אוי לא, הטוסיק בוער: איך להיפטר מתפרחת חיתולים?

תפרחת חיתולים | צילום: gettyimages
תפרחת חיתולים | צילום: gettyimages

זו כנראה התופעה הכי נפוצה בקרב תינוקות ואין הורה שלא נתקל מקרוב בטוסיק אדום ומגורה. אבל קודם כל אפשר להמנע בקלות מתפרחת חיתולים, וכן, גם להעלים אותה זה לא סיפור

88 שיתופים | 132 צפיות

כמעט כל הורה לתינוק מכיר/ה את תפרחת החיתולים מקרוב – אותה פריחה אדמומית ומגורה המופיעה באזור החיתול, גורמת לתינוק אי נוחות רבה, בכי ופעלתנות יתר. למעשה, תפרחת חיתולים היא תופעה נפוצה, עד שכ-70% מכלל התינוקות יסבלו ממנה בשלב זה או אחר עד גיל שנה. אז מה הסיפור של תפרחת חיתולים ואיך אפשר להמנע ולטפל?

>> אליאנה תדהר ולי בירן מוציאים את נבו התינוק לאור

אז למה זה קורה?

תפרחת החיתולים היא דלקת עורית שכיחה ביותר, המופיעה באזור המכוסה בחיתול – המפשעה, הטוסיק וקפלי הירכיים. התפרחת תיראה לרוב כגירוי אדמומי, לעיתים דמוי פריחה או כוויה ויכול להיות מלווה בקילופים, או בחתכים. במקרים קשים מאוד היא אף עלולה לגרום לכיבים או להתפתחות גירוי פטרייתי. מעבר למראה הלא נעים, תפרחת חיתולים עלולה גם לגרום לתינוק לאי נוחות ועד לכאבים קשים.

הגורמים לתפרחת החיתולים הם די מגוונים, אבל אפשר לומר שהעיקרי שבהם, הוא חומציות השתן והצואה, שעלולות לפגוע במחסום הטבעי של העור וכך להפוך אותו למגורה ופגיע יותר לזיהומים. סיבות נוספות: סביבה לחה, ולכן אנחנו גם רואים עלייה בתפרחת החיתולים בחודשי הקיץ החמים, ושפשוף כתוצאה מהחיכוך של העור בחיתול.

תפרחת חיתולים | צילום: gettyimages
תפרחת חיתולים | צילום: gettyimages

איך להמנע מהאדמומיות הזאת?

הבשורה הטובה היא שניתן למנוע את תפרחת החיתולים בקלות יחסית ובעזרת כמה צעדים פשוטים: הצעד הראשון הוא החלפת חיתולים תכופה – חשוב להחליף את החיתול כל שעתיים-שלוש ובמיוחד אחרי יציאות, גם בלילה. כשמחליפים את החיתול יש לנקות את עורו של התינוק ביסודיות ובעדינות. מומלץ להימנע משימוש במגבונים לחים מבושמים, או כאלה שמכילים אלכוהול ועלולים לגרות את עורו של התינוק, ולשים לב כי האזור שמתחת לחיתול מתאפיין בקפלים רבים, כך שיש לנקות ביסודיות גם ביניהם.

דבר נוסף שיוכל מאוד לעזור הוא שימוש במשחות טבעיות המכילות את צמח הקלנדולה או משחות רפואיות המכילות זינק אוקסיד (תחמוצת אבץ) או וזלין. משחות אלו לא רק מטפלות בעור בעת גירוי, אלא גם יוצרות חיץ בין העור לבין החיתול וכך יכולות לעזור במניעת שפשופים. חשוב גם לבחור חיתולים איכותיים סופגים ונוחים המאפשרים זרימת אוויר, ולא מגרים את עורו של התינוק.

>> פחדתי להתעמת איתם. פחדתי על הילדים שלי

איך לטפל ולהעלים את הפריחה?

כאמור, כ-70% מהתינוקות יסבלו ממנה לפחות פעם אחת במהלך השנה הראשונה לחייהם. לכן, חשוב לדעת גם איך לטפל בה במידה והיא הופיעה. ברוב המקרים, ניתן לטפל ביעילות בתפרחת חיתולים בבית: אפשרו לתינוק להיות ללא חיתול לזמן קצר מידי פעם כדי לאוורר את האזור ולאפשר לו להתייבש. בנוסף, אמבטיות פושרות יכולות להקל על הגירוי והגרד. במקרים קלים ניתן לטפל בעזרת משחות החתלה המכילות תחמוצת אבץ, או וזלין ובמקרים קשים יותר יש להתייעץ עם רופא הילדים. במקרים קשים ייתכן ויהיה צורך במשחות החתלה המכילות סטרואידים, תרופות אנטי-פטרייתיות או משחות לעור רגיש.

בכל מקרה, חשוב לזכור שטיפול נכון וזיהוי מהיר לרוב ישאירו את תפרחת החיתולים בצורתה הקלה, וגם יקלו על הסבל של התינוק וימנעו סיבוכים נוספים. במקרים של ספק או חשש, יש לפנות לרופא ילדים לקבלת ייעוץ וטיפול מתאים.

הכותבת היא גילה בריל, רוקחת וזכיינית סופר-פארם