"עולם האופנה מנוהל על ידי הומואים ונשים הולכות אחריהן כמו סתומות. למה אתן מסכימות לזה?"

מוטי רייף | צילום: תום מרשק
מוטי רייף | צילום: תום מרשק

מפיק האופנה מוטי רייף התעורר. אחרי שנים של אידיאל יופי דקיק ובלתי אפשרי הוא משיק את שבוע האופנה תל אביב 2018 עם דוגמניות במידה 44 ובגובה מטר שישים ומבטיח שהפעם לא מדובר בעוד גימיק. עכשיו הוא רק מחכה שגם אתן תתגייסו למהפכה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

"מאז שתעשיית האופנה קיימת היא מקדשת מודל יופי לא הגיוני. מספיק עם זה", מפציר מפיק האופנה מוטי רייפ (52 וכן, בפ' כי רייפ מעדיף אותיות פתוחות מבחינה רוחנית) בפגישתנו המתקיימת כחודש לפני שבוע האופנה של 2018. בעיניים טרוטות של מי שנפל שדוד בערב חמישי והתקשה לקום לריאיון חצי יממה אחר כך, הוא שוטח בפניי את האג'נדה האופנתית־פמיניסטית שלו תוך צריכת קפאין וסוכר שספק אם יוכלו להמריץ את הגוף התשוש.

היישר מהמסלול: כל העדכונים משבוע האופנה תל אביב 2018

גבר אמיתי לובש שמלה: מוטי רייפ בשמלה של המעצב העולה אביתר מאיור שמציג השנה בשבוע האופנה | סטיילינג: מזל חסון, איפור: ספיר סבג, צילום: תום מרשק
גבר אמיתי לובש שמלה: מוטי רייפ בשמלה של המעצב העולה אביתר מאיור שמציג השנה בשבוע האופנה | סטיילינג: מזל חסון, איפור: ספיר סבג, צילום: תום מרשק

 

ככה זה כשמנסים לעשות את הבלתי אפשרי, להזיז הרים, או אם תתעקשו לקרוא לילד בשמו – להפיח חיים בסצנת האופנה המקומית המדשדשת ולקיים בה שבוע אופנה כהלכתו. כבר שש שנים שבוע האופנה הוא הבייבי שלו, אבל הפעם רייפ מרים לתעשייה גבוה עם אתגר חדש. על מסלולי התצוגות שיותקנו במתחם התחנה התל אביבי יצעדו השנה דוגמניות בכל הגילים והמידות. לא רק גבעולים דקיקים בעלי פני חרסינה, אלא גם בבואה אותנטית של החיים עצמם, מלאי הקמטים והצלוליט. למשל, בתצוגה של עידן לרוס יצעדו דוגמניות בגובה שלא עולה על מטר ושישים ("הרי מי הלקוחה שלו?"), ובתצוגת הרשת Twentyfourseven יצעדו נערות צעירות שמידתן 44.

"העולם צריך להתעורר. דוגמנית היא כל מי שיש לה נוכחות, כריזמה וביטחון לעלות על במה ולהציג בגד. 2018 מחייבת אותנו להוביל שינוי של תפיסת אידיאל היופי ולתקן את העוול שעשינו שגורם לנשים לשנוא את עצמן. זה לא אומר שנתעלם משביט ויזל ומשני זיגרון. אבל שישים אחוז מהתצוגות יציגו כל מיני סוגים של נשים".

לא רק דוגמניות רזות: שביט ויזל בתצוגה של משכית בשבוע האופנה 2017 | צילום: שי פרנקו
לא רק דוגמניות רזות: שביט ויזל בתצוגה של משכית בשבוע האופנה 2017 | צילום: שי פרנקו


זאת לא הפעם הראשונה שרייפ, האיש שתמיד מוקף בנשים ונלחם עבורן, בין היתר באמצעות פעילות ב"הופכות את היוצרות" ו"רוח נשית", נוגע בנושא הזה. באירועי הביוטי סיטי של סופר פארם, שאותם הוא מפיק, נראו בשנתיים האחרונות ניסיונות להביא לקדמת הבמה מגוון סוגים של יופי, ובשבוע האופנה של 2017 הוא הזמין את המעצבת אנה לוקצקי להצעיד על המסלול דוגמניות מכל המידות והגילים.

