אור כהן זו נינט טייב. עדן גולן זו שירי מימון. מי תזכה?

עדן גולן ואור כהן מתמודדות ב"כוכב הבא לאירוויזיון" | צילום: שי פרנקו
עדן גולן ואור כהן מתמודדות ב"כוכב הבא לאירוויזיון" | צילום: שי פרנקו

חצי גמר "הכוכב הבא" סימן בבירור ששתי זמרות מתמודדות על הכתר: אור כהן ועדן גולן. יש כאן ניסיון לקרוץ לעונה הראשונה של "כוכב נולד", ואם זה התסריט, האם כהן תפתיע את כולם בגמר?

88 שיתופים | 132 צפיות

בדרך לא דרך, העונה הכי משונה שעברה על "הכוכב הבא" מאז היווסדה מתקרבת לקו הסיום, ואפשר להרגיש את זה. השגרה הישראלית השבירה (ותודה לאזעקה של חמאס שהרסה את השנ"צ) התבטאה היטב בחצי הגמר הראשון שנערך אתמול (שני) – ובסיומו אור כהן העפילה לגמר, והשאירה את יתר הארבעה (דור שמעון, שי טמינו, מיקה משה וכן – גם עדן גולן, מי היה מאמין?) להיאבק על דרכם בשלב האחרון, שיתקיים ביום חמישי.

>> אסף אמדורסקי חוגג 53 עם שיר חדש ובו וידוי קורע לב

ואפשר להרגיש גם את התכנית מתקרבת לרגעי השיא שלה: אם בפרקים הראשונים ראינו ביצועים מינימליסטיים, "מהדורה מיוחדת" עם הרבה אבל ויגון באופן טבעי, בשלב חצי הגמר אנחנו כבר לגמרי בשגרה – ביצועים תיאטרליים, נאמברים מופקים היטב עם תפאורות, רקדנים וכל הפירוטכניקה שיודעים לעשות ב"כוכב הבא". נראה שלכל אחד מחמשת המבצעים שהיו הערב היה גם את המתכון הסודי שלו, את המשהו המיוחד שהוסיף לביצוע וניסה לגרום לו להתבלט בין כל היתר.

הביצוע שפתח הערב היה של מיקה משה, שכרגיל ניסתה להבריק בביצוע וללכת על מה שעבד לה בשלב הקודם. אחרי הביצוע השקט והמקסים ל"Baby One More Time" של בריטני ספירס, הפעם היא הלכה על עוד להיט פופ גדול – "Umbrella" של ריהאנה, בביצוע פסנתר שעליו היא נשכבה מעדנות א-לה מדונה ב"מטיריאל גירל". זה היה מרענן, אבל לא קרוב בעיניי להיות ביצוע טוב בסטנדרט של חצי הגמר. במבחן הקהל, משה החזיקה מעמד יפה על "ספת הגמר" עם 84%, אבל בסופו של דבר מול שתי הפינליסטיות המסתמנות – היא נכנעה, ותלך למאבקי ההישרדות.

מיקה משה, "הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12
מיקה משה, "הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12

אחריה הגיע דור שמעון שהבריק כששלף את "מאוהב בגשם" של עופר לוי. עוד ביצוע שממשיך את הטון שהולך ומתבהר בפרקים האחרונים: זה בסדר להרים. הביצועים האנרגטיים, שנחשבו למילה גסה בתחילת העונה, הולכים וצצים. זה היה, בעיניי, אחד הטובים שבהם, ופעם נוספת הוא הרים את האולפן (כמו בביצוע ל"עם ישראל חי" של אייל גולן). שמעון הוא הגבר האחרון שנשאר עומד, וגם הזמר היחיד שיש לו גוון מזרחי ברור (אור כהן קורצת לשם, אבל לא יותר מזה) וזה משהו שהפקת "הכוכב" תרצה בגמר. האם הוא באמת יצליח להגיע לשם? אפשר להניח שכן, אבל יש לו כמה מכשולים קשים מאוד. בכל מקרה, את הפרק הזה הוא סיים רק עם 80% (מקום רביעי מתוך חמישה).

>> קרן פלס: "גם מי שמכיר אותי לא יודע שאני בוכה את החיים שלי"

הביצוע של שי טמינו ל"לאורך הים" הציף סוגיה מעניינת נוספת (שעלתה גם בריקאפים קודמים): האם אומץ וניסיונות למתוח גבולות הם משהו שיתקבל באהבה? טמינו הלכה חזק על השורשים שלה – היא פתחה את הביצוע שלה לקלאסיקה של עפרה חזה ז"ל בקטע תפילה של קס (משול לרב בעדה האתיופית) מעיר הולדתה עפולה, והמשיכה כשביצעה בעצמה בית באמהרית. האם מישהו העריך את החדשנות? כרגיל, ממש לא, כי טמינו זכתה ל-62% די מעליבים, וכמובן שתצטרך לחזור למסלול בפרק הבא (כך לפחות מעידים הפרומואים).

חזרה גנרלית לגמר הגדול? אור כהן ועדן גולן, "הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12
חזרה גנרלית לגמר הגדול? אור כהן ועדן גולן, "הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12

אם כך ואם כך, הגענו לשני הביצועים המכריעים – וגם לכיוון הברור שהפקת "הכוכב" מנסה לסמן. אסי עזר אמנם אמר את זה בהערה חצי מבודחת (או עקיצה לשופטת שירי מימון), אבל בכל צחוק יש אמת וברור שמכאן, יש שתי זמרות שמתמודדות על הבכורה: אור כהן ועדן גולן. גולן אמנם לא העפילה, ותכף אכנס לביצוע שלה, אבל קשה לי לראות תרחיש שבסיומו היא לא בגמר אחרי כל הבילד אפ המטורף שהיא מקבלת. יש כאן ניסיון ברור לקרוץ לעונה הראשונה של "כוכב נולד" – כשאור כהן העממית והחמודה והסחבקית היא בתפקיד נינט, ועדן גולן הסטריקטית המוכשרת והמושלמת בתפקיד שירי. אם המסלול הזה נכון, אור כהן תפתיע את כולם בגמר – אני עדיין בספק שזה מה שיקרה.

בכל מקרה, כהן הפציצה הפעם – לטעמי עם הביצוע הטוב בפרק, שזכה בכרטיס לגמר בצדק גמור. הבחירה שלה ב"חומות חימר" של מרגלית צנעני (למה כולנו התרגלנו לקרוא לה מרגול?), כמובן שעם הקשר ברור לדואט המשותף שלהן בפרק שמינית הגמר, היא בחירה די ריסקית – מדובר בשיר קשה, די כואב ומאוד לא פופי קליל. אבל כהן הוציאה מזה את המקסימום של המקסימום, בביצוע מאוד אותנטי, מאוד ישיר, עם להקת רוק מאחוריה ואווירה קשוחה יותר. כהן קנתה את הלבבות עם 93%, עקפה את מיקה משה – והשאירה אבק גם לעדן גולן, שבאופן כמעט טבעי שובצה לביצוע האחרון.

אור כהן, "הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12
אור כהן, "הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12

>> הדוגמנית הישראלית שכיכבה בתצוגה עם ג'יג'י חדיד

יש ל"כוכב הבא" דרכים ממש לא משונות לסמן פייבוריטית, ואחת מהן היא להציב את הביצוע בתור הגראנד פינאלה, כשהשאלה היא סביב המועמדת המובילה – האם היא תעלה כבר הערב או לא? אז גולן שלפה את "Roar" של קייטי פרי (פרט מעניין: מתוך עשרה ביצועים שלה העונה, רק אחד היה בעברית), בביצוע שממחיש את התהליך שעברה העונה הזאת – בפעם הקודמת כשהיא העזה ללכת על נאמבר מושקע (בביצוע ל"Ain't No Other Man" של כריסטינה אגילרה), כמעט נזפו בה. אתמול כשהיא הוסיפה איזה רבע קריצה אקטואלית (כששינתה את הפזמון מ-"I got the eye of the tiger" ל"We", כלומר עם ישראל), זה כבר התקבל באהבה.

אבל, מסתבר, לא היתה שם מספיק אהבה – בסופו של דבר, הביצוע המושקע והמפלצתי (עם ארבעה רקדנים!) הביא רק 88%, וגם גולן תיאבק בתכנית ההישרדות של חמישי. יהיו כאלה שיגידו שזו מהמורה בדרך, בעיניי זו פשוט הדרך של "הכוכב" לסחוט ממנה עוד ביצוע בעונה הזאת ולייצר אפקט דרמטי סביב הרגע שבו היא תעלה לגמר. אנחנו לא יודעים מה תהיינה התוצאות ביום חמישי, אבל קשה לדמיין איך בדיוק עושים גמר בלי הכישרון והנוכחות של גולן.

עדן גולן, "הכוכב הבא"| צילום מסך: קשת 12
עדן גולן, "הכוכב הבא"| צילום מסך: קשת 12

אז מי כן תעוף? ההימור שלי, בצער, הולך על מיקה משה. טמינו טובה מדי (למרות חוסר ההערכה הדי מרגיז בביצוע שלה אתמול), דור שמעון מייצג זרם שאי אפשר להתעלם ממנו (וחשוב שיהיה גם גבר על הבמה בגמר), עדן גולן תודח כשחזירים יעופו באוויר. נשארנו עם משה, שהיא יופי של מבצעת ועשתה גם אחלה טוויסטים בביצועים האחרונים, אבל בסוף אין לה מספיק נוכחות כדי להיות פינליסטית בעונה כזו. אני מקווה לאכול את הכובע, כמובן.

ועוד דבר שבו אני קצת חוזר על עצמי אבל מתחייב במיוחד אחרי הפרק של אתמול: די עם הסחות הדעת. הביצועים בתכנית הזאת היו מאוד טובים, והיו יכולים לגמרי לעמוד בפני עצמם בלי ההתערבויות המגוחכות, הצעקות, הריאקשנים מהמשפחות. תנו לביצוע להיות. המוזיקה מספיק טובה בשלב הזה כדי לעשות את העבודה, ואפשר לתת לה את הספייס בלי לקחת אותנו עוד פעם לאחד השופטים שצועק "וואו, היא שרה יפה". אם תתנו לשמוע, אולי נתרשם בעצמנו. אה, ונגיד את זה שוב: אסי עזר ורותם סלע לא מצחיקים, אפילו לא את עצמם.

"הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12
"הכוכב הבא" | צילום מסך: קשת 12

תהייה אחרונה שיש לי היא לגבי מעמד השופטים: אי אפשר להתעלם מהעובדה שככל שהעונות של "כוכב נולד" התקדמו, מעמד צוות השיפוט הלך ועלה – השופטים הם לגמרי חלק מהסיפור (עוד מימי צביקה פיק, צדי צרפתי ומרגו– מרגלית צנעני, כמובן) ונושאים בנטל הכוכבות בתכנית. במעבר ל"כוכב הבא" זה אפילו התחזק – כשהובאו "שופטים כוכבים", בדרך כלל כוכבים נולדים לשעבר שמקבלים הרבה מאוד פוקוס לפני, אחרי וגם תוך כדי הביצועים. אבל אם נותנים להם משקל כזה, אפשר בבקשה להפסיק לבטל את הביקורת שלהם? לא ייתכן שבכל פעם שאחד השופטים מנסה להעיר הערה בונה על ביצוע ספציפי, הוא מיד נתקל במטר של שריקות בוז ובתחושה ש"הוא בא להרוס". או שהשופטים חשובים – או שהם לא. תחליטו ושחררו אותנו.

פרק רבע הגמר הביא ל"כוכב הבא" שיא עונתי – 20.2% רייטינג, הביס ללא קושי את המתחרים ואף העלה את הכמות מהמהדורה שקדמה לה. המשמעות היא שהצופים כנראה כן מתחברים לטון האסקפיסטי-שגרתי שהעונה הזו הולכת ותופסת. כנראה שנראה יותר מזה גם הלאה, כשנותרה תכנית אחת עד הגמר הגדול.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר "טיים אאוט"