אמא ואבא בני דודים? לפחות הם לא גזענים כמוכם

תקוה גדעון | באדיבות תקוה
תקוה גדעון | באדיבות תקוה

הרשת סערה אתמול מפוסט שדיבר על הסוד של תקוה גדעון למראה שזוף. מאות המגיבים בקבוצת "כשאמא ואבא בני דודים" הוכיחו שעבור הטוקבקיסט הישראלי יש רק שני סוגים של גוון עור: לבן ולא לבן

88 שיתופים | 132 צפיות

אתמול עלה בעמוד הפייסבוק "כשאמא ואבא בני דודים" צילום מסך של פוסט של "את" המברך את תקוה גדעון ליום הולדתה ה-32 ומפנה לכתבה איתה במילים: "איך היא שומרת על המראה השזוף ולאיזה מוצר היא מכורה".
זה הספיק לדחקיונרים של "כשאמא ואבא בני דודים" להשתולל במהומת פייסבוק על התמונה הזו. למה? כי מבחינתם אישה כהת עור לא אמורה לדבר על מראה שזוף. לו היו טורחים לקרוא את דבריה של תקוה היו מגלים את המשפט הבא: "תתפלאו אבל גם כהות עור אוהבות מראה שזוף, ואני משיגה אותו בעזרת שפתון מט אדום. אני שמה מעט על הלחיים ובצידי האף וטופחת עם ספוגית. כמה פשוט, ככה משדרג".

צילום מסך מעמוד הפייסבוק "כשאמא ואבא בני דודים"
צילום מסך מעמוד הפייסבוק "כשאמא ואבא בני דודים"

אבל את המתלהמים מהעמוד זה לא עניין, הם לא טרחו לקרוא, הם לא טרחו לנסות להבין את העולם דרך עיניה של אישה כהת עור כמו תקוה, "מה פתאום שהשחורה הזו תרצה מראה שזוף? היא כבר שזופה!" הם מגחכים: "הרי כל השחורים אותו הדבר, לא? לא לבנים. ואם הם לא לבנים הם לא יכולים להשתזף. לא ככה?" בעיניים שלהם "מראה שזוף" זה כשהעור הלבן שלהם הופך לכהה יותר, ואם זהו שיזוף – אז לנשים כהות עור אין בו חלק, ואז מה אם הן אומרות שכן. "מצחיקוליות שכמותן, הן לא רואות שהעור שלהן לא לבן? מה פתאום שניתן להן זכות דיבור על השמש". בעיניים שלהם עור שחור הוא עור שחור, בלי גוונים, בלי תתי גוונים, בלי אנשים עם רצונות מתחתיו. 

הבדיחה הגזענית הזו, שרואה נשים שחורות כאוסף זהה של צבע נטול רצונות משלו צברה כבר מעל עשרת אלפיים לייקים ומעל 300 שיתופים. בין התגובות הופיעו אמירות כמו: 'ראיון ראשון עם אביחי אוחנה בו הוא מספר למה הוא לא רואה אף אחד ממטר' או בדיחות על אלי לוזון, כלומר עבור המגיבים עור שחור הוא כמו עיוורון או לבקנות. 

בכך המגיבים הצטרפו להיסטוריה ארוכה, אינסופית כמעט, של גזענות והשתקה של נשים שחורות. גם שנים ארוכות אחרי שנשים וגברים שחורים זכו לשוויון זכויות, עולם האופנה והביוטי המשיך להשתיק ולהפלות אותן. כך למשל בעולם האופנה צבע העור, "ניוד", התקבע כצבע לבן-בז', כאילו לא יכול להיות צבע עור שחור, ורק בשנים האחרונות החלו להשמע קולות כנגד ההנחה הגזענית הזו. גם עולם הביוטי התעלם במשך שנים רבות מגווני העור השחורים. ממש כמו המגיבים המשולהבים של "כשאמא ואבא בני דודים" גם קובעי המדיניות בחברות הקוסמטיקה הגדולות לא ראו בעיניים הגזעניות שלהם את ההבדלים ואת תתי הגוונים של נשים בעלות עור כהה או את הרצונות שלהן לקבוע לעצמן את מראה האיפור שלהן (כן, גם כזה שנראה שזוף ובוהק יותר) ובמשך שנים ארוכות הדירו את גווני העור הכהים ממדפי המייק אפ.

רק בסוף שנות השבעים יצאה באמריקה חברה אחת עם קו מוצרים לנשים כהות עור (SHACHA), בשנת 1994 דוגמנית העל אימאן, ממוצא סומאלי, השיקה ליין קוסמטיקה ייעודי לנשים שחורות תחת השם "אימאן קוסמטיקס", והעלתה את התחום לקדמת הבמה.  זה לקח עוד מעל לעשור כשב-2017 ריאהנה נתנה דחיפה משמעותית לתחום עם "פנטי ביוטי" שיצא  בשנת 2017  ושיש בו תכשירי איפור "לכל הנשים בכל הגוונים, התרבויות והגזעים", כהגדרתה.
גם קים קרדשיאן יישרה קו כשמותג האיפור KKW BEAUTY הביא מבחר עצום ואיכותי לכל גוון וצבע (וחטפה על הראש כשקו המחטבים שלה סיפק רק מחטב בגוון שחור אחד לנשים כהות עור). להן זה ברור שלאישה שחורה מותר להראות איך שהיא רוצה, ואם היא רוצה להיראות שזופה יותר מכפי שנולדה – זו זכותה המלאה. ישראל כמובן מפגרת אחרי המגמה הזו. בכתבה המדוברת תקוה מספרת כמה קשה לה למצוא מוצרי איפור בארץ ורק השנה קמה פה חברה למוצרי איפור לנשים כהות עור תחת השם SAVA. 

ריאהנה, ממש כמו תקוה, היא אישה כהת עור שלא הייתה מוכנה יותר לשתוק כשהעולם התעלם מנשים כמוה. תקוה סיפרה בכל מיני הזדמנויות שהיא לא רצתה שיגדל עוד דור של ילדות צעירות שלא יראה בפריים טיים נשים כמוה, והיא נלחמת בכל רגע כדי שהילדות שצופות בה ידעו שגם אם יש להן עור כהה – יש להן את הזכות להראות ולהגיד מה שהן רוצות, גם כשהרשת מוצפת באנשים לבנים שלא מוכנים לעשות צעד אחד כדי לצאת מעורם ולהבין שלא כולם כמוהם.

אנחנו במגזין "את" גאות מאוד לתת לה מקום וכבוד, ולא, אמא ואבא שלנו לא בני דודים, וגם אם הם היו – לפחות הם לא היו גזענים כמוכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: דליה בן ארי