תחפושת שעשויה ממטבח יוקרתי ומדידות בלוקיישן סודי. המעצבת של "הזמר במסכה" מדברת

"הזמר במסכה" | צילום מסך קשת 12
"הזמר במסכה" | צילום מסך קשת 12

מה הקשר בין התוכנית למעצב התלבושות של "פרסיליה מלכת המדבר" ואיזה עוד דמויות יחשפו בקרוב? עדי אנה טלז'ינסקי, מעצבת התחפושות של "הזמר במסכה" בקשת 12, מגלה מה קורה מאחורי הקלעים

88 שיתופים | 132 צפיות

ליבנו נחמץ כשהתוכי מ"הזמר במסכה", שתשודר גם במוצ"ש הקרוב בשידורי קשת 12, נאלץ להיחשף ושחר פאר טניסאית העבר המהוללת שלנו הודחה וירדה מהבמה. האם יש לזה קשר לעובדה שהמסכה שלה נראתה על הבמה פשוטה יחסית וקצת פחות מושקעת? כשאני שואלת את האימא שמאחורי הדמויות והמעצבת שלהן, עדי (שם ישראלי) אנה (שם לידה אוקראיני) טלז'ינסקי בת ה-37, פצצת הכישרון שאחראית לכל  המסכות המטורפות האלה, היא מתקוממת על עצם השאלה ויכולתי לשער שכך יהיה – הרי בסוף כולם הם ילדיה. "התוכי לא היה פחות מושקע, וממש התבאסנו שהוא לא יופיע יותר. היו בו אלמנטים של תנועה כמו שעשינו בשנה שעברה בדמות היעל אצל גלית גיאת, בגלל ששחר היא לא רקדנית מקצועית, הוספנו אלמנטים שמוסיפים תנועתיות גם למי שאינה רקדנית. גם הכפפות של התוכי יוצרו אצל איש מקצוע מיוחד שעושה כפפות לדראגסטיות", אומרת טלז'ינסקי.

עדי אנה טלז'ינסקי | צילום: אופק בירנבאום
עדי אנה טלז'ינסקי | צילום: אופק בירנבאום

טלז'ינסקי, בין יחידי הסגולה שיודעים על הכל מהכל ומיהו מי, מגלה לנו טפח על מה שקורה מאחורי הקלעים משלב ההכנות ועד ליצירה המוגמרת והעלייה לבמה, כמובן רק במסגרת המגבלות המתחייבות. אז הנה כמה דברים שכדאי לדעת: בעונה הראשונה היו 14 דמויות והשנה 18, במקור היו 25 סקיצות ומהן נבחרו ה-18. לחלק כבר נחשפנו, בקרוב נחשף גם לסוס, לקיפוד ולחיפושית והיא מוכנה לנדב שהשנה יהיו השראות מאוקראינה, רוסיה וגם מהפורמט המקורי שהוא מדרום קוריאה אבל יהיו גם השפעות מקוריות כחול-לבן. חוץ מבעלי חיים, יהיו עוד דברים אכילים וגם אבסטרקטיים, ולגבי פרופיל המשתתפים, לא כולם הם מעולם הבמה על גווניו, יש כאלה שממש לא שייכים אליה אז צפו להפתעות. כל פרויקט היצירה הענק הזה נמשך חצי שנה וייצור הדמויות עצמו נמשך חודשיים ומתקיים בארבעה בתי סטודיו במקביל ברחבי הארץ. לזה יש להוסיף מתפרות, פסלים, צורפים וקונסטרוקטורים. ביצירת הבובות עצמן מעורבים 20 אנשים,  חלקם הגדול בובנאים, כן, יש מקצוע כזה, וכל החבורה הזאת עובדת סביב השעון, כולל שישי שבת מבוקר עד לילה והמדידות נערכו בלוקיישן סודי.

אלמנטים שמוסיפים תנועתיות. שחר פאר נחשפה כתוכי| צילום מסך קשת 12
אלמנטים שמוסיפים תנועתיות. שחר פאר נחשפה כתוכי| צילום מסך קשת 12

עדי אנה טלז'ינסקי, עלתה לישראל מאוקראינה בגיל 12, למדה מתמטיקה בטכניון ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, עשתה רילוקיישן לפני שש שנים לאוסטרליה ועסקה שם בהייטק, אבל כיוון שתחום היצירה בער בה, היא חזרה לארץ, למדה כאן עיצוב במה, בזכות ברנינג מן ומדברן היא התאהבה בתחום התלבושות, הקימה מחסן משלה עם 30 אלף תלבושות שאת חלקן רכשה ואת חלקן תפרה בעצמה, והמחסן נסגר בשנה שעברה אחרי שקיבלה את הפניה מהפקת "הזמר במסכה" – כי לדבריה לדבר כזה, "לא אומרים לא".

מה עשיתם עם כל הדמויות של שנה שעברה, נעזרתם בשלד שלהם לדמויות הנוכחיות?
"לא, הם עדיין בקשת. הכל יוצר השנה מאפס ברמת המילימטר".

יש דמויות שאת מתגעגעת אליהם במיוחד?
"אני עובדת על עצמי בעניין השחרור ואני מתורגלת בזה. אני הרבה שנים בברנינג מן ובפסטיבל מדברן ויודעת מה זה ליצור חודשים ואז ברגע אחד לשרוף הכל, אז אני יודעת מה זה לא להיקשר ליצירה ויודעת לעבוד על האגו".

