נפגעת שי אביטל טוענת כי עדותה ב"הצינור" שודרה בניגוד לבקשתה. ב"הצינור" מכחישים

לין פאר בצילומי "חשיפה"
לין פאר בצילומי "חשיפה"

לין פאר סיפרה בתוכנית "חשיפה" כי אביטל ניצל אותה מינית. ריאיון איתה שודר גם ב"הצינור", לטענתה למרות בקשתה שלא לכלול אותה בתחקיר ששודר. הצינור: "אמרה שאין לה בעיה עקרונית עם הפרסום"

88 שיתופים | 132 צפיות

פרשת שי אביטל, סוכן הדוגמניות הנאשם בהטרדות מיניות ואונס, עוררה סערה גדולה בארץ, ובצדק. המעשים שנחשפו מחרידים, והציבור מזועזע מכך שאדם בעל כוח גדול בתעשיית האופנה התנהל כך, לכאורה, במשך שנים. שני כלי תקשורת עומדים מאחורי החשיפה החשובה: "הצינור" עם גיא לרר בערוץ 13 (ששודרה במוצ"ש) ו"חשיפה" עם חיים אתגר בערוץ 12 (ששודרה בראשון בערב). בשתי המערכות נעשו תחקירים מעמיקים, שנערכו לאורך זמן, ובזכותם מעשיו של אביטל יצאו לאור.

בעקבות התחקירים צפו ברשת ובכלי התקשורת עדויות נוספות רבות ולפי הפרסומים בתקשורת עשרים תלונות הוגשו נגד אביטל במשטרה נכון לרגע זה. חלק מהמתלוננות הגיע למשטרה בליווי ובעזרתם של אנשים מצוות שתי התוכניות, וב"הצינור" אף השקיעו אנרגיה רבה בקמפיין בערוצי הסושיאל שלהם, קראו למתלוננות להגיע לתחנת המשטרה והבטיחו סיוע וליווי לכל מי שתרצה. אין ספק שמערכת "הצינור" הוכיחה נחישות ומסירות גדולה לקדם את הסיפור לטובת חשיפת האמת, וגילו ניסיון כן לעמוד לצד הקורבנות.

בשולי המעשה החשוב והצודק הזה, אנו עוסקות פה בטענות של אחת מהמרואיינות כלפי מערכת "הצינור" על כך שהריאיון איתה שודר למרות שערב השידור היא ביקשה מהמערכת שלא לשדר אותו.
בשתי התוכניות התפרסם ריאיון עם לין פאר, שבפנים גלויות סיפרה על ההתעללות לכאורה, שעברה על ידי אביטל. "לפני כשנה התראיינתי ל'הצינור' בנושא של שי אביטל", מספרת פאר (יש לציין כי ליתר דיוק הריאיון בוצע בנובמבר נ"ב וע"ע). "לא שמעתי מהם עד לפני השידור. בלי שאלות המשך, בלי לדבר איתי, בלי לשתף אותי שהם בונים תחקיר", פאר משתפת. "לא רציתי שישדרו את העדות שנתתי ל"הצינור". באותו יום שצילמנו זה היה נראה לי נכון אבל חשבתי שלא קורה כלום עם התחקיר מאחר שלא דיברו איתי".

למה לא רצית שישדרו את העדות מהצינור?
"זאת הייתה עדות שנבעה מסערת רגשות. אני מופיעה שם בוכה ומוצפת, לא מצליחה לדבר כמו שאני רוצה, לא מצליחה להציג את הצד שלי בסיפור כמו שאני רוצה. המחשבות שלי לא היו מסודרות ולא באתי ממקום של מסקנות אלא ממקום רגשי. לא רציתי שזאת תהיה העדות שלי, והרגשתי שזאת בקשה לגיטימית שהם צריכים לכבד".

לדברי גורמים במערכת הצינור, לין הביעה שביעות רצון גדולה אחרי הראיון ולא העלתה אף בקשה או טענה בחודשים שאחרי, כולל לא בשיחה שנערכה איתה ביום שידור הכתבה. אולם לדבריה של פאר, היא פנתה יומיים לפני השידור לאמיר שואן, אחראי מחלקת תחקירים ב"הצינור", וביקשה בהודעה כתובה שלא ישדרו בתחקיר את הריאיון עימה, ואף צרפה הודעה קולית לשואן האומרת: "אני דורשת לא לפרסם את זה… לא לפרסם אותי. אני לא רוצה שאף אחד ייראה אותי בצינור…".(את צילום המסך של ההודעות הללו הזו פאר גם העלתה לסטורי שלה לאחר השידור של "הצינור").
לאחר ההודעות שנשלחו לשואן, מנחה התוכנית, גיא לרר, שוחח עם פאר וניסה לשכנע אותה להשאיר את עדותה. "הם הציעו שהם יטשטשו את הפנים ואת הקול שלי, אבל אני הודעתי להם חד משמעית שאני לא מסכימה. אמרתי לגיא: 'אם אתה רוצה לשדר את זה, אז רק אחרי חשיפה'".

למה ביקשת שזה ישודר רק אחרי "חשיפה"?
"הכוונה שלי הייתה שאם אחרי השידור של חיים אתגר הם ירצו לעשות איתי תוכנית של "הצינור" אני אעשה איתם, אבל לא בצורה הזאת, רציתי שהם יעשו איתי צילומים כמו שצריך".

