פעילויות שמפחיתות את החרדה בזמן הבידוד

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

רעיונות לפעילויות עם כל המשפחה או לבד, שגם מעבירות את הזמן וגם יש להן ערך תרפויטי. וגם מידע על קו חם לאנשים שנמצאים בבידוד וחשים מצוקה נפשית

88 שיתופים | 132 צפיות

יותר ויותר אנשים נמצאים בימים אלה בבידוד והמספרים רק ילכו ויגדלו עם התפשטות וירוס הקורונה. אם בהתחלה זה נשמע לנו כמו חלום – שבועיים חופש על חשבון המדינה – אחרי כמה ימים כאלה מגלים שה"חופש" הוא לא בדיוק חופש כשאסור לצאת מהבית ונדמה שהקירות סוגרים עליכם. במקרה כזה, של חשש מהווירוס יחד עם חוסר מעש, קל מאוד לשקוע ולתת לתחושות קשות לצוף מעל פני השטח. בדיוק מהסיבה הזאת נפתח קו חם טלפוני עבור אנשים שנמצאים בבידוד. מי שעומד מאחורי קו הסיוע הזה הם אנשי מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אבדן, שלדבריהם הבידוד כתוצאה מהחשש למחלה עלול להגביר מצוקה רגשית, אישית או משפחתית, ולהעלות את רמת החרדה ככל שהשהייה בבידוד נמשכת.

מרכז אלה הינה עמותה ללא כוונת רווח המהווה בית לאנשים המתמודדים עם כאב נפשי, משברי חיים, טראומה, אבדן ושכול. במסגרת הקו החם מציעים למבודדים שיחת הרגעה ועזרה ראשונה למצוקה נפשית בטלפון 050-9949244. השירות ניתן ללא עלות בכל יום בין השעות 20:00-12:00. בנוסף, במידת הצורך יוענק טיפול נפשי המשכי באמצעות הטלפון או הסקייפ בתשלום.

ומכיוון שאחת הדרכים להקטין את המחשבות הקשות היא לדאוג לתעסוקה מתמדת, פנינו לרחלי מן, מומחית בטראומה, עו"ס קלינית, מטפלת זוגית ומשפחתית ופסיכותרפיסטית, שנתנה לנו רעיונות לדברים שניתן לעשות בזמן הבידוד, ביחד או לחוד, לילדים ולמבוגרים. לכל הפעילויות האלה, מלבד היותן מעבירות זמן, יש גם ערך תרפויטי:

רחלי מן | צילום: ארז שחם
רחלי מן | צילום: ארז שחם

כתיבת סיפור בסגנון יומן אישי

אפשר להכין מחברת אישית, להשקיע בעיטור שלה. הסיפור יכול להיות דימיוני כשקורונה היא הגיבורה הראשית או דווקא כותב/ת היומן. זו הזדמנות לשחרר לתוך הדפים רחשי לב כמו חרדה, געגועים, תסכולים, תקוות ועוד. אפשר להקדיש שעה במשך היום להקריא לאחרים מהיומן האישי שלכם. ילדים יכולים לכתוב בסגנון קומיקס. לא חייבים לדעת לצייר, אפשר לסמל דמויות בעזרת צורה גיאומטרית או בשימוש בקולאז'. חשוב ליצור פרקים, לקרוא להם בשם וליצר נרטיב שאפשר להוסיף לו מדי יום.

תמונות משפחתיות וזיכרונות

הזדמנות להוציא תמונות משפחתיות, למיין ולהיזכר. לספר סיפורים ולהביע רגשות סביב התמונות. מספר רעיונות עם תמונות משפחתיות:

1. לצלם במכונת צילום ולצבוע מחדש.
2. לצלם מספר תמונות, לגזור ולהכין קולאז' אישי או משפחתי.
3. לצלם תמונות, לגזור מהם חלקים כמו: שיער, עינים, רגליים ולהכין דמות חדשה, לצבוע בצבעי עפרון ופנדה. אפשר להוסיף פרטים כמו: משקפיים, מסכה, כובעים, תכשיטים.
4. אפשר לצלם בסמרטפון תמונות מתקופת הבידוד, להדפיס ולהכין עבודה משפחתית, ע"פ הרעיונות הנ"ל.

תרגילי מיינדפולנס

בפעילות אישית במשפחה או לבד. ביצוע תרגילים שמתרכזים בחושים וב"כאן ועכשיו": לכתוב איזה קולות אני שומע, אם אני עוצם את העיינים האם אני זוכר מה לובשים בני המשפחה וכדומה. משחק נחמד הוא לצלם בהגדלה פרט שולי מקישוט ביתי (כמו פרט קטן בתמונה תלויה) ולשאול מי מזהה. זה מחדד קשב ומפחית חרדה.

