"ענף שלם נכחד אל מול עינינו": מעצבי שמלות הכלה פותחים במחאה

התצוגה של ענבל דרור, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של ענבל דרור, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון

מעצבי שמלות הכלה והערב של ישראל, שמפרנסים אלפי בעלי מקצוע, נאלצים לראות את מפעל החיים שלהם קורס. עכשיו הם החליטו לא לשתוק יותר ולצאת למאבק

88 שיתופים | 132 צפיות

בחודש מרץ הגיעה הקורונה לחיינו. ענף האירועים נעצר ואיתו נעצר גם החלום של אלפי זוגות במדינת ישראל. אותו חלום מתוק שמאחוריו עומדים אלפי בעלי מקצוע: תדמיתניות, גזרניות, תופרות, רוקמות ועוד. נשות מקצוע עם ניסיון של עשרות שנים, אני קורא להן "הלוחמות" של התעשייה המנצנצת. היום הן יושבות בבית ימים רבים באי וודאות וללא יכולת לפרנס את משפחתן.

לפני חודש מרץ המציאות הייתה נראית אחרת לגמרי. עונת החתונות נפתחה, השקנו קולקציות חדשות, פגשנו כל כך הרבה כלות. היינו בשיא ההכנות לתצוגות של שבוע אופנת הכלות בניו יורק, חצי שנה של עבודה מסביב לשעון. הכול כבר היה כמעט מוכן וכולנו היינו אמורים תוך ימים ספורים לטוס לאירוע הנוצץ בעולם ולהביא למדינה שלנו גאווה שוב פעם מחדש. במקום להתעטף בבדי טול, נצנצים ופאייטים בתפוח הגדול, נאלצנו לשבת ולראות איך הווירוס הזה הורס את התעשייה שלנו.

התצוגה של דרור קונטנטו, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של דרור קונטנטו, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון

כינסתי את מעצבי האופנה ויצאנו למלחמה נגד גזר הדין הקשה והכואב שגזרה עלינו הקורונה, הקמנו את מועצת מעצבי שמלות הכלה והערב של מדינת ישראל. בשם המועצה נפגשנו עם שר האוצר, עם יושב ראש ועדת הכלכלה, שיחות זום שונות של ועדות הכנסת, במטרה אחת – לנסות להבין איך הם מתכוונים לשמור עלינו ולהעביר את המסר שלא נשב בשקט עד שלא נחזור להגשים את חלום השמחה שלנו בחזרה. החלטנו להעביר מסר לראש הממשלה: עד לפני שבועיים הנפת את דגל הניצחון על המחלה. הופעת במסכים שלנו כל ערב והבטחת שאתה יודע מה אתה עושה. שאתה לא תשכח אף אחד מאיתנו. הבטחת.

>> נעם פרוסט: "הגיע הזמן שתעשיית האופנה תתאגד ונשמיע את קולנו"

אנחנו, אוכלוסיית העצמאים, מעצבי שמלות הכלה והערב במדינת ישראל, האוכלוסיה שגדלה אל תוך הגשמת החלום. אנחנו, שהמפעלים שלנו הם קיבוץ גלויות של עובדים – יהודים, נוצרים ומוסלמים – עדים לקריסת הענף. מה נגיד לעובדים שלנו שיושבים בבית? שאין להם לאן לחזור?

תצוגה של ויוי בלאיש | צילום: ענבל מרמרי
תצוגה של ויוי בלאיש | צילום: ענבל מרמרי

אנחנו, שמהדורות חדשות שלמות נפתחות עם ההצלחה שלנו בעולם פעם אחר פעם. אנחנו, שהמדינה מתגאה בדרך ייצור הכחול-לבן שלנו – נשכחנו.
אנחנו, שנאבקים יום יום בלפרנס אלפי עובדים בכבוד, במשכורות מכובדות – נזרקנו.
ענף שלם, ענף שיורק דם יום ביומו על מנת לייצר שמלות כלה. אנחנו לא עשירים! אנחנו התחנה הסופית בהכנסה הזו.
ענף שמשכיר חנויות, מעסיק תופרות, גזרניות, תדמיתניות, מלאים של בדים, מוכרות, מודדות, רואי חשבון, עורכי דין – נכחד אל מול עינינו.

אנחנו, שמהדורות חדשות שלמות נפתחות עם ההצלחה שלנו בעולם פעם אחר פעם. אנחנו, שהמדינה מתגאה בדרך ייצור הכחול-לבן שלנו – נשכחנו

כבוד ראש הממשלה – אתה עובד על כולנו בעיניים. אתה סוגר לנו את מפעל החיים, אנחנו לא מצליחים יותר להחזיק את הראש מעל המים. אנחנו טובעים! איפה אתה? אתה שומע אותנו? את חלקנו כבר לא כי הם לא שרדו את זה.
במשך שנים אנחנו משלמים ביטוח לאומי, מס הכנסה, מע"מ – להמשיך? איפה כל הגופים האלה? מישהו שומע אותנו? ממשלת ישראל 2020 תתעוררו שם למעלה!

התצוגה של אלון ליבנה, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של אלון ליבנה, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון

לרגע היה נדמה שחוזרים לחגוג. הסגר הוסר ונראה שהכל חזר לשגרה. סלוני הכלות שלנו חזרו לחיים. ראש הממשלה חגג ניצחון מפואר ערב ערב בטלוויזיה והיה נדמה לנו שיש מי ששומר עלינו. חוזרים לעבוד במלוא המרץ ולשחזר את אותן התוכניות שנעצרו…ובום! ענף האירועים נסגר.

כבוד ראש הממשלה – אתה עובד על כולנו בעיניים. אתה סוגר לנו את מפעל החיים, אנחנו לא מצליחים יותר להחזיק את הראש מעל המים. אנחנו טובעים!

מה עושים? למי פונים? מה עכשיו? שוב? מחאת מעצבי שמלות הכלה והערב נלחמת בראש ובראשנה על הצוותים שלא יודעים מקצוע אחר. המחאה היא עבור אותם אנשי עבודה שיושבים בבית ולא יודעים מה יהיה גורלם המקצועי.

היו לנו כל כך הרבה תוכניות, כל כך הרבה חלומות שעמדנו להגשים והם נגוזו.

התעשייה שלנו גוססת, תזרימו לנו דם, תזרימו את המענקים, אל תתנו לה למות!

אלעד בורנשטיין | צילום יח"צ
אלעד בורנשטיין | צילום יח"צ

* אלעד בורנשטיין הוא איש עסקים בתחום האופנה ויו"ר ארגון שמלות הכלה והערב.