יד שניה מהייטקיסטית: הטרנד החדש והחסכוני של עובדות ההייטק

בגדי יד שניה | צילום: shutterstock
בגדי יד שניה | צילום: shutterstock

בחברות ההייטק פושה מגמה אקולוגית, חסכונית וכיפית: ירידי יד שנייה ומסיבות החלפות בגדים בין העובדות במקום. "הכי כיף זה להיכנס למשרד לראות מישהי לובשת בגד שפעם היה שלך"

88 שיתופים | 132 צפיות

מה הקשר בין הייטק לבין בגדים יד שניה? לכאורה, מדובר בשני עולמות הרחוקים זה מזה, כמעט הפוכים אפילו: בעוד שהראשון מושתת על טכנולוגיות מתקדמות, חדשנות, מבט לעתיד וכסף גדול, השני הוא טקטילי במובהק, מתרפק על העבר ונגיש גם לצרכניות דלות תקציב. ובכל זאת, חכו שניה לפני שאתן ממהרות לקבוע שאין שום קשר – כי מתברר שכמה מחברות ההייטק המקומיות עוסקות גם באופנה. ואם לדייק – מכל המקומות בעולם, דווקא במשרדים הממוזגים של ענקיות הטכנולוגיה מתקיימים לאחרונה, ובשיא הסטייל, ירידי בגדים יד שניה.

>>> החנויות ואתרי הוינטג' שישיגו לך סטייל במצפון נקי

מסיבת החלפת בגדים באינטל | צילום: נוגה בן ארצי וילדר
מסיבת החלפת בגדים באינטל | צילום: נוגה בן ארצי וילדר

"הרעיון למסיבת החלפת הבגדים נוצר מתוך אג'נדה סביבתית, במטרה לשמור על כדור הארץ וליצור כלכלה מעגלית", מספרת טל עזרא-שמר, מנהלת תחום התנדבויות באינטל ישראל, שעובדת בחברה כבר 21 שנים. "המטרה כאן היא כפולה: בנוסף לכלכלה מעגלית, גם לתרום לכמה עמותות את הבגדים שנותרו בתום המסיבה. זה אירוע שמח, צבעוני וססגוני עם מוזיקה והרבה מינגלינג א-פורמלי בין עובדות החברה. כבר היו ארבע מסיבות כאלה, מסיבת קיץ בחיפה ובפתח תקווה, וממש לאחרונה עשינו עוד מסיבה בחיפה ומסיבה בירושלים".

יריד יד שניה אמדוקס | צילום: זוהר שפירא
יריד יד שניה אמדוקס | צילום: זוהר שפירא

המוטיבציה הירוקה עולה מיד גם בשיחה עם טל קימלמן, מנהלת נושא קיימות באמדוקס הגלובלי. במסגרת תפקידה היא הוגה ומוציאה לפועל יוזמות כמו ניקוי חופים ונהרות בארץ ובמקומות נוספים בעולם, או איסוף זוגות נעליים ושליחתם לנזקקים באפריקה, שכל עובדי החברה לוקחים בהן חלק. באותו אופן ממש, עלה גם הרעיון ליריד יד שניה.

טל קימלמן, אמדוקס: "מכיוון שכולנו צריכות ואוהבות להתלבש, ולכולנו יש יותר מדי בגדים בארון, אירוע מכירת בגדים מהארונות הפרטיים שלנו היה כמעט מתבקש"

 

"חשיבה אקולוגית ועשייה למען הסביבה ליוו מאז ומתמיד את פעילות החברה. צמצום הצריכה ומעבר לצריכה נבונה הם נושאים שמעסיקים אותי גם בפן האישי, וגם כאג'נדה שאנחנו משתדלים להנחיל לעובדים שלנו. מכיוון שכולנו צריכות ואוהבות להתלבש, ולכולנו יש יותר מדי בגדים בארון, אירוע מכירת בגדים מהארונות הפרטיים שלנו היה כמעט מתבקש".

טל קימלמן, מנהלת פרויקט קיימות גלובלי באמדוקס | צילום: זוהר שפירא
טל קימלמן, מנהלת פרויקט קיימות גלובלי באמדוקס | צילום: זוהר שפירא

לדברי קימלמן, ההיענות מצד העובדים, נשים וגברים כאחד, היתה לא פחות ממדהימה: "תיארתי לעצמי שזה יתפוס, אבל אפילו אני הופתעתי מהכמויות שהגיעו". את הבגדים שנאספו במשך מספר שבועות מיינו כמה עובדות שהתנדבו למשימה, ולקראת האירוע תלו על קולבים, קיפלו על מדפים ודאגו ליצור אווירת בוטיק ושיק. "ליום המכירה עצמו הזמנו את הסטייליסטית ענבל רוזנטל, ששיתפה בטיפים קלים ליישום בכל מה שקשור לבניית מלתחה חכמה והרכבת אאוטפיטים מגוונים, וגם עזרה באופן אישי בבחירת פריטים והתאמת גזרות".

