כשאת או אני צריכות לרוץ לממ"ד אנחנו יכולות. מי דואג לבעלי המוגבלויות?

ומי דואג לאנשים עם מוגבלויות? למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: Amir Levy/Getty Images
ומי דואג לאנשים עם מוגבלויות? למצולמים אין קשר לכתבה | צילום: Amir Levy/Getty Images

"לכולנו קשה במלחמה, אבל לאנשים עם מוגבלות ולאוכלוסייה המבוגרת – קשה ביותר". מנכ"לית עמותת נגישות ישראל, עו"ד מיכל מוקד-רימון, בטור אישי חשוב

88 שיתופים | 132 צפיות

באותה שבת של השבעה באוקטובר כולנו התעוררנו למציאות אחרת. המציאות קשה מנשוא, אבל יש אנשים שעבורם המציאות הזו קשה ומאתגרת שבעתיים. כאימא, כאישה, אני יודעת שבשעה קשה זו יש לי יכולת לחבק את אהוביי, להיות קרובה אליהם ולהגיע אליהם מתי שאני רוצה. אני גם יודעת שבמידה ואצטרך לעזוב את הבית, אוכל לעלות על הרכב ולמצוא פתרון במקום בטוח. אני יודעת שאוכל להתמודד, גם אם זה אומר להתפשר, להתאים את עצמי למצב ולקבל כל פתרון שיש. לצערי, לא לכולם יש את האפשרות הזו.

>> הפעילה הישראלית-פלסטינית סאלי עבד: "חמאס הוא אסון לעם הפלסטיני"

בחברה שלנו יש המון כאלה מלבדי, שאין להם מיגון בבית או שאין להם אפשרות להגיע למקום מוגן. אז מה איתם? מה עם אלה שצריכים תחבורה ציבורית נגישה? שצריכים עזרה ומכשור רפואי כדי להתפנות? מה עם אנשים מבוגרים שחיים בגפם? מה עם אלה שחווים מצוקה וטראומה מוגברת בצל האזעקות, או לא שומעים אותן? מה עם אלו שצריכים פינוי נגיש שמותאם לכיסא גלגלים אבל אין רכב מתאים להסיע אותם או שאין חדר נגיש לארח אותם? לכולנו קשה, אבל לאנשים עם מוגבלות והאוכלוסייה המבוגרת – קשה ביותר!

מה עם אנשים מבוגרים שחיים בגפם? מה עם אלו שצריכים פינוי נגיש שמותאם לכיסא גלגלים אבל אין רכב מתאים להסיע אותם או שאין חדר נגיש לארח אותם?

 

האנשים והמקרים הללו שאני מדברת עליהם, לא זרים לי. כדי לעזור לאותם אנשים, כבר כשפרצה המלחמה באוקראינה לפני שנה וחצי, הקמנו את מיזם "האפוד הסגול" לסיוע ופינוי אנשים עם מוגבלות ומבוגרים בזמן מלחמה. המיזם מיועד לסייע לאנשים עם מוגבלות ולקשישים שחיים באזור לחימה, וכולל פינוי נגיש של אלה ללא מיגון מספק. המיזם כולל מוקד מידע נגיש לכל סוגי המוגבלויות לצד מערך הדרכה של מתנדבים, אותם מכשירים להיכרות עם המוגבלויות השונות – למשל, כיצד לתקשר איתם ואיך לסייע ולחץ באופן נגיש ומותאם למוגבלותם.

המתנדבים לובשים "אפוד סגול", כשהסגול מזוהה בעולם כצבע שמתקשר עם המסר של "לא משאירים אף אחד מאחור" בהקשר של אנשים עם מוגבלות. המתנדבים מתפעלים הכל – החל מהמוקד, דרך נהיגה ברכב נגיש עם מעלון בכיסא גלגלים לפינוי משפחות עם מוגבלות, ועד סיוע שוטף והמשכי לכל המפונים בכל צרכיהם: מזון, ציוד רפואי, סיוע נפשי ועוד.

אני מכירה את קולות המלחמה, את האזעקות, את הבכי של אותם אנשים חסרי אונים שהפתרונות הגנריים לא מתאימים להם, ואת תחושות חוסר הוודאות והעובדה שאתה לא יכול לקבל מידע חיוני כי הוא פשוט לא נגיש אליך. זוהי המציאות שבה פעלנו במלחמת אוקראינה בשנה שעברה, בה פינינו וסייענו באופן נגיש לכ-14,000 אנשים.

