בנה של אסתר רוט-שחמורוב: "כולי תקווה שיצילו את חייה"

אסתר רוט שחמורוב | צילום: YEHUDA RAIZNER/GettyImages
אסתר רוט שחמורוב | צילום: YEHUDA RAIZNER/GettyImages

הספורטאית האגדית אסתר רוט-שחמורוב זקוקה נואשת להשתלת כליה. היא ומשפחתה נמצאים כעת בבית החולים ופונים לקוראות "את" בבקשה לסייע

88 שיתופים | 132 צפיות

במיטתה, במחלקת ההשתלות בבית החולים בילינסון, אסתר רוט-שחמורוב, מייחלת בכל מאודה שתימצא עבורה כליה מתאימה. המצב שלה מדאיג. ההתדרדרות מהירה והיא סובלת מאי ספיקת כליות קשה. הזמן שלה שאול. זה חייב לקרות מהר כדי שחייה ינצלו.

>> אסתר רוט-שחמורוב חושפת את הצד האפל של התהילה האולימפית

לספרינט הזה בחייה, האתלטית האולימפית המצטיינת ומהטובות שיותר שידעה המדינה בכל הזמנים, היא לא ציפתה. באולימפיאדת מינכן בשנת 1972, בין 11 הספורטאים הישראלים שנרצחו היה גם מאמנה עמיצור שפירא. היא גייסה את כל כוחות הנפש שלה וחזרה להתאמן, הביאה לישראל מדליות וכבוד רב, ובשנת 1976 באולימפיאדת מונטריאול עלתה לגמר האולימפי. כדרכה כל השנים, גם עכשיו היא מנסה להיות אופטימית, וממשיכה לקוות שבריצת חייה הנוכחית היא תנצח, אבל הפעם היא יודעת שמדובר בשאלת חיים.

היו לא מעט פניות מאנשים טובים, עשרות אנשים שהביעו רצון לתרום לרוט-שחמורוב, אשת מופת אהודה שתרמה רבות למדינה, אבל למרבה הצער, בתום בדיקות אף אחד מהם לא נמצא מועמד מתאים העומד בדרישות הרפואיות לתרומת הכליה.

בני משפחתה של רוט-שחמורוב היו הראשונים להירתם, אבל כמוה, הם סובלים ממחלת כליות גנטית ואינם יכולים לתרום לה כליה. אימה וסבתה נפטרו מהמחלה. כשהיא מרותקת למיטתה ממיטת חוליה בבית החולים בילינסון, כחושה מתמיד, מחוברת לצינורות, היא מודה: "חלה החמרה משמעותית במצבי הבריאותי. קיימת הצטברות רעלים סביב קרום הלב, מה שאומר שאני במצב קשה. אחרי שהגעתי למצב שלא יכולתי להכניס לפה שלי אפילו כוס מים ולא אכלתי כלום, איבדתי הרבה מאוד ממשקלי ואושפזתי בבית החולים".

ליד מיטתה נמצאים כל העת בני המשפחה המסורים. שני ילדים נולדו לה ולבן זוגה פטר רוט, ספורטאי עבר שהפך למאמנה, ליווה אותה בהמשך הקריירה שלה ונפטר בפתאומיות לפני 17 שנה, בעודו בן 57.

ירון בנה אוחז בידה של אימו ומודה בקול רם שמרכיב הזמן הוא קריטי להצלת חייה: "אימי מתמודדת בגבורה עם המחלה שאין דרך לרפא אותה, אלא באמצעות השתלה חוזרת של כליה. אני פונה לאזרחי ישראל ומבקש עזרה דחופה ממי שרק יכול ומוכן להציל את חייה. ככל שיגדל מספר האנשים שיהיו מעוניינים לתרום, כך יעלה הסיכוי שימצא התורם המתאים לנתונים הרפואיים שלה. אימי העניקה במשך שנים רבות כבוד גדול למדינת ישראל בזירה הבינלאומית בזכות הישגיה הספורטיביים, והפכה לסמל של מדינת ישראל. כולי תקווה שאכן יצילו את חייה".

