שיר אלמליח מתגייסת כדי להפוך לקול של נפגעות אלימות

שיר אלמליח בהשקת תערוכת "הנשף" | צילום: רפי דלויה
שיר אלמליח בהשקת תערוכת "הנשף" | צילום: רפי דלויה

שיר אלמליח יזמה תוכנית רשת חדשה שמטרתה לתת במה לנשים נפגעות אלימות פיזית, כלכלית או מינית. הפעם היא בתפקיד המראיינת, את הקשר האישי שלה היא תשתף רק בבוא היום

88 שיתופים | 132 צפיות

היא אם חד הורית (עם קצת עזרה מהאקס) בחודש החמישי להריונה, אבל שיר אלמליח שמה בצד את הנסיבות ואת העניינים האישיים, היא ממוקדת מטרה ואף אחד לא יסיט אותה ממנה: היא העלתה לראשונה בערוץ היוטיוב שלה תוכנית חדשה שיצרה "קול אישה". כל תוכנית בת 40 דקות, ובה היא תתן במה לנשים נפגעות אלימות פיזית, כלכלית או מינית. אחרי ששיתפה לאחרונה את הרעיון בעמוד האינסטגרם שלה, צביקה הדר יזם איתה פגישה והיום הוא חלק מהמיזם: "צביקה עובד על פלטפורמת תוכן דיגיטלית המיועדת ליוצרי תוכן ישראלים,"נו פילטרס". בעקבות המפגש איתו, נגמרו ההתלבטויות לגבי כל העניין ההפקתי כמו החיפוש אחרי סאונדמן, תאורה ואולפן. צביקה מפיק גם התוכנית שלי, נותן לי את הפלטפורמה, והתוכנית תשודר גם אצלי וגם אצלו, נקדם אותה יחד גם באינסטגרם", אומרת אלמליח.

>> 4 שנים ל- Me Too והגברים עדיין מבולבלים

איך הרעיון התבשל?
"לפני כמה חודשים יצא לי לפגוש בחורה מדהימה בת 22 בשם שריתה מיה, דרך חבר משותף. היא סיפרה לי על הטראומה הנוראית שחוותה ושהיא חלק בלתי נפרד מחייה, אחרי שהייתה קורבן לאונס קבוצתי בגיל 16. הצטמררתי מהסיפור הקשה והמטלטל שלה, הוא לא נתן לי מנוח. חשבתי על זה שכולנו עסוקים ביום יום בכל כך הרבה קטנות ואחרי ששמעתי אותה, הבנתי את המשמעות העמוקה של לחיות בתוך טראומה שהיא חלק מחייך ולא מרפה ממך סביב השעון. ממנה למדתי על קבוצת התאטרון "פלטפורמה" של דנה דבורין וקרן כהן-ישראלי, המקדמת נשים נפגעות אלימות וששריתה משחקת בה. הסדנא וההצגות שהן מעלות, עוסקות בסיפורים האישיים הקשים של הנפגעות, ועושות שינוי גדול בחייהן של בנות האלה. ככה החלטתי החלטתי יחד עם שריתה, לתת במה לאותן נערות ונשים בערוץ היוטיוב שלי ולהפוך את זה לתוכנית שבועית".

שיר אלמליח בקמפיין של אייס קיוב | צילום:‏ טלי שמל
שיר אלמליח בקמפיין של אייס קיוב | צילום:‏ טלי שמל

"מישהי אמרה לנו שהאנס שלה יכול לקבל שלוש שנים, אבל מה יהיה עליה? היא גם תעבור טלטלה וגם כשהוא ישתחרר הוא יתנכל לה"

יש הרבה נשים שמעוניינות להשתתף ב"קול אשה"?
"שריתה ואני עובדות על דף נחיתה, ובינתיים הפניות מגיעות בעקבות הפרסום באינסטגרם. יש מגוון סיפורים, הטרדות קשות וטרגדיות איומות כמו אונס בתוך המשפחה של ילדה חרדית. שרית מדברת עם הבנות שפונות, חלק מהן כבר פנו למשטרה והתלוננו, וחלק באות לספר מה קרה למרות שלא התלוננו ומודות שהן פוחדות מהחקירה. מישהי למשל אמרה לנו שעל אונס הוא יכול לקבל שלוש שנים, אבל מה יהיה עליה? היא גם תעבור טלטלה וגם כשהוא ישתחרר הוא יתנכל לה. אנחנו רוצות לגרום גם לכאלה שלא התלוננו, ללכת להגיש תלונה ואם יהיה צורך בליווי, נדאג ללוות אותן".