>> "דניאל היא אימא לביאה. אני רק רוצה לקוות שאמיליה איתה"

מאז אוקראינה, התחלנו להיערך באופן מוקדם למצבי חירום בישראל – ואז זה התחיל גם כאן, אצלנו,על אדמתי. למזלי, היינו כבר ערוכים ומנוסים בעמותה, ותוך כשעתיים אחרי האזעקה הראשונה – "האפוד הסגול" כבר החל לפעול בישראל. הפינוי הראשון של אישה עם מוגבלות בשדרות נעשה ביום הראשון ללחימה. תוך יום אתר האפוד הסגול כבר ריכז מידע חשוב לשעת חירום, הפעלנו מוקד חירום לפניות בנושא נגישות והקמנו חמ"ל למציאת פתרונות אירוח נגישים בצרכים ועוד. עמותת נגישות ישראל ומתנדבי "האפוד הסגול" התנדבו וכולם נרתמו ב-200 אחוז.

כמנכ"לית של ארגון אזרחי, אני מאמינה שיש מצבים בהם פשוט מתחילים לעבוד. לא מחכים לתקציבים, לתרומות, למדינה – פשוט נותנים מענה מיידי לצרכים ומסייעים למי שצריך. במקרה שלנו הפוקוס הוא אנשים עם מוגבלות וקשישים.

בשבועות הראשונים למלחמה ההתמודדות, בהיעדר תמיכות ומענים מסודרים ברשויות ובממשלה, הבנו שזה לא הזמן להתחיל ולשאול מדוע לא הייתה היערכות מוקדמת, למרות שלפני המלחמה העמותה שיקפה שאין מספיק חדרים נגישים בבתי מלון, או שקריטי לסיים את החקיקה של תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לנגישות שעת חירום ולתרגל אותן. פשוט פעלנו.

>> התפרצה להפגנה פרו פלסטינית עם שלטי החטופים – ושברה את הרשת

לשמחתנו, משרד הרווחה בהובלת השר מרגי ומשרד התיירות בהובלת השר חיים כץ, הצטרפו ולקחו על עצמם לסייע בשיתוף פעולה וסיוע במימון המלונות והדרכות. עד כה סייענו ליותר מ-800 אנשים בפינויים, הסעות, ציוד נגישות, תמיכה טלפונית ועוד, ובמסגרת פרויקט "האפוד הסגול" הדרכנו מאות אנשים בישראל שרצו לעזור, להתנדב ולדאוג לא להשאיר אף אחד מאחור!

אחד הדברים הכי חשובים בפרויקט זה המיקוד שלנו באנשים – מדובר בבני אדם שנמצאים באחת מהשעות הקשות שיש. כך, למשל, סייענו לסימי, שגרה בדירה בלי ממ"ד ומתניידת עם מקל הליכה, ללא מיגון ועם חרדות קשות. ברגע ששמענו את זעקתה, הוצאנו רכב פינוי של העמותה לאשקלון, ובאותו הערב היא כבר שהתה בבטחה במלון בתל אביב. סייענו גם לרחל, שהבית שלה ספג פגיעה ובמשך חמישה ימים שהתה בעיקר בחדר המדרגות, בגלל פחד והיעדר דיור ממוגן ובטוח. מרגע שפנתה אלינו, באותו ערב היא כבר הייתה במלון בהרצליה.

אלה הסיפורים, ההצלחות וההפוגות שבתוך כל הכאב והלחץ שהעם שלנו מצוי בו – שמזכירים לנו למה אנחנו ממשיכים. כי בסוף הצוות המדהים של עמותת נגישות ישראל, יחד עם השותפים שלנו, פועלים כבר למעלה מחודש ללא הפסקה. אנחנו עושים זאת כדי להציל חיים של אנשים עם מוגבלות ומבוגרים, שיכולים להיות ההורים שלנו, הילדים, האחים, החברים, השכנים – המיעוט הגדול בעולם! כי רק ביחד נוכל לוודא שאף אחד לא נשאר לבד מאחור.

מיזם האפוד הסגול הוא עבור כולנו – ההורים שלנו, האחים, הילדים, החברים – כל מי שזקוק לנגישות בכלל ובזמן חירום בפרט – בואו הצטרפו אלינו – אנחנו זקוקים למתנדבות ומתנדבים ולתרומות כדי להמשיך את העשייה החשובה הזו – ומחכים לכן ולכם. פרטים באתר של עמותת נגישות ישראל

כותבת הטקסט היא עו"ד מיכל מוקד-רימון – מנכ"לית עמותת נגישות ישראל