כעת המשפחה מתכננת להעלות קמפיין פייסבוק במימון עצמי כדי למצות כל אופציה למציאת כליה מתאימה שתציל את חייה של רוט-שחמורוב.

אסתר רוט שחמורוב | צילום: פרטי
אסתר רוט שחמורוב | צילום: פרטי

הבעיות בכליה של רוט-שחמורוב התגלו לפני 14 שנים, אז היא נאלצה לעבור השתלה בחו"ל. היא התאוששה מהר, ואחרי ההשתלה חזרה לשגרת חייה. היא אמנם לא המשיכה לרוץ, אבל גם בגיל 70, היא לא ויתרה על אימוני כוח, משקולות ושחייה. עם זאת, חיים של כליה מושתלת אינם לנצח, ובחודש מאי האחרון חלה הרעה במצבה, והיא אושפזה בבית החולים בילינסון בעקבות מה שהוגדר כסיבוך בכליות על רקע דחייה של הכליה המושתלת.

לאחרונה היא חגגה יום הולדת 71, וכדרכה, היא נשמעה אופטימית. "היו שמועות שאני גוססת, המצב לא היה טוב והייתי בידי הרופאים. לא חששתי בשבילי אלא בשביל המשפחה שלי", היא אמרה אז ממקומה כאימא וסבתא, ומי שהמשפחה היא הממשות הגדולה של חייה. כעבור שבועיים וחצי היא שוחררה הביתה עם טיפול תרופתי ומעקב, אבל זה לא עזר. מצבה התדרדר במהירות.

פרופסור רותי רחמימוב, מנהלת היחידה להשתלות כליה במכון הנפרולוגי בבילינסון, אומרת: "אסתר חזרה לאשפוז בבילינסון אחרי שבאשפוז הקודם ניסינו לדחות באמצעות תרופות את הצורך בהשתלה נוספת של כליה, אך לצערנו הטיפול סייע לפרק זמן קצר בלבד. מצבה של אסתר ממשיך להתדרדר והיא נדרשת לעבור ניתוח השתלת כליה בקרוב מאוד".

"השתלת כליה משנה חיים", אומרת רחמימוב, "היא מחזירה את האדם לתפקוד מלא, ומאפשרת לו לחיות חיים מלאים באיכות מיטבית ללא אשפוזים בבית חולים. אסתר תיכנס לרשימת הממתינים להשתלה במרכז הארצי להשתלות איברים, אך זמן ההמתנה להשתה הוא ארוך ועומד על כחמש וחצי שנים. אני כולי תקווה שתמצא תרומת כליה מתורם חי במהרה ונוכל להשתילה ולהחזיר אותה לחיים בריאים ולתפקוד מלא".

אחיה הבכור, עוזי שחמורוב (75), בעברו זמר וחבר להקת "השגרירים", שוהה הרבה לצד מיטת אחותו. הוא אומר לנו היום: "אני מבקש ומתפלל שיימצא התורם שכלייתו תתאים לאחותי, במהירות המירבית. התורם יעניק לאסתר את האפשרות להמשיך להיות פעילה ולעסוק בספורט, ולהמשיך להיות מודל חיקוי והשראה לספורטאים וספורטאיות צעירים. כולנו מקווים שכך יהיה".

מי יכולים לתרום כליה לאסתר?

כל אדם מעל גיל 27, ללא מחלות רקע שלא נולד פג, אדם ללא משקל עודף שערך ה-BMI שלו נמוך מ-29, ונשים שסיימו ללדת ולא הייתה להן סכרת היריונית – עומדים בקריטריונים לתרומת כליה. התהליך ילווה על ידי עמותת "מתנת חיים" בראשותה של הרבנית רחל הבר כלת פרס ישראל.

לתרומות יש לפנות לירון רוט בווטסאפ 054-2468428 או במייל: yaronroth@hotmail.com

אסתר רוט שחמורוב ובנה ירון | צילום: באדיבות המשפחה
אסתר רוט שחמורוב ובנה ירון | צילום: באדיבות המשפחה