגיש וכמה זה נורא להיות רווקה עד גיל מאוחר. אני סבלתי מכל דבר אפשרי: דימוי עצמי וחווית ערך עצמי נמוכים, וגם מודל זוגי לא מוצלח בבית שבו גדלתי", היא משתפת, "רק אחרי ייסורים קשים נפלו לי כל האסימונים והבנתי את הטעויות של ההתנהלות השגויה שלי. זה מה שהביא אותי לעסוק במה שאני עוסקת בו כיום".

"הבנתי את הטעויות של ההתנהלות השגויה שלי". קרן גילת | צילום: הגר בדר
"הבנתי את הטעויות של ההתנהלות השגויה שלי". קרן גילת | צילום: הגר בדר

>> הלו, זה הישרדות או חתונה ממבט ראשון? מישהו פה התבלבל

גילת היא בוגרת תואר ראשון בלימודי כלכלה ומנהל ותואר שני במנהל עסקים. היא עבדה במשך עשור בהייטק לפני שמצאה את ייעודה כקואוצ'רית, ולדבריה היא צברה ניסיון של 30 אלף שעות פרקטיקה בקליניקה שלה. כיום היא נשואה באושר ויש לה שלושה ילדים בני 13, 11 ו-9. בנוסף, היא מנהלת בית ספר במכללת רידמן להכשרת מאמנים לאימון הוליסטי. פאולה וליאון רוזנברג, למשל, סיימו אצלה קורס מאמנים. היא אורחת קבועה בפאנלים שונים ובעבר הגישה פינה בטלוויזיה אצל מנחם טוקר.

דיברת על הימנעות מלחפש אהבה. לתחושתך, היום פחות יוצאים לדייטים?
"נכון. יש היום הרבה שלא מצליחים לייצר זוגיות. הפחדים תופסים יותר מקום. בחורות לא יוצאות לדייטים כי הן מפחדות שיידחו אותן. כולנו רוצות להיות אהובות, אבל כשההנחה הפנימית היא שהסיכון עולה על הסיכוי – הן פשוט מוותרות".

פחד ממה?
"מדחייה, משברון לב, מלהיפגע. וגם מהזוגיות עצמה, מההבלעות לתוכה, ממחויבות".

אפשר להגיד שזו המחלה של הדור הזה?
"זו מחלה של הדור הצעיר. היום צריך להתאמץ יותר כדי להשיג אהבה. המשורר ג'לאל א-דין רומי אמר כבר לפני מאות שנים: 'המשימה היא לא לחפש אהבה, אלא לחפש ולמצוא את כל המחסומים שבנית נגדה'. זה נכון מאוד לתקופה שלנו. אנשים חיים במן עולם פנימי שלא תופס מים במציאות האובייקטיבית".

>> מחאת הטינדר: נשים נגד אפליקצית ההיכרויות

מצד שני, יש היום יותר דרכים להכיר.
"פעם נדלקנו, התאהבנו ויצאנו לדרך. היום אנחנו בעידן של שפע ושל שיפוטיות. באפליקציות היכרויות יש תודעה כוזבת של שפע. על פניו, בחור נכנס לאפליקציה ורואה מיליון בחורות, אבל הכל וירטואלי. עד שלא פגשת – לא תדע, ואתה מתלבט בין אחת לשנייה וחושש שתחמיץ מישהי. יציאה להרבה דייטים יכולה להתיש, וכל משפט שאינו במקום מביא למסקנה גורפת. למשל, בחורה שמחפשת זוגיות סיפרה לי על בחור שהתקשר אליה בעשר בלילה. היא כתבה לו שהיא עייפה כי היה לה יום עמוס, והוא ענה לה שלא מתאים לו להיות בקשר עם מישהי שעייפה בשעה עשר כי הוא צעיר ורוצה לחיות. זה מנגנון הסקת מסקנות מהיר ושיפוטי. בסך הכל היה לה יום ארוך ומעייף".

"האפליקציות הן קצת כמו גיימינג. עושים עלינו כסף, ומאחורי הקלעים זה הפך לשוק בשר. על בסיס תמונה ועוד שני משפטים קובעים אם הבן אדם ראוי או לא"

 

את לא בעד אפליקציות.
"האפליקציות הן קצת כמו גיימינג. עושים עלינו כסף, ומאחורי הקלעים זה הפך לשוק בשר. על בסיס תמונה ועוד שני משפטים קובעים אם הבן אדם ראוי או לא. היום היד קלה מאוד על ההדק – בחורים מציעים סטוצים בקלות ואין כבוד מינימלי. נשים לא שמות לב שהן משתמשות בסקס לצורך אהבה וגברים באהבה לצורך סקס".

בקיצור, שוברים את הכלים במהירות.
"נכון. אם זה לא הולך חלק , אז זה לא זה. מייצרים קריטריונים בשביל להימנע מטעויות ומפספסים את העובדה שהאנרגיה צריכה להיות בבנייה, בתיאום ציפיות. קשר צריך לבנות, הוא לא מוצר מדף. למי אין ויכוחים? מאין הציפייה הזאת שזה אמור ללכת חלק? בין כולנו יש פערים ושונות. אנשים נתקלים בקושי ובורחים".

עד כמה לבית שבו גדלנו יש השפעה על הזוגיות שאנחנו נייצר?
"הבית משפיע מאוד. אם הבית היה אידיאלי בעינינו אז נחפש מה שראינו, וזה בלתי אפשרי. אם סבלנו ממודל זוגי לא טוב אז נרצה שאצלנו זה יהיה אחרת, ובמצב כזה נכנסים לסטנדרטים וקריטריונים של בחירת בני זוג שלא מתכתבת עם המציאות. זה יושב על פחד והתפיסה הופכת להיות בלתי-ריאליסטית".

>> אלמוג שור השתלטה על אפליקציית ההיכרויות של חברה. מה היא גילתה שם?

את יודעת לומר אם יש יותר רווקות מרווקים, או להפך?
"זאת שאלה מעניינת כי על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש יותר רווקים מרווקות, אבל בפועל יש יותר רווקות איכותיות מרווקים. נשים עשו פריצת דרך – הן משכילות, הן עובדות ומפתחות קריירה, הן תובעניות יותר ודורשות יותר מעצמן. ועדיין, רוב הנשים, גם כשהן עולות בסולם – סבורות שהגבר אמור להיות קצת יותר מהן. יש הרבה בחורות שמתחרות על קומץ בחורים. זו תופעה חברתית קיימת".

אולי בכלל רווקים יותר מאושרים מהנשואים?
"סטטיסטית המחקרים מראים שהנשואים יותר מאושרים".

ובכל זאת, אחוז המתגרשים עצום.
"40 אחוז מהזוגות בישראל מתגרשים. אנחנו מתקרבים למספרים של ארצות הברית וזה בגלל שברגע שיש קושי – מתגרשים. היום לא מספיק מתאמצים כדי להישאר יחד, לא עוצרים להבין מה לא עובד בזוגיות ואיך לא להיכנס למערבולות של ביקורות והטחת האשמות. צריך להבין שהתאהבות היא שונה מאהבה. התאהבות היא חולפת ואהבה היא רגש יציב וקבוע בין בני זוג. אנשים מתגרשים וחושבים במקרים רבים שזה מה שיביא להם את האושר, אבל אז מגלים שהחיים כגרושים לא קלים".

תני לנו ספוילר להמשך התוכנית.
"אני לא יכולה. אני רוצה להשתתף בעונה הבאה".