אג'נדה

תחקיר אייל גולן: המנגנון שמוליך נשים אל התופת המכונה זנות

אייל גולן | צילום מסך מהתחקיר של אורלי וגיא ברשת 13
אייל גולן | צילום מסך מהתחקיר של אורלי וגיא ברשת 13

חשיבות סרטם של אורלי וגיא היא לא בשאלה אם מדובר בעניין פלילי אלא בשיח הציבורי. עורכת "את" בטוחה שעכשיו האחריות היא עלינו: צריך להושיב את ילדינו מול הסרט ולהגיד להם: ככה לא מתנהגים. לעולם לא

88 שיתופים | 132 צפיות

הדבר הראשון שיש לומר על התחקיר של אורלי וגיא (רשת 13) על אייל גולן הוא שמדובר בעבודה עיתונאית חשובה וראויה לשבח. הניסיונות של סביבתו של אייל גולן (וחלקים מסויימים בתקשורת) להקטין או לגמד את חשיבות הכתבה הזו הם קולות שיש לנפנף בזלזול. זה לא כל כך משנה אם בתחקיר היה הישג אחד או יותר שנשמעו אתמול לראשונה ואם בעקבות התחקיר עלו ראיות פליליות חדשות או לא. ראשית מסתמן שאכן עלו עדויות חדשות המעידות לכאורה על עבירת שידול לזנות ואותן ראוי לחקור מחדש, אבל הדיון על המישור הפלילי מפספס את הנקודה החשובה יותר: עיתונות טובה מייצרת שיח ציבורי נרחב ועוזרת לחברה לשרטט מחדש את הגבולות שלה וזה ללא ספק מה שקרה בעקבות התחקיר של אורלי וגיא. זה גם נושא השיחה החשוב ביותר שעל כולנו לקיים היום: לא האם זה פלילי או לא, אלא מה אנחנו אמורים להגיד עכשיו לבנינו ובנותינו בעקבות ההתנהלות המבחילה שתוארה אתמול בתחקיר.

אייל גולן. התנהלות מבחילה | צילום מסך מתוך התחקיר של אורלי וגיא ברשת 13
אייל גולן. התנהלות מבחילה | צילום מסך מתוך התחקיר של אורלי וגיא ברשת 13

זו אינה "רכילות" כפי שניסו אנשיו של גולן לטעון, זה נושא ראשון במעלה בחשיבותו שנוגע לחיים של כולנו, וכל מי שצפה בתחקיר הזה מחויב לשבת עכשיו עם בנו או בתו, אחייניתו או חבריו – כל איש צעיר שנמצא בסביבתו ולהגיד לו: ככה לא מתנהגים. לעולם לא.

לא מקיימים יחסי מין מתוך עמדה של ניצול. לעולם. אקט מיני חייב להיעשות בין אנשים שווים; כל פער כוחות משמעותי בין שני אנשים הוא בסיס לניצול ברגע שהוא מתורגם ליחסי מין; לא משקרים לאנשים כדי להשיג מין; לעולם לעולם לעולם לא מבקשים מפרטנר מיני להעניק שירותי מין לאדם אחר; לעולם לא גוררים אדם לסיטואציה שבה הוא יקבל כסף עבור שירותי מין; לעולם אל תעלים עין מאנשים שעושים את זה בקרבתך; לעולם לא מצלמים אנשים במהלך המין ללא אישורם; לעולם לא מעבירים את הסרטונים הללו לגורם אחר ללא אישורם.

זה מה שהתחקיר של אורלי וגיא מצווה עלינו לעשות. זו החובה שלנו. אנחנו לא יכולים להמשיך בחיינו ולהגיד "לא ידענו" כפי שאייל גולן עשה בהיבריס נוראי, בהתקרבנות דוחה, בעליבות שיש רק להקיא עליה. האחריות שלנו כלפי דור העתיד היא להבהיר היטב שככה לא מתנהגים. לא (רק) מתוך החשש שנגיע לכלא, אלא כדי לא לתת יד לפציעה עמוקה, בלתי הפיכה וקטלנית של נשים צעירות, שאתמול עוצמת פגיעתן נחשפה על המסך בגילוי לב מצמרר.

גילוי לב מצמרר של הנשים שנפגעו | צילום מסך מתוך התחקיר של אורלי וגיא ברשת 13
גילוי לב מצמרר של הנשים שנפגעו | צילום מסך מתוך התחקיר של אורלי וגיא ברשת 13

פגיעה עמוקה ועיוות גדול בנפש

ועוד דבר חשוב שלא דובר כלל בהקשר הזה: התחקיר הזה חשף בבירור את המנגנון שמוליך נשים אל התופת המכונה זנות. מהעדויות נדמה שהנשים שנפגעו על ידי אביו של גולן וחבורתו הצליחו להשתקם. אני מקווה שזה אכן המצב, אבל לולא הפרשה הייתה מתפוצצת או לולא הייתה להן איזושהי תמיכה, יש סיכוי גדול שהמשך חייהן היה מוביל אותן אל התופת הזו. בוויכוח התמידי על זנות עולה תמיד סוגיית הבחירה. לדעתי היא עולה מתוך בורות עמוקה. מי שחושבים שזונה "בחרה" בגורל הזה לא מבינים שהיא בחרה בו מתוך מגוון מצומצם מאוד של אפשרויות ושהבחירה בנתיב הזה אפשרית אך ורק בעקבות פגיעה עמוקה, עיוות גדול בנפש. התחקיר של אורלי וגיא סיפק הצצה לאופן שבו העיוות הזה מתחולל ומעמיק: צעירות מוחלשות נשאבות למנגנון שבו המעמד שלהן מתחזק רק בשל מתן שירותים מיניים. פתאום הן מקבלות גם תשלום עבור זה. הן לא התכוונו לקבל על זה כסף אבל דחפו אותו להן ליד – פתאום הן מגלות נתיב חדש שדרכו הן מקבלות כוח. זה אמנם כוח שקרי, שבעצם מחליש ומפרק אותן מבפנים, אבל עד שהן יגלו את זה זה כבר יהיה מאוחר מדי. ככה המנגנון של הזנות עובד: הוא שואב את החלשות, מייצר להן הרגלים שמבוססים על ניצול, נותן להן אשליה של כוח, ועד שהן מבינות שמדובר באשליה כבר אין להן כוחות לצאת מהמנגנון הזה.

האם אייל גולן ראוי לעונש פלילי בעקבות העדויות שהתפרסמו אתמול? לא בטוח בכלל. האם התחקיר הזה הבהיר היטב שמדובר באדם נלוז, שלכל הפחות העלים עין ממנגנון משוכלל עד אימה של איתור נערות חלשות והכנסתן למעגל של שירותי מין לכל מי שסבב אותו (שאגב מזכיר באופן מעורר פלצות את המנגנון שהקים אר. קלי, המוזיקאי המואשם באינוס ילדות)? אין כל ספק. הבחירה של גולן להעלים עין ולאפשר למנגנון הזה להתקיים לצידו ובזכות תהילתו מטילה עליו כתם מוסרי שלא ניתן למחות. עכשיו האחריות בידינו – בואו נדאג שילדינו יבינו שככה לא מתנהגים.