הילדים לא מצליחים לקום? כך תארגני אותם בבוקר בקלילות ובנעימות

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בנות המזל שביננו, באזורים הצהובים והירוקים, זכו להחזיר את הילדים למסגרות, אבל אז התגלה ששגרת הבוקר של הילדים נהרסה וכעת הרבה יותר קשה לארגן אותם בבוקר, מה עושים?

88 שיתופים | 132 צפיות

6:30 השעון מצלצל, שמה על נודניק ומנסה לזכות בדקות אחרונות של שינה. מתהפכת לצד השני ונזכרת שבעצם הסגר הארוך כבר הסתיים ואין עוד זמן למשוך במיטה. תוך דקות בודדות אני מתגלגלת מהמיטה למטבח, מפעילה את מכונת האספרסו ומבקשת מהילדים להתחיל להתארגן לגן ולסדר את הבלגן בסלון. הם מצדם מעדיפים להמשיך לשחק או לצפות בטלוויזיה והבקשה שלי לא ממש מניעה אותם לפעולה מעבר לסינון של "רגע" ו"עוד קצת" בזמן שהם דבוקים למסך. אם הסיטואציה הזו מוכרת לך, כנראה שגם את סובלת מתסמונת "פוסט סגר" אצל הילדים. אז מה בעצם קרה לאותם ילדים שהיו מתוקתקים ב7:30 לאחר מסדר בוקר? בסגר הממושך השגרה אבדה להם והם מתקשים לחזור להרגלים הישנים (ואם נודה על האמת גם אנחנו מעט מתקשות בכך). אז אם שגרת הבוקר בבית שלך התערבלה לה, את חווה קושי להניע את ילדיך לשיתוף פעולה והתארגנות או מתקשה לגרד אותם ממיטתם בבוקר- הנה כמה טיפים מצוינים שיקלו על כולכם את החזרה לשגרה:

קבלי החלטה לשינוי
 בדיוק כפי שההרגלים המוכרים השתנו להם בעת הסגר, כך ניתן לשנות אותם בחזרה. חשוב להבין שביסוס ההרגל הוא החלטה חינוכית של ההורה ולכן חשוב לבחון האם המצב הנוכחי מפריע לנו או לילדים ובהתאם להחליט להטמיע הרגלים חדשים בבית. צרי לך תסריט, כיצד בדיוק תרצי שהבוקר יראה, מי עושה מה ומהי האחריות של כל אחד.

תאמי ציפיות
 תווכי לילדים את השינוי בשפה פשוטה וברורה וידעי אותם בנוגע לשגרה החדשה. "מחר בבוקר כשנקום הדבר הראשון שנעשה הוא להתארגן, כל אחד מכם יכין כאן את בגדיו ואני אסייע למי שצריך". חשוב מאד שלא תסיימי את המשפט בסימן שאלה על מנת לא ליצור ספק לגבי הכוונות שלך.

שגרת בוקר רגועה מתחילה מהערב שלפני
 על מנת להגיע לבוקר כמה שיותר נינוחים ערכי יחד עם הילדים את כל ההכנות הדרושות בערב שלפני. חשוב מאד, שתשתפי את ילדיך בהכנות, דבר שיאפשר להם לחוש כי הם לוקחים חלק בתוכנית ויגביר את שיתוף הפעולה שלהם. למשל, עבור ילדה בת 3 תוכלי לאפשר לה לבחור בין 2 שמלות ולאחר מכן להכין יחד איתה את קופסת האוכל לגן.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

שינה
 אחד המשתנים המשמעותיים ביותר על מידת שיתוף הפעולה של הילדים הינו עייפות. ילד עייף יתקשה לשתף פעולה, להתארגן באופן עצמאי ולתרום לאווירת בוקר רגועה בבית. אם את מעירה את ילדיך בבוקר, כנראה שהוא הולך לישון בשעה מאוחרת מידי עבורו ואז בבוקר לא מתפקד בשיאו ושגרת הבוקר נפגעת. הקדימי את שעת ההשכבה בערב על מנת שתוכלי לקבל ילד רענן, שמח ופנוי ללמידה בבוקר.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

עקביות ונחישות
כאשר את עורכת שינוי בבית, חשוב שתביאי בחשבון שיתכן וייקח קצת זמן להטמיע את ההרגלים החדשים. עם זאת, ככל שתהיי יותר ברורה ועקבית בתוכנית הבוקר החדשה שלכם בבית, תראי כי ההרגלים נטמעים מהר יותר ושיתוף הפעולה של הילדים גדל. למשל, אם לעיתים תאפשרי לצפות בטלוויזיה או לשחק לפני זמן ההתארגנות, זה עלול להיות מאתגר יותר עבור ילדיך להפנים כי התרחש פה שינוי ועליהם לסגל הרגל חדש.

שימוש בעזרים ויזואליים
עבור ילדים צעירים תוכלי לפרק את משימת ההתארגנות בבוקר למשימות קטנות יותר, למשל: לבוש, צחצוח שיניים, שטיפת פנים, אכילה של ארוחת בוקר ועוד. במקום להיות "השוטר" שאחראי לדאוג שכל המשימות יבוצעו אני מציעה כי רצף ההתארגנות יופיע על לוח המוצמד למקרר (למשל בציורים), כך שהילד יוכל לחזור בעצמו לאחר כל משימה ולהדביק מדבקה או לסמן וי.

בוקר של כיף
 כולנו לא אוהבים משימות משעממות וכאלה שחוזרות על עצמם ואם נודה על האמת גם אנחנו לעיתים מעדיפים להישאר בפיג'מה ולא להתארגן. השתמשי במשחק בבוקר של תחרות התארגנות בינך לבין הילדים והחליטו על מוזיקה שעושה לכם כיף בבוקר להתארגן איתה. בנוסף, במידת האפשר הכניסי פעילות קצרה שתתאפשר אם ההתארגנות תהיה מהירה ונעימה, למשל, "כשנסיים להתארגן היום מהר נוכל לאסוף עלים וענפים ולהביא אותם לגן" או "היום נתארגן צ'יק-צ'ק כדי שיישאר לנו זמן לקרוא סיפור יחד לפני הגן".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
ליאת עזריה- אהרונוביץ'
ליאת עזריה- אהרונוביץ'

שיהיה בוקר טוב ונעים!

הכותבת הינה פסיכולוגית העוסקת בליווי בתהליכי שינה, גמילה מטיטולים והתנהגות

>>> בר רפאלי – כך תתמודדי עם שלושה ילדים קטנים בשלוש שנים