הבגדים האלה לא יפים ולא טרנדיים, אבל וואו, כמה אמירה

ניצן צפלר ותמה פוקס. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
ניצן צפלר ותמה פוקס. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל

עוד מחזור של שנקר הגיע לסיומו, עם עשרות בוגרים ובוגרות עתירי דמיון ויצירתיות שיאלצו בקרוב לפלס את דרכם בתעשיית האופנה הדחוקה. תצוגת הסיום שלהם מלמדת הרבה על המציאות בה אנחנו חיות

88 שיתופים | 132 צפיות

כמדי שנה, אמש (רביעי) חגגו בוגרות ובוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר את סיומן של ארבע שנות לימוד בתצוגת האופנה המסורתית, וכמו תמיד התצוגה, שהתקיימה הפעם בבית המכולות בנמל יפו בהנחיית השחקנית גל מלכה, משכה אליה אושיות סטייל מקומיות – בקהל נצפו בין היתר נינט טייב (שבן זוגה, יוסי מזרחי, היה מופקד על המוזיקה החיה לאורך כל הערב), גלית גוטמן ובתה שירה, שי לי שינדלר, ישראל אהרוני ובתו תמרה, ואפילו גילה אלמגור כיבדה את הבוגרים הטריים בנוכחותה, שממשיכה להיות אלגנטית גם בגיל 83.

>> ברביפלצת: מתקפת הברבי עולה שלב – עכשיו יש לה קולקציה

ארבע שנים כלל וכלל לא פשוטות עברו על המעצבות והמעצבים הצעירים. בנוסף לאתגרים הרגילים הניצבים בפני תלמידי המחלקה הידועה כתובענית במיוחד, היה על בוגרי המחזור הנוכחי לצלוח את לימודיהם האינטנסיביים תוך כדי מגפה עולמית וסגרים, מבצעים צבאיים, אזעקות וטילים, הפיכה שלטונית, מציאות חברתית מסוכסכת והלך רוח ציבורי ירוד, שלא לדבר על כך שעולם האופנה אליו הם יוצאים בימים אלה ושבו הם מקווים להשתלב הינו רווי, תחרותי ובמקרים רבים – ציני.

לוטן זק. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
לוטן זק. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל

אין פלא, אפוא, שמרבות מבין קולקציות הגמר אשר הוצגו אמש, מרהיבות ככל שתהיינה, עלו תחושות כמו בלבול, אי ודאות וניכור. הדבר בא לידי ביטוי הן בבחירה החומרית, שנטתה לא פעם לכיוון הפלסטיקי ואפילו מתכתי; הן בגזרות – למשל פריטי לבוש המרוחקים מהגוף במכוון, פירוק גזרות קלאסיות והרכבתן מחדש באופן לא שגרתי, או ניפוח של מקטעים מסוימים עד פריטים שלמים; והן בצבעוניות, שלמעט כמה הבלחות ססגוניות ונפלאות, שמרה ברובה על קו מונוכרומטי.

ניכר היה מהקולקציות, כי המעצבות והמעצבים שמאחוריהן והחלו את לימודיהם כשנתיים לאחר פריצת מי-טו, מושפעים מהמציאות המורכבת בה הם פועלים. הביטויים הבולטים ביותר לשינויים בתפיסה המגדרית שעברו (ועדיין עוברים) על החברה בשנים האחרונות (שקשה לומר אם נעשה מתוך בחירה מודעת או בלתי מודעת), היו בערבוב של פריטי לבוש "נשיים" ו"גבריים" במובהק. יתרה מכך, את הפריטים הנועזים ביותר, עד כדי חשיפת ישבן, לבשו הדוגמנים הגברים. את רוח הדברים השלימו עיצובי השיער ומראות האיפור (עליהם הייתה אחראית חברת Moroccanoil בהובלת אהרון ל- R.E.L, יחד עם צוות הביוטי של גילי אלגבי).

פארס בטחיש. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
פארס בטחיש. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל

>> יד שניה מהייטקיסטית: הטרנד החדש והחסכוני של עובדות ההייטק

מעניינות וראויות לציון במיוחד הן הקולקציה "אוטופי שמוטופי" של ניצן צפלר ותמה פוקס, התוהה על חלקה של הטכנולוגיה בחורבן האקולוגי העובר על כדור הארץ; קולקציית "בין גבריות" של דביר קסטנבאום, שעסקה בנזילות מגדרית ותבניות חברתיות; קולקציית "מלחמת אוקראינה רוסיה", שבה הביע לוטן זק את כאבו על המתחולל במזרח אירופה; ו-"Laissezpsser" – הקולקציה של פארס באטחיש, הקרויה על שם תעודת הזהות הניתנת לתושבי רמת הגולן שאינם יהודים, ומבטאת את התלישות ואת תחושות אי השייכות שהן מנת חלקן של רבים מהם.

כמעט אף קולקציה שעלתה על המסלול לא ענתה להגדרות הקלאסיות של "יפה", "מחמיא" או "מסחרי". אם לסכם את הרושם הכללי, נדמה כי בבסיס מרבית הפרוייקטים עומדים העיסוק בפערים ומתחים מסוגים שונים (חומריים, חברתיים ורעיוניים), ושאלות על תפקידו ותיפקודו של הבגד בעידן העכשווי. על השאלות הללו הם יצטרכו לענות בקרוב מאוד.

ניצן צפלר ותמה פוקס. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
ניצן צפלר ותמה פוקס. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
ניצן צפלר ותמה פוקס. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
ניצן צפלר ותמה פוקס. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: עדי סגל
דביר קסטלבאום. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: רפי דלויה
דביר קסטלבאום. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: רפי דלויה
דביר קסטלבאום. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: רפי דלויה
דביר קסטלבאום. תצוגת הבוגרים של שנקר 2023 | צילום: רפי דלויה