יכול להיות שאת מתביישת לדבר על הווסת עם בן הזוג שלך?

MODIBODI סופר-פארם אונליין | צילום: יח"צ
MODIBODI סופר-פארם אונליין | צילום: יח"צ

סקר שברר מה ישראליות חושבות על הווסת שלהן גילה נתונים מעניינים: רובנו עדיין מחבבות את הפד ונמנעות מפעילויות בזמן המחזור החודשי

88 שיתופים | 132 צפיות

את המחזור החודשי כל אחת מאתנו מקבלת קצת אחרת. אנחנו חוות אותו באופן שונה זו מזו, וכל אחת מעדיפה להשתמש באמצעי הספיגה הנוחים לה. מידי חודש אנחנו מקבלות את פני הווסת עם סל התופעות שמגיע איתה – כאבי בטן וגב, תחושת נפיחות, עצבנות ותיאבון מוגבר. חלקנו חשות שעד שנגמר המחזור, הזמן לא מספיק לעבור והוא מופיע שוב. 

אחרי שנים שבהם נאלצנו להסתפק בפתרונות הוותיקים לימי המחזור שכוללים בעיקר טמפונים ותחבושות היגייניות, התווסף בשנים האחרונות מוצר חדש שמנסה לשנות את ההרגלים הישנים. מדובר בתחתוני מחזור רב פעמיים, כאלה שניתן לכבס שוב ושוב, המחליפים את השימוש בטמפונים ותחבושות בימי הווסת. בכך הם גם מאפשרים חסכון בהוצאה בשימוש בטווח ארוך, וגם מייתרים את הפסולת שמותירות החלופות הקיימות. עד היום תחתוני מחזור נמכרו בעיקר באתרי ובחנויות נישה, אך כעת הם נכנסים ללב המיינסטרים ונכנסים לראשונה לאתר סופר-פארם.

אז מה בדיוק אנחנו חושבות על המחזור שלנו? סקר חדש שביצע עבורנו מכון גיאוקרטוגרפיה לכבוד השקת מותג תחתוני המחזור האוסטרלי Modibodi בסופר-פארם אונליין, בוחן תפישות ועמדות של נשים ונערות בנוגע למחזור החודשי, שמגלה כמה נתונים מפתיעים. הסקר נעשה באופן אינטרנטי מייצג בקרב 500 משיבות גולשות אינטרנטי, בגילאי 14-45. בסקר שאלנו את הנשים אם הן חשות בושה מבני הזוג שלהן כשהן במחזור, והתוצאה הייתה מעוררת תקווה – 44.9% כלל לא נבוכות מהנושא. בעבר לא היה נהוג לדבר בחופשיות על מחזור, זה היה משהו שצריך להסתיר ולהצניע. עם הזמן החברה יותר פתוחה לעסוק בנושא הטריוויאלי והטבעי הזה. לדעתנו, מותר ורצוי לדבר על זה, בטח ובטח עם בני הזוג שלנו, שאמורים להיות כאן בשבילנו ברגעים קשים (ומחזור הוא בהחלט רגע קשה). מי יודעת, אולי הקידמה תוביל לשינוי גם בפתיחות של אבות מול בנותיהם בכל הנוגע למחזור. הנתונים מראים כי רק 0.7% מהאבות הסבירו לראשונה לבנותיהם על קבלת מחזור ועל אמצעי ספיגה.

MODIBODI – היפסטר ללא תפרים, 140 ש"ח | צילום: מודי בודי. להשיג בסופר-פארם אונליין
MODIBODI – היפסטר ללא תפרים, 140 ש"ח | צילום: מודי בודי. להשיג בסופר-פארם אונליין

נתוני הסקר מראים כי נשים רבות נמנעות מפעילויות מסוימות בזמן המחזור. מידי חודש 60.8% מהנשים מוותרות על שחייה בבריכה, 56.3% מהן לא הולכות לים, 57.6% לא לובשות בגדים בהירים, 29.1% נמנעות מביצוע פעילות גופנית ו-14.4% לא יוצאות לטייל. היום יש לא מעט פתרונות על מנת שלא נחסוך מעצמנו את כל אלה, אך לפי תוצאות הסקר, אמצעי הספיגה הנוח ביותר עבור בנות הוא דווקא המגביל ביותר – פד. 33% מהנשים מדווחות שהוא נוח, ו-36.4% חושבות שהוא די נוח. לעומת זאת, 39.4% מהנשים לא משתמשות בטמפונים, שיכולים לאפשר להן התנהלות משוחררת יותר הכוללת רחיצה בבריכה או בים.

17.3% מהנשים דיווחו שהן נוטלות כדורים נגד כאבים בזמן הווסת באופן קבוע, ו- 17% דיווחו שהם עושות זאת לעיתים קרובות. 15.7% דיווחו שהן חשות תחושת גועל בזמן הווסת ו- 33% דיווחו שתחושת גועל די מתארת את תחושתן בזמן הווסת.

פדים וטמפונים עשויים להיות נוחים ולהבטיח הגנה מפני כתמי דם על בגדים, איך אין ספק שהנזק האקולוגי שלהם הוא אדיר. תהינו עד כמה הזווית האקולוגית משמעותית לנשים בכל הנוגע למחזור, וממבט על תוצאות הסקר גילינו כי 41% מהנשים לא כל כך מוטרדות מהנושא, ו-24.2% לא מוטרדות ממנו כלל. עבור הסביבה, פסולת מסוג זה היא סכנה גדולה. אם רק ננסה לחשוב על מספר הנשים בארץ שמשתמשות מידי חודש בכמות לא מבוטלת של אמצעי ספיגה, נגיע למספרים לא נתפסים. תחתוני מחזור רב פעמיים מאפשרים צמצום של הנזק האקולוגי והם גם תורמים מאוד להפחתת הפגיעה בסביבה.

>> לשחות, להביט, לנשום: בן זילכה מצא זן במקום בו נגמר לו האוויר