תקוה גדעון: "לדבר על גזענות זה לא סקסי"

תקוה גדעון | צילום: אינסטגרם tikvagidon@
תקוה גדעון | צילום: אינסטגרם tikvagidon@

תקוה גדעון חוותה תקרית מביכה כאשר עוברת אורח החמיאה לה על ה"שיזוף שלה", אבל זה לא מכעיס אותה כמו המורות שלעגו לתלמידותיהן האתיופיות בתיכון בנתיבות

88 שיתופים | 132 צפיות

תקוה גדעון וקורין גדעון, שתי החברות שחולקות את אותו שם משפחה ושתיהן עברו בבית האח הגדול – תקוה כמנצחת הגדולה של התוכנית בשנת 2020 וקורין כמנחת לצדו של ארז טל, נפגשו בחנות בדיזנגוף סנטר תל אביב. השתיים העלו סטורי הומוריסטי על סיטואציה מביכה שקרתה לתקוה בחנות בנוכחותה של קורין, כאשר עוברת אורח החמיאה כביכול לתקוה על המראה "השזוף" שלה.

>> "אולי די?!": מה גרם לשירי מימון להתפרץ על ריטה?

"לא אתם מתים", אמרה קורין למצלמת הטלפון הנייד שלה, "מישהי באה ואומרת לה 'וואו איזה שיזוף', עכשיו, חיים היא אתיופית, מה שיזוף? היא נולדה ככה. כאילו, זה העור שלה". את כל זה סיפרה קורין תוך כדי שהיא מנסה להחניק את צחוקה, והוסיפה כי תקוה הודתה לאותה עוברת אורח על ה"מחמאה". "הייתי בטוחה שתעמידי אותה במקום", צחקה קורין ואמרה, "מה זאת ההזיה הזאת".

תקווה גדעון וקורין גדעון | צילום: אינסטגרם tikvagidon@
תקווה גדעון וקורין גדעון | צילום: אינסטגרם tikvagidon@

מאוחר יותר הגיבה תקוה באופן פרטי על הסיטואציה ופנתה למעל 180 אלף העוקבות והעוקבים שלה בסטורי. "הרבה מכם הגיבו לי על מה שהעליתי עם קורין ואמרו לי 'תקוה למה צחקת, למה לא העמדת אותה במקום'. אז אני חייבת להגיד משהו", אמרה תקוה, "כאישה שחורה שחוותה גזענות בחייה, אני יודעת להבדיל אם מישהו אומר משהו במטרה לפגוע כי הוא גזען, לבין מישהו שאומר משהו מבורות. היא הייתה אישה מבוגרת והיא אמרה את זה מבורות, היא חשבה שאני שזופה. אני לא יכולה לכעוס או להיעלב מדבר כזה".

"זה היה שיעור קצר בהבדל בין בורות לגזענות", המשיכה גדעון, "גזענות זה כשמורות פותחות קבוצת וואטסאפ וקוראות לה 'השחורות' ומדבסרות בצורה גזענית על תלמידות שלהן".

תקוה התייחסה כמובן לאירוע הגזעני המכוער שהתרחש בתיכון בנתיבות, כאשר קבוצת מורות בתיכון לעגו לתלמידותיהן ממוצא אתיופי בקבוצת הוואטסאפ שלהן. התלמידות הבחינו בהתכתבות שלהן בזמן אמת במהלך טיול שנתי אליהן יצאו בליווי אותן מורות, תיעדו זאת והפיצו ברשתות החברתיות.

אחת התלמידות כתבה הודעה המופנית באופן ישיר לאותן מורות גזעניות, שהופצה גם היא ברשתות החברתיות: "בוקר טוב לכל 'המחנכות' של בית הספר. פשוט עצוב לי כבת העדה לראות את הרמה שירדתן אליה היום. במקום שתהיו המורות שלנו, לשמש דוגמא ולהרגיש במקום הכי בטוח שלנו – אתן עשיתן ההפך מזה. לפתוח קבוצה בשם 'טיול שנתי שחורות' מבלי לדעת אפילו שיש מאחוריכן תלמידות, לדבר בלעג וזלזול על התלמידות שלכן? אני רואה את התמונות ופשוט לא מאמינה שזה בא מהמורות שלנו. אתן פשוט בושה, מתביישת שאתן המורות שלנו ואתן מלמדות את דור העתיד".

גדעון לא עברה על כך בשתיקה, ושיתפה את העוקבות והעוקבים בתסכול שלה: "את האמת, לא רציתי להגיב על זה. חיכיתי שמישהו אחר יעשה את זה. לא עשו את זה, זה לא סקסי לדבר על גזענות, וברגע ששחורה אומרת את זה אז זה 'אכלו לי, שתו לי'. אז קודם כל אף אחד לא אכל לי שום דבר ולא שתה לי שום דבר, הכל בסדר גמור, לא חייבים לי כלום. אבל מורות שמדברות בצורה כזאת לא יכולות להיות מחנכות וללמד את דור העתיד שלנו. זה פשוט מפחיד לראות את זה. זה מתסכל שאף אחד לא אומר את זה ואני צריכה לעשות את זה, כי אף אחד לא יגנה את זה. אז אני תמיד אגנה גזענות, לא משנה מתי זה יקרה וכמה פעמים זה יקרה. והמורות האלה, אסור להן להיות מחנכות ואסור לגדל את דור העתיד שלנו".

>> שר פיטנס: "אני מרגישה חוסר אונים אל מול מערכת אטומה ודורסנית"

תקווה גדעון | צילום: אינסטגרם tikvagidon@
תקווה גדעון | צילום: אינסטגרם tikvagidon@