טור דעה

ללהק זמרת סטרייטית לשיר הגאווה זה כמו לתת לגבר להרצות ביום האישה

עטיפת הסינגל "שלושה בנות", נועה קירל ותותית (גיתית פישר) | צילום: יח"צ
עטיפת הסינגל "שלושה בנות", נועה קירל ותותית (גיתית פישר) | צילום: יח"צ

התלהבתם מהליהוק של נועה קירל לבצע את שיר הגאווה 2022 יחד עם גיתית פישר? חבל, כי זה עושה בדיוק את ההפך מלהרים לקהילה הגאה. עומרי פיינשטיין קורא לתעשיית המוזיקה להתעורר

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנת 2013, לקראת חודש הגאווה, הושק השיר ״תל אביב״ של עומר אדם יחד עם ליין המסיבות אריסה. ״תל אביב״ הפך מהמנון גאווה להמנון תל אביבי-ישראלי ולאחד מהלהיטים הגדולים ביותר של אדם אי פעם. מאז ועד היום הפכו המנוני הגאווה לחלק בלתי נפרד מאירועי הגאווה. שרית חדד, עדן בן זקן, אנה זק, סטטיק ובן אל, נסרין קדרי, עדן חסון, אלה לי ונועה קירל – כולם כבר הספיקו לקחת חלק במסיבה. ומדוע שלא ירצו? הרי מדובר בלהיט מובטח לרזומה ודרך קלה עבור האמנים להצטייר כתומכי הקהילה מבלי לעשות יותר מדי. לאחרונה הוכרז על שיר גאווה ראשון לקראת אירועי הגאווה של 2022, שיבוצע על ידי נועה קירל יחד עם תותית, הלוא היא גיתית פישר, בשיתוף עם מועדון הלימה לימה. הבוקר השיר יצא והוא נקרא: "שלושה בנות" (הטעות במקור).

יעל שרר: "לי אף אחד לא עזר בגיל 13, הכל היה נגדי – אבל טיפסתי מתוך בור שחור"

הבחירה במבצעות הללו, העלתה את השאלה שעולה בקול רם יותר ויותר מדי שנה – כמה גאווה נותרה בשירי הגאווה? כמו בכל השירים שיצאו בשנים האחרונות גם הפעם מבין המבצעות אין אחת שמשתייכת לקהילת הלהט״ב. מעבר לכך, דמותה של גיתית פישר המכונה ״תותית״ אף הואשמה לא פעם בטרנספוביה משום שנתפסה כמעין קריקטורה של אישה טרנסית.

המנהג להציב סטרייטים וסטרייטיות במרכז הבמה של אירועי הגאווה מקביל לאירוע ״גברים מדברים״ שיזמה אגודת הסופרים ביום האישה האחרון, ובוטל ברגע לאור הביקורת

 

תעשיית המוזיקה הישראלית מלאה באמנים ואמניות המשתייכים לקהילה שחלקם גם מהמצליחים והפופולריים ביותר במדינה, כך שמשנה לשנה ההתעקשות לא לערב אותם בשירי הגאווה מרגישה מגוחכת יותר ויותר. המנהג להציב סטרייטים וסטרייטיות במרכז הבמה של אירועי הגאווה מקביל לאירוע ״גברים מדברים״ שיזמה אגודת הסופרים ביום האישה האחרון, ובוטל ברגע לאור הביקורת. כפי שברור שביום האישה הנשים אמורות להיות במרכז הבמה, כך גם צריכים להיות הלהט״בים בחודש הגאווה.

מעבר לזהות המבצעים, גם תכני השירים בעייתיים מאוד. המסרים הלהט״בים בכל שירי הגאווה האחרונים מוצנעים עד בלתי נראים. דוגמה מובהקת היא השיר ״חביב אלבי״ של סטטיק ובן אל עם נסרין קדרי, שהמסר הגנרי המוביל בו הוא ״אהבה עצמית״ בלי אף איזכור או סממן להט״בי. לרוב מסתפקים המבצעים בשילוב ביטויים שחוקים וסטריאוטיפים כמו ״וודג׳״ ו״תרימו״ על מנת לצאת ידי חובה. התחושה הייתה שסטטיק ובן אל הוציאו שיר רגיל לחלוטין מצידם ורכבו על אירועי הגאווה לשם היח״צ, והתחושה כעת היא שזה נעשה שוב. ״טרילילי טרללה״, שיר הגאווה של נועה קירל ואילן פלד מהשנה שעברה, הפך לאחד הלהיטים הגדולים ביותר של השנה האחרונה ואחד מהצלחותיה הגדולות של קירל באופן אישי ומובן מדוע תרצה לשחזר את ההצלחה מצידה.

המסרים הלהט״בים בכל שירי הגאווה האחרונים מוצנעים עד בלתי נראים. לרוב מסתפקים המבצעים בשילוב ביטויים שחוקים וסטריאוטיפים כמו ״וודג׳״ ו״תרימו״ על מנת לצאת ידי חובה

 

ראוי לציין שדמויות סטרייטיות מוכרות ומשמעותיות המביעות תמיכה בקהילה הן מצרך חשוב למאבק הגאה, אך בשנת 2022 הקהילה מצפה ליותר. היכן היו עומר אדם, עדן בן זקן ונועה קירל כשעלו נושאים אמיתיים הנוגעים לקהילה על סדר היום? כשהתחולל שיח על טיפולי המרה אף אחד מהם לא ניצל את הפלטפורמה שלו על מנת להושיט יד לקהילה ולהשמיע קול ברור. כאשר עומר אדם ביצע את ״תל אביב״ היה זה מהלך מהפכני כאשר אמן מהז׳אנר המזרחי, שנתפס כמרוחק מאוד מהקהילה בזמנו, שר על לירדים בקליפ בכיכובו של אוריאל יקותיאל. מאז עבר כמעט עשור ואירועי הגאווה הפכו למכרה זהב שכולם רוצים להיכנס אליו ולקחת שלל, אך הגיע הזמן שהקהילה תציב סטנדרטים גבוהים יותר ותחזיר את המאבק הגאה לאירועי הגאווה.

>> תאלין אבו חנא: "יש טרנסיות שעושות טעות ונלחמות במשפחה"