יריד יד שניה אמדוקס | צילום: זוהר שפירא
יריד יד שניה אמדוקס | צילום: זוהר שפירא

גם אצלכם האירוע נערך במתכונת החלפת בגדים?
"זו היתה התכנית המקורית, אבל כשהתחילו להגיע הבגדים מכל העובדים, עד מהרה נערמו יותר מ-60 ארגזים מלאים עד אפס מקום. הבנו שמסיבת החלפה מתאימה לסדרי גודל קטנים יותר, והחלטנו לגבות חמישה שקלים לכל פריט. את הסכום שנאסף תרמנו לאחר מכן לעמותת 'פתחון לב', ואת הבגדים שנותרו תרמנו לעמותות נוספות. האירוע היה כל כך מוצלח שבנוסף לתכנון אירועים עתידיים, כמה עובדות מהחברה התנדבו להקים חנות יד שניה שתפעל באופן קבוע במשרדים שלנו".

>>> למה הפסקתי לקנות בגדים חדשים?

השוק שילש את עצמו

על פי דו"ח של חברת הייעוץ הבינלאומית BCG שפורסם באוקטובר האחרון, שוק אופנת היד שניה העולמי, הכולל ביגוד, הנעלה ואקססוריז נלווים דוגמת תיקים ותכשיטים, שילש את עצמו משנת 2020 ועומד כרגע על 100 מילארד דולר בשנה. לשם השוואה, הכנסותיה של זארה ב-2021 הסתכמו ב-15.5 מיליארד אירו (על פי פלטפורמת השווקים הפיננסיים investing.com), ואילו על פי דיווח של העיתון כלכליסט, הענקית הסינית shein גרפה לכיסה בשנה שעברה 22.7 מיליארד דולר.

רעות מזרחי, טאבולה: "אני פשוט ממש אוהבת אופנה. מכיוון שכולנו צריכות ואוהבות להתלבש, ולכולנו יש יותר מדי בגדים בארון, אירוע מכירת בגדים מהארונות הפרטיים שלנו היה כמעט מתבקש"

הסיבות לצמיחתו חסרת התקדים של התחום שעד לפני שנים ספורות נחשב לנחלתם הבלעדית של היפים מעוטי יכולת ושל, להבדיל, פאשניסטות קיצוניות שמוכנות לשלם סכומים לא מבוטלים עבור פריטי וינטג' נדירים, הן רבות ומגוונות: החל ממודעות הולכת וגוברת לנזקים הסביבתיים הנגרמים כתוצאה מתעשיית האופנה המהירה ולתנאים המחרידים שבהם מועסקים עובדיהן, דרך החיפוש אחר ייחוד ושונות, וכלה בחוויית הקניה בחנויות ובשווקי יד שניה, המציעה ריגוש והפתעות מהסוג שלא ניתן לחוות באף קניון.

כמובן שגם המחירים – שעל פי רוב נמוכים בהרבה – משחקים תפקיד משמעותי, ועל אחת כמה וכמה בישראל על רקע יוקר המחיה, חוסר היציבות הפוליטית ואי הוודאות הכלכלית, שאינה פוסחת גם על ענף ההייטק.

טאבולה יריד יד שניה | צילום: רעות מזרחי
טאבולה יריד יד שניה | צילום: רעות מזרחי

מבחינת רעות מזרחי, Director of Global Administration & Employee Experience בטאבולה, שהחלה אף היא לקיים במשרדיה אירועי יד שניה, לא המשבר המתמשך העובר על ההייטק הישראלי (והעולמי) וגם לא הקיצוצים בתקציבי הענק הם הסיבה לפריחתם המפתיעה. "אני פשוט ממש אוהבת אופנה", היא אומרת. כחלק מתפקידה מזרחי יוזמת אירועים מקוריים לעובדים, ומאחר שהיא עצמה צורכת בשנים האחרונות יותר ויותר בגדים מיד שניה, החליטה למנף את נטיית ליבה האופנתית לאירוע לכל עובדי החברה.

דורין אטיאס במשרדי טאבולה ביריד יד שניה | צילום: רעות תורג'מן
דורין אטיאס במשרדי טאבולה ביריד יד שניה | צילום: רעות תורג'מן

את מסיבת ההחלפות הראשונה שנערכה בטאבולה שדרגה נוכחותה התוססת של דורין אטיאס, שחילקה טיפים בנושאי סטיילינג אישי. במסיבה השניה הוזמן להרצות הסטייליסט אלעד הופמן, והעביר לאנשי החברה שיעור מאלף בהיסטוריה של האופנה ובטקסטיל. "זה היה מדהים", מספרת מזרחי, "כי סוף כל סוף הבנתי למה בגד יושב על הגוף כמו שהוא יושב, ומה הערך של פריטי וינטג' לעומת אופנה מהירה". לאור ההצלחה המסחררת, מזרחי משוכנעת שמסיבות החלפת הבגדים הולכות להפוך למסורת קבועה בחברה. "הכי כיף זה להיכנס למשרד בבוקר ופתאום לראות מישהי לובשת בגד שפעם היה שלך".