הסברת להם מה הקושי עם הצילומים? פרטת מה הבעיה שלך עם מה שצולם?
"לא פרטתי, רק אמרתי לגיא – 'אני לא מעוניינת, אני לא רוצה שזה ישודר, אני לא רוצה. אני לא מוכנה. אם אתה רוצה – רק אחרי חשיפה'".

אולי ב"הצינור" קיבלו את הרושם שאין לך בעיה עקרונית עם הפרסום ושאת רק מנסה לעזור למתחרים שלהם.
"אם זה המצב אז הם ממש לא הבינו אותי. אני בכלל לא הבנתי שזו תחרות בין "רשת" ל"קשת", הבנתי את כל העניין הזה רק בדיעבד. אני לא חתומה על בלעדיות בשום מקום. פשוט לא זכרתי איך הצילומים נראו, איך זה יצא, חששתי מאיך זה נראה, כשהתראיינתי אצלם הייתי מאוד נסערת, במהלך הזמן שעבר גם נזכרתי בעוד דברים שהיה חשוב לי לספר, היה לי חשוב לספר את זה כמו שצריך".

>>> גם נשות מגזין "את" חטפו מהסליז של שי אביטל

צילום מסך של ההתכתבות של לין פאר עם אמיר שואן מ"הצינור"
צילום מסך של ההתכתבות של לין פאר עם אמיר שואן מ"הצינור"

אז למה לא הצפת את זה מול מערכת "הצינור" מוקדם יותר?
"חיכיתי שהם ידברו איתי ויעדכנו אותי איך זה מתקדם, ציפיתי שידברו איתי במהלך השנה שחלפה וישאלו אותי איך אני מרגישה ויקבלו את אישורי. במהלך הזמן שחלף שאלתי פעם אחת את אמיר איך זה מתקדם והוא כתב לי שאין לו עוד מספיק חומרים. כשראיתי שזה שודר התחלתי לבכות".

בתגובה לטענה הזו גורמים במערכת הצינור שבו והדגישו בפנינו שהם אכן דיברו ועדכנו את לין ואף שוחחו אתה ערב שידור הכתבה ולא שמעו ממנה אף בקשה או טענה גם באותו יום. לין כאמור מספרת שהיא ביקשה מפורשות לא לשדר את החומרים במועד המתוכנן. "חזרתי על המילה – 'לא רוצה' כמה פעמים", היא אומרת.

האם מישהו ממערכת "חשיפה" ביקש ממך לעשות זאת, לפנות ל"הצינור" ולבקש לוותר על הפרסום?
"ממש לא הופעלו עלי לחצים מ"חשיפה". גילה (תחקירנית חשיפה – נ"ב וע"ע) היא כמו חברה שלי, היא אמרה לי "תעשי מה שאת רוצה עם מי שאת רוצה". בחיים היא לא אמרה לי מה לעשות".

איך מערכת "הצינור" הגיבה אחרי שכתבת להם בנושא והם בכל זאת שידרו את עדותך?
"הם אמרו לי כל הכבוד על האומץ, וכמה העדות שלי חשובה, וניסו לעודד אותי ללכת איתם ביחד למשטרה להתלונן. לא הכירו בזה שאני ביקשתי לא להשתתף בתחקיר שלהם, לא אמרו כלום. כמעט שנה העדות שלי יושבת אצלם ואני לא שומעת מהם על שום התקדמות, ומה, פתאום יש עניין של מלחמת רייטינג? זה מעליב ומכעיס ואני לא מרגישה שזה מגיע לי. העדויות והנשים המעורבות בפרשה הן העיקר, לדאוג שדברים כאלה לא יקרו שוב זה העיקר – לא הרייטינג".

חשוב לציין כי ב"הצינור" כבר גנזו כמה עדויות הנוגעות לאביטל, ואף במקרים דומים אחרים בהם רואינו נפגעות תקיפה מינית, כאשר מי מהן הביעה חוסר רצון להחשף בשל קושי רגשי – העדויות נגנזו. אמיר שואן אף סיפר בטור באתר "המקום הכי חם בגיהנום" על ריאיון שנעשה במיוחד בצרפת, תוך השקעת משאבים רבים וזמן רב של המערכת, אך נגנז בסוף בשל בקשתה של המרואיינת, למרות שפרסומו היה יכול לחזק את הסיפור נגד אביטל.

מהצינור נמסר בתגובה: "אנחנו מודים ללין על הראיון האמיץ שהעניקה לאמיר שואן. שמחים שאחרי כמה חודשים התראיינה גם לערוץ המתחרה, כיוון שאנחנו מאמינים שכמה שיותר חשיפה תביא לצדק בפרשה הכאובה. שמחנו לעמוד איתה בקשר גם בחודשים שאחרי הראיון ושמחנו לשמוע ממנה שאין לה בעיה עקרונית עם הפרסום. צר לנו שהיא נקלעה ללחצים על רקע תחרות מסחרית. כמובן שאנחנו לא שופטים ולא מתנצחים עם שום טענה ומבטיחים לעמוד לצידה גם בהמשך כפי שאנחנו עומדים בימים אלו לצד עשרות נפגעות אחרות".

.

לין פאר | צילום: מתוך "הצינור", רשת 13
לין פאר | צילום: מתוך "הצינור", רשת 13

>>> על החלום ויתרתי בגלל שי אביטל, רק עכשיו אני מבינה כמה מזל היה לי