תגידו סי לוויטמין C

המזונות העשירים ביותר בוויטמין C הם פירות הדר | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Shutterstock , cameilia
המזונות העשירים ביותר בוויטמין C הם פירות הדר | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Shutterstock , cameilia

השמש הפציעה אולם ימי החורף טרם חלפו. זו הזדמנות מצוינת להתחזק ולהזכיר את תכונותיו המיטיבות של ויטמין C גם כמגן מפני מחלות קשות, בהן סרטן, אלצהיימר ושיטיון. בריא לדעת

88 שיתופים | 132 צפיות

מומחים יודעים כבר שנים רבות שוויטמין C הוא אחד הוויטמינים היעילים והבטוחים ביותר שיש. במחקר שהתפרסם באוקטובר 2010 נמצא שכמויות גדולות (500 מיליגרם) של ויטמין C עוצרות התקררות בתוך שעות ספורות, זיהום של שפעת בתוך יום-יומיים ודלקת ריאות ויראלית בתוך יומיים-שלושה. הוויטמין גם מסייע במניעת סיבוכים אפשריים של שפעת. בצד חיזוק מערכת החיסון בחורף, ויטמין C מסייע בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם, מחלות עיניים וסרטן, מונע בעיות מסוימות בהיריון, מקטין את הסיכון לדלקות ואפילו מגן על העור מפני קמטים. מחקרים חדשים אף מדווחים על תוצאות מרשימות של טיפולים בחולי סרטן הכרוכים בהזרקת כמויות גדולות של ויטמין C.

ויטמין C ואריכות ימים

בכנס לרפואה מונעת ולרפואה אלטרנטיבית שהתקיים לאחרונה בארצות הברית, הוצגו יותר ממאה עבודות מחקר שנעשו בעשר השנים האחרונות וחקרו את התועלת הבריאותית של ויטמין C. ד"ר מרק מויאד (Mark Moyad) מאוניברסיטת מישיגן הסביר שריכוז גבוה של הוויטמין בדם מצביע על בריאות כללית טובה. הוא מצא קשר ישיר בין ויטמין C לאריכות ימים, אך הדגיש שהמינון האידיאלי חייב להיות גבוה יותר מהמינון המומלץ כיום. מהו המינון האידיאלי? הדעות חלוקות בנוגע לכך. כל המחקרים של ד"ר מויאד התבססו על מינון של 500 מיליגרם ביום. כמות זו גבוהה בהרבה מהכמות המומלצת כיום, שעומדת על 90-75 מיליגרם ביום. האיגוד האמריקאי לתזונה ממליץ לצרוך יותר פירות וירקות (כתשע מנות), כדי לקבל את תצרוכת ויטמין C הנדרשת לצד ויטמינים אחרים, מינרלים ופיטוכמיקלים. מלבד אכילת פירות וירקות, ד"ר מויאד ממליץ ליטול כדור ויטמין C של 500 מיליגרם מדי יום. לדבריו, הניסיון מוכיח שלא כולם יכולים להקפיד על צריכה יומית בת 9-7 מנות של פירות וירקות, ולכן יש צורך בתוספת ויטמין C. ד"ר מויאד מצהיר שהגבול העליון הבטוח הוא 2000 מיליגרם ביום. במקרה של זיהומים, שפעת או התקררות הוא ממליץ על תוסף של 1,000 מיליגרם ויטמין C ליום.

