יוצרי הדוגמנית הווירטואלית הישראלית מגיבים לביקורת

אלה סטולר | צילום: שי יחזקאל, סטיילינג: ראובן כהן. חזייה: פיקס, עליונית: אלון ליבנה, חצאית: קסטרו, גרביונים: ג'ק קובה
אלה סטולר | צילום: שי יחזקאל, סטיילינג: ראובן כהן. חזייה: פיקס, עליונית: אלון ליבנה, חצאית: קסטרו, גרביונים: ג'ק קובה

תכירו את אלה סטולר, הדוגמנית הווירטואלית הישראלית הראשונהֿ. חפצון נשי למתקדמים או דרך משוכללת להעביר מסרים פמיניסטיים?

88 שיתופים | 132 צפיות

מלאכתו של כל כותב או כותבת, בין שיהיה זה סופר, מחזאית או תסריטאית, כרוכה ביצירת דמויות אנושיות, שיחוו על־ידי הקהל כאמינות. סופרת טובה, יגידו הקוראים, מסוגלת להשכין נפש אנושית בגוף עשוי אותיות מצטופפות, ולברוא אדם בצלם, אדם שלם, חד־פעמי ומורכב, שנדון לחיות בין כתליו של עולם בדיוני. גם אלה סטולר היא דמות שנוצרה בידי אדם, אך היא לא מצייתת לחוקים האלה. למרות היותה דמות בדיונית היא לא מתכוונת להיות שבויה בעולם נפרד, היא דווקא מתכוונת להלך בינינו, לשוטט באין מפריע במרחב הווירטואלי ומחוצה לו ולטשטש עוד יותר את הגבול בין מה שאמיתי לבין מה שלא. לראיה, היא פרצה לתודעה הציבורית רק לפני חודש, בדצמבר 2019, תחת הטייטל "הדוגמנית הווירטואלית הישראלית הראשונה", וכבר הספיקה לקטוף קמפיין למותג ההלבשה התחתונה פיקס ולגרוף 8,300 עוקבים באינסטגרם, שם היא עשתה את הפריצה שלה בתמונת סלפי משותפת עם כוכבת הרשת והנוער אנה זק.

View this post on Instagram

Glad to join my new family @fixfixfixfix

A post shared by Ella stoller (@itsellastoller) on

>> מה שטוב לגרטה טונברג: את הטרנד הזה לא צפינו

סטולר חייבת את חייה הווירטואליים לאנשי חברת זואי, שבראשה ניצבים המתכנת טל מלנבוים והמעצב דן אדרי, וכן לסוכנות הדוגמנות ITM, שמנהל עומרי יערי. הרעיון ניצת לראשונה במוחו של מלנבוים, שעבד כאיש טכנולוגיה בעולם הפרסום הדיגיטלי, לאחר שלקח את בתו המתבגרת לכנס בנושא מובילי דעת קהל ברשת. "רציתי להיכנס לתחום משפיעני הרשת, אבל לא ידעתי איך", הוא מספר. "ואז עלה לי הרעיון לייצר דמות וירטואלית. התחלתי לחקור וגיליתי שיש כבר דמויות מאוד מפורסמות בחו"ל, ביניהן ליל מיקלה, שיש לה 1.8 מיליון עוקבים באינסטגרם, שודו גראם ונונורי", הוא מציין.

עומרי יערי, סוכן דוגמניות: "היום דוגמניות הן דיוות – כן בא לה, לא בא לה. היתרון בלעבוד עם דוגמנית וירטואלית הוא שמה שאתה תבקש, היא תעשה"

ליל מיקלה שיוצרה על־ידי סטארטאפ אמריקאי היא 'דוגמנית' בת 19 ממוצא אמריקאי־ברזילאי, ועשתה קמפיין לסמסונג גלקסי, שיתפה פעולה עם מותגי עילית כמו פראדה ושאנל, הצטלמה לקמפיין של קלווין קליין בצילומים משותפים עם בלה חדיד והצטלמה לשער של מגזין Elle מקסיקו. אם תציצו בחשבון האינסטגרם שלה תוכלו לראות אותה קוראת ספר של פטי סמית' בים, משחקת כדורסל או אוכלת ארטיק.