הכנת קלפים למשחק רגשות/מחשבות

פעילות שמתאימה למשפחה: גוזרים קלפים מבריסטול או קרטון. כל הקלפים באותו גודל. אפשר 2 או 3 קלפים לאדם.

כל אחד מכין את הקלפים שלו: אפשר להדביק/לצייר/לכתוב. לבחור תמונה מעיתון, לכתוב מילה או יותר, לצייר וכו'.

לאחר שכולם סיימו את הקלפים שלהם (לא לרשום שמות). אפשר להשתמש בהם כקלפים טיפוליים: כל משתתף מקבל קלף מוסתר, באופן אקראי ואומר מה הוא מרגיש חושב, האם מתחבר לקלף ומסביר, משתף ברגשות ומחשבות שהקלף מעורר אצלו.

קצת פעילות אומנותית

פעילות משפחתית משותפת יכולה להיות באיסוף ג'אנק ביתי כמו קפסולות ריקות של קפה, פקקים, סרטים, כפתורים, גזרי בד, מפות עולם ישנות אותן אפשר לגזור, גזירת בקבוקי פלסטיק ועוד. האיסוף והרעיונות הם פעילות מהנה לכשעצמה, בהמשך תכנון יצירה משפחתית מהחלקים כמו יצירת פורטרט משפחתי או דימוי כלשהו, לדוגמה בית. אנשים שנמצאים לבד יכולים להכין יומן אמנות, ליומן אפשר להוסיף כיד הדמיון. לדוגמה, אפשר להביע מצבי רוח בציור חופשי (גם בצבע אחד) תוך האזנה למוזיקה נבחרת, ולכתוב אסוציאציות על הצבע הנבחר.

ציור משפחתי

פעילות משפחתית השלכתית יכולה להיות בציור אקווריום. אחד ההורים מצייר מיכל, וכל אחד מצייר בתוך האקווריום באזור תחום שנקבע מראש. בין האזורים של כל אחד מבני המשפחה מציירים מים ובאופן חופשי מוסיפים יצורים שונים למים. משוחחים על מה היה נעים ומה פחות, נותנים משמעות לדימויים ועוד (משקף תחושה אישית ובינאישית במשפחה). היצירה נותנת תחושת לכידות וגאווה משפחתית בתוצר.

נשיפה ושאיפה של בועות סבון

הזדמנות לתרגל נשימות על מנת להירגע, על ידי הפרחת בועות סבון.

דוגמות להכנת מתקן הפרחה: חוט ברזל שיוצרים ממנו ידית ולולאה. כך אפשר גם עם מנקה מקטרות.

מתקן נוסף: חותכים בקבוק שתייה מפלסטיק ומשתמשים רק בחלק עם הפיה. על החלק הרחב הפתוח מלבישים גרב. מכינים תערובת סבון ומים. טובלים את החלק עם הגרב בתוך הקערה ונושפים מהצד של הפיה. יתקבל נחש בועות סבון (באינטרנט ניתן למצוא מתכונים להכנת תערובת הסבון).

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

גידול אוכל בבית

הזדמנות להתנסות ב"גינון" במטבח.

מגדלים שום: שמים מספר שיני שום או שום שלם עם הקליפה בתוך צלוחית עם מעט מים. תוך מספר ימים יתחילו לצמוח עלים. מדי פעם מוסיפים מים במקום אלה שהתאדו. את העלים שיצמחו אפשר להוסיף לתבשילים, חביתות וסלטים. ככל שתספקו מים העלים ימשיכו לצמוח.

מגדלים בצל ירוק: שמים בכלי עם מעט מים את החלק הלבן של הבצל עם השורשים ועוקבים. העלים יצמחו תוך מספר ימים. גוזרים ומוסיפים לאוכל.

הנבטת זרעים למאכל: אפשר להנביט עדשים כתומות, אפונה יבשה, מש וקטניות גדולת יותר: חומוס ושעועית (הנביטו כל סוג בנפרד):

+ השרו את הקטניות במי ברז לפחות למשך לילה, מומלץ להחליף את מי ההשריה כל כמה שעות. בלילה הניחו את הקערה במקרר.

+ סננו את הקטניות ושטפו אותן. השאירו את הקטניות הרטובות במסננת בשלב זה ניתן לכסות במגבת רטובה. אם חם בחוץ העבירו למקרר.

+ מרטיבים במעט מים את הקטניות שבמסננת בכל 3-4 שעות וערבובו אותן קלות באמצעות הידיים כדי לוודא שכל הקטניות רטובות.

+ קטניות קטנות עשויות לנבוט תוך שעות בודדות, אחרות יזדקקו ל- 24 שעות עד שתראו נבטוט קטן מציץ החוצה.

+ניתן להנביט לנבט זעיר, נבטוט מעט גדול יותר או נבט ארוך עם צמד עלים קטנים  מומלץ לשמור בכלי סגור במקרר ליומיים שלושה.

