מקודם

פרופסור לאון גרינהאוס מדבר על מאניה דיפרסיה והריון

פרופסור לאון גרינהאוס
פרופסור לאון גרינהאוס

ראיון עם פרופסור לאון גרינהאוס על מאניה דיפרסיה, הריון. כל מה שחשוב לדעת על טיפול תרופתי ופסיכולוגי

88 שיתופים | 132 צפיות

תקופת ההריון עלולה להיות תקופה לא קלה ומבלבלת. לא מעט נשים בגיל הפוריות סובלות מתסמונת המאניה דיפרסיה. חשוב לדעת להבדיל בינה לבין דיכאון רגיל או דיכאון קליני ולטפל בה בהקדם האפשרי. יחד עם זאת, נשים רבות חוששות מטיפול תרופתי בתקופת ההריון ולאחר מכן. 

נפגשנו עם פרופסור לאון גרינהאוס, מייסד מיינד קליניק, ובעל ניסיון של 4 עשורים בתחום, לשיחה על מאניה דיפרסיה והריון.

"לתסמנת המאניה דיפרסיה ישנן שתי צורות שונות," מסביר פרופסור לאון גרינהאוס. "הצורות המרכזיות כוללות את המאניה דיפרסיה מסוג 1 (המופיעה אצל 1% האוכלוסיה). זוהי מאניה עם סימפטומים עוצמתיים יותר ולכן נקראת גם מאניה גדולה, והמאניה דיפרסיה מסוג 2 (המופיעה אצל 2-3% מהאוכלוסיה). זוהי מאניה עם סימפטומים קלים יותר ונקראת גם מאניה קטנה. השכיחות המגדרית של המאניה דיפרסיה זהה בין גברים ונשים (יתכן ושכיחות מעט יותר גבוה לנשים עם מאניה קטנה) והתסמונת מופיעה לראשונה, ברוב המקרים, בין הגילאים 15-25. לכן, לא מעט נשים בגיל הפוריות סובלות ממנה".

כיצד מאניה דיפרסיה עלולה להשפיע על ההריון?
"מאניה דיפרסיה מאופיינת בגלים של דיכאון וגלים של מאניה או היפומאניה. נשים יכולות לסבול ממאניה דיפרסיה לפני הכניסה להריון, בזמן ההריון או בסמוך ללידה. כמו כן, ההתמודדות יכולה להיות עם גל של דיכאון או גן של מאניה היפומאניה. רצוי שאישה המאובחנת כסובלת ממאניה דיפרסיה תתייעץ עם הפסיכיאטר המטפל בשלב של תכנון הכניסה להריון. אם היא נוטלת טיפול תרופתי יש לבדוק שהטיפול מתאים להריון ושהיא לא נוטלת תרופות שאסורות או שפחות מתאימות להריון. אם היא מאובחנת כסובלת ממאניה דיפרסיה ולא נוטלת תרופות, קיים סיכוי גבוה יותר של הופעת גל של דיכאון או של מאניה או היפומאניה בזמן ההריון". 

"מחקרים הראו שהסיכוי של אישה מאובחנת עם מאניה דיפרסיה שלא נוטלת תרופות בזמן ההריון לחוות את סימני התסמונת בזמן ההריון גבוה משמעותית מהסיכוי של אישה מטופלת לחוות אותם. גלים של מאניה דיפרסיה יכולים להופיע לראשונה בזמן ההריון וגם לאחר הלידה. צריך להבדיל בין תנודות רגשיות רגילות להריון או לאחר הלידה, לבין גלים של מאניה דיפרסיה. מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי במידה ומתעורררים שינויים לכיוון הדיכאון או לכיוון מצב הרוח המרומם או התוקפני באופן חורג מהרגיל בזמן ההריון או לאחר הלידה". 

מהי התנהגות אופיינית של מאניה דיפרסיה בהריון?
"התסמינים הקליניים של המאניה דיפרסיה בזמן ההריון אינם שונים בהרבה מתסמינים הקליניים הרגילים של המחלה. נושאים הקשורים להריון או לאימהות הם שכיחים יותר. לדוגמא, אישה בהריון שנמצאת בדיכאון יכולה להיות מאוד מוטרדת ממומי לידה, מהיכולת שלה להיות אמא טובה, ועוד נושאים הקשורים להריון ואימהות. אם היא נמצאת במצב רוח מרומם היא יכולה לחשוב שהתינוק הוא בעל יכולות מיוחדות, המיועד לתפקיד מרכזי בחיים, ושהיא לא זקוקה לשום עזרה עקב היותה אישה מיוחדת. בזמן דיכאון אחרי הלידה האישה יכולה להרגיש רגשות אשמה חזקים, לפחד שהיא פוגעת בתינוק, ובעוד חולשות שלה בנוגע לאמהות".