בתוכנית ישתתפו גם אנשי מקצוע כמו עורכי דין, פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות. מבחינת אלמליח, חייבים להציף את הנושא ולוודא שהוא לא ירד מסדר היום: "היה לי חשוב להביא אנשי מקצוע שידברו על הנורות האדומות, ממה צריך להיזהר ובכלל – ההכרח הוא לדבר על הכל ולא לטייח", היא מסבירה. והעיתוי אינו מקרי – אמנם עברו ארבע שנים מאז המהפכה שחשפה את הממדים המפלצתיים של תופעת האלימות המינית, אבל רק השנה, ביום שלישי שעבר, צוינה מהפכת מי טו לראשונה בכנסת ישראל. בשנה החולפת נפתחו 5,205 תיקים הנוגעים לעבירות מין, כאשר 61% מהם התבצעו בצעירות בגילאי 24-12. אלמליח לקחה את נושא ההטרדות המיניות כלפי נשים צעד אחד קדימה לכל התחומים שהם תחת מטריית האלימות, והיא מבטיחה להיות להן לקול.

>> כשאייל גולן קורא לך: נפגעות "משחקי חברה" מחזירות מלחמה

נאספו 31 תלונות, מהטרדה ועד אונס, על ידי שי אביטל שהיה בעבר הסוכן שלך. עד כמה זה גם השפיע על ההחלטה?
"זה ללא ספק היה עוד טריגר שאמר דרשני, וכולם היום צריכים להבין שלא לעולם חוסן ואי אפשר להשתיק את כולן כל הזמן. כשחיים אתגר התחיל לטפל בפרשה, ידעתי שמעכשיו כבר אי אפשר יהיה לשתוק. כל אחת שהתלוננה, נתנה אומץ לאחרות, אני מאמינה שזה השפיע מאוד על שינוי השיח והיום יותר נשים יעזו להתלונן".

שי אביטל ושיר אלמליח | צילום: אלירן אביטל
שי אביטל ושיר אלמליח | צילום: אלירן אביטל

"במקרה הפרטי שלי, פניתי למשטרה. בבוא היום אני אדבר על זה. אני יכולה להגיד שגם המשטרה כבר למדה את הלקח שלה – לא להשתיק, לא לטייח"

גם את הוטרדת בעבר. האם התלוננת?
"כן. במקרה הפרטי שלי, פניתי למשטרה. אני לא ארחיב על זה כרגע, בבוא היום אני אדבר על המקרה הפרטי שלי. אני רק יכולה להגיד שגם המשטרה כבר למדה את הלקח שלה – לא להשתיק, לא לטייח, להתייחס לכל תגובה בשיא הרצינות ולבוא בחשבון עם אותם גברים אלימים. המיזם שהגיתי הוא עבור כל אותן נשים שלא תמיד העזו להרים ראש ולהתלונן, נשים שאיימו עליהן, שהטילו עליהן אימה ושהן לא התלוננו מרוב פחד. הדבר הכי חשוב מבחינתי הוא שכל אישה באשר היא תדע שבשום מקרה, זה לא מקובל וזה לא לגיטימי, ואין שום סיבה שתחיה תחת אלימות. צריך לדבר את זה ולצעוק את זה, במיוחד בימים שכל בחורה שנייה עוברת אלימות מסוגים שונים".

את מאמינה שתוכלו לשנות משהו?
"אני לא תמימה, זה לא יקרה ביום אחד. אבל מה האופציה השנייה? ככל שנדבר על זה יותר המודעות תגדל, גם המערכות השלטוניות יגיבו בהתאם, גברים יחשבו פעמיים כי ידעו שהם יענשו בחומרה ודברים יתחילו לזוז".

בדרך כלל את בתפקיד המרואיינת. איך את מרגישה בצד השני?
"ניסיון מול מצלמה יש לי ואת שאר המיומנויות אני ארכוש עם הזמן. אני עובדת על זה בעזרת אשת מקצוע שאני יושבת איתה פעם בשבוע, והיא מעניקה לי כלים שעוזרים לי להתחבר לאותן נשים. חשוב לי לדבר עם כל הנשים האלה בגובה העיניים ולבוא ממקום של הבנה ולא ממקום שיפוטי, אני לא רוצה שירגישו חלילה מאוימות מהשם או מהפרסום שלי. אני מדברת איתן לפני ומסבירה, חשוב לי ליצור אוירה נכונה אחרי הכול מדובר בדברים שאינם קלים להן".

המיזם עתיד להיות רווחי?
"ממש לא. שריתה ואני, וצביקה הדר, עושים הכול כתרומה ושלא על מנת לקבל פרס, כולנו נרתמנו נטו כדי להעלות את המודעות".