View this post on Instagram

???????????? ELLE México July ???????????? @elle_mexico

A post shared by Miquela (@lilmiquela) on

שודו גראם, היא דוגמנית ממוצא אפריקאי וממותגת כסופר מודל הדיגיטלית הראשונה, מתחזקת מספר צנוע יותר של 196 אלף עוקבים אך ברזומה שלה אפשר למצוא בין היתר שער ל"הארפר'ס בזאר" וקמפיין למותג היוקרה בלמיין.

נונורי, שנוצרה על־ידי מעצב גרפי ממינכן, נראית יותר כמו דמות אנימציה מאשר אווטאר. היא בת 19, "מתגוררת" בפריז ומיוצגת על־ידי סוכנות הדוגמניות הבינלאומית IMG שמייצגת גם את קייט מוס, אשלי גרהאם והאחיות חדיד. הפורטפוליו של נונורי כבר מכיל הרבה שערים למגזינים, בהם "ווג" ו"קוסמופוליטן", לצד קמפיינים ושיתופי פעולה עם מותגים כמו דיור, מיו מיו, ורסצ'ה ומותג הביוטי של קים קרדשיאן. יש לה 334 אלף עוקבים באינסטגרם, ובשורת האינפו שלה היא מוגדרת כ"דמות דיגיטלית, אקטיביסטית, טבעונית ומתנגדת לפרוות".

אלה סטולר הישראלית היא הדמות השנייה שיוצאת מחברת זואי, אחרי זואי דביר, בלוגרית תל אביבית שרעמת תלתלים היא הסימן המסחרי שלה.

המדיום הוא המסר

השותפים ממהרים להדגיש שהם לא פה רק בשביל הכסף. "מה שהדליק אותנו זה שאנחנו יכולים לקחת דמות ולעצב אותה כך שתפנה לקהל הצעיר, ולהעביר באמצעותה מסרים חיוביים", אומר אדרי, ומספר כי דמותה של זואי התגייסה עד כה למען קידום אומנים צעירים, אימוץ בעלי חיים ועידוד הצבעה. "בכלל, יצרנו אותה כמתולתלת משום שהילדה שלי הייתה מתולתלת בהכחשה, ורציתי להוכיח לה שגם בחורה מתולתלת יכולה להצליח", מוסיף מלנבוים.

נשים רבות מתחו ביקורת ברשת על כך שאתם, כשלושה גברים, משתמשים בגוף של אישה מומצאת כדי להעביר מסרים.
אדרי: "זה לא בא ממקום כזה. אין פה כוונה להחפיץ גוף של אישה וכך לצבור עוקבים. אגב, בקרוב נוציא גם דמויות של גברים".
מלנבוים: "אנחנו רואים בדמויות הדיגיטליות משהו שכן מסתדר עם אג'נדות פמיניסטיות, מי טו והעצמה נשית עם דמויות כמו זואי שמתגאה בתלתלים שלה. אבל אני מסכים שאנחנו צריכים את נקודת המבט הנשית, לכן גייסנו גם את הסטייליסטית דניאלה קפלוטו".

View this post on Instagram

Coming soon ???? @annazak12 @itsellastoller

A post shared by Ella stoller (@itsellastoller) on

אדרי מספר כי הם מתכננים לייצר בעתיד דמויות נוספות, שעתידות להתמקם בנישות מגוונות ולפתח קריירות שונות. "נכון שמתוך שיתוף הפעולה עם סוכנות הדוגמנות ITM נוצרה דוגמנית, אבל הרעיון המקורי בכלל לא היה ליצור סט של דוגמניות מדהימות", הוא אומר. "חברה שוודית שמטפלת בבדידות בגיל השלישי יצרה איתנו קשר. הם חושבים ליצור אפליקציה לקשישים שתהיה בה דמות וירטואלית שיכולה ללוות אותם ולהפיג מעט את הבדידות שלהם. זה נשמע כמו רעיון שלקוח מפרק של "מראה שחורה", אבל זה באמת יכול לסייע. בנוסף, דיברנו גם על שיתוף פעולה עם משטרת ישראל ועם משטרות נוספות בעולם, במטרה ליצור פרופילים פיקטיביים שימשכו אליהם פדופילים. הרי את לא תיקחי ילדה בת 12, תצלמי אותה כל יום ותעלי לאינסטגרם כדי למשוך אליה עברייני מין, אבל זה משהו שאת יכולה לעשות עם דמות וירטואלית".

אבל למה בכלל צריך גוף ופנים של אישה כדי לקדם אג'נדה?
יערי: "כי זה יותר נועז ויותר אטרקטיבי. עובדה, העלתי תמונה של דוגמנית וירטואלית אנונימית, וישר היא קיבלה אייטם בגיא פינס, כתבות בכל העיתונים ושער במגזין 'את'. אם הייתי מעלה תמונה של דוגמנית אמיתית שהייתה אומרת 'היי, אני מישל ויש לי אג'נדה', מישהו היה בכלל מתייחס אליה? היו אומרים לה 'אוקיי, תשתי מים, תעבדי קשה, תצאי עם סלב, לכי לריאליטי, תענייני אותנו, ואז אולי נקשיב למה שיש לך להגיד שהוא לא צהוב'. פה אני מקצר תהליכים. חוץ מזה, לא כל דוגמנית יודעת להעביר נכון מסרים. הרבה דוגמניות לוקחות את הכוח שהן צברו ברשתות ומנצלות את זה לאינטרסים אישיים כלכליים, או שלא תמיד יש להן את העומק או את הרצון להוביל מסר חברתי".

מירב טיטה, דוגמנית: "למה לא לקחת דוגמנית ולשלם לה כסף? למה לפגוע בפרנסה של אנשים? בסוף הן יחליפו את כולנו. הדוגמנית הווירטואלית מחזירה אותנו אחורה, לשאוף לסטנדרטים לא מושגים"

בימים אלה, מספר יערי, הם בונים לסטולר זהות. "אנחנו עוד לא יודעים במאה אחוז באיזו נישה היא תתמקם, אבל אני מתחייב שהיא תשמש בכוח שלה כדי לקדם אג'נדות חברתיות. היא לא באה רק לעשות כסף".

איך עושים את זה? אתם יושבים ומגדירים עבורה תכונות ותחומי עניין?
יערי: "בדיוק. מעבר לזה, אנחנו עושים עכשיו ראיונות עבודה לנשים, וברגע שנמצא את הבחורה שתתאים לאג'נדה שלנו, היא תקבל את המושכות לידיים ותנהל את הדמות ואת החיים שלה. בעצם אפשר להגיד שאנחנו מלהקים עכשיו את אלה סטולר".

למה דוגמנית וירטואלית צריכה אישיות?
יערי: "חוקי המשחק השתנו. אין יותר דבר כזה דוגמנית, יש מובילת דעה. היום החברות לא רוצות פלקט משעמם אלא בחורה עם אופי, אטיטיוד ודעות משל עצמה. הדברים האלה מתרגמים למכירות. אם לדוגמנית מוצמד מסר חברתי, הוא נדבק גם למותג".

אבל המראה של אלה מאוד מותאם לאידיאל הישן: היא בהירה, רזה, עיניים בהירות.
"היא נוצרה תוך כדי תנועה בפינג פונג בינינו. מישהו רצה נמשים אז הוספנו, מישהו רצה עיניים בהירות, וכן הלאה", אומר מלנבוים, ויערי מוסיף, "בתור סוכן דוגמניות, אני יכול לומר לך שרזה וגבוהה היא לא. היא 166 ס"מ, ומלאונת. אפילו קיבלנו ביקורות שהגוף שלה שמן", הוא אומר, ואני משתנקת למראה הבטן החטובה שלה. "היא לא פלאס, אבל דוגמנית הגוף שהתבססנו עליה היא מידה 38, שזה לא נחשב רזה בעולם הדוגמנות. היא כן יפה, כי היא הדוגמנית הווירטואלית הראשונה בארץ. לעם ישראל קשה לקבל דברים חדשים, אז הראשונה הייתה צריכה להיות מאוד נגישה. היופי פותח דלתות".

ואולי המראה שלה הוא תולדה של העובדה שהיא נוצרה בידי גברים?
"עבדו עליה גם ארבע נשים", מעיר יערי. "בסופו של דבר כולנו אוהבים להסתכל על משהו יפה. זה יותר נעים בעין. ככה זה גם בטלוויזיה. כמה שזה עצוב ושטחי, זה כיף ששמים את המכוער על תקן המצחיק. כשאתה רואה סיפור סינדרלה אתה רוצה שהנסיכה תהיה הכי מתוקה, ורודה ומושלמת שיש".

שוק בשר וירטואלי

מסרים זה טוב ויפה, ולפי הפמליה של סטולר זה טוב ויפה מהרגיל נוכח העובדה שאין לה דרישות כלשהן, שלא לדבר על צורך בדיאטה או בקרם אנטי אייג'ינג.

"היום דוגמניות הן דיוות – כן בא לה, לא בא לה, כואב לה הראש, הבגד לא בא לה טוב, היא עייפה, היא מוכנה רק את המאפר ההוא. בגלל שהן יפות והכול בא להן בקלות אז הן מרשות לעצמן", אומר יערי. "היתרון בלעבוד עם דוגמנית וירטואלית הוא שמה שאתה תבקש, היא תעשה. לעומת זאת, החיסרון הוא שבסופו של דבר זה לא אמיתי. נקודה. ואין כמו נפש של אדם אמיתי".

מלנבוים מבקש להוסיף יתרונות משלו: "זה שהמותגים עובדים מול חברה ולא מול אדם אמיתי, מאפשר להיות הרבה יותר בשליטה", הוא אומר. "יתרון משמעותי הוא שניתן למקם אותן בכל מקום בעולם בלי להסתבך עם הפקה מטורפת ועלויות גבוהות. אין שום מגבלות. עוד יתרון הוא שהדוגמנית אינה מזדקנת ומבנה הגוף שלה לא משתנה. למרות שאולי בעתיד נחליט דווקא לבגר את הדמויות שלנו והן ילוו דור שלם לאורך החיים. בחזון שלנו בעתיד לא יהיה צורך בשום דוגמנית אמיתית לצילומי קמפיין".

"הדוגמנית הווירטואלית מחזירה אותנו אחורה", מירב טיטה יעיש | צילום הילה שייר
"הדוגמנית הווירטואלית מחזירה אותנו אחורה", מירב טיטה יעיש | צילום הילה שייר

ומה הם היתרונות הכלכליים?
מלנבוים: "קמפיין עם צוות מלא יכול להגיע לעלויות של עשרות אלפי שקלים ואפילו מאות אלפים, תלוי כמובן בגודל הצוות וההפקה. המשמעות של עבודה עם דוגמנית וירטואלית היא חיסכון עצום בעלויות הפקה. אין צורך באיפור, שיער, לוקיישנים ולא צריך להטיס אף אחד. אפשר לעשות הכל דרך המחשב. משלמים רק לדוגמנית האנושית שעליה מלבישים אחר כך את הדוגמנית הווירטואלית ועל עבודת העריכה והעיצוב שלנו. אם בהתחלה התהליך של ליצור דמות יכל לקחת כמה ימים עד כמה חודשים, היום אנחנו יכולים ליצור דמות בכמה שעות בעזרת מתכנת אחד בלבד. יתרה מזאת, אנחנו מאמינים שבעתיד, חברת אופנה שתרצה לייצר בגד, תוכל לייצר סקיצה דיגיטלית במחשב, להלביש על דוגמנית דיגיטלית, לפרסם באינסטגרם, לראות כיצד הקהל מגיב ורק אז לשלוח למפעל לייצור והפצה בחנויות. תחשבו כמה כסף יכולות חברות האופנה לחסוך ככה".

ומה החסרונות?
יערי: "שלא רואים את התוצאה בלייב, רק כשזה עובר למחשב, ועולם האופנה עוד לא רגיל לעבוד ככה. למשל, פיקס צילמו קמפיין שלם ובסוף יכלו להשתמש רק בארבע תמונות, אבל אנחנו עוד לומדים".

דוגמניות מודאגות מפגיעה בפרנסה?
יערי: "היו המון דוגמניות שכעסו עלי, שעשו לי שיחות, שאמרו לי שזה לא בסדר, שבמילא העבודה ירדה ועכשיו לוקחים להן עוד נתח. עניתי שזה לא בא להחליף אף אחד, שזה רק פותח את מודל היופי. אין מה לעשות, אנשים צמאים לדברים חדשים וצריך לקבל את זה. מה שכן, זה יצריך דוגמניות אנושיות להתייחס למקצוע יותר ברצינות, הן יצטרכו לגבש לעצמן אופי, להעביר מסרים ולא להיות רק פרצוף יפה. יש הרבה דוגמניות שהן עצלניות ושטחיות, שכל מה שמעניין אותן זה התמונה היפה והפילטר, בנות כאלו לא יוכלו לעבוד. אם בעבר היו פוסלים דוגמניות נמוכות, היום יגידו להן 'סורי, את מהממת, אבל אין לך אופי, אז את לא יכולה לעבוד'. למה למשל רותם סלע כבר מאה שנה מדגמנת? כי יש לה אופי ויש לה אג'נדה".

שיימינג ודיק פיקס

בין הגולשות הרבות שהביעו את מורת רוחן ברשת, נמצאת גם דוגמנית הפלאס סייז מירב טיטה, שיצאה נגד הקונספט בפוסט זועם באינסטגרם. "זה פגום מהיסוד. למה לא לקחת דוגמנית ולשלם לה כסף? למה לפגוע בפרנסה של אנשים? כל מה שרוצים אפשר להשיג עם אנשים בשר ודם", היא אומרת. "בסוף הן יחליפו את כולנו. זה יותר משתלם, אפשר להעמיד אותן בכל קומפוזיציה שרוצים, אין להן צרכים ורצונות. לדוגמנית אמיתית יש ערך מוסף שאי אפשר לייצר במחשב, יש לה נשמה".

View this post on Instagram

My first smile ????

A post shared by Ella stoller (@itsellastoller) on

"צריך להוקיע את הדוגמנית הווירטואלית לפני שזה הופך לנורמה", ממשיכה טיטה. "בסוף מדובר במישהו שיושב מול מחשב, מרזה אותה כרצונו, והופך אותה למושלמת. הדוגמנית הווירטואלית מחזירה אותנו אחורה, לשאוף לסטנדרטים לא מושגים. זה מטמטם את המוח, בטח כשזה מוצג על־ידי מותג לנשים צעירות ולנערות, כמו פיקס".

מחברת פיקס נמסר: "אלה הווירטואלית מאפשרת לנו לשלב תוכן ויזואלי חדשני ומעניין, אבל היא לא תבוא על חשבון דוגמנית אמיתית עם אופי, לב ונשמה, אלא תהיה לצדן של שגרירות המותג שלנו, שכל אחת מהן מייצגת משהו אחר ומיוחד".

עומרי יערי: "זה יצריך דוגמניות אנושיות להתייחס למקצוע יותר ברצינות, הן יצטרכו לגבש לעצמן אופי ולא להיות רק פרצוף יפה. יש הרבה דוגמניות שהן עצלניות ושטחיות, בנות כאלו לא יוכלו לעבוד"

במקביל, מבטיח מלנבוים כי "הדמויות הבאות שלנו יהיו בכל המידות והצבעים". אבל טיטה לא מתרשמת. "אם הם באמת היו מעוניינים באידיאל יופי מגוון, מלכתחילה הדוגמנית הווירטואלית הראשונה הייתה שמנה", היא מטילה ספקות. "ונגיד שהם כן יחליטו לגוון, ואפילו ייצרו דוגמנית פלאס, אז הם לא ייצרו אותה עם צלוליט. היא תהיה דוגמנית פלאס מושלמת עם גוף שעון חול מושלם וחזה שתמיד עומד".

אדרי ומלנבוים מספרים כי גנזו לפחות 20 גרסאות קודמות של אלה סטולר וטרם בחרו את הגרסה הסופית.

התכוונתם ליצור דמות שתיראה אמיתית?
אדרי: "בכלל לא. אלה וזואי הן דמויות דיגיטליות שלא מתביישות בכך שהן דיגיטליות, הן אומרת לך את זה בפנים. אין לנו כוונה להונות אף אחד. למשל, קיבלנו החלטה גורפת שלא עונים להודעות באינסטגרם. אנחנו אפילו שוקלים להוסיף לכל הדמויות שלנו סימן 'וירטואלית', ממש כמו שמסמנים מוצרי מזון או קוסמטיקה, כדי שלא יהיה מקום לטעויות".

למרות שדמויותיהן הווירטואליות עוד לא השילו לחלוטין את העור המפוקסל שבו נולדו, גולשים רבים עדיין נוטים להתבלבל. "קיבלנו מבול של תגובות מגברים שרצו להכיר אותנו. התחילו איתנו, הציעו לנו נישואין. כמובן שגם קיללו אותנו כשלא ענינו. אפילו קיבלנו כמה דיק פיקס", מספר אדרי. "היה אפילו מקרה אחד שדיווחנו עליו למשטרה. פנו אלינו מפרופיל של אישה מבוגרת, כביכול, שניסתה לפתות אותנו להיפגש. זה היה דוחה. בתור גבר שאף פעם לא הוטרד מינית ברשת, נחשפתי לראשונה מקרוב לאיך שגברים מתנהלים ברשת, ראיתי את המין הגברי במערומיו וזה היה שוק מבחינתי, פשוט הזדעזעתי".

גם אם אתם באמת מתכננים לקחת את אלה, זואי ואת אחיותיהן לעתיד למקומות חיוביים, ככל הנראה אחרים שייכנסו לתחום הזה לא יקפידו על כללי אתיקה ומוסר.
מלנבוים: "יש לנו גבולות אדומים מאוד ברורים. לא נמכור סיגריות, למשל, ולא נייצר תמונות מיניות".
אדרי: "כבר יש דמות אחרת בחו"ל, שאתר פורנו הכריז שאם יהיו לה 200 אלף עוקבים הוא ישלב אותה בסרט. זה משהו שאנחנו בחיים לא נעשה. אני חושב שזה כמו כל כלי טכנולוגי שאי פעם הומצא. כמו שפייסבוק יכול לשמש למהפכה בעולם הערבי אבל גם לבריונות ברשת, ככה זה גם עם דמויות דיגיטליות. תמיד יהיו אנשים שייקחו את הטכנולוגיה למקומות הרעים".

אלה סטולר | צילום: שי יחזקאל, סטיילינג: ראובן כהן. חזייה: פיקס, עליונית: אלון ליבנה, חצאית: קסטרו, גרביונים: ג'ק קובה
אלה סטולר | צילום: שי יחזקאל, סטיילינג: ראובן כהן. חזייה: פיקס, עליונית: אלון ליבנה, חצאית: קסטרו, גרביונים: ג'ק קובה
שער מגזין את, ינואר 2020
שער מגזין את, ינואר 2020

>> מיעל שלביה עד אלון ליבנה: כל הזוכים בתחרות פרסי האופנה 2019