*עוד בחיים אחרים – הכל על אלרגיות האביב

*עוד בחיים אחרים – מדריך הוויטמינים והמינרלים

מעורבות גדולה

ויטמין C, המוכר גם בשם חומצה אסקורבית (Ascorbic Acid), נחוץ לגדילה, לפיתוח ולתיקון של רקמות בגוף. ויטמין C מעורב בהרבה פעילויות בגוף, כולל ייצור קולגן, ספיגת ברזל, פעילות של מערכת החיסון, ריפוי פצעים ותחזוקת הסחוס, העצמות והשיניים.
ויטמין זה הוא גם אחד מנוגדי החמצון, המגנים מפני ההרס הנוצר מרדיקלים חופשיים (המקושרים להתפתחות סרטן, מחלות לב ודלקת פרקים), מכימיקלים רעילים וממזהמים כגון עשן סיגריות. אחת התכונות החשובות של ויטמין C היא שבמקרה של עודף בוויטמין הוא אינו מצטבר בגוף אלא מופרש דרך השתן, ולכן על פי רוב לא מתעוררות בעיות של מנת יתר. למרות זאת, מינון הגבוה מ-2,000 מיליגרם ביום עלול לגרום לקלקול קיבה.
ויטמין C נספג בקלות ממזון ומכדורים ומשפר את ספיגת הברזל כשצורכים את השניים ביחד. המזונות העשירים ביותר בוויטמין C הם פירות הדר, פלפל ירוק, תות שדה, עגבנייה, קיווי, ברוקולי, תפוח אדמה ובטטה. מקורות טובים נוספים הם עלים ירוקים כהים, מלון, פאפיה, מנגו, אבטיח, כרובית, כרוב, פלפל אדום ואננס.

ויטמין C נחוץ לגדילה, לפיתוח ולתיקון של רקמות בגוף

דבר המחקרים

לאחרונה התפרסמו גם מחקרים על קשרי גומלין בין ויטמין E לוויטמין C במוח ובחוט השדרה. במחקר אחד מצאו שאם נותנים לעכברים מבוגרים ויטמין עם ויטמין E, מופיע אצלם שיפור בביצוע של כמה מבחני זיכרון. במחקר אחר הורידו החוקרים את רמת הוויטמין E אצל חזירי ים, ואלה הצליחו לתפקד ברמה סבירה, אך כשהחוקרים הפחיתו גם את רמת הוויטמין C התפתח אצל חזירי הים שיתוק חמור ורובם מתו בתוך 24 שעות. התגלה שאפילו ירידה מתונה בכמות הוויטמין C במערכת העצבים עלולה להאיץ את המחסור בוויטמין E ולהסב נזק משמעותי לחוט השדרה ולמוח. מסקנת המחקר הייתה שוויטמין C מפצה על אובדן של גלוטתיון (נוגד חמצון חזק) בתוך תאי המוח.
שני מחקרים אחרים מצאו שלחולי אלצהיימר רמה נמוכה של ויטמין C בדם ובנוזלי עמוד השדרה, גם אם הם מקפידים על תזונה מאוזנת, ושככל שצורכים יותר חומצה אסקורבית (ויטמין C), כך הסיכוי ללקות באלצהיימר פוחת (כל המחקרים התפרסמו גם באתר www.newsmaxhealth.com, באוגוסט 2012).
בספטמבר 2012 התפרסם מחקר ב-Medical News שטען שוויטמין C עשוי למנוע התפתחות שיטיון (דמנציה). במהלך המחקר בדקו החוקרים את רמות הבטא-קרוטן, הוויטמין C, הוויטמין E, הליקופן והקואנזים 10Q בדמם של כ-1,500 משתתפים בני 90-65. בדגימות דם שנלקחו ממשתתפים עם שיטיון מתון וממשתתפים עם סימפטומים של אלצהיימר נמצאו ערכים נמוכים מאוד של נוגדי החמצון בטא-קרוטן וויטמין C ביחס למשתתפים מקבוצת הביקורת. לגבי נוגדי חמצון אחרים כגון ויטמין E, ליקופן ו-10Q לא נמצא הבדל משמעותי.
המשתתפים מילאו גם שאלונים הבודקים את אורח חייהם. לטענת החוקרים, גורמים מסוימים כגון Body Mass Index) BMI) – מדד מסת גוף, שתייה של משקאות חריפים, עישון, השכלה והרגלי אכילה עשויים להסביר אף הם את התוצאות, אך מכלל הממצאים אפשר עדיין להסיק שנוגדי החמצון בטא-קרוטן וויטמין C יכולים להגן מפני שיטיון ואלצהיימר.

הכותבת היא מהנדסת כימיה בעלת תואר שני המומחית ברעילות סביבתית ובתרופות

*עכשיו ב-ZOOG – למה קשה למצוא אהבה?