 פרופסור לאון גרינהאוס  אומר כי סימפטומים של דיכאון כוללים הפרעות שינה, עצב, בכי, הערכה עצמית נמוכה, חוסר הנאה, טיפוח עצמי ירוד, הפרעת שינה בצורה של קושי להירדם או עייפות מאוד גדולה, הפרעה בריכוז, אי שקט נפשי וגופני, ירידה בתיאבון ובחשק המיני ומחשבות לא טובות עד כדי מחשבות אובדניות. מאידך, סימפטומים של המאניה כוללים מצב רוח מרומם או תוקפני, דיבור מהיר עם מעבר מהיר בין נושאים, הערכה עצמית גבוהה מאוד, ירידה בצורך לשינה, עלייה בחשק המיני, פעילות מרובה עם מעבר בין נושאים, לפעמים ללא קשר ביניהם, ונטייה לבזבזנות.  

לאחר הלידה ניתן לראות הופעה של גלים ראשוניים של מאניה פסיכוטית בצורה קיצונית של המאניה מסוג 1. מאניה זו היא עוצמתית מאוד ודורשת התייחסות של פסיכיאטר מומחה. במצב פסיכוטי האישה יכולה להיות מסוכנת לעצמה או לעובר.

האם מאניה דיפרסיה יכולה להתפתח בזמן ההריון? האם הריון יכול להיות טריגר למאניה דיפרסיה?
"תסמונת המאניה דיפרסיה רגישה לסטרס פנימי או סביבתי. לעיתים קרובות הגלים הראשוניים של התסמונת מופיעים אחרי מצבי סטרס. הריון הוא לכל הדעות סטרס פיזיולוגי ופסיכולוגי עבור האישה לכן הוא יכול להיות טריגר להופעת גלים של דיכאון או של מאניה היפומאניה. הריון, לפחות ההריונות הראשוניים, מתרחשים בגילאים בהם יש סיכון גבוה יותר להופעה של התסמינים של המאניה דיפרסיה". 

מה ההבדל בין דכאון, דכאון קליני ומאניה דיפרסיה בזמן הריון?
"בזמן ההריון אפשר לראות גלים של הדיכאון של המאניה דיפרסיה וגם גלים חוזרים של דיכאון מג'ורי. האלמנט המפריד ביניהם הוא היסטוריה של גלים של מאניה או של היפומאניה. לעיתים קרובות אין היסטוריה של מאניה או של היפומאניה מאחר וגלים אלו טרם התרחשו. במצב שכזה לא ניתן להבדיל בין המצבים הקליניים השונים. אפשר להיעזר בהיסטוריה המשפחתית של מאניה דיפרסיה. מאניה דיפרסיה הינה הפרעה פסיכיאטרית עם מרכיב גנטי ברור, לכן אפשר לשאר שאם קיימת היסטוריה משפחתית בקרובים מדרגה ראשונה יש סיכוי שגם האישה הסובלת בזמן הריון תהיה בעלת גנטיקה דומה".

האם לקיחת תרופות נגד מאניה דיפרסיה מסוכנות להריון?
"ניתן לחלק את התרופות הניתנים לטיפול של המאניה דיפרסיה בזמן הריון למספר קבוצות: 

  1. תרופות נוגדות דיכאון. 
  2. ליתיום.
  3. תרופות מייצבות מצב רוח.
  4. תרופות נוגדות פסיכוזה. 

לגבי תרופות נוגדות דיכאון רובן נחשבות היום כבטוחות בטיפול של גלים של דיכאון בזמן הריון או בהנקה. צריך לקחת בחשבון שתרופות נוגדות דיכאון יכולות לגרום לתהליך הנקרא 'היפוך של גל' אצל נשים עם היסטוריה של מאניה דיפרסיה ולא מטופלו עם תרופה מייצבת מצב רוח. במקרה זה אישה יכולה לעבור ממצב של דיכאון למצב של מאניה היפוך זה יכול להיות מסוכן במיוחד במצבים בהם קיימת מאניה דיפרסיה מסוג 1".

לגבי טיפול בליתיום", מסביר פרופסור לאון גרינהאוס. "ליתיום היא תרופה שאינה מומלצת בהריון וגם לא בהנקה. תרופה זאת נחשבת טרטוגנית, זאת אומרת שהיא יכולה לגרום למומי לידה. היא גם עוברת לחלב אם בריכוז גבוה לכן יכולה להשפיע רבות על התינוק". 

"לגבי תרופות מייצבות מצב רוח הן נחשבות אסורות בזמן הריון. הן יכולות לגרום למומי לידה וגם ליקוים בהתפתחות הקוגניטיביות. ליקויים כמו מנת משכל ירודה, עיכוב בהתפתחות השפה, וירידה ביכולות חישוב. יוצאת דופן בקבוצה זאת הינה התרופה למיקטל. תרופה זאת נחשבת לבטוחה בזמן ההריון וגם בהנקה". 

"לגבי תרופות נוגדות פסיכוזה רובם נחשבות כמותרות בזמן הריון אבל עקב ההשפעות שלהן על התיאבון והמשקל יש להיות זהירים עם המינונים הניתנים ולהשגיח על בדיקות המעבדה. הן נחשבות לבטוחות בזמן הנקה. מאחר ותרופות נוגדות פסיכוזה הן רבות יש לבדוק כל אחת לפני נתינת המלצה לשימוש". 