לנבטים והנבטוטים ערך תזונתי ניכר, הן עשירות בחלבון. אפשר להוסיף לתבשילים ולסלטים.

הכנת כריות לבנדר וסבון לבישום והרחה

מגרדים סבונים מוצקים מכל סוג. מקבלים פתיתי סבון. למי שיש בבית צמחי תבלין כמו לבנדר או רוזמרין (אפשר לבקש שיקנו לכם במשתלה או בסופר), גוזרים את העלים (ככל שתרבו משובח יותר) ומוסיפים לפתיתי הסבון. אפשר להוסיף גם שמן לבנדר.

ממלאים שקית אורגנזה בתערובת ומניחים בארון הבגדים (לבנדר מרחיק עש). אפשר לנשום לתוך השקיק זה מרגיע (אחת הסגולות המופלאות של הלבנדר).

במקום שקיות אורגנזה אפשר להכין שקית מריבוע בד להדביק את השוליים בדבק חם או לתפור, למלא בתערובת את שקית הבד ולתפור או להדק את הפתח. את השקית אפשר להניח בארון הבגדים או על הכרית להרחה.

יבוש צמחי תבלין

כשעושים משלוח בסופר או במשתלה כדאי להזמין לבנדר, קורנית, נענע, עשב לימון ורוזמרין.

להפריד את העלים, לשטוף (אם יש צורך) ולייבש על נייר סופג. אחרי מספר ימים, כשנוזלי הצמח התאדו לגמרי, לפורר את העלים ולאחסן בצנצנות סגורות. אפשר להשתמש לחליטות תה מרגיעות ולתיבול.

יצירת מנדלה ללא הדבקה

המנדלה היא מבנה עגול ומסודר שמתחיל מנקודת המרכז. עובדים מהפנים החוצה. יצירת המנדלה מרגיעה, מעוררת ליצירתיות, מחשבה תכנון ומיקוד. אפשר ליצור את המנדלה מחומרים שנמצאים בבית ולשלב חומרים שונים מתחום היצירה והמיחזור ומתחום המזון למשל: פקקים של בקבוקי פלסטיק, חרוזים, גלילי נייר טואלט, פסטה יבשה, קטנים, ירקות ופירות ועוד.

אפשר להכין מנדלה משפחתית, כשכל משתתף בוחר חומר אח ומוסיף למנדלה, אפשר להסביר מדוע בחר דווקא בחומר זה. בניית המנדלה יכולה להמשך מספר ימים. אם מתכננים מנדלה גדולה, כדאי להקצות לה מקום בבית כך שלא תפריע. אפשר על שולחן בסלון, בפינת האוכל או על הרצפה. בסיום אפשר לצלם אותה כדי שישאר תיעוד ואז לפרק. יש מקום לחשוב ולשתף מה מעורר הפירוק. אפשר להכין באותו אופן מנדלות אישיות.

פלסטלינה וחימר

יצירה ובנייה באמצעות חומרי לישה. אפשר להכין בצק בבית על פי מתכונים מהאינטרנט. אפשר ליצור מבנה משפחתי: כל אחד מבני המשפחה יוצר לבד ואז מחברים למבנה משפחתי. אפשר לצלם את התוצאה.

אמבטיית זרעים

נהדר לילדים ולקשישים. ממלאים קערה עמוקה באורז או עדשים, אפשר גם בחול ים יבש. "מחביאים" בתוך הערימה חפצים קטנים שצריך למצוא ולהוציא. בהזדמנות זו מרוויחים מסאז' מענג לידיים.

פילינג לגוף

3/4 כוס שמן קוקוס, 20 טיפות שמן לבנדר (רצוי מאד), 1.5 כוסות של חומר הגירוד. אפשר לבחור שיבולת שועל טחונה, מלח גס, מלח עדין או סוכר חום. ערבבו את המרכיבים.

תיבת הכוחות

הכינו תיבה סגורה עם פתח. כל אחד מבני המשפחה יכניס לתיבה משהו שנותן לו כוח. אפשר פתק עם מילה כמו: תקווה, שלווה, הצלחה בלימודים וכו'. אפשר להכניס פתק עם שיר שאוהבים, ממתק, פתק עם בדיחה ועוד. כולם מתכנסים סביב השולחן. כל אחד שולף מתוך תיבת הכוחות משהו, ואם מעוניינים אפשר לשתף בהרגשה. אפשר למלא את התיבה כל יום. ובמשך היום מי שזקוק לכוח, יכול להוציא לעצמו מתוך התיבה ולהתנחם.

והכי חשוב לזכור: זוהי תקופה זמנית. יש לה התחלה ויש לה סוף, זה לא מצב קבע ואנשי מרכז אלה נמצאים במרחק שיחת טלפון כדי להקשיב ולסייע: 050-9949244.

>> 20 רעיונות לפעילויות עם הילדים בבית