>> 10 סימנים לזיהוי אלימות בבית השכנים

אולי זה יביא אותך לתוכנית טלוויזיה בנושא?
"אם זה יגיע למקומות גדולים יותר, יהיה לי הכבוד".

את במצב רגיש, בהיריון. איך את מתמודדות עם כל הסיפורים הקשים?
"אני שמה את ההיריון בצד, הנושא הזה של עזרה לזולת מאוד ממלא אותי במשמעות עמוקה ועושה לי טוב על הלב".

אז ההריון עובר בקלות?
"ההיריון הראשון היה יותר קשה כי סבלתי מאוד ממיגרנות. בהיריון הנוכחי, כן היו כל מיני תופעות של תחילת היריון אבל לפחות בלי המיגרנות".

שיר אלמליח בקמפיין של אייס קיוב | צילום:‏ טלי שמל
שיר אלמליח בקמפיין של אייס קיוב | צילום:‏ טלי שמל

חלמת על בת?
"הבנים הם של אימא. האם תהיה פעם הבאה? לא יודעת, אולי יום אחד. ילדתי לראשונה בגיל 30, בהריון הנוכחי אני כבר בת 32. אני מסתכלת על הורי, אימא שלי ילדה אותי בגיל 18 והם יחד כל השנים. אצלי זה לא קרה".

את גרושה פעמיים ובהיריון מהגרוש, דמיינת שזה יקרה לך?
"תראי, החיים הם הפתעה אחת גדולה, לא צפויה, כנראה הבחירות שלי בבני זוג היו פחות טובות. אבל אני עוברת תיקון ולומדת, ועכשיו זה הזמן שלי להיות לבד. הילדים לעומת זאת, באו לי בזמן. אני אימא במשרה מלאה מהרגע שהוא חוזר מהגן ואני נהנית מאוד מהאימהות, אני מאוהבת ברפאל קשות, אבל אין לי הרבה עזרה וזה לא קל. ההורים שלי גרים שלוש שעות ממני והוריו של מייקל גרים ברומא, וכשאני צריכה והוא יכול, הוא נרתם, הוא עוזר ורפאל מאוד אוהב אותו, ויש בייביסיטר כשצריך. אבל למדתי לתמרן, רפאל בגן עד ארבע ואם יש יום חריג, הורי או מייקל לוקחים אחריות".

האימהות שינתה אותך?
"אין ספק שילד משנה את החיים לטובה, ממקד אותך. סדרי העדיפויות משתנים, אין לי בעיה להיות בערב לבד עם הילד שלי, ההפך, אני נהנית מהשקט הזה".

יש לך חרטות? דברים שבדיעבד היית עושה אחרת?
"כל דבר שקרה לי למדתי ואני לומדת ממנו ולא הייתי משנה כלום כי הוא התאים לזמן שלו. שיר של היום, היא לא שיר של גיל 20, זה מרגיש לי מגלגול אחר. התבגרתי, היום אני יודעת היטב מה אני רוצה, ושכל מה שעברתי הביא אותי להיות מי שאני היום אז אני מקבלת הכל באהבה גדולה".

"החיים הם הפתעה אחת גדולה, לא צפויה, כנראה הבחירות שלי בבני זוג היו פחות טובות. אבל אני עוברת תיקון ולומדת"

מה בתוכניות המקצועיות שלך?
"אני עדיין מעורבת בקמפיין למשרד התיירות וכרגע ממתינים, אני פרזנטורית של חברת האופנה אייס-קיוב ושל לאונרדו קוסמטיק, וקו ההלבשה התחתונה שלי עדיין קיים. חוץ מאלה אני מתכוונת להמשיך בדוגמנות וגם להתקדם לכיוון של הנחיה גם אחרי התכנית ביוטיוב. כמו שאני מכירה את עצמי, כשאני מציבה לעצמי יעדים ומטרות אני בסוף מגיעה אליהן".

ולא תקחי לעצמך חופשת לידה?
"אין סיכוי שאקח חופשה של שלושה חודשים, אולי חודש".

את מתכננת להניק?
"עם רפאל זה לא צלח בגלל כל מיני בעיות".

רפאל זה שם של מלאך, יש בחירה דומה לבייבי שבדרך?
"מיכאל אי אפשר כי זה שם אביו".

תתחתני בשלישית?
"ממש לא. משפחתיות אולי עוד תהיה יום אחד, אבל חתונה? זה לא בראש שלי ולא משהו שאני רוצה לעבור שוב".

שיר אלמליח בקמפיין של אייס קיוב | צילום:‏ טלי שמל
שיר אלמליח בקמפיין של אייס קיוב | צילום:‏ טלי שמל