כיצד טיפול יכול לסייע בתהליך הזה?
"הטיפול התרופתי, במיוחד אם הוא משולב עם טיפול רגשי יכול לשפר את איכות החיים של המטופלת ההריונית ולגרום לשיפור קליני משמעותי, גם של הדיכאון וגם של המאניה היפומאניה. פונות אלי לא מעט נשים עם סוגיות הקשורות להריון ולהפרעה ביפולרית. הם פונות אלי כאשר גל של דיכאון כבר החל או כאשר הם עוברות תקופה של מצב רוח מרומם. נשים אחרות פונות אלי בשלב של תכנון ההריון והם מתלבטות סביב השאלה של הטיפול התרופתי של המאניה דיפרסיה בזמן הריון". 

פרופסור לאון גרינהאוס מתאר מקרה של אישה עם מאניה דיפרסיה שטופלה על ידו: "זכורה לי אישה בת 28 נשואה ואם לילד, אקדמאית במקצועה, בחודש השלישי של ההריון השני שלה. היא סיפרה  על גל של מאניה חריפה שפקד אותה 3 שנים קודם במהלך ההריון הראשון". היא פנתה לפרופסור גרינהאוס עקב פחדים שבהריון הנוכחי יתפתח שוב גל של מאניה או של דיכאון.

"בפגישת ההיכרות איתי היא תיארה את הפרטים החשובים של החיים שלה ואת הסימפטומים שליוו את הגל של מאניה בהריון הראשון. 'הגל היה עוצמתי. כמעט הגעתי לאשפוז' היא סיפרה. הסימפטומים המרכזיים היו קשורים למצב רוח מרומם מאוד, לירידת שעות השינה, לרצון לבזבז כספים וחיפוש אחרי ריגושים שגרמו לה לנהוג בחוסר זהירות ולפלרטט עם גברים אחרים. לשמחתה זה לא הגיע לקיום יחסי מין מחוץ לנישואים אך היא הייתה מאוד קרובה לזה". 

"היא תיארה גם, שמספר חודשים לפני החתונה, היא עברה תקופה של דיכאון שחלף ללא צורך בטיפול תרופתי, אומר פרופסור לאון גרינהאוס. "בהריון הנוכחי חשה שמצב הרוח נוטה להיות ירוד ואין לה חשק לעשות דברים. היא לא ממש בדיכאון אבל חושבת שהתחושות המופיעות כיום מזכירות לה את התקופה שלפני החתונה. בסיום הפגישה סוכם על המשך מעקב בלי להתחיל טיפול תרופתי. כעבור חודש ימים התקשרה שוב ודיווחה על החמרה של הסימפטומים. היא סיפרה על כך שהיא בוכה בקלות ומתקשה לטפל בבן שלה. דיווחה שהיא חסרת תיאבון, שהיא לא נהנת מפעולות רגילות וגם על הפרעות שינה רבות. המלצתי על שילוב של טיפול תרופתי עם ליווי פסיכולוגי בקליניקה, היא הסכימה והחלה טיפול עם קווטיאפין, תרופה עם פחות סיכוי להיפוך הדיכאון למצב של מאניה. תוך 3 שבועות של הטיפול היא דיווחה על שיפור במצבה ועל חזרה לתפקוד רגיל".

בטיפול הפסיכולוגי עם פרופסור לאון גרינהאוס, המטופלת הצליחה להעלות נושאים הקשורים לזוגיות ואימהות. דיווחה שהטיפול עוזר לה לחזק את הקשר הזוגי וחשה שהחרדות מחזרה של גל מאני או של דיכאון פחתו מאוד. המטופלת המשיכה טיפול מונע גם אחרי הלידה, העלתה רצון להניק ונאמר לה שקואטיאפין הינה תרופה המאפשרת הנקה. כמו כן, מעקב של מספר חודשים אחרי הלידה הראו איזון במצבי הרוח ותפקוד מלא. 

כיצד בן הזוג יכול לסייע בתהליך?
"בזוגיות המודרנית בן הזוג הרבה יותר מעורב מאשר בעשורים קודמים. משפטים כמו 'אנחנו בהריון' או 'ילדנו תינוק' מראים על שינוי לא רק בשפה אלה גם בתפיסה של שותפות בתהליך של בניית משפחה. הזוגיות בזמן הריון ואחרי הלידה צריכה להשתנות ולהתגמש כדי להתמודד בהצלחה עם המצב החדש של האישה, של הזוגיות ושל ההורות. אם נתייחס להריון אפשר לומר שבכל שלב של ההריון, צרכיה של האישה יכולים להשתנות ועל הבעל להתאים את עצמו לשינוי. עליו ללמוד להיות מקור לתמיכה ועזרה לאישה במצב החדש שנוצר. צורך זה הולך ועולה עם התקדמות ההריון".