המסכה האהובה עליה. הצדפה | צילום: ערן לוי
המסכה האהובה עליה. הצדפה | צילום: ערן לוי

אז בעונה השנייה כבר יותר קל?
"לא ממש כי עדיין כל דמות היא אחרת ושונה וגם כי אנחנו רוצים להמציא את הגלגל, עם כל מיני טכניקות חדשות וכל מיני אקספירמנטים כי חשוב לנו להיות חדשניים. השנה עשינו חיתוכי לייזר, יציקות של תבניות סיליקון, יש למשל דמות שהציפוי שלה עשוי מציפוי של מטבחי יוקרה שצבענו בצבע נחושת ויש שיבוצי סברובסקי ועבודות ידניות של חלקי שיער וקשקשים".

יש מסכה שאהבת במיוחד?
"אני חושבת שאת הצדפה כי היא דמות קצת פואטית והיא הראשונה שאין לה פה, היא חולמנית ואורגנית וההבעה שלה פתוחה לפרשנות".

 איך ההרגשה אחרי שכל העבודה הסיזיפית הסתיימה והם עולים לבמה?
"הפעם הראשונה על הבמה עם התאורה, התפאורה, הכוריאוגרפיה והוידאו, כשהכל בעצם קם לחיים, זה קסום וקשה לתאר את גודל ההתרגשות".

מי קובע איזה דמות יקבלו הידוענים?
"הבחירה היא משא ומתן לדיון. חייבת להיות התאמה והם צריכים לרצות את זה ואנחנו עושים גם התאמות ספציפיות, לרון שחר למשל,  התאים משהו שמתכתב עם מגדר והוא התלהב מהרעיון של ללכת על עקב ועם טוסיק וירכיים בנויים שיצרו מראה נשי. זה בא לו טוב".

התלהב מהרעיון של ללכת על עקב. רון שחר | תמונה: יח"צ
התלהב מהרעיון של ללכת על עקב. רון שחר | תמונה: יח"צ

>> רון שחר: "לא אתנגד ללבוש שוב שמלה"

הידוענים בתחפושת יודעים מי מאחורי התחפושות האחרות?
"לא ולא. אף אחד לא יודע, יש לנו אזור ספציפי ממודר וסגור ואף אחד חוץ ממני ועוד מספר אנשי הלבשה והפקה, לא יודע מיהו מי. הם נעולים באופן אישי, החדרים שהם שוהים בהם אטומים וגם אם מישהו ידפוק על הדלת – לא ישמעו".

הזמר במסכה הוא פורמט מאוד חזק בעולם, אתם מחליפים מידע ורעיונות עם מדינות אחרות?
"לא. אין תקשורת בין הפורמטים, זה היה מגניב לו היה, אבל זה בלתי אפשרי ליצר אינטרקציה על פי חוקי הפורמט והכל דיסקרטי. אבל כשגרתי באוסטרליה הכרתי מעצב בשם טים, האיש שמאחורי פרסיליה מלכת המדבר (טים שאפל, זוכה אוסקר על עיצוב התלבושות בסרט – דב"א), מי שהיה מאחורי הפורמט של הזמר במסכה בארצו ושנינו גילינו לימים שעשינו דמות של קקטוס, בלי לתאם כמובן".

"הזמר במסכה" | צילום מסך קשת 12
"הזמר במסכה" | צילום מסך קשת 12

איך את מצליחה להסתיר מבני המשפחה שלך את כל הסודות שלך אודות המשתתפים לאורך זמן?
"יש לי שני אחים קטנים מתוקים בני עשר, איתן ותומר. עד שהם נולדו, הייתי בת יחידה והם נולדו מנישואיה השניים של אימי. הם מחוברים מאוד לתכנית ובכיתה שלהם הילדים יודעים שהם האחים של המעצבת של הדמויות, וזה ביג דיל. הם מתחננים שאגלה להם בשקט בשקט באוזן ואני חייבת להודות שמולם הכי קשה לי".

את כבר חושבת על העונה הבאה?
"כן, למרות שלא יצאה הודעה רשמית לגביה. הראש שלי עובד שעות נוספות, יש לי כבר רעיונות וסקיצות לדמויות הבאות".

את מצליחה לעשות דברים נוספים או שהתוכנית גוזלת את כל זמנך?
"בעבר היה לי מחסן תלבושות והיום יש לי רק סטודיו שמייצר על פי הזמנה. עשיתי כמה מייצבים לבניינים, למשל לעיריית ירושלים, ותערוכת פסלים קינטיים שהייתה ספארי במשך חצי שנה ונסגרה בימים אלה. אבל האהבה הגדולה הראשונה שלי היא להמציא ייצורים".

>>> כל הטורים של הדס בשן על חתונה ממבט ראשון 4

אם יציעו לך לעשות את מה שאת עושה כאן, בפורמט חו"לי של הזמר במסכה?
"בינתיים אני כל כך מלאה ממה שקורה כאן, אבל כן, בא לי. אם תבוא הצעה, אני אשקול אותה חד משמעית, יחד עם זאת אני שמחה להגיד שבניגוד למה שחושבים על תקרת הזכוכית, יש כאן בישראל יצירה מרגשת ויוצרים מוכשרים".

אחרי כל העבודה המאומצת כשהתוכנית עולה, יש אצלך נפילת מתח?
"כן, בטח. למזלי, השנה הכל היה מתוזמן וניצלתי את ירידת המתח לטיול שורשים באוקראינה, נסעתי לבקר את סבי וסבתי, שלא ראיתי אותם כבר 14 שנה ושגרים בכפר קטן במזרח אוקראינה, בלי מים זורמים וכמובן בלי אינטרנט. ביליתי איתם, הם מגדלים את הפירות והירקות שלהם אז עזרתי להם וזו הייתה חוויה".