במה 2018 שונה מ-2017? הרי העולם נמצא בתהליך התעוררות כבר שלוש שנים. בשבועות האופנה האחרונים הוצגו המון דוגמניות "לא קונבנציונליות".
"זה גימיק. כמה דוגמניות כאלה ראית? אצלנו לא יהיו חמש וגם לא חמישים. אנחנו מובילים שינוי שאנחנו מקווים שיהיו לו הדים בעולם. קוראים לזה אור לגויים".

ובכל זאת, קשה שלא לחשוב שהטיימינג הזה קשור להתנתקות שלך מקבוצת גינדי, שתמכה בשבוע האופנה בארבע השנים האחרונות. הרגשת כבול עד עכשיו?
"לגינדי לא היתה התנגדות לנושא הזה. בפעם המאתיים, אני אומר להם תודה. עכשיו הגיע הזמן הנכון לעשות את זה בגדול, גם אם העובדה שאין חסות אחת לאירוע הופכת את הכול להרבה יותר מאתגר".

יש מי שיטענו שתצוגת אופנה היא רגע של אסקפיזם ופנטזיה. אתה חושב שנשים רוצות לראות את עצמן על המסלול?
"זה קשור לתקופה אחרת, אנחנו לא חיים בפנטזיה יותר. כמות השנאה העצמית והניתוחים הפלסטיים עולה בצורה מטורפת בגלל הקשקוש הזה שאמרת עכשיו".

כך זה נראה אז: מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה 2017 | צילום: שי פרנקו
כך זה נראה אז: מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה 2017 | צילום: שי פרנקו


באופן מפתיע מי שסירבו למהלך של רייפ הן דווקא ותיקות השבט, דורין פרנקפורט וטוב'לה, והן התעקשו להצעיד על המסלול דוגמניות צעירות וצרות היקפים. פרנקפורט עצמה מסבירה "מאז שהתחלתי לעצב אמרתי שלא אקפיא נשים בגטאות של גיל או מידה. הפעם הנושא של הקולקציה הוא אומנית צעירה שהלכה לעולמה בגיל 34, ואני מלהקת את הדוגמניות לפי ההשראה של הקולקציה ולא לפי תכתיבים מלמעלה".

אתה חושב שעולם האופנה באמת משתנה או שזה טרנד שייעלם כלעומת שבא?
"מה אכפת לי מטרנדים? אם את מסתכלת על ההיסטוריה של אידיאל היופי, כמעט כל שינוי חיובי הובל על ידי נשים. קוקו שאנל להבדיל מטיירי מוגלר. בסופו של דבר עולם האופנה מנוהל על ידי גברים הומואים שמנסים להגשים את הפנטזיות שלהם דרך נשים שהולכות אחריהם כמו עדר סתומות. למה אתן מסכימות שיחנטו אתכן בטליה לא הגיונית ויגידו לכן לדדות על עקבים של 14 ס"מ?"
גם אתה גבר הומו.
"באתי לגלגול הזה כגבר, אבל בתוכי כלואה אישה שרוצה לעשות שינוי".


מה גורם לך לרצות להמשיך להתאבד על שבוע האופנה? יכולת להתפרנס מהפקות מסחריות שתורמות יותר לחשבון הבנק.
"אין לי תשובה טובה בשבילך. זה מעבר לשליטתי. זה חזק ממני".
השאלה הזאת גרמה לך להתרגש מאוד.
"אני מקבל מאות הודעות מנשים שאומרות שבזכות מה שהן ראו, הן מרגישות טוב. זה שווה יותר מכל תצוגה בקריון. ברור שיכולתי להיות מיליונר אבל אני מרגיש מיליארדר בנפש. תיזהרי כשאת כותבת את זה, יש לי פרצוף של עשיר שחצן אז אני משתדל להימנע מאמירות כאלה".