"הבנתי שלאיפור יש כוח לשנות. תגובות השנאה לא מעניינות אותי"

נועה סול מתן | צילום: אינסטגרם noasol_matan@
נועה סול מתן | צילום: אינסטגרם noasol_matan@

נועה סול מתן (24) לא מפסיקה להפגיז בסרטוני איפור מחאה, שוברת את הרשת עם מיליוני צפיות ואפילו סוגרת מעגל עם החבר'ה שצחקו עליה בתיכון. ריאיון מלא השראה וצבע עם המאפרת הכי מרתקת בארץ

88 שיתופים | 132 צפיות

המאפרת נועה סול מתן (24) ממעלה אדומים, שנאה איפור. בילדותה, כשאמה הייתה מאפרת אותה בפורים, היא מיד הייתה בוכה, ובלבד שלא תעטר שכבה אחת של מייקאפ את פניה. ואז, בגיל 18 משהו השתנה. היא התחילה לעטות איליינר, שמה לב כמה זה פותח לה את העיניים ומצאה את עצמה צופה שעות במדריכי איפור ביוטיוב. היא הבינה מאושיות איפור כמו ג'יימס צ'ארלס למשל, שעשה מהאיפור שלו אמנות – כמה כוח יש לאיפור, ויכולת אמיתית לשנות ולראות דברים אחרת.

>> טיפולי הגלואו שיגרמו לכן להרגיש זוהרות בימים אפורים

שש שנים קדימה, ומתן היא אחת המאפרות המוכרות בישראל. היא עובדת עם רשת סקארה, משמשת כמאפרת של המותג ושל הפרזנטורית שלו אנה זק, ואף משתתפת בעצמה בקמפיינים שלהם. היא כוכבת רשת עם כמעט מאה אלף עוקבות ועוקבים נכון לכתיבת שורות אלה, ומאז השבעה באוקטובר התפרסמה אף יותר בזכות סרטוני האיפור המדהימים שלה, שמשקפים את המצב בדרך מקורית במיוחד, או לחילופין, משמשים כמעין אסקפיזם.

לוק המחאה של נועה סול מתן על אלימות נגד נשים | צילום: באדיבות המרואיינת
לוק המחאה של נועה סול מתן על אלימות נגד נשים | צילום: באדיבות המרואיינת

בשבוע שעבר היא העלתה סרטון מרהיב וקשה מעט לצפייה. הסרטון נפתח בפריים מצמרר, כשעל מצחה של מתן כתוב התאריך 7.10 באדום דם, כאשר היא כביכול מדממת מאפה ומשפתיה. בפריים הבא היא מחליפה ללוק מדהים, כשעל צווארה מצויר קיבוץ בארי, ולאחר מכן הוא מתחלף בציור של קיבוץ בארי מדמם.

@noasol_matan

OCTOBER 7 ????????????️???????????? לקח לי שבועיים לצלם את זה.

♬ original sound – Noa Sol Matan ????

לאחר מכן היא מחליפה ללוק של מסיבה, המדמה את המסיבה של פסטיבל נובה. לאחר מכן מעטרת את צווארה סיכת החטופים בענק (הכל איפור), ועל פניה פרפרים צהובים (כדי להעביר את המסר שהחטופים חייבים להשתחרר), ועוד ועוד. תוך כדי החלפת הלוקים, מתחלפים גם השירים. ברמיקס מיוחד שהיא הכינה בעצמה, נשמעים בין היתר השירים שהכי מזוהים עם המלחמה הזו: מ"חרבו דרבו" של נס וסטילה, דרך "יהיה טוב" של יסמין מועלם ועד "לצאת מדיכאון" של יגל אושרי.

הסרטון הנ"ל עומד על כמעט שלוש מיליון צפיות שנצברו בימים בודדים, עשרות אלפי שיתופים ואלפי תגובות. בקיצור, מתן מצאה רשמית את הדרך להפוך את האיפור לכלי הסברה של ממש.

"עוד לפני המלחמה עשיתי כמה איפורים שקשורים לנושאים חברתיים", מתן מספרת לנו בריאיון. "עוד כשהייתה מחאה של מכנסיים קצרים בבתי ספר, עשיתי על זה איפור מחאה, וגם על אלימות נגד נשים, על אונס קבוצתי שהיה פעם ועל בריונות. הבנתי שללוקים האלה יש לפעמים את הכוח להיכנס ללב – יותר מאשר איזושהי כתבה, למשל".

>> ריסטארט לפנים, לגוף ולנפש: 7 טיפולים מעולים נגד סטרס

למה, בעצם?
"כשאת רואה אמנות מול העיניים, זה עושה משהו לאנשים. איך שהמלחמה התחילה היה לי ברור שאני חייבת לעשות איזשהו איפור הסברתי. חמישה ימים אחר כך כבר עליתי עם סרטון איפור של דגל ישראל, כשברקע בסאונד יש כל מיני כתבים בעולם שמסקרים את השבעה באוקטובר. הסרטון הזה עשה רעש, הופץ בכל העולם וגם גרם לי לקבל הרבה הייטינג".

@noasol_matan

STAND WITH US. On the RIGHT side of history ????????????

♬ original sound – Noa Sol Matan ????

"הסרטון השני שהעליתי היה סרטון על כומתות צה"ל ואיפור לכל יחידה", היא ממשיכה, "זה סרטון שנעשה יותר כדי להרים את המורל. אחרי זה עשיתי עוד אחד בעקבות 'חרבו דרבו', עשיתי גם אחד על מגני דוד, ובחודש האחרון, כשראיתי שאנשים כן מתחילים לחזור לשגרה, ידעתי שאני חייבת לעשות סרטון שירעיד אנשים, שיזכיר להם שאי אפשר לגמרי לחזור. בער בי לקחת את השבעה באוקטובר ולספר את הסיפור דרך איפור. רציתי לעשות משהו שינציח את זה בעמוד שלי, ולא יעלם לעולם".

הוא באמת היה סרטון בלתי רגיל שתפס את העין. כמה זמן לקח לך לעבוד עליו?
"שלושה שבועות. כמה קשה עבדתי על זה. ידעתי שאני רוצה לעשות כמה לוקים שונים ושכל לוק יהיה שונה עם שיר משל עצמו. רק לחבר את הרמיקס לסרטון לקח לי יומיים, וכל לוק לוקח שמונה שעות. היו ימים שהתחלתי בבוקר, ובאמצע הלילה עדיין מצאתי את עצמי מול המצלמה. זה לוקח המון זמן עד שמגיעה התוצאה, ובסופה היה לי חשוב שכל לוק יהיה כמו חץ ללב, מובן ומדויק, בלי שאדבר או אכתוב כלום".

לא קשה לעבוד רק על סרטון אחד כל כך הרבה זמן?
"עם כל הקושי, אם כבר אני עושה סרטון כזה – אז עד הסוף. מה גם שהסרטון הזה קיבל כל כך הרבה תגובות, שאני לא מצליחה לקרוא הכל. קיבלתי המון הודעות ושיתופים, לא חשבתי שזה יגיע לרמה כזו. מאה אלף לייקים זה לא מספר שאני מכירה, ככה שזה היה ממש מרים גם בשבילי, ואני שמחה שהמסר עבר בצורה כזו חדה".

נועה סול מתן | צילום: אינסטגרם noasol_matan@
נועה סול מתן | צילום: אינסטגרם noasol_matan@

בתחילת דרכה ספגה מתן לא מעט בריונות, מחבר'ה מהכיתה שצחקו עליה ועל פעילותה ביוטיוב שהחלה בסיום התיכון. עכשיו היא מרגישה שהיא סוגרת מעגל. "צחקו עליי המון אנשים. כאלה שלמדו איתי וגם מהסביבה הקרובה. גם חברים יותר קרובים עשו מזה בדיחה. אמרו לי שאני מביכה את עצמי וחיה בסרט, אך ככל שהתמדתי בלהעלות תכנים, ככה צברתי קהל, גדלתי ברשתות החברתיות ואף התחלתי להתפרנס", היא מספרת, "הגשמתי את חלומי להיות כוכבת רשת וחוץ מהעבודה המשותפת עם סקארה – יש לי גם קמפיינים משלי בתחום, כמו לכל משפיענית".

"אני מסתכלת על הסרטון הזה, ומבחינתי", היא ממשיכה, "הגעתי ללבל מסוים מבחינה מקצועית, הדברים שאני יכולה להעביר הם ברמה גבוהה מאוד, אז זו חד-משמעית סגירת מעגל עם נועה של אז. אני לא בקשר עם אף אחד ממי שצחק עליי, אבל אני מאמינה שהם יושבים מהצד, ואני מקווה שהם